Forum

Kirsebær – hvordan skal de såes?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 16. juni 2014 kl. 23.06

Hej
Nu er jeg lidt grøn stadigvæk i haven (er først lige flyttet til et sted, hvor jeg har min egen have), men jeg kunne godt tænke mig at prøve at så nogle kirsebærfrø af nogle lækre kirsebær, som jeg købte i Bilka den anden dag.
Sorten er Navalinda fra Spanien.
Men jeg synes, jeg læste et sted herinde - at der så kommer en hel anden slags kirsebær ud af det???
Og hvor længe tager det før træerne ligesom bærer frugt - kan det passe en 10-15 år?
Mvh M

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 16. juni 2014 kl. 23.25

Hej Mette
Det er rigtigt, at kirsebær der er såede ikke bliver den samme sort som det bær kernen kommer fra. Man poder frugttræer på en grundstamme. Dvs. tager en gren fra den sort man gerne have og klistrer den populært sagt på grundstammen.

Hvis du poder en spansk sort på en dansk grundstamme, tror jeg ikke den vil trives under vore himmelstrøg.

Ja, du skal nok op på 5-10 år for at se bær.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 16. juni 2014 kl. 23.29

Hej Vibeke
Og tak for svaret :)
Jamen, hvordan og hvorledes - kan jeg så slet ikke bruge kirsebærene til noget? Fuglekirsebær - er det sådan nogle sure nogen?
Og hvis jeg gerne vil prøve at plante dem, hvad er så den bedste metode?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 17. juni 2014 kl. 6.40

Mette det er rigtigt, at det der kaldes fuglekirsebær er "sådan nogle sure nogen". Men den bruges ofte som grundstamme for podning af sødkirsebær. Jeg har efterhånden "lavet" adskillige kirsebærtræer efter en skøn gammel kæmpestor kirsebær som desværre måtte fældes. Men når man så har flere børn af den, så lever den jo videre på den måde.
Du kan købe grundstammer og også få gode råd hos Boi Jensen www.de-gamle-sorter.dk, det er både billigt og ikke særlig svært selv at lave sine frugttræer, og kan man ikke selv skaffe podekviste fra det man gerne vil lave, så kan de også købes.
Og så det der med at sætte frugt - det er ligesom med os selv, vi skal jo også gro lidt før vi kan sætte afkom.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Bæk, 17. juni 2014 kl. 21.04

Kirsebærsten tåler ikke udtørring, så de skal plantes (eller stratificeres) umiddelbart, ellers mister de spireevnen.

Der står lidt her: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/5397.html

Ved stratificering forstås, at stenene skal gennemgå en periode med kulde, enten en ægte vinter eller en 'simuleret' vinter i en beholder i et køleskab nogle måneder.

Hvis stenene spirede umidelbart efter høst ville de nye træer dø i vinteren, derfor er de 'programmeret' til først at spire om foråret - men man kan som sagt narre dem med nogle måneder i køleskab.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Nielsen, 19. juni 2014 kl. 16.27

Hejsa.
Og mange tak skal I have for svarene.
De er nu plantet ud i lidt jord med sand henover.
Så må jeg pode dem, når de dukker op :)
MVH Mette
:)

Nyt svar til emnet »Kirsebær – hvordan skal de såes?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Kirsebær – hvordan skal de såes?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider