Forum

Fuglene – det bedste fjernsynsprogram

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. februar 2021 kl. 13.16

Hej
Jeg bruger en del penge på fuglefoder af bedste slags. Fodrer omkring 75-100 kg afskallede solsikkekærner om året + 15 kg jordnødder. Det er en kæmpefornøjelse og jeg formår dermed at holde et passende antal fugle på matriklen året rundt. I dag har jeg besøg af: 2 dompap - par, 1 flagspætte, 6 kampklare solsortehanner, 2 hunner, 1 sjagger, et utal af mejser og musvitter, skovspurve, bogfinker, husskade - og nyt for i år en stor flok halemejser, som kender "spisetiderne". Det kniber med at holde vandet isfrit, men jeg har lagt plastik i bunden af fuglebadene og kan nemt vippe isklumpen ud inder der kommer nyt vand i. Jeg nærer stor beundring for disse naturens skabninger. Der er godt nok ikke mange gram i sådan en lille halemejse.
Ingeborg

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. februar 2021 kl. 21.45

Jeg fodrer så kun, når jeg synes, det er nødvendigt.
Jeg bestilte foder i torsdags, og det landede igår. Ellers fik fuglene i al hast æbler, glutenfri havregryn (et fejlkøb!) og nogle ualmindeligt kedelige mandler fra COOP, købt før jul, men de var som at spise træspåner! Og lidt rasp/muesli med rosiner.

Her kom der også 2 smukke dompaphanner, jeg håber, de kommer igen.

Men, her er ingen gråspurve- og "bjørnebanden" (skovspurve) har kun været reptæsenteret af 2 meget små eksemplarer.

Nu har jeg kun tre ældre katte tilbage, så det er ikke dem, der æder fuglene.

Men, du har ret, det er fascinerende at betragte de små befjedrede kræ, Sidste år havde vi en munk!

Mvh
Tine- og iår har vi ufredelige solsorte og en fasankok.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. februar 2021 kl. 13.54

Smukt billede. :-)

Men ikke meget respons, der pt er på fuglefodring.

Jeg oprettede tidligere en tråd med mere fokus på de økologiske aspekter end på det smukke syn, men jeg savner stadig nogle svar med mere frugtkød på. Håber det er ok, at jeg lægger linket her:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/21436.html

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. februar 2021 kl. 21.07

Jeg har smidt (i dyre domme købte økoæbler ud), og solsortene røg i totterne på hinanden over dem, lige indtil, der kom en sjagger!

Jeg har kun hørt halemejser, men aldrig set dem ved foderbrættet. På den anden side kommer gærdesmutten heller ikke, men den og rødhalsen hører jeg tit!

Og eftersom jeg er døv som en dør efterhånden (har en progressiv arvelig hørenedsættelse, dvs det bliver værrer med årene, men jeg bliver ikke helt døv, pt kan jeg høre 63 decibel!).

Økologisk må være æbler og havregryn. Eller hjemmedyrkede solsikker. Tidsler og hampefrø,

Mvh
Tine

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2021 kl. 21.21

@Jakob

Når du nu efterspørger reaktioner på en af dine tråde i en anden tråd, så giver jeg gerne mit svar på hvorfor jeg ikke bidrager i den tråd du har oprettet vedrørende fodring af havens fugle: Den afspejler din holdning til fuglefodring, som er, at du er i tvivl om det gavnlige eller måske ligefrem skadelige i at fodre havens fugle.

Den holdning deler jeg ikke, da jeg er 100% overbevist om det gavnlige i ansvarlig fodring af havens fugle. At plante foderplanter til fuglene er da også et plus, men kan ikke i praksis realiseres i den gennemsnitlige have i et omfang der giver så alsidig fodring som traditionel fuglefodring. Jeg ønsker ikke at deltage yderligere i din tråd da min holdning på dette punkt er urokkelig:)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. februar 2021 kl. 10.24

@Tine Andersen

Om det er sandt eller ej, ved jeg ikke, men jeg har hørt, at man bør undlade havregryn i frostvejr, fordi de kan føre til, at næbet fryser til, så det ikke kan åbnes, og så kan fuglen dø af sult og tørst.

@Tom Andersen

Det ene udelukker måske ikke det andet. Hvis du har noget at bidrage med i den anden tråd, så synes jeg da, at du skal svare der, selvom du er urokkeligt uenig i tvivlen. Du risikerer nok kun at blive bidt. ;-)

Men jeg har da også et 'fjernsyn'.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2021 kl. 19.20

Hvordan skulle tørre havregryn kunne få fuglenæb til at fryse sammen???

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. februar 2021 kl. 19.32

Hos mig skal fuglene ikke bruge energi på at pille skallerne af solsikkefrøene. Jeg ved godt, at det er en naturlig del af deres adfærd, men jeg gider nu heller ikke skaller af 100 kg solsikker.
Vi er ved at finde ud af at gøre det nemt for vores store flagspætter, som p.t. er henvist til metalspiraler med hjemmelavede mejsebolde. Jeg pønser på at bore 4 cm Ø huller i en tyk birkeskive, for at proppe mejseblanding ind i hullerne. Andre ideer specielt til spætter er velkomne. Jeg synes at de har svært ved at styre med halefjerene på de gængse foderdimser. Det ville være smart at smøre fedt/nødder direkte på mit træ, men Hjertetræets bark er ikke egnet til det.
Ingeborg

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. februar 2021 kl. 19.34

tørstig solsort. Den har selv fundet isbaren til selvbetjening. Dryp kommer der jo i løbet af den kommende uge.
Ingeborg

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. februar 2021 kl. 21.47

@Lars Holt - svar 6

Jeg har ikke kendskab til, at man kan købe havregryn, som ikke indeholder vand.
Jeg ved som sagt heller ikke, om det er et virkeligt problem. Det kunne jo være en vandrehistorie.
Men jeg kan sagtens forestille mig, at det kan blive et problem, og den tanke kan jeg ikke udholde, og derfor undlader jeg havregryn om vinteren.
Lidt fygesne ind på foderbrættet og en smule bytø. En due, der lige har drukket og spiser og efterfølgende flyver en tur med lukket næb i frostvejr osv..

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. februar 2021 kl. 16.34

Mit Fugleprogram er meget afvekslende og jeg er hver dag spændt på, hvad der kommer i mit levende fjernsyn. Jeg har helt klart fornemmelse af at mange fugle også bor og får unger i min have. Det kan jeg se på den manglende insektmængde om sommeren.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. februar 2021 kl. 16.37

Mit bedste skud af en knap så velkommen gæst, der nåede at nakke en solsort - Iøvrigt et billede jeg er pavestolt af!

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. februar 2021 kl. 11.39

ADVARSEL!
Til billede nr. 10. De hængende foderautomater fra den butik, hvor man tager hjem og fixer, er så skarpe i kanterne at de ville være farlige for fuglenes fødder. Tag de skarpe tingester af! Jeg har enten taget dem af, eller forsøgt at lime en “ behagelig “ kant på. Ikke ideelt endnu, men automatens bund er konisk opad og gør befæstigelse af noget andet svært. Hvis nogen har et godt tip, modtager jeg det gerne.
Ingeborg

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 23. februar 2021 kl. 19.23

Forresten: Ingeborg, dine billeder superflotte!
Det er en skam at fugle og natur har nedlagt biksen. De er nu kun strengt videnskabelige, så amatører er uvelkomne! :-P

Da jeg sidste år ønskede mig et vildtkamera, købte min kære mand et vanvittigt dyrt kamera, der kan optage en ½ time. Det var ikke lige det, jeg forestillede mig, da jeg så en munk og manglede billedbevis på, at det var sort-/sumpmejse, der kom til foderbrættet.

Det kan så godt stå ude, eller inde (hvis jeg pudser vinduerne! ;-) ), men det var ikke lige det, jeg forestillede mig. Jeg kan ikke nå at hive et kamera frem, før fuglen er fløjet. Og at starte en ½ times video, så løber det tør for strøm- er dumt!

Har du dit stående fast?

Jeg mener, jeg kan dårligt nok finde min kikkert, og da jeg så brandræven ovre ved naboen: Man må jo ikke filme på andet end vejen/egen grund.

Men den var så flot den brandræv- lådden og sortrød.

(en brandræv har ikke hvid halespids).

Mvh
Tine

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2021 kl. 21.02

Hej Tine
Tak for ros til mine billeder. Jeg har 3 forskellige kameraer, som grundliggende kan det samme. Det ene skal jeg dog skifte objektiver på og det sker ikke i et ruf, så når jeg fotograferer fugle, har jeg indstillet dem og de ligger klar til brug.
Jeg har lige købt mig et fotokursus, så jeg virkelig kan udnytte mine kameraer uden Auto funktionen. Spændende, men meget digitalt kram at holde styr på i mange menuer.
Jeg forærede min mand et vildtkamera. Det var mest for at se pindsvin, katte og eventuelle rotter om natten. Det kan indstilles til at optage infrarød og med intervaller, så det kun tænder når et varmt væsen er i nærheden.
Ingeborg

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2021 kl. 21.05

Ps. @ Tine
Fugle og Natur har et forum- ligesom i gamle dage i Naturbasen.dk. Jeg har da fået svar på nogle spørgsmål vedr. en ret fejlfarvet solsortehun.
Ingeborg

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 24. februar 2021 kl. 15.50

@Tine,
Nu må jeg protestere. Du kan sagtens stille spørgsmål på naturbasen. Og amatører er IKKE uvelkomne.
www.naturbasen.dk/
så klikker du i menu (øverst oppe til højre)i "rullegardinet" der kommer ned, klikker du på artsbestemmelser, klik på hvad du vil, evt. fugle, der er også en grøn knap til hvis du vil oprette nyt spørgsmål..

Her er et link hvor du ikke behøver finde menuen, den går direkte til artsbestemmelser www.naturbasen.dk/artsbestemmelse

Nyt svar til emnet »Fuglene – det bedste fjernsynsprogram«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Fuglene – det bedste fjernsynsprogram

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider