Hvorfor visner mine agurker eller bliver gule?

Nu er det andet år i træk, at mine agurker bliver gule og kedelige. Hvad kan det dog skyldes?

Mine agurker står i et drivhus i plantesække sammen med to tomatplanter. De visner og bliver kedelige, inden de når at blive store. Kan det være mangel på vand, gødning eller andet? Kan det være, fordi min agurk er sat i plantekasse sammen med to tomatplanter?

Mine tomatplanter krøller også på bladene, men giver heldigvis mange dejlige, fine og gode tomater, så det har åbenbart ikke det helt store at sige. Jeg vander og gøder ellers, som jeg mener at de skal.

Med venlig hilsen
Bettina Skriver, juni 2002

Svar

Der kan være mange forklaringer på, at agurkerne ikke udvikles, men det er åbenbart ikke nærigsmangel, når tomaterne trives. De buklede og krøllede tomatblade er mere et udtryk for, at tomatplanterne trives, men ikke kan udnytte al den næring, der dannes i bladene i det fine sommervejr. Det oplagres som stivelse i bladene og er skyld i de buklede blade.

Tomat- og agurkeplanter vokser side om side i stort set alle drivhuse uden problemer. I en plantesæk anbefaler man normalt kun at plante to planter, når det drejer sig om store planter som tomat og agurk, men tre, hvis det er mindre planter som peber. Men så tidligt på sæsonen er det ikke trængsel, der er årsagen.

Reguler antal frugter

En af årsagerne kan være, at der er ansat for mange agurker. Prøv at fjerne alle små agurker og udtynd, hvis der fremover er mange blomstrende på en gang. Agurker er også sensible over for både overvanding og for lidt vand, manglede udluftning og deraf følgende varmechok og træk.

Undersøg rodsystemet

Hvis det ikke hjælper at regulere antal frugter, ville jeg undersøge, om agurkeplantens rodsystem er i orden. Start med at se, om stænglen ser hel og fin ud. Den kan være flækket, hvis planten har været udsat for udtørring. Agurker tåler absolut ikke at mangle vand, men tåler lige så lidt overvanding og slet ikke stående vand omkring rodhalsen.

Selve roden er det jo svært at komme til at se, men den skal være tyk, velforgrenet og der skal være hvide rodspidser. Mangler disse, og ser roden mere brunlig ud og er tynd, er det her problemet er.

Hvis det ikke hjælper at udtynde frugterne, tvivler jeg på, at du kan gøre ret meget for at redde planten, men du kan selvfølgelig lade den stå 1–2 uger og fortsat passe den godt og se, hvad der sker.

Så om nødvendigt nye planter

Den gode nyhed er, du fint kan nå at så et par nye agurkeplanter, da de sået her midt på sommeren udvikler sig så hurtigt, at man tror, det er løgn. Om en måned vil du have flotte agurker. Du kan så dem i potter, direkte i drivhusjorden blandet op med kompost eller i en plantesæk. Derimod skal du ikke forsøge at så eller plante i den plantesæk, hvor de kedelige agurker står, da der kan være smitstof her, hvis det er svampeangreb. Normalt ville man jo fjerne denne dyrkningsjord med planten, men det kan du jo ikke her, så anbring evt. nye agurkeplanter længst mulig væk herfra.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor visner mine agurker eller bliver gule?