Forum

Spande til dyrkning af fødevarer.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. maj 2018 kl. 12.44

Er der noget i vejen for at benytte sorte spande og baljer til dyrkning af fødevarer.?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. maj 2018 kl. 13.24

Hvis spandene er forsynet med logoet af et glas og en gaffel, - så har farven på spanden ingen betydning. :)

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. maj 2018 kl. 14.16

@JR. F.

Nu har jeg kigget på spande og ti forskellige urtepotter, men på ingen af dem kan jeg finde symbolet.

Jeg har f.eks. purløg stående i plastik urtepotter. Er det så uforsigtigt eller dumt at spise disse purløg.?

Er det normalt noget, som man advarer imod.?

Men det, jeg tænker på, er især de billige sorte spande, som man kan købe. De er store og har hank og holder betydeligt bedre end urtepotter. Borer jeg nogle huller i bunden, så har jeg funktionsmæssigt en rigtig god og billig urtepotte til mange formål. Det er 'kun' det der med fødevaresikkerheden, jeg er i tvivl om.
Jeg tænker, at hvis spanden i forvejen har været brugt i nogle år til andre planter, så må det være meget begrænset, hvad den kan afgive. Men det er jo dybest set kun noget gætværk.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. maj 2018 kl. 16.23

Emnet er jævnligt oppe at vende, måske kan du finde svar her
www.havenyt.dk/spoergsmaal/koekkenhaven/15598.html

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. maj 2018 kl. 16.55

@Vibeke Dyrst

Mange tak for linket.

Der står "PE" på mine spande, og det ser jo umiddelbart ud til, at være godt nok.

Citat:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/anlaeg/9558.html
"Der findes murerspande af PE (polyethylen), som er et helt andet og mindre problematisk materiale"

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. maj 2018 kl. 19.19

Var så lidt Jacob 😊 Omend "mindre problematisk" ikke nødvendigvis er det samme som uproblematisk. 😉

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. maj 2018 kl. 19.33

Jakob, du har vel ikke én i omgangskredsen der arbejder i et storkøkken.? Der bruges ofte varer, som ankommer i 5 og 10l. spande, - måske kan du være heldig dér.?
Nogle af de sorte 'murer spande' har en RET grim kemisk lugt, som kan lugtes i flere år. Den lugt kender jeg ikke fra urtepotter. - Jeg ville vælge forsigtigheds princippet, - med mindre du kan få producentens ord for, at spandene ikke afgiver kemi.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. maj 2018 kl. 22.31

@JR. F.

Tak for tippet.

Den afskyelige stank kender jeg godt. Men hvis spanden bruges og luftes, så er lugten hurtigt væk, så min næse ikke kan lugte mere.
Jeg er næsten helt sikker på, at det kun er formolie, der bruges som slipmiddel, så spanden ikke klistrer fast til formen og er nem at udstøde, når den er støbt.
Stanken er jeg tilbøjelig til at se som et godt tegn, fordi det kan tyde på en organisk olie, som kan rådne og nedbrydes.
Men du har selvfølgelig ret, at det vil være det klogeste at spørge producenten. Det kan det måske også være med urtepotter.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. maj 2018 kl. 8.42

Men ved nærmere eftertanke, hvis jeg skal være krakilsk, eller hvis grøntsagerne skal serveres for børn, så vil jeg nok ikke anbefale de nævnte spande og heller ikke uden videre de almindelige urtepotter.
Som sagt måske ikke så meget på grund af stanken fra ny, men mere hvis produktet er fremstillet af genbrugsgranulat.
Selvom der står PE, og det er sandt, så er det næppe en garanti for fuldstændig renhed, og man ved ikke, hvad genbrugsgranulat har været tidligere, eller hvad det har været i berøring med, eller hvor godt det er renset, før det blev genbrugt.
Så tippet om at spørge producenten er stadig et godt tip. I hvert fald hvis man kan stole på producenten.

Nyt svar til emnet »Spande til dyrkning af fødevarer.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Spande til dyrkning af fødevarer.?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider