Forum

Skoleagurker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe Damgård, 18. juni 2023 kl. 12.33

Min agurker vokser ikke, er ca 3 cm.
Har kun høstet en indtil nu for en uge siden
Planten har voksede sig stor og flot, er nu godt to meter.
Planter står i en kalibrerkasse, hvor der også er en tomatplante, der vokser flot og har har mange små tomater der vokser fint.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2023 kl. 14.28

Hej Grethe.

Jeg tror at dit problem skyldes vandmangel...

www.hobbydrivhuset.dk/drivhus/hvorfor-visner-agurkerne/

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Damgård, 18. juni 2023 kl. 14.48

Svar til Søren Duun.
Den står i en kapilærkasse, som jeg tjekker jævnlig.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Damgård, 18. juni 2023 kl. 14.48

Svar til Søren Duun.
Den står i en kapilærkasse, som jeg tjekker jævnlig.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2023 kl. 19.49

Hej Grethe.

Hvad med temperaturen der hvor de står, er der stor udsving eller er den konstant?...

Det har også stor indflydelse...og ellers har jeg ikke noget bud.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Damgård, 18. juni 2023 kl. 20.45

Vi har en sydvendt lukket altan, hvor solen kommer omkring kl. 15:00. Vi åbner vinduerne samt trækker for i løbet af dagen. Men ellers tak for dine svar.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2023 kl. 11.49

Hej Grethe.

Måske du kan bruge lidt herfra:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/536.html

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 20. juli 2023 kl. 15.41

Mine erfaringer med skoleagurker er således.
Små planter hel fra starten og kasserne skal ikke fyldes med vand men ellers skal de.
Agurker gror bedst i varme solskins perioder.
Mine planter får kun lov at have højst 10 agurker resten piller jeg af ellers begynder de små agurker og visne og tager næring fra hinanden.
De skal selvfølgelig have gødning som doserer efter behov og efter anvisning.
Det er hvad jeg har fundet ud af.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. juli 2023 kl. 17.58

Hej Grete Damgård

En sydvendt altan! Det lyder lyst, varmt og godt – skulle man tro! Men jeg har selv en af slagsen, og – i hvert fald her hos mig – er forholdene ikke ideelle for tomat- og agurkedyrkning i højsommeren.

Det er fint om foråret, når solen står mere skråt ind. Da får planterne godt med lys og sol. Men hvis din altan er ligesom min, altså med fast tag over, kommer der ikke ret meget lys ind i højsommeren, fordi solen bager næsten lodret ned på taget, når den står i syd!

Desuden skriver du, at solen først skinner ind på altanen klokken 15. Det er altså temmelig sent. Det betyder, at det er ret få timer, der kommer sollys.

På billedet kan jeg ikke helt gennemskue, om planterne står ved ydervæggen eller ved indervæggen (altså den, der vender ind mod boligen). Men planter ved indervæggen vil få alt for lidt lys. Det kan være forklaringen på dit problem. Det kan bedre gå, hvis du stille planterne ved ydervæggen, hvor solen – efterhånden, som sommeren går på hæld, og solstrålerne kommer mere skråt ind – vil kunne skinne mere på dem.

M.v.h.

Doris Møller

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juli 2023 kl. 22.13

Er der nogle af jer, der har forsøgt sig med dyrkning af frilands agurker? Jeg har sat nogle planter i køkkenhaven, som gror fint selvom vi har køligere dage i øjeblikket. Så vidt jeg kan forstå er frilands agurker nemmere at dyrke, men smagen slet ikke som drivhus sorterne

Hvad er jeres erfaring?

Nyt svar til emnet »Skoleagurker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Skoleagurker

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider