Forum

Kan parasitter overleve i naturgødning?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. juli 2019 kl. 7.56

Har høns i en stor del af haven. Græsplænen er en vigtig del af deres grøntfoder - især vinter og forår. Den har ikke været gødet de sidste 6 år og er efterhånden udpint. Jeg samler dagligt hønseklatter ( for at begrænse spredning af parasitter - orm), så begrænset hvad den får af gødning derfra. Det kunne blive en virkelig smuk blomstereng, men mit dilemma er at det også er en "fodermark".

Jeg har nu hegnet en stor del af plænen - ladet ca en meter være rundt i kanten til "blomstereng" - eller hvad det nu bliver til - lidt et forsøg. I første omgang har græsset fået en rest NPK jeg havde stående, men jeg vil over til at bruge naturgødning.

Land og Fritid, hvor jeg normalt handler, har naturgødning baseret på hønsemøg - men jeg er betænkelig ved risikoen for overlevende parasitter. Aner ikke hvordan det er behandlet i fremstillingsprocessen og kan i princippet komme fra stærkt ormebefængte besætninger. Nogen der ved noget om det?

Alternativt må jeg finde noget baseret på komøg - men kunne være rart at vide om der er en risiko.

1 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 8.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 6. juli 2019 kl. 8.46

Prøv at google Binadan,som jeg har brugt i mange år.Det virker godt,er økologisk og har aldrig hørt om 'orm' i hønsemøj. Brug aldrig grise gødning,Det indeholder alt det der kan leve i et menneske. Man må kun dyrke grøntsager, der skal koges, hvor der har gået grise. I min barndom brugte vi hønsestrøelsen i køkkenhaven. Ingen 'orm'.
Anne Marie

3 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 9.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. juli 2019 kl. 9.03

Jeg tænker på ormeopformering hos hønsene. Cyklus. Æg fra hønsenes æg kommer med klatterne ud - bliver til larver dernæst pupper - "vågner" og finder et værtsdyr. Jeg prøver at holde ormetrykket nede, da det kan svække hønsene ret meget. Give diarre, afmagre og i nogle tilfælde kan de gå i æggene. Dog vist sjældent. Skulle ikke smitte mennesker så vidt jeg ved - men ikke sikker.

Hvis opvarmningen er stor nok - burde den kunne tage livet af diverse.

Har oplevet orm i klatterne - så er det tid til ormekur - hos hønsene altså - og det er ret besværligt. Kræver dyrlægebesøg og ikke alle dyrlæger gider beskæftige sig med høns, så kan være svært at skaffe. Er heldigvis heldig med min.

5 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. juli 2019 kl. 9.05

Ja - de vilde fugle kan vi ikke rigtig gøre noget ved.

6 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 9.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 9.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 9.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. juli 2019 kl. 9.29

F.C. Jeg samler klatterne på plænen op hver dag for at undgå opformering af orm og for at bruge det andre steder. Køkkenhaven, roserne bl.a. Troede egentlig at der blev nok tilbage til plænen, men det gør det ikke. Skal siges at vi har næringsfattig sandjord.

Har ikke hørt om ormemidlet til børn - tak for tippet! Jeg har prøvet et naturmiddel - urter. Det kan dog ikke helt klare det.

Har en fornemmelse af at det ikke er helt ligegyldigt hvilken hønserace man har. Har haft Orpington. De var ret luseplagede og havde ofte orm. Nu har jeg Australorp og de har sjældent problemer. De er meget grøntspisende også af giftige planter. Nipper bl.a. i perioder spidserne af taks - den yderste mm. Måske de har deres egen ormekur.

10 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 9.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 9.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 6. juli 2019 kl. 9.44

Gik faktisk over til Australorps i håb om at de havde noget af Orpingtons tillidsfuldhed og sind. Det har de! Jeg er meget glad for dem. Har så lige nu også lidt Wyandotter og en enkelt Sussex - bare for at prøve lidt forskelligt også ift æggene.

13 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 10.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. juli 2019 kl. 13.52

Efter hvad jeg kan Google mig frem til er der maser af muligheder for at ens høns kan redde sig nogle parasitter, ja selv økologisk høns kan ikke sige sig fri... landbrugsavisen.dk/%C3%B8koh%C3%B8ner-er-plaget-af-orm-der-ender-i-%C3%A6g

Men det eneste du kan gøre er at holde ren, der hvor du holder høns og evt forebygge med Stalosan der nu også fås til økologisk drift, før var det ikke økologisk, men er blevet det. Dette tager både svampe, vira og bakterier oh meget anden.

16 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 14.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

17 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 14.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 6. juli 2019 kl. 17.34

Hej F. Christensen og Søren Dunn
- og til de, som kunne finde grunde til at anvende midler, der omtales i indlæg nr 7 - 8 - 14 - 15 og 16:

Jeg gør opmærksom på:

Der er en risiko for fejlanvendelse og skadevirkninger ved ikke-professionel anvendelse af såvel Virkon S som Stalosan.

Af Virkon S's sikkerhedsdatablad fremgår:
H272 Kan forstærke brand, brandnærende.
H302 Farlig ved indtagelse.
H314 Forårsager svære forbrændinger af huden og øjenskader.
H315 Forårsager hudirritation.
H317 Kan forårsage allergisk hudreaktion.
H318 Forårsager alvorlig øjenskade.
H319 Forårsager alvorlig øjenirritation.
H333 Kan forårsage allergi-eller astmasymptomer eller åndedrætsbesvær ved indånding.
H335 Kan forårsage irritation af luftvejene.
H412 Skadelig for vandlevende organismer, med langvarige virkninger.
Andre oplysninger: Professionelt brug

Stalosan har i sit sikkerhedsdatablad tilsvarende H 412 - Skadelig langtidsvirkning for vandlevende organismer.

Der er med andre ord god grund til at gøre opmærksom på, at produkterne ikke er helt "fredelige" omend de er godkendte til anvendelse i Økologiske bedrifter. Lige netop ordet "bedrifter" giver et fingerpeg om, at der er tale om professionel anvendelse, som kræver certificering.

Min holdning er, at man som have-dyrker og hønseholder kan finde mange andre veje til god hygiejne i bure og på opholdssteder fx pause / skift i dyrehold, brun sæbe, kiselalger (Diatomaceous).

Hvis der er orme-problemer hos ens dyrehold uanset hvilket art, der er tale om, er jeg fuldstændig enig med Lene Skelmose i indlæg nr 4): Kontakt en dyrlæge - forsøg ikke at gætte, hvordan håndkøbsmidler til ét formål kan anvendes til et andet formål !

Forslaget (indlæg nr 7) om at anvende et middel fremstillet til human indtagelse set med mine øjne et meget dårligt forslag !
For eksempel forholder man sig jo ikke tilbageholdelsestid for kød og æg, når det gælder håndkøbsmidler til børneorm, ligesom man heller ikke forholder sig til korrekt dosering til dyr, som har en markant lavere kropsvægt og et lavere fødeindtag end børn.

Jeg vil opfordre meget til, at man tænker sig godt om og søger grundig viden, hvis eller når man finder anledning til at ville nogen andre levende organismer til livs.

Venlig hilsen
Lone Brems

19 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 18.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. juli 2019 kl. 18.16

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. juli 2019 kl. 0.12

@Lene Skelmose

Jeg savner nok et par billeder, men hvis jeg forstår det rigtigt, så har du indhegnet det meste af græsplænen til hønsene.
Heldige høns og flotte æggeblommer. :-)

Men jeg forstår så ikke helt, at der mangler gødning. Du skriver godt nok, at du samler op, og det er måske prisværdigt, men jeg tror ikke, at det er realistisk at fjerne så meget, at plænen ikke gødes. I hvert fald vil jeg tro, at der tilføres mere end rigeligt N, og hvis der mangler noget elementært, så må det nok kun være P og/eller K.
Hvis der tilføres NPK, vil der derfor kunne opstå et overskud af N, som måske slet ikke gavner plantevæksten og videre blandt andet forgifter vores drikkevand.

Men frem for at tænke på gødning, så kan du måske komme meget længere, hvis du undersøger de forskellige græssorter og sår efter eller pletplanter med noget græs, som bedre tåler høns.
Jeg har ikke svaret på, hvilke sorter, der er bedst. Hvis det var mig, så ville jeg nok eksperimentere med alt muligt (også hundegræs), som jeg kunne finde vildt i lokalområdet.

Angående parasitter, så er der altid en risiko, men det kan være en stor fordel, hvis man kan etablere flere folde og flere hønsehuse, som man skifter imellem med passende nøje beregnede tidsintervaller. Det har F. Christensen måske mere viden om.

@F. Christensen

Det er ikke fordi jeg er imod udmugning og kalkning.
Men hvordan går dit økologiske avlsarbejde så med hensyn til at udvikle hønsenes naturlige resistens imod parasitter.?
Og hvordan trives parasitternes naturlige fjender i dit "sterile" hønsehus.?

22 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 0.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

23 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 0.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 1.32

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juli 2019 kl. 7.59

@Jacob B
Har du undersøgt indhold af næringsstoffer, inden du udtaler dig? Fjerkræ 1,50N 1,35P 0,60K
Der er mere end rigeligt fosfor, men for lidt kalium, hvis vi antager at kvælstof bliver tilført tilpas.

26 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 8.21

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

27 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 8.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

28 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. juli 2019 kl. 13.43

@Lars Holt - svar 25

Jeg tror ikke, at tallene er pålidelige, især ikke fordi hun opsamler klatter.
Jeg ved det ikke sikkert, men jeg forestiller mig, at hvis der f.eks. kommer en lille regnbyge, før der bliver opsamlet, så vil især kvælstof, som der i forvejen er rigeligt af i hønsegødning, være det første, som skylles hurtigt ud af klatten.

Jeg har i øvrigt i det hele taget svært ved at forestille mig en hønsegård, som behøver gødning. Da jeg havde høns var det store problem at sikre vegetation i hønsegården, og det var bestemt ikke på grund af gødningsmangel.
Jeg har faktisk heller aldrig set en græsplæne, som jeg måtte skønne havde et nødvendigt behov for gødning.

29 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. juli 2019 kl. 14.02

Det er de officielle gennemsnitstal jeg har angivet.
Du kan da ikke bare forkaste dem, uden selv at få lavet en analyse.
Og i hvert fald bør du ikke udbrede din manglende viden. Hold det for dig selv, hvis du ikke tror på en måling.

30 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 15.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. juli 2019 kl. 20.30

Jeg har efter denne tråd ikke appetit på mit blødkogte morgenæg længere. Vi køber på en gård, som ikke selv har høns, men sælger mange æg. Nu vil jeg vide, hvor han har dem fra!
Ingeborg

32 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 7. juli 2019 kl. 20.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

33 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 8. juli 2019 kl. 8.04

Jeg har kun haft hegnet græsplænen indtil gødningen var opløst og der kom gang i græsset. Det kom der i den grad - så jeg tror det løser problemet. Jeg har 7 voksne og 5 kyllinger pt - de har adgang til stor plæne, havegange, bede ( dog ikke i køkkenhaven) og en lille "skov". Om sommeren ca 1000 m2 om vinteren 1500. Der får de lov at bruge forhave og arealet omkring huset.Der er ikke bare pletter i græsset så arealet rækker. Der er hegn om hele grunden.

Efter hvad gamle naboer har fortalt er plænen aldrig blevet anlagt og tilsået. Ham der byggede huset - i 1954 -slog bare det der voksede op og efterhånden blev det græsset der overlevede. Der er også alt muligt andet i plænen - hvidkløver, småkløver, bellis, mælkebøtter, høgeurt osv. I år har der været smørblomster også - så har kalket.

Plænen omkring huset klarer sig fint. Er grøn og vokser godt. Australorps spiser meget græs i vinterhalvåret. Om foråret er det gnavet godt ned. Har ikke noget stort problem med orm eller andet utøj - forsøger at forebygge. Sværger til brun sæbe og Ajax. Det sidste når der skiftes halm - så svaber jeg væggene over med en Ajaxopløsning. Solidt hønsehus med fuld ståhøjde, robuste høns og orange æggeblommer - hele året. Det er kun lige plænen der i år har lidt lidt af "noget" næringsmangel/ubalance - af en slags.

34 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 8.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

35 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 8.54

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

36 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. juli 2019 kl. 9.15

@F. Christensen

For lige at vende tilbage til hovedspørgsmålet, ville du så slet ikke være betænkelig ved at sprede købt hønsegødning ud i din egen hønsegård.?
Ud over, at jeg ikke kan forestille mig et behov, så må jeg indrømme, at min tillid til varmebehandling og kontrol ikke er god nok til, at jeg ville turde det.

@Lars Holt - svar 29

Frem for at håne andre for at være i tvivl, så må det i mine øjne være mere på sin plads at indrømme, at vi har at gøre med noget, som faktisk ikke er helt nemt at måle korrekt og præcist.
Og du har jo slet ikke målt noget. Du aflæser bare en tabel uden hensyn til, hvad der sker i praksis.
Og hvis du ikke har ændret din målemetode fra dengang du målte på lungesmerter, så mener jeg måske, at du bør holde ganske lav profil med at belære andre om, hvor meget de kan tillade sig at hønsegøde, før det skader miljøet.
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/14603.html#e95355
Det er ikke for at nedgøre dine evner. Jeg har selv været der. Men det må være indlysende, at man ikke har målet for gødning særlig godt under kontrol, og man ligger aller øverst i nitrat svinefeltet, når man kun måler på i hvor høj grad planterne brænder af. Mere primitivt og upræcist kan det næsten ikke blive.

37 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 9.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

38 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 9.50

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

39 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2019 kl. 10.41

@F Christensen

Står faktisk overfor at bygge lille hønsehus til 8-10 høns og vil naturligvis gøre det bedst muligt og takker for dit tip vedr. blodmider, da jeg netop ville bruge brædder til væg! Vil nu finde en anden løsning - krydsfiner måske.

Har du andre anbefalinger eller links til det "ideelle hønsehus"?

Jeg regner med reder i den ene side, som kan tilgås udefra og siddepinde i den anden side med "gødningsskuffe" under pindene. Tømmes udefra.
Overdækket løbegård i tilfælde af national alarm for fugleinfluenza - kan vel også være gavnlig ved kyllinger :)
Vindue/ ovenlys mod nord. Tag med 45 raders hældning og udhæng til tør opbevaring af foder/ redemateriale.

Hønsene skal gå i en stor bærhave med vedvarende græs i bunden og spredte "kompostbunker" - masser af plads til 10 høns.

40 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 8. juli 2019 kl. 11.09

Ikke supergodt billede men man kan vist godt se hvor der er gødet og hvor der ikke er.

41 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 11.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

42 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 13.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

43 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 14.33

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

44 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2019 kl. 15.49

Ikke fordi jeg skal have høns foreløbig, men ville det ikke være en god ide med et hønsehus indvendig bestående af plastik trapezplader og brædder udenpå til at skygge?
Plastikplader er da noget nemmere at gøre rene med f.eks sæbevand.
Ingeborg

45 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 15.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

46 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juli 2019 kl. 16.20

Trapezplader er mere stabile og kan nemt monteres med lim og overlap. Derfor tænkte jeg trapezplader, men iøvrigt findes der jo masser af andre plader. Til gengæld skal der vel monteres noget udluftning, fordi de er tættere end brædder.
Ingeborg

47 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 16.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

48 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2019 kl. 20.16

MDF og mashonit er ikke lige hvad jeg forbinder med vandfast, men jo glat overflade giver mening :)

49 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. juli 2019 kl. 20.23

@F Christensen

Uha - så slet ikke alle dine gode råd ::
Siger foreløbig tak og vender evt. tilbage med flere spm :)

Har tidligere haft Sussex - de var gode, men vil gerne prøve noget andet, som også giver både kød og æg.

Skal tale med naboerne om Hanen - den vil jeg helst have igen, men bøjer mig for naboerne. Kan jeg ikke lave kyllinger selv, må jeg finde en indkøbsrutine der passer med behovet for suppe og Tarteletter :)

50 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 20.43

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

51 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 20.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

52 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 20.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

53 af 56 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juli 2019 kl. 20.53

Jeg har investeret i en automatlem, så hanen (forudsat at den går i hønsehuset om aftenen - og det har jeg endnu ikke oplevet, at den ikke gør) ikke kan komme ud før 7 på hverdage og 8 i week-enden. Men da det ikke er et ugeur, har jeg sat det til 7,30 for alle dage. Og min nuværende hane er ikke slem til at gale.
Det er værre, når der kommer kyllinger. Ca. halvdelen er hanekyllinger, og da jeg ikke med sikkerhed kan bedømme kønnet, før den galer, skal man være klar med øksen, eller have et særskilt indelukke til hanekyllinger, der er klar til at blive slagtet.

54 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 20.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

55 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 21.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

56 af 56 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. juli 2019 kl. 21.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Kan parasitter overleve i naturgødning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Kan parasitter overleve i naturgødning?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider