Forum

Dyr og fugle i haven 2022

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. september 2022 kl. 10.28

Det er nok lidt for tidligt at gøre 2022 status over dyr og fugle i haven.

Men i sammenhæng med insektlivet er det måske ikke.
Denne tråd er til insekterne, hvor alle meget gerne må svare:
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/22176.html

Jeg undrer mig over et dårligt insektår og prøver at finde en forklaring i det øvrige dyreliv, men det går ikke godt.
Det er f.eks. flere år siden, at jeg har set spidsmus, og i løbet af denne sommer har det været småt med mejser og spurve, og gærdesmutten er helt forsvundet.
Jeg har også kun set pindsvin to gange og næsten ingen ekskrementer fra dem.

Måren har nok været mere aktiv end normalt hos mig, og det kan måske delvist forklare, hvorfor der er færre fugle, men så mener jeg til gengæld, at insekterne burde have boomet, og det gjorde de ikke.

Hvordan er det indtil videre gået med fugle og dyrelivet i din have i år.?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 13. september 2022 kl. 17.10

Vi har haft et nogenlunde fugleliv. Overvægt af skovspurve, musvitter, sump- og blåmejser. Derudover solsort, stær, spætte, dompap, gærdesmutte, bogfinke, kvækerfinke, grønirisk, jernspurv, gråspurv, husskade - hvad jeg sådan lige kan huske. Mange frøer - bor så også nabo til lille sø, tre salamandre. Lidt diverse snegle- mest dræbersnegl.

Forbavsende få sommerfugle i forhold til at vi bor ved et grønt areal med en masse brændenælder, tidsler, og håret dueurt. Har jævnligt nærstuderet området for at finde sommerfuglelarver. Men der var næsten ingen. Lige undtaget dueurten, der var velbelagt - har dog ikke set noget dueurtsværmere. Kun een ordentlig "takvingeklump" i toppen af en brændenælde - et par dage efter var den væk - og ingen larver at finde rundt omkring. Tog lidt larver med hjem, men de blev taget af en edderkop. Haft lidt citronsommerfuglepupper på tørsten, men de gik alle til. Så ud som om indholdet var blevet suget ud. Har ikke fundet pupper på de tørstetræer der gror i området - ikke engang larvegnav. Hvad angår sommerfugle har det godt nok været et magert år - lige undtaget græsrandøjer. Til gengæld et nogenlunde besøg af bier, svirrefluer og gedehamse. Jeg har en fornemmelse af af sommerfuglene mangler mad i foråret. Haverne her og de "grønne" fællesområder er ørkner. Rundbarberet.

Pindsvin har vi til gengæld - helt ind i udestuen. De leder efter kattepillerester. Har lavet en hule af en overdækket palle. Der har været liv!

Jeg håber at de tiltag vi har gjort for en mere vild have vil hjælpe på situationen. Vi flyttede hertil i efteråret - til en pæn nysselig have - nu er den knap så nysselig. Har en politik om at intet må fjernes fra haven og det fylder jo.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. september 2022 kl. 2.38

Jeg har i år ikke haft mariehøns, det ER mærkeligt.

Men her er da fugle, jeg kan altså ikke nå at bestemme de der små sangere, når jeg ser dem! Og som halvdøv- kan jeg alligevel ikke høre dem.

Dræbersneglene var her tidligere i år i mængder, men nu er det mest vinbjergene.
Sommerfugle: Admidral, Nældens Takvinge og Påfugleøjer hjemsøgte mine Buddeleiaer. desuden Kplsommerfugl. Og en Citronsommerfugl er også set.

Men jeg har ikke set så meget, jeg blev kørt ned sidste år i november og slog mig meget, og i juli skvattede jeg ned af trappen (jeg ville træde over en kat), og brækkede nogle ribben. Så ikke mit år!

Nyt svar til emnet »Dyr og fugle i haven 2022«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Dyr og fugle i haven 2022

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider