Forum

Hjemmebyggede kapilærkasser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 10. januar 2011 kl. 15.41

Så fik jeg endelig taget mig sammen til at kravle i drivhuset og tage et par billeder af mine hjemmebyggede kapilærkasser.

Jeg har lavet 2 forskellige. En slags med 2 rør i og en slags med 3 rør i. Til store og små planter.

Kasserne er plastikbaljer fra Harald Nyborg og kan indeholde 65 liter vand: www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1302&Grp=&n=10

Rørerne er af plastik og klunset hos en tæppehandler og så havde jeg en rest nedløbsrør. Der er boret huller i og derefter er de fyldt op med spagnum som blev gennemvæddet af vand for at få kapilær-effekten.
Brædderne er og så klunset og derefter skåret til i de længder som jeg nu skulle bruge og derefter skruet fast i kanten på baljen. Skruerne går helt i gennem så pas på fingrene hvis de skal flyttes.

Mit drivhuset er også klunset og blev sat op sidste år. Regner med at grave kælder så jeg kan overvintre de lidt sartere planter i min have samt grøntsager fra køkkenhaven.
Regner også med at grave kasserne ned så jeg får højere til loftet.

1 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 25. januar 2011 kl. 22.06

Hej Jean
Nåh det er ikke mange der har kommenteret dit lille indlæg om kapillærkasser, så får du mit besyv i stedet for.
Det er da ret imponerende at du har energi og måske ikke mindst lyst til selv at snedkerere dine kapilærkasser.
Hvis jeg nu var din sløjdlærer, så ville jeg nok overveje at foreslå at du venter nok et år med at rykke op i næste klasse. Men skidt, meningen er formentlig heller ikke at den skal deltage i nogen skønhedskonkurrence ?
Har du tænkt på, at det træ som du har brugt måske vil befordre svampevækst når det er konstant fugtigt og lunt ? Og så spekulerer jeg lidt på, om du har sparet noget i forhold til at købe færdige kapilærkasser. Men så ville du jo blive snydt for glæden ved selv at ha' frembragt dit grej.
Jeg håber at du trods alt får glæde af dit "byggeprojekt"

2 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 26. januar 2011 kl. 6.30

;o) - nu var det heller ikke skøhed jeg gik efter, men ja jeg har sparet ca. 500,- ved at lave mine egne kasser. Har lavet 6 i alt.

3 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. januar 2011 kl. 14.36

Gert.
Jeg vil anbefale at Jean rykker op i næste klasse, for hun skriver pænt og uden stavefejl og så har hun gå på mod. Men du har ret med hensyn til svamp. Gad vidst om de brædder med fer og not kan tåle at blive våde uden at ødelægge kassen.

4 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 26. januar 2011 kl. 14.47

Jeg takker mange gange.

Jeg brugte bare de brædder jeg lige havde til rådighed, for jeg ville først se om de virkede.
Men de virker, så når brædderne ikke kan mere har jeg tænkt mig at skifte dem til noget mere holdbart. ;o)

5 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 26. januar 2011 kl. 15.13

Jean - De gode kapilærkasser fra Pindstrup kan købes på tilbud til 99,95 hele foråret ;)

6 x 59,50 = 357
6 x 100 = 600

Besparelse = 243 kr.

Og så er der jo spørgsmålet om hvor godt dine virker i forhold til de "rigtige", hvilke stoffer det sorte gummi afgiver til planterne og hvor meget tid (og penge) du kommer til at bruge på at skifte brædderne når de rådner.

Jeg synes at det er helt fint at du eksperimenterer, men jeg ville nok have valgt at bruge de 243 kr. ekstra. Det er trods alt noget du skal bruge de næste mange år (går jeg ud fra).

Mvh.
Søren

6 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 30. januar 2011 kl. 0.40

Jeg synes det er super at du eksperimenterer.

Til gengæld er jeg enig med Søren omkring de skadelige stoffer Harald Nyborgs billige plastkasser kan afgive.
Kasserne er sikker fremstillet et sted i østen og kan i visse tilfælde lugte ganske fælt og er nok ikke fremstillet af det sundeste materiale man kan forestille sig.

Selve regnestykket hænger dog sammen med hvor lang tid man forventer levetiden er for de skrøbelige flamingokasser er og den er i de fleste tilfælde ikke særlig lang har jeg selv erfaret.

Et kompromis til din løsning kunne være at fremstille kassen af træ og derefter beklæde den indvendigt med bassinfolie som man kan se at flere andre har gjort.

Løsningen holder længe og afgiver ingen skadelige stoffer og virker umidddelbart som en rigtig god løsning.

Jeg bruger selv almindelige kasser fra Pindstrup, men når tid og lejlighed er til det, vil jeg helt sikkert eksperimentere med at fremstille egne kapillærkasser som dig, evt. med indbygget solvarme som man også kan se at andre har gjort.

7 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 12. april 2011 kl. 14.09

Har dyrket før i de murebaljer fra jem & fix og kender også flere der bruger dem.. Suns de er super at dyrke i og har aldrig haft problemer.. Er også i gang med at lave kapilærkasser af nogle af dem, Dog et lidt andet system end det viste. Skal nok smide nogle billeder her senere :)

8 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Christiansen, 12. april 2011 kl. 14.11

Ps.. Syns flamingo er noget skidt der ikke holder længe, og så er de firkantede murebaljer meget pænere at have stående :)

9 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 12. april 2011 kl. 14.18

Jep, og flamingokasserne er faktisk lige så giftige hvis ikke mere, da den gas man bruger til at skumme det op med er SUPER giftigt og stadig er i flamingoen.
Men det er så en helt anden historie som jeg ikke vil ind på.

10 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 12. april 2011 kl. 14.35

@Peter Christiansen,

Ja, og de er MEGET nemmere at grave ned så de ikke er så høje. Man skal ikke være forsigtig når man trykker jorden til omkring dem :o)

11 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. april 2011 kl. 21.42

Ja og så er der jo også den helt simple måde, at smide et par plantesække på jorden, skære et par huller og plante tomaten !
Jeg kan ikke helt lade være med at undre mig, når jeg ser mange der først køber de ikke helt billige kapillærkasser, og så endnu dyrere "pysse-nysse" skjulere for langt mere end et godt drypvandingsanlæg koster.
Og ifølge adskillige fagartikler, så har planterne mere end godt af at blive intervalvandet i stedet for konstant at soppe i pølen.
Længe leve mit drypvandingsanlæg som kan være alene hjemme med mit drivhus i flere uger hvis jeg arbejder ude om sommeren uden at planterne lider overlast. Så kan man ha' både drivhus og driverliv !
God sommer til alle jer "Kapillær-freaks".

12 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 25. april 2011 kl. 0.12

For at komme tilbage på sporet.

Nogen der har ideer til hjemmebyggede kapillærkasser, der også skjuler posen?

Eller modeller, hvor der ikke er pose, men blot fyldes muld?

Evt. et par tegninger/fotos vedlagt.

13 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 25. april 2011 kl. 7.19

Jeg kunne forestille mig at man ville kunne bygge en kasse med huller i bunden til rørerne som så stilles ovenpå sådan en balje som jeg har brugt.
Evt. kan man lade bunden af kassen være hævest så meget så den også skjuler baljen, hvis ikke man ønsker at grave den ned. Så skal der bare også laves et lidt mindre hul til et rør som går hele vejen op i gennem jorden for at kunne fylde vand i. Det kan man jo bare lave i det ene hjørne for at skjule røret.
Man kunne så også sagtens lægge f.eks. fiberdug i og fylde hele kassen med jord. Eller trykke plantesækken lidt sammen så den kan komme ned i kassen.
En plantesæk fra Jem og Fix er nemlig ikke meget større end baljen så det ville sagtens kunne lade sig gøre.
Man ville kan også sagtens bruge princippet til en spand hvor man bygger en mindre kasse med hævet bund med hul til 2 rør, placere kassen nedover spanden, lægge fiberdug i og fylde op med jord og igen bare huske at lave hul til at fylde vand på.
Har selv tænkt tanken bare for at prøve, for jeg skal have en græskar stående i en udenfor drivhuset og så er baljen ikke så køn at kigge på.

14 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 25. april 2011 kl. 7.26

@Gert O. Johansen

Nu er det jo så desværre bare sådan at ikke alle har muligheden for at kunne drypvande.
Jeg ville rigtig gerne kunne lave sådan et system, men desværre har ikke mulighed for at koble det til en vandhane udenfor eller at hæve min regnvandstønde højt nok op til at det kan lade sig gøre.
Så hvis jeg skulle have muligheden for at kunne tage hjemmefra i længere tid måtte jeg finde på at andet system hvilket jeg så har gjort og det virker fint til det forbrug jeg har i mit drivhus og jeg er helt sikker på at du er lige så glad for dit drypvandingssytem som jeg er for mine kasser :o)

15 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 25. april 2011 kl. 19.47

@ Jean Hansen
Når man benytter flamingokapillærkasserne fores disse med en plastpose. På den måde frigives der ikke noget styren (det giftige i flamingo) til vandet.
Vil man benytte de billige plastmurebaljer fra Harald Godtnok, kan man benytte samme princip til at beskytte mod Phthalater (det ord måtte jeg slå op for at stave rigtigt :-) ), som er det giftige stof i plasttønder mv.

16 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 25. april 2011 kl. 20.18

OK her er hvad jeg har tænkt indtil nu - kommentarer og gode ideer er velkomne!

Jeg ville købe en lerkrukke, som jeg syntes er pæn. Den skal rumme ca 30-50 liter vand. Krukken vil jeg male med vandglas indvendig (af denne tråd fremgår det at vandglas ikke er giftigt ing.dk/debat/6071 ) Hullet i bunden "propper" jeg med en klat silicone og en gummiprop.
Alternativt vil jeg eksperimentere med at give krukken glasur indvendigt og hærde det med en gasbrænder. Men det kræver lidt øvelse tror jeg.

Oven på den forhåbentlig tætte krukke lægger jeg et tilpasset låg af rustfrit stål (vil også eksperimentere med alu). I midten af dette låg skal der være et hul til et rør (ikke tæpperør, da jeg er tror det afgiver giftstoffer!). Låget skal have en kant, der er så høj, at der kan være jord nok til min plante (bemærk ikke nogen plantesæk).
I det ene hjørne - diskret - skal der være påfyldningsrør til vand/gødning.

2. ide til "låg":
Diameter på låg er lidt mindre end krukken, så det kan passe indeni krukken. Røret, der skal bringe vand op, svejses på undersiden af røret, så det kan bære låg, muld og plante. Der påsvejses en kant som når fra låg til lidt under overkant af krukken, så man ikke umiddelbart kan se moget rustfri stål.

Jeg uploader billeder når jeg er kommet i gang.

17 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jean Hansen, 25. april 2011 kl. 20.27

Det du beskriver der kan købes billigere. Du kan simpelthen købe en indsat til en krukke i Bauhaus eller Ikea til at lægge ned i en krukke uden hul i bunden.

18 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 25. april 2011 kl. 21.05

@ Jean Hansen:
Ja det ved jeg, men jeg har kun set dem op til 10 liter og så koster de 800,-
Tror jeg kan fabrikere dem billigere og større, med vennetjenester.

19 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.23

Her er mit første forsøg...

Materialer:
En krukke
En fødevaregodkendt spand i passende størrelse
To flasker, den ene som stigrør, den anden som påfyldningsstuds

Gode forslag til alternativ påfyldningsstuds (den er ikke for køn) modtages meget gerne.

20 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.24

Værktøj:
Hobbykniv
Grov rund fil / rasp

21 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.25

Samling

22 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.26

Montage

23 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.26

Klargøring...

24 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 8. august 2011 kl. 21.28

Der er ingen tvivl om hvilken der er kønnest ...

Kom gerne med dine forbedringsforslag - især til alternativt påfyldningsrør.

25 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.12

Jeg viser lige min 'hjemmegjorte' kapillærvanding.
Murerspande og firkantede murerbaljer koster kun en slik hos Harald Nyborg og passer præcis sammen så spandens bund 'svæver' ovenover baljens bund.
Det kan godt være det ikke er så kønt, men det er billigt, og så holder det i modsætning til de hundedyre flamingokasser i mange mange år.

26 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.13

Balje - bemærk hullerne

27 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.14

I rigtig varmt vand kan baljerne godt give sig og blive så 'runde' at spandene synker ned. Derfor et stykke rundjern

28 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.16

... som holder dem sammen på midten

29 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.18

Se bare hvor det passer sammen ;-

30 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 19. august 2011 kl. 16.19

Og snoren som planten skal vokse op ad bindes blot fast midt på hanken - voila

31 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 21. februar 2012 kl. 15.38

Imponerende :-)
Jeg er totalt nybegynder og skal til at have mit første drivhus.
Du har hermed inspireret mig til fødselsdagsønsker. Det er oplagt at gøre, som du har gjort, da det er fantastisk nemt at samle og rydde væk ift. de store kapillær-kassr i flamingo.

Tak for inspirationen. Glæder mig til at komme igang.

Hilsen Trine

32 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2012 kl. 16.19

Jeg ville dog tro, at jorden bliver alt for våd på denne måde - vandstanden uden for spandene og inde i dem vil vel være ens, så de nærmest står og sopper i vand - ikke?

Det er jo et andet system end kapillærkasserne, hvor der er et "rør" af jord, der suger vandet op.

33 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 21. februar 2012 kl. 18.10

ja måske....

Kunne være spændende at vide, hvordan der forløb med dem.

Men et udmærket forslag til de hvide flamigo-kasser. Og særligt ift oprydning/sammenpakning.
Alternativt kunne man lave begge dele, så man ikke gik helt glip af tomater/agurk eller lign...

34 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2012 kl. 19.56

Man kunne også bare dyrke direkte i jorden - der er ikke noget, der skal pakkes væk :) Især tomater bliver bedst i "rigtig" jord, og med jorddække kan man nøjes med at vande en gang om ugen midt på sommeren og hver 14. dag resten af tiden.

Et mix af jordbede og fliser synes jeg er den bedste løsning. Jeg dyrker tomater og agurk i jorden og peber og chili i de potter, som er på linket længere nede.

Hvis man lige læser tilbage i tråden, så er der vist også noget med, at murerspande og plastbaljer ikke er det sundeste at dyrke i. De er jo ikke beregnet til fødevarer, så der er ingen garanti for, at de ikke afgiver skadelige stoffer til planterne.

Der findes også en løsning her - den er ikke billig, men kan formentlig holde en del år. Jeg har et par stykker af dem, og de er supergode at dyrke i:

www.greenhousesensation.co.uk/quadgrow.html

Potterne er på 11 l, og der kan være 30 l vand i beholderen, så der skal ikke vandes så ofte endda. Og de er pænere end kapillærkasserne, synes jeg :) De står ikke i vand, men har en "sugemåtte", der går hele vejen op inde i potten og ned i vandet i beholderen, så de får ikke så meget vand ad gangen.

Det ville for øvrigt være ret let at lave en hjemmelavet version af systemet, vil jeg tro! Måske med en nedgravet beholder, så man ikke mister højde at dyrke i...

35 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. februar 2012 kl. 20.59

Anja al respekt for din egen holdning til hvad andre gør m.h.t. miljø o.s.v. selv om den af og til tangerer det religiøse.
Er du nu helt sikker på, at alle dine potter er godkendte til FØDEVARER ? eller er du måske også selv i risikozonen ?
Og du har vel også så sikret dig, at f.eks. malingen på dine haveredskaber er spiselig, så der ikke afgives skadelige stoffer igennem jorden og til jordbærrene ?
Men hold nu lidt igen med den skræmmekampagne, og lad os da for guds skyld blive lidt nede i nærheden af jorden.

36 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. februar 2012 kl. 22.01

Oplysning har vist aldrig skadet nogen - man vælger jo selv, om man vil bruge den :)

Det har i øvrigt være omtalt her før:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/9558.html

Mvh.
Anja

37 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 21. februar 2012 kl. 22.09

Må lige støtte Anja hun har altså fat i den lange ende, med bløde plastik stoffer der bliver meget varm i solen - vil afgive stoffer.
Hvis man har børn bør man undgå det, man vil jo gerne have børnebørn :-).

Så i tv at de plast stoffer der var godkendt, ikke alle var lige sunde :-)

Os andre kan jo bare blive i mulden :-)

38 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 22. februar 2012 kl. 20.50

@Gert O. Johansen
Også jeg må støtte Anja. Phtalater er IKKE sunde, det viser al forskning! Og da man ikke kender plastkvaliteten af murerbaljerne (og lødigheden), bør man efter min bedste overbevisning lade tvivlen komme mistanken til gode.
Jeg har nævnt det i indlæg nr. 15 - er dette ikke godt vil jeg anbefale Anjas link.

At kalde det religion er simpelthen en fornærmelse.

39 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 22. februar 2012 kl. 20.54

PS
Jeg er ikke speciel "økofreak", men har stor respekt for skjulte giftstoffer.

40 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 22. februar 2012 kl. 21.16

Nu er det vist feset ind hos alle at de famøse spande/baljer kan indeholde skadelige stoffer!
Hvorfor gentage det igen og igen og igen og igen i samme tråd - tror i havefolk er specielt tungnemme (har jord i hovedet)?

41 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Jeppesen, 22. februar 2012 kl. 21.28

Be be Karin, jeg skal ikke nævne emnet med eet ord igen.

Min reaktion skyldes udelukkende den grove beskyldning om "religion".

Hvor man vælger at placere sit jord, blander jeg mig ikke i. Jeg vælger at have det ude i haven :-)

42 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Houle Bækdal, 23. februar 2012 kl. 12.17

Uha - hvad man uforvarende kan komme til at sætte i gang.
Jeg vil slet ikke blande mig i gift-debatten, men blot komme med en tilbagemelding vedr. resultaterne.
Det har vist sig ok at dyrke agurker i spandende, men vi fik aldrig rigtigt nogen god tomathøst. Ofte havde tomaterne sorte pletter hvor blomsten havde siddet. Det er jo nok fordi de har fået for meget vand re: Anja.
Sidste år plantede vi så tomaterne i jorden, blandet godt med hestemøg (uha - bare det nu er ok), og så gav det tomater.
I vores nye drivhus laver jeg to bede. Et til tomater og et til agurker og chillies. Så må resten stå i potter. Det hele bliver vandet med et drypvandingsanlæg.
Mvh
Houle

43 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 3. marts 2012 kl. 12.56

Hej allesammen.

Tak for de mange svar.
Selvfølgelig skal vi passe på os selv og kommende generationer.

Som jeg har nævnt før, er jeg totalt nybegynder på drivhus-området, og det er rart at kunne søge svar på spørgsmål, her hvor der er interesse og erfaring.

Min umiddelbare udfordring er ønsket om stor høst, mange forskellige afgrøder, et drivhus, hvor høsten kan opbevares vinteren over (fordybning i fundament) samt opbevaring af redskaber mm.
Måske ikke et ønske der helt kan indfries ift. størrelse på drivhus...

Derudover er der for mig et økonomisk aspekt, da det er første år det skal afprøves.
Jeg kan sagtens bruge rigtig rigtig mange penge på at købe alverdens ting og tilbehør.
Hvis det så skulle ske, at det ikke er helt så fantastisk som forventet, kan mange penge være tabt.
Omvendt er det også rart at starte et sted, og så med år og erfaring kunne udvide og udvikle...

Jeg har både et par murer-spande og et par kapillær-kasser, så måske det bedste vil være, at gøre sin egen erfaring med, hvad der passer bedst.

Mvh Trine

44 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Boserup Lauritsen, 7. marts 2013 kl. 22.09

Kære alle

Jeg har i flere år dyrket tomater på taget af vores skraldeskur på Nørrebro.

Jeg laver kapillærkasserne af de firkantede murerbaljer, som andre har vist billeder af ovenfor, og bruger en flamingokasse som står på hovedet til at holde jorden over vandet. Kapillærrør af hvad der nu er tilgængeligt.

I år vil jeg koble kasserne sammen med studser, og så koble det på nedløbsrøret fra vores etageejendom.

Se mere på www.tagtomat.dk

Venlig hilsen
Mads
ps. Herunder lidt flere billeder af processen

45 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Boserup Lauritsen, 7. marts 2013 kl. 22.10

Jord og udplantning af salat.

I år vil jeg i stedet for at købe færdige poser med jord, lægge fiberdug oven på flamingokassen, og så blande en jordblanding med gødning og lægge oven på.

46 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Boserup Lauritsen, 7. marts 2013 kl. 22.11

Forstærket flamingokasse, ca. en halv kasse. Det passer bedst i murerbaljer på 65 liter.

Alle billeder fra april/maj 2012

47 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Boserup Lauritsen, 7. marts 2013 kl. 22.12

27. juli 2012, meget frodigt tag :-)

Se mere på www.tagtomat.dk

Venlig hilsen
Mads

ps. Følg hjemmesiden hvis du vil se om regnvandsforsøgene virker.

48 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frederik G, 8. marts 2013 kl. 9.33

Hej Mads
Spændende læsning:-) Jeg glæder mig til at se hvordan kommer går jer! jeg bor selv i paracelhus med ca 700kvm have med drivhus og køkkenhave, men dog ikke nok så jeg overvejer at inddrage mit flade tag på huset til bla. kartofler i spande, salat og ærter, og kan jo se på jeres side at det kan lade sig gøre! Jeg havde selv godt udbytte fra mine kartofler i spande sidste år, dog ikke på taget:-)
Mvh Frederik

Nyt svar til emnet »Hjemmebyggede kapilærkasser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjemmebyggede kapilærkasser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider