Forum

Bundbeplantning i skov

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 3. juli 2018 kl. 8.20

Kære haveentusiaster!

Jeg har lige overtaget en stor have sammen med er sommerhus. Den ene del af haven er en lille skov på ca 20x10 m med en meget stor hassel og nogle ahorn plus det løse.
Jeg har lige ryddet underskoven som primært bestod af skvadderkål og brændenælder. Jorden er tør og sandet og der er delvist skygge hele dagen. Mine spørgsmål:
1:Hvad kan jeg så af underskov her? Jeg ønsker ikke at kæmpe imod naturen eller noget hvor jeg skal ændre jordforholdene. Det skal også bære noget jeg kan så i stedet for at plante det - og gerne noget der kan sås her i løber af sommeren/efteråret.
2: Når man sår sådan er nyligt ryddet sted, skal man så luge og kultivere hele området?

Mange hilsner

Martin Jakobsen

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. juli 2018 kl. 9.08

Jeg må indrømme, at jeg tvivler på, at du har ryddet underskoven. ;)

Det ser måske sådan ud nu pga. tørken, men skvadderkål og brændenælder er rodukrudt og skyder begge, fra selv små stumper rod, så snart der kommer lidt vand igen. Desuden er der helt sikkert masser af frø fra begge dele i jorden.

Eftersom det er under træer, så tvivler jeg på, at du kan gennemgrave jorden og fjerne rødderne, så jeg vil anbefale, at du dækker det med sort plast/ukrudtsdug indtil næste år, før end du planter nogle skyggetålende planter.

Men her er en liste til hvad du evt. kan bruge. ;)
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/anlaeg_og_inspiration/1387.html

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juli 2018 kl. 9.55

Hej Martin Jacobsen

Nu får du ikke lige det, du beder om - men i stedet for en opfordring og nogen kommentarer fra mit "bagkatalog" af mange års naturplejeerfaring.

Få dit bibliotek til at skaffe Rasmus Ejrnæs's bog "Den uendelige have" og så må du op i hængekøjen, mens du læser og tænker på, om du kan bruge hans synspunkter til noget.

Her får du så lige mine kommentarer til din beskrivelse:
De nælder og skvalderkål, du har trukket op - og svedt over :-) - har deres egen nyttefunktion som værtsplanter for svirrefluer, larver af Admiralsommerfuglen og Nældens takvinge. Eftersom (næsten) alle arter insekter har vanskelige livsbetingelser er det da måske muligt at se din lille skov som et refugium, hvor de kan leve og yngle i fred ?
Derudover er både nælder og skvalderkål spiselige i salat, tærter, suppe og for nældens vedkommende også i te. Nælden især indeholder rigtig mange mineraler som ud over til en lødig kost for mennesker. Og hvis du nøjes med at høste nælder til husbehov, gavner du faktisk ihvertfald sommerfuglelarverne som også hen på sommeren har brug for friske skud af nælder.

Du kan overveje inde i skoven at etablere en (stor) kvasbunke til pindsvin, gærdesmutter og mange overvintrende insekter (larver og pupper). Den skal helst ligge i fred i mange år (bortset fra tidvist supplement af grene og kviste lagt ovenpå den etablerede bunke) - så læg den et sted, hvor der ikke er ganglinier.

Og hvis du vil supplere bevoksningen med noget godt, kan du med 5 - 7 tørstetræer (udvikler sig til buske under let skyggede forhold) tiltrække citronsommerfugle - også en af de sommerfugle, der har brug for lidt imødekommenhed. Drosselfuglene vil med stor lyst æde tørstetræernes røde bær.

Ud over rodrester af de planter, du har fjernet vil der være en "frøbank" med rigtig mage frø, hvoraf nogen spirer "af sig selv" når tiden er inde (og det er den nok ikke nu, ihvertfald ikke hvis dit sommerhus ligger i en af de tørkeprægede områder i landet) - så ingen såning nu...

Bedste havehilsner og ønsker om frodighed og livsglæde på dit nye sted !
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 3. juli 2018 kl. 18.55

Kære begge

Tusinde tak for jeres svar! Det er dejligt at få noget hjælp som ny haveejer:-)

Jeg var nok ikke tydelig nok i mit indlæg omkring mine ambitioner for haven; jeg vil holde den så vild og naturlig som muligt, men uden at gå til i skvalderkål og brændenælder. Den del af haven må meget gerne komme til at ligne en rigtig skov med en varieret underbund, som ændrer sig med årstiden.

Jeg har faktisk ’Den uendelige have’ og har læst den med stor interesse. Jeg har også flere bøger af Jens Thejsen om vilde eller naturlige haver. Og det er den retning jeg gerne vil med min have. Det gør nok også, at jeg ikke ønsker at dække det hele med sort plastik, men i stedet hellere vil arbejde med naturen, mens jeg skubber den i en lidt mere kontrolleret vej.

Jeg er godt klar over, at jeg langt fra er kommer ukrudtet til livs, og at det bare er en stakket frist. Jeg ryddede et andet område i haven og kultiverede det grundigt (dog uden at si jorden) og her er ukrudtet kommet igen - selv i tørken. Min oprindelige tanke var, at man kunne så en skovbund nu, som så ville udkonkurrere ukrudtet - eller i det mindste leve side om side med det. Så nælder og skvalderkål er egentligt ok - så længe der bare også er andet. Men det lyder ikke som om man bare kan så eller plante ud i skovbunden uden at de nye planter bliver kvalt af ukrudtet.

Efter jeres svar og det link, som du har sendt med, Yaoe, tænker jeg, at jeg kan lave små øer rundt omkring i skovbunden, hvor jeg styrer, hvad der er der. Jeg tænker at rydde en m² eller to, hvor jeg fjerner alt ukrudt med rødder og sier jorden. Her vil jeg så eller plante ting fx. bregner, anemone, erantis, lungeurt osv. Måske skal jeg holde det til een type af planter per ryddet ø? Eller mon det er godt at blande dem?Hvis jeg gør sådan - kan man så eller skal man plante?

Når øerne så er etableret vil jeg luge ukrudet i dem løbende, mens jeg holder nælder og skvalderkål nede til et acceptabelt niveu i resten af ’skoven’. Og så kan man vil løbende lave flere og flere af de her ’øer’ indtil der er en blanding af helt vild og kultiveret bundbeplantning.

Hvad tænker I om den plan?

Mange hilsner

Martin

Redigeret af administrator 3. juli 2018 kl. 19.35.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juli 2018 kl. 20.05

Hej Martin Jacobsen

Din plan lyder konstruktiv - men den tørre, sandede jord i næsten fuld skygge indsnævrer valgmulighederne ret meget - bortset fra de allertidligste forårsblomster.

Hvis det skal ligne natur, så må der planter ind som har klaret sig i naturen i Danmark gennem årtusinder...
så næppe erantis - en bjergplante
og næppe anemone - karakterplante i gammel bøgeskov
men lungeurt - jo, den hvidplettede (der er rigtig mange fremavlede specielle typer lungeurt)
og bregner - ja, det kunne fx være engelsød
og martsviol - jo da, sammen med andre skyggetålende skovbrynsplanter: måske ramsløg, lærkespore eller skovløg og (hvis der er en smule sol nogen steder) måske skovjordbær ?

Nu kommer det helt spændende: vil du gå all-in på de vilde blomster ?
Hvid du vil det, kan du finde mere inspiration og valgmuligheder i Lise Gartmann's bog "Vilde blomster i haven"

Vær opmærksom når du kommer til indkøbsfasen uanset om det er frø eller planter, du skal skaffe hjem. Det er langtfra alle frøforhandlere eller plantecentre, der er lige seriøse omkring hvad der er fremavlet og hvad der er naturligt hjemmehørende...

Sidste fif fra mig: Succesraten øges sandsynligvis omvendt proportionalt med antallet af arter, du planter / sår.
Hellere fem der trives og hjælpes i starten med lidt vand og lidt grundig lugning (så der er plads til frøspredning eller nye skud fra plantens rødder) end femten der ikke får den opmærksomhed, de har brug for....

Venlig hilsen
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juli 2018 kl. 4.05

Da jeg, for nogle år siden ryddede et pænt stort areal for brombær- og efterfølgende fræsede det- kom der flere arter ærenpris, svaleurt og tre slags tulipaner op. De to tamme- og en vild.

Der kan komme meget sjovt op, når man rydder!

Min vilde plante, som sommerfugle elsker (i år har jeg mest kålsommerfugle), bredpander og en anden slags natsværmer (der pt også flyver i dagslys), og en mængde bier/humlebier- har jeg fået bestemt som tandbæger. Den gror mest, hvor bunden er tør, men insekterne er vilde med den.
Den ligner en slags brændnælde med rødlige blomster. Men er en super insektplante!

Mvh
Tine- og jeg freder bunker og nælder.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 5. juli 2018 kl. 9.22

Hej Lone

Tak for endnu et grundigt og informativt svar! Jeg har nu en god ide om, hvad der kan lade sig gøre, og hvordan jeg kan gribe det an. Glæder mig til at komme i gang når det ikke længere er så tørt:-)

Jeg må se at få fat i Lise Hartmanns bog - den lyder brugbar.

Mange hilsner

Martin

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jakobsen, 5. juli 2018 kl. 9.26

Hej Tine

Ja, det bliver spændende at se, om og hvad der dukker op, nu der kommer mere lys ned på jorden. Det kunne være sjovt hvis det er andet end nælder og skvalderkål:-)

Jeg skal også til at rydde et andet sted i haven, hvor nogle syrener og en eller anden slags busk/træ, som jeg ikke ved hvad er, har overtaget fuldstændigt. Også her bliver der bar jord i noget tid og det bliver også sjovt at se, om der dukker noget op her!

Martin

Nyt svar til emnet »Bundbeplantning i skov«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Bundbeplantning i skov

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider