Kan man dyrke i murerbaljer?

Hvordan er det med dyrknig af spiselige afgrøder i murerbaljer, – afgiver de giftige stoffer der optages af planterne?

Dyrkning af spiselige afgrøderi kapillærkasser med jord i poser, – godkendt til økologisk brug naturligvis, – afgiver de sundhedsskadelige stoffer der optages af planterne?

Med venlig hilsen
Jannie Jordal, april 2013

Svar

Det er en god ide at tænke over, hvad man dyrker sine planter i, specielt hvis de skal spises. Men alle planterester ender jo i komposten i en miljøvenlig have, og dermed også evt. skadelige stoffer.

Murerbaljer og murerspande har der allerede været et spørgsmål om har på Havenyt, og du kan læse herom i spørgsmålet Er det forsvarligt at dyrke planter i murerspande af PVC?.

Med hensyn til evt. skadelige indholdsstoffer i plasten i plantesække, så er det afgørende, hvilken type plast, der er tale om – se ovenstående svar. Måske står det på posen, ellers kan du spørge producenten. Men alene ud fra, at de sælges til plantedyrkning, burde vi som forbrugere kunne forvente, at de ikke afgiver skadelige stoffer.

De økologiske producenter har antagelig valgt en miljøvenlig type plastsæk Der er jo påtrykt oplysninger om det økologiske produkt, så producenten må aktivt have valgt netop den plastsæk til sit økologiske produkt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Søkjærgård Samsø

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Naturplanteskolen

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Kan man dyrke i murerbaljer?