Forum

Drivhus af tunge vinduer, -storm?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Strauss, 3. marts 2021 kl. 14.35

Jeg har indkøbt gamle (faktisk ikke så gamle) vinduer i ren træ og de er tunge! Vi bor vindomsust, men når selve drivhuset kommer til at veje omkring 400kg eller mere, hvormeget skal jeg så sikre det imod storm?? Og hvordan med fundament, så det ikke står og synker i jorden?
Jeg indrømmer gladeligt at jeg ikke ønsker at støbe. Jeg håber at kunne slippe med grave/stampe/lecablokke-agtigt.
Jeg vil være meget taknemmelig for råd og input.
Mvh Maria

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. marts 2021 kl. 17.15

400 kg er hvad de fleste hobbydrivhuse vejer 10 m2 , så sæt du det bare på leca blokke , on du gør det fast eller ej er ligegyldig .

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. marts 2021 kl. 18.20

Jeg ville nok sikre mig at drivhuset stod på en sokkel, der var fastgjort og selv her kan du ikke være 100 sikker på at det ikke kan flytte sig. Dette skete med min fars drivhus.

Der ligge forskellige tråde omkring opsætning af drivhuse i haven, heriblandt denne www.havenyt.dk/forum/drivhuset/7451.html

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. marts 2021 kl. 21.21

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. marts 2021 kl. 21.12

Mange forstår ikke, at det ikke så meget er vægten af drivhuset der er afgørende for at det bli'r stående, også i stormvejr.
Den lave taghældning i kombination med kraftig tværgående vind får taget til at virke lidt som en flyvinge.
Det der "løfter" et fly op i luften er netop det meget kraftige undertryk på vingens overside, og på samme vis kan et drivhus i værste fald løftes, eller lettes så meget at vinden samtidig kan skubbe drivhuset hvis det ikke er gjort fast til et fundament.
Der er set eksempler på, at vinden har løftet hele tagkonstruktionen på et parcelhus.
Men du kan jo gøre som den meget kloge Svend foreslår, nemlig at gøre ingenting - så finder du jo ud af om det var nødvendigt.
Nogen vælger så i stedet Better safe than sorry.
Mit eget er sikret med lange gevindstænger ned i fundamentet, så jeg har kun oplevet, at stormen et par gange har rykket tagvinduer i stykker (på læsiden hvor sugkræfterne kan være kollosale)

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. marts 2021 kl. 21.22

Som erstatning for et fundament i frostfri dybde, kan de skruer, man bruger til at fæstne et vinespalier i enderne måske bruges. De er nemme at skrue i jorden.
Selv valgte jeg at støbe punktfundamenter i hjørnerne, og spænde trærammen af regler (50*100 mm) fast dertil. Drivhuset på 9,9 m2 blev så skruet oven på trærammen.
Det skete i foråret 1981, og det står her endnu.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 6. marts 2021 kl. 15.30

Det med at lave et fundament ser ud til at være alles skræk.
Men overvej så i stedet at skrue drivhuset fast i jorden med skruer. Lidt a la det som Lars skriver. Men brug rigtige jordskruer, de er ikke særligt dyre, lette og hurtige at bruge. Her et par billeder, godt nok ikke fra mit drivhus, men fra min glaspavillon.
Kun et klik væk herfra.
www.dropbox.com/sh/5rb3280b8gqttmj/AABky7fbMnNjN-lBGYlGTAQWa?dl=0

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Strauss, 6. marts 2021 kl. 23.48

Tusind tak for alle jeres svar. Mit umiddelbare bud lige nu er 4 plinter (det hedder det på svensk, hvad hedder de på dansk? De der betonfødder med beslag på) eller 4 jordskruer. Vi ser på det.
Men jeg har ret stor respekt for vind og det har vi meget af herude. Jeg var ikke klar over at kræfterne kan være størst på læsiden (undertryk) men det giver god mening. Dog vil vores drivhus komme til at stå ret op og ned af et budskads på den ene side, så det vil ikke være så udsat, som det kunne være.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. marts 2021 kl. 11.04

Ret op og ned af noget skyggegivende er ikke optimalt, hvis drivhuset skal fungere optimalt.
Vi måtte opgive et grundmuret! Drivhus med rigtig træopbygning og kittet glas, fordi det lå ved siden af en ligusterhæk og for enden af en garage. Ret tumpet placering med frie sider mod øst og syd.
Men det er et dejligt redskabsskur og har været det i mange år.
Der var faktisk gravet en vinstok ned udenfor sammen med en død pattegris. Så vores forgænger, en glasgrossist havde gjort sig store anstrengelser, men placeringen var helt hen i vejret.
Ingeborg

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Strauss, 8. marts 2021 kl. 11.07

Der er fuld sol på det spot, hvor det skal bygges fra formiddag til eftermiddag. Det forekommer mig ret logisk at placere sit drivhus, hvor det får sol? Der er buskads på een side af huset, vest.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. marts 2021 kl. 11.10

Det handler jo også ved et drivhus om at holde en tilpas temperatur. Fuld sol er lige så skadeligt som ingen sol.
Ingeborg

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. marts 2021 kl. 10.41

Så skal der blot mere udluftning til.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. marts 2021 kl. 10.55

Vores hedengangne drivhus havde præcis skygge fra vest og det er jo fra den side vi har sol længst. Du skriver ikke noget om højde og tæthed af buskads. Jeg kan kun skrive om de erfaringer jeg har gjort med vores fantastisk solide og fine hedengangne drivhus. For et par år siden købte vores barnebarn et hus med drivhus, placeret i et hjørne med ligusterhække på 2 sider. Det har været fint, da hækkene var nyplantede og som nye havemennesker var de begejstrede for at få drivhus. Det blev aldrig til andet end mos- og algebegroede ting. Derfor skal en placering overvejes nøje.
Ingeborg..... som overhovedet ikke drømmer om et drivhus :-)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 22. februar 2022 kl. 16.20

Da jeg satte vort drivhus op - et Juliana - for mange år siden, lagde jeg en bundramme af fundablokke i ca 1m dybde, derover byggede jeg resten ad soklen op i svummede lecablokke. Ovenpå blev lagt en bundrem af 50 x 100 mm tryklmprægneret træ på højkant og fæstet to lecasoklen med lange rundstålsstålstykker. Jeg gjorde soklen ekstra høj for ar give planterne bedre voksehøjde i siderne, så man går et par trin ned. Jeg indkøbte nogle vinklede hyldevanger af stål, skruede to i hver ende som forstærkning og gode til at spænde snore imellem. To sæt blev samlet i længden over plantekasserne til opbinding af planterne. Alle lodrette ruder er limet med silicone for at give ekstra stivhed. I stive storme kan der da godt smutte en rude eller to, men så skal det altså STORME!
Jeg har for at give planterne yderligere ekstra voksehøjde lavet kanaler i siderne til plantekasserne, således når sækken ligger oven på kassen, er sækken i flugt med det nederste af bundremmen. Det fungerer godt !

Nyt svar til emnet »Drivhus af tunge vinduer, -storm?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Drivhus af tunge vinduer, -storm?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider