Forum

Kapilærkasser til vægdrivhuse?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria G., 4. april 2020 kl. 22.48

Nu er vi blevet nye ejere af et vægdrivhus - men hvad dælen gør man mht udplantning af tomater, agurker osv, når jeg ikke kan finde nogle kapilærkasser med rette mål? Drivhuset er 67x184, men jeg synes det er for meget spild af sætte 2 alm kapilærkasser derud, da det giver et spild på ca 20-30 cm foran og mellem dem. Hvad har I andre gjort? Jeg har googlet nettet tyndt, da jeg er åben for selv at lave nogle kasser, men finder jeg en kasse med de rette mål kan jeg ikke finde en flamingokasse som kan passe deri (da jeg bestemt ikke tror den højbedskasse jeg har fundet kan holde vand, ej heller med en pose deri)
Håber I kan hjælpe med tips og tricks 👍🏼

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2020 kl. 23.01

Hvad betyder det om kassen fylder hele gulvet? Du kunne vel dårligt have brugt den smule plads til tomat mere...

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. april 2020 kl. 23.06

Og du kan ikke dyrke direkte i jorden? Hvis det bare skal være kasser, er de nemme at lave af lægder og brædder. Der skal vel ikke være bund i kasserne nødvendigvis?

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 4. april 2020 kl. 23.06

Og du kan ikke dyrke direkte i jorden? Hvis det bare skal være kasser, er de nemme at lave af lægder og brædder. Der skal vel ikke være bund i kasserne nødvendigvis?

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. april 2020 kl. 23.27

Tomater dyrkes bedst direkte i jorden , og behøver ikke at vandes de finder selv vandet ,og så får man tomater der smager af noget..............

5 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. april 2020 kl. 23.28

Dyrk nu direkte i jorden! Det er naturligt og bedst.

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria G., 5. april 2020 kl. 0.02

Der ligger fliser der hvor de skal stå, så det vil være et puslespil at skulle fjerne dem og så direkte i jorden. Og der er nok et stykke ned til direkte jord alligevel 🤔
Tænker bare selvvandingskasser var vejen frem, når man måske ikke lige får vandet hver dag/der kan gå dage imellem 🤷‍♀️
Jeg vil bare gerne have fuld udnytte af hele huset Claus, derfor jeg spørger!

7 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. april 2020 kl. 0.48

Så fjern fliserene og plant direkte i jorden ............

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2020 kl. 9.11

Hej Maria. Det er jeg med på. Min pointe var, at det at kasserne ikke fylder hele gulvet næppe er begrænsende for hvor meget du kan have i drivhuset. Du kan jo kun have en række planter i dybden uanset om der er lidt luft bag kasserne eller ej. Tilsvarende tænker jeg at planternes top nok skal udnytte pladsen til siderne selvom kasserne ikke står helt tæt.
Det eneste du ville opnå var en større vandtank og den er altså rigeligt stor i en standard kapilærkasse.
Du ville nok også opdage at der ikke er nogen plantesække som passer i en større kasse.

Mht. til at plante i jorden i stedet for, så har enhver jo sine kæpheste. For mig giver det god mening at bruge en kapilærkasse når drivhuset står op at muren. Jorden nedenunder er næppe særlig god og det er jo heller ikke godt at vande en helt masse lige op ad fundamentet.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2020 kl. 10.02

Jeg tror, at det var i martsnummeret af Haven, at der var beskrivelse af en, der havde sat sig for at finde den tomatsort, der var aller bedst. Hun konstaterede, at kapilærkasser gav vandede tomater uden ordentlig smag.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2020 kl. 11.04

Jeg har ikke selv drivhus, men jeg har engang haft tomater i en kapilærkasse på terrasen. Jeg synes da ikke de blev vandede...
Hvorfor skulle de blive det?

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria G., 5. april 2020 kl. 11.17

Tusinde tak for et konstruktivt indlæg Claus. Følte mig helt angrebet efter at have lavet mit indlæg, som er mit første herinde. Vi vil bare gerne udnytte al pladsen, så hellere at længden er udnyttet end bredden. Men jeg tror vi forsøger os med nogle store potter istedet og ser hvad der sker ;-)

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. april 2020 kl. 15.11

Maria, hvis du ikke vil vande hele tiden og du ikke kan dyrke i jorden, så tror jeg, at du skal genoverveje kapillærkasserne. Tomatplanter bliver meget store og kræver meget vand. Jeg har før haft tomater i 10 pg 20 l. murerspande og jeg skulle vande 2 gange om dagen i de varmeste perioder. Alternativt, så lav nogle plantekasser, der passer netop til dit drivhus, der er ikke så svært.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2020 kl. 18.27

@Claus.
De suger for meget vand.
Det er det samme problem med vindruer og kirsebær, selv om de står direkte i jorden. Hvis det regner meget op til modning, så svulmer de så meget, at skindet ikke kan holde. Og det kan jo kun være vand, så smagen er fortyndet.

14 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2020 kl. 18.42

Hej Lars. Det er nu min overbevisning at kirsebærene, vindruerne mfl. revner fordi frugterne optager vand gennem skindet. Det er sukkerindholdet som gør at de suger vandet til sig (osmose).
Men det er måske ikke den gængse opfattelse blandt vinavlerne?

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. april 2020 kl. 19.32

Det sker efter længere tids regn, og da kommer der også rigeligt med vand til rødderne.
Hvad det skyldes ved jeg ikke, men der skal høstes øjeblikkelig, for med revnet skind kommer gråskimlen.
Og så skal man finde en løsning på at fjerne noget af vandet fra mosten, for ellers bliver det en for tynd vin.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2020 kl. 20.30

Jeg har oplevet stikkelsbær revne indenfor få timer efter en byge som slet ikke var nok til gøre jorden mere våd end sædvanligt. Derfor er ret sikker på at vandet blev optaget gennem skindet.
Mht. kirsebær, så ved jeg at der er lavet forsøg med overdækning af træerne. Det beskytter mod både revning og svampesygdomme. Metoden er vist taget i brug af nogle avlere. Jeg ved ikke med sikkerhed hvor man så leder vandet hen, men jeg går da ud fra at man lader det løbe ned mellem rækkerne så det kommer til rødderne. Måske er det et specielt problem i vin, at planterne tager for meget vand op gennem rodsystemet. Det er ikke noget jeg har hørt om i andre sammenhænge.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 22.34

Hvis man dyrker i kapilærkasser og har problemer med vandig tomater kan man bare vælge at holde igen med vandet. Så vil tomaterne ikke kunne trække alt den vand om som giver vandet tomater. Jeg kan ikke smage forskel på tomater, der vokser i jord og så kapilærkasser, men det handler også om hvilket sorter, der sammenlignes med for nogle tomater er vandet af natur, andre er søde og atter andre er krydret. Det handler om at prøve sig frem, måle sukkerindholdet, som Claus og skriver, og så samligne i de forskellige kultur. Jeg har også tomater å friland og her kan jeg hellere ikke smage forskel... Selv på en varm sommer. Fordel ved at dyrke i kapillærer kasser er at gødningen ikke løber ud i grundvandet eller at der opstår magelsymtomer...

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2020 kl. 23.01

Alt i alt så vil jeg tillade mig at være så fræk i munden og kalde det for noget humanistisk pladder så længe at tingene ikke er undersøgt tilstrækkeligt. Lidt lige som økologiske varer skulle smage bedre end konventionelle. Hellere ikke dette er tristrækkeligt bevis har sin påstand, selvom masser at forbruger undersøgelser viser noget andet nemlig at man ikke kan smage forskel. Lidt ligesom at sige at udenlandske tomater ikke smager af en disse, hvilket delvis er rigtig nok, men eksempel marokkanske og spanske tomater, der dyrkes i jorden, plukke halvmoden og så kan dette ikke sammenlignes med det man selv dyrker. Har man købt tomater dyrket sydpå ved man at deres tomater smager rigtig godt.. Så i bund og grund handler det om at bevise hvilket, der gøre forskellen og ikke kun sige at det er fordi, der dyrkes med organisk gødning... Også her er planterne ligeglade...

19 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2020 kl. 0.15

I en tidligere tråd hvor en skribent spørger om hvorfor at hendes tomater har mistet smag, svarer Karna Maj med at problemet kan skyldes vanding, hun skriver bl. a :

Jeg har ved et besøg på Gartneri Markhaven, som producerer økologiske tomater til FDB, af ejeren Klaus Søgaard fået at vide, at kunsten med tomater er, hvor lidt man tør vande, indtil 3 uger før max. frugtbelastning ved 8 1/2 klase. Det skal lige nævnes at hans væksthuse er klimastyrede til mindste detalje

Dette skulle bl. a løse problemet med de vandige tomater og det har sikkert også stor betydning for hvordan vores andre grønsager bliver, at jo mere vand jo mindre smag. Men som sagt er det til at styre i mange dyrkningsmetoder Hvad enten man vælger jord, kapilærkasse eller måske potter..

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 25. april 2020 kl. 16.45

Jeg har dyrket tomater i kasser i en årrække det virker fint og smager rigtig godt, det er kun et spørgsmål om at være omhyggelig med gødningsmængden og type til kasserne og så er det nemt, er man ikke hjemme en uge kan det stort set passe sig selv. Der skal så siges jeg har automatiske vinduesåbnere, ellers dør planterne af varme. det kan også være nødvendig med kalkning eller andet skygge. døren op når det er rigtig varmt.
Tomater og agurker har vi som regel rigeligt af.
Bare lige min mening.

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. april 2020 kl. 17.41

Hej Eigil.

Jeg har tidligere lavet "biologiske plantesække" som jeg kaldte dem og det var i virkeligheden bare plantesække med organiske gødninger heri.
I år skal jeg prøve noget nyt, nemlig en 100 procent organisk flydende gødning, som jeg har haft stående i mange år og så en ligeledes fra Lidl, der solgte dem sidste år. Så jeg nået at købe mange af dem. Disse er lavet af plantesaft, hvordan og hvilket planter oplyser de ikke, men jeg vil tro at noget af det er vinasse.. Det lugter i hvertfald sådan.

Så er det meningen at jeg skal erstatte den kunstige gødning, med en flydende organisk gødning og så stadig se om jeg og hustruen her kan smage forskel.
Jeg tror ikke at jeg får en bedre smag af det, men nu skal det afprøves.
Men hensyn til at bruge meget gødning og her tænker jeg på kvælstof især, så har jeg en i familien, der bruger meget gødning i sæsonen, hvilket gøre at hans tomater danner en masse grønt og ikke så mange blomster, der gerne skulle blive til tomater med tiden, men hans tomater smager rigtig godt og det er pga af de solmodnes..

Jeg vedhæfter lige et billede, hvor det fremgår at mit drivhus ikke er indrettet efter de økologiske dyrknings principper.... Så er man advaret.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. maj 2020 kl. 22.46

Søren D. Det lyder da spændende med dit forsøg med gødning og organisk gødning. Et år prøvede jeg at efterfylde mine sække med frisk kompost, det virkede da også fint, men jeg tror at planterne skal have en vis størrelse før de plantes i noget så kraftig, men det er kun en ide jeg har.
Hvad med kapilar kasserne skal de renses hvert år og have frisk vand inden start.
Mvh Eigil

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. maj 2020 kl. 22.46

Søren D. Det lyder da spændende med dit forsøg med gødning og organisk gødning. Et år prøvede jeg at efterfylde mine sække med frisk kompost, det virkede da også fint, men jeg tror at planterne skal have en vis størrelse før de plantes i noget så kraftig, men det er kun en ide jeg har.
Hvad med kapilar kasserne skal de renses hvert år og have frisk vand inden start.
Mvh Eigil

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. maj 2020 kl. 22.59

Jeg har tidligere skrevet om nogle biplante sække, hvor man blander disse gødninger i en almindelig plantesække, men de kan kombineres på flere forskellige måder.

Gødnings forslag (plantesække, pr sæk)

750 gram Øko-Hønsegødning . 30 gram kvælstof

450 gram Øko-Lupingødning 18 gram kvælstof

1,2 kg Champost 0 gram kvælstof

1,2 kg Maunorox 25 gram kvælstof

I alt 73 gram (pr. sæk)

Eller :

750 gram Øko/alm.-Hønsegødning . 30 - 37,5 gram kvælstof

450 gram Øko-Lupingødning 18 gram kvælstof

2,5 kg kompost (køkkenaffald 1,2 – 1,7 %) 30 – 42 gram kvælstof

I alt 78 – 85,5 gram (pr.sæk)

Jeg ser lige om ikke jeg kan finde tråden..

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. maj 2020 kl. 23.02

Her var tråden, håber at du kan bruge det til noget inspiration..

www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/5613.html

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 12. maj 2020 kl. 23.03

Hej Maria G.
Håber du er kommet godt igang med at indrette/dyrke tomater.
Jeg vil da gerne lige sige til dig at 2 kasser med 3 planter i hver eller 3 tomater i en og 2 agurker i den anden er længe nok til at fylde huset når de er blevet høje. hvis du syntes der er plads kan du jo have krukker med krydderurter f.eks.
mvh Eigil

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 13. maj 2020 kl. 10.46

Hvad med de der "selvvandings potter" detr hedder der hedder duogrow eller quadgrow - du kan f.x få dem hos Bjarnes Før og Planter (en af denne sides annoncører)
www.barney.dk/produkt/duogrow-new-system-1-2-quadgrow

/Helle

28 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2020 kl. 10.54

Du kan evt også prøve Ikea, hvor vi har købt vores som vi bruger her i stuen til indendørs planter.

29 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 19.58

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Kapilærkasser til vægdrivhuse?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Kapilærkasser til vægdrivhuse?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider