Forum

Flytning af gammel vin

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian A. Hansen, 27. marts 2020 kl. 19.15

Hej
Jeg har været så heldig at få lov at arve en gammel vin (+10 år), som jeg skal ud nu her at hente. Jeg er et ny indenfor vin, så er ikke helt sikker på hvordan jeg bedst forestår processen. Hvor langt skal den klippes ned? Skal den plantes ud med det samme, eller kan den sættes i krukke et par måneder? Jeg havde planer om at sætte den op af vores sydvendte mur, da vi ikke har plads i drivhuset. Tips og gode ideer generelt modtages med glæde - tak! Vh. Christian

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. marts 2020 kl. 22.27

Er sorten egnet til dyrkning på friland? Der er ingen idé i at plante en vin på friland, hvis den kun kan trives i drivhus - så er det bedre at købe en anden sort. Hvis du skriver navnet, kan det være, at jeg kan hjælpe.
Jeg har tit flyttet gamle vinstokke.
Man tager så megen rod med, som man kan få, og så reduceres "kronen" så roden kan forsyne den med vand og næring.
Flytningen foretages nu, inden planten springer ud, og jorden er varm.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian A. Hansen, 29. marts 2020 kl. 12.16

Hej Lars
De ved ikke med sikkerhed hvilken sort det er - baseret på billeder, er deres bedste bud ‘Venus’. Så jeg tænker at det må briste eller bære, da jeg ikke kan være sikker på at den kan dyrkes på friland.
Hvis vi får så meget af roden med som muligt, hvor langt ned skal den så klippes? Til 1 meter? Tænker kun at beholde hovedstammen. Hvad med vanding/gødning i starten?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2020 kl. 13.13

Hej Christian.

Jeg ville lige se tiden an for at se om den overhoved kommer inden at jeg giver den gødning.
I værste fald risikere du at brænde rødderne på den, hvis du giver den for meget.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2020 kl. 13.14

I skal tage så meget rod med, som I kan. Resten må klares med beskæring.
Det er vigtigt, at roden kan følge med bladmassen, for ellers kan planten dø.
På den anden side er det lige så let at lave stiklinger at vin, som af pil.
Hold øje med planten, og hvis den viser tegn på manglende vandoptagelse, selv om den er vandet fornuftigt, så beskær "kronen" yderligere.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2020 kl. 13.34

Der ligger flere tråde, der omhandler flytning af gammel vin og som også beskriver lidt at det som Lars nævner

www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/vin/14311.html

Men den bedste tid på året at flytte en vin er i oktober måned.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2020 kl. 13.57

@Søren.
Se på datoen i dit link!
Min erfaring og viden er opdateret.
Jeg har flyttet mange gamle vinstokke siden 2011.
Vi planter normalt ikke vin om efteråret, vi gør det i maj måned, når jorden er varm, så planterne kan komme i groning med det samme.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. marts 2020 kl. 14.42

PS læs evt. "Kvalitetsvin -af danske druer"

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2020 kl. 15.01

Ja det nok gammel viden der ligger tilbage på Havenyt, så tak for at du irettesætter mig...

Nyt svar til emnet »Flytning af gammel vin«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Flytning af gammel vin

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider