Forum

Tomater skadet af krav mærket gødning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2020 kl. 21.18

I Sverige har forfatteren og økologen Lena Israelsson, med flere, oplevet at få deres tomatplanter ødelagt pga rest koncentrationerne af to forskellige pesticider, som er at finde i et krav mærket produkt, der normal sælges som økologisk flydende gødning. Nogen tyder at producenten af øko gødningen har brugt ingredienser, der ikke har været fri for sprøjtemidler.

www.anpdm.com/newsletterweb/46455145764440594070454759/41465E4B7047425F44714045504371

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. juni 2020 kl. 22.00

Hej Søren

Du skriver, at "Nogen tyder at producenten af øko gødningen har brugt ingredienser, der ikke har været fri for sprøjtemidler"

Det havde været mere redeligt, at du havde citeret Jordbruksverket for det, som faktisk står i den artikel, du linker til.
"Nu arbetar vi på Jordbruksverket tillsammans med leverantörerna av produkterna, deras kontrollorgan och KRAV för att ta reda på orsakerna. Kontrollorganen för ekologisk produktion har ett särskilt ansvar för att gödselmedel certifierade att användas i ekologisk produktion blir utredda. Det kommer dröja cirka 2 veckor innan vi får svar på utförda analyser.

Jordbrugsverket oplyser, at der kan ses lignende skadebilleder, som har baggrund i en eller flere af 6 mulige andre årsager end lige den flydende specialgødning, som nu undersøges.

Det kan aldrig være i orden at "lade en historie løbe" - en historie, som allerede er ved at blive undersøgt og som bliver analyseret og fagligt belyst indenfor ca 2 uger.

Venlig hilsen
Lone

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2020 kl. 22.38

Hej Lone

Jeg er ikke ude på at løbe med en historie, men skriver som Lene Israelsson har skrevet i flere uger på Facebook om at flere af hendes venner har haft problemer med dyrkning af tomater og så har jeg i den forbindelse valgt at bringe historien herinde. Personlig syntes jeg at det er en skandale eller meget uheldigt at man sælger et produkt, som sige at være af økologisk oprindelse og som så indeholder 2 forskellige pesticider, der hver giver disse skader på tomaterne. Det er klart at jordbruksverket vil forsvarer deres fejl ved at påstår at det kan være alt muligt andet...hvilket det også kan være, men som jeg læser Lenes artikler er det ikke det, der er årsagen. Hun har trods alt mange års erfaring med dyrkning af diverse grøntsager

Fakta er at de har tilbagetrukket alt gødning, af krav mærket for at komme det til livs. Om det så skyldes at gødningen blev solgt i bl. a coop s, der jo går ind for miljøet ved jeg ikke, men den er dum at have siddende på sig.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2020 kl. 22.50

Jeg kan læse mig frem til at man mener at pesticiderne skulle stamme fra roe vinasse, hvor disse to pesticider, clorpyralid eller aminopyralid spiller en stor rolle. Jeg kender ikke noget til dem, så jeg ved ikke hvilken rolle de spiller i produktionen af roer...
Det er det samme vi kender herhjemme som vinasse, der er et produkt fra spirtfabrikkerne. Og som bl. a sælges af Pindstrup i 2, 5 liters dunke til ca kr 80.så man må bare håbe at det samme ikke gøre sig gældende med deres produkter.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2020 kl. 23.07

Umiddelbart kan jeg læse at det er selektiv og bruges til bekæmpelse af ukrudt, dvs bredbladet ukrudt så som tidsler og kløver.

Jeg kan også se at vi har haft en tråd igang tidligere, hvor der rejses tvivl om mulige aminopyralid skader i løgkultur og hvor det skulle stamme fra hestemøg.

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/20047.html

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juni 2020 kl. 0.05

Hej Søren. Det er ikke så længe siden vi havde den oppe og vende sidst i forbindelse med noget kompost baseret såjord. Dengang som nu kan vi ikke sige noget med sikkerhed uden en analyse af produktet. Det lyder det så til at vi får denne gang. Jeg er umiddelbart skeptisk overfor dette tilfælde fordi jeg mener midlerne bruges i korn og frøgræs men ikke til roer. Er dog ikke ekspert udi roebeskyttelse.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juni 2020 kl. 10.38

Lige meget hvad så er det for dårligt at dette opstår for så så har det hellere ikke meget med økologi at gøre. Man burde som forbruger af en varer være nogenlunde sikker. Hvad enten, der er tale om gødninger eller andre varer og man tilmed har kaldt det økologisk/godkendt til økologisk dyrkning

Jeg kan se på mine tomatplanter, efter at jeg bruger organisk gødning, ikke udvikler sig så optimalt som dem, der bruger flydende kunst gødning. Hvilket undre mig, da indholdet skulle være det samme.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juni 2020 kl. 15.09

Nu ved vi jo ikke produktet er forurenet før analyserne er klar...
Vi har tidligere diskuteret en af disse vinasse baserede gødninger, som slet ikke indholdt fosfor. Det kunne måske også have lidt at sige hvis man ikke giver dem andet for at kompensere for det.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. juni 2020 kl. 15.27

Ja hel enig, men den jeg har brugt ligner meget en kunstgødning, men skulle indeholde de 3 vigtigste gødninger, nemlig kvælstof, fosfor og kalium og nogle mikrostoffer. Den er fra lidl. Jeg ved godt at den fra Pindstrup er lidt mangel fuld mht de forskellige næringstoffer. Jeg håber derfor ikke at de har snydt mig :-)

Jeg tror hellere ikke at det har noget med denne tomat virus, der er her i øjeblikket
www.bt.dk/samfund/smitsom-virus-kan-oedelaegge-tomathoesten

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Lundin, 23. august 2020 kl. 16.42

Haveselskabet er i gang med en undersøgelse ledet af plantedoktoren Magnus Gammelgaard, idet flere af deres medlemmer får skadede grøntsager.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. august 2020 kl. 17.16

I den svenske sag har man fundet "lave" koncentrationer af clopyralid. De angiver ikke koncentrationerne nærmere og synes ikke at at ville foretaget sig yderligere. www.anpdm.com/newsletterweb/46445D40744844504077404459/42425B4074464150467145475F4471

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2020 kl. 17.19

Samme problem har man også i Sverige og noget tyder på at skaden ligger i den organiske gødning. Bl. a gødninger med vinasse er særligt ramte. I Sverige forsøger man dog at skjule fejlen, men har trukket en masse gødnings mærker væk fra marked, hvilket dog er en anerkendelse af at noget er galt.

Så meget tyder på at man ikke skal bruge "købe" gødninger, men fremstille det selv, så frem muligheden foreligger.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 23. august 2020 kl. 18.04

@Søren.
" Man burde som forbruger af en varer være nogenlunde sikker. " skriver du.
Skal økologiske produkter adskille sig fra konventionelt fremstillede er det ikke nok med " nogenlunde sikker ".
Her er der ikke noget under 100% sikker som kan gælde.
Idag er det et stort problem, at produkter der har det Danske røde øko mærke ikke nødvendigvis er økologisk efter Danske regler og videre at der er mange dispensationsmuligheder ved f.eks. mangel på økologisk gødning, mangel på økologiske læggekartofler osv.
Derfor, som jeg har skrevet i anden tråd, mener jeg, at det skal fremgå af enhver embalage med økologiske produkter hvis der i produktionsledet er anvendt dispensationer og hvilke der er anvendt.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2020 kl. 19.03

Problemet som jeg ser det er at nu er det blevet "in" kun at bruge organiske gødninger og så bliver alt brugt til salg
Men når man, som i Sverige, også kalder det økologisk (krav mærket) og så det viser sig af indeholde pesticider så er det en skandale. Ud over at tage gode priser for gødningen, hvilket gøre at det er endnu dyre at producere økologisk, så skal den også være i orden.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Lundin, 23. august 2020 kl. 19.10

der findes en facebookgruppe med mange indlæg, hvis nogle skulle være interesseret. www.facebook.com/groups/247076766607259/?notif_id=1598193254458430&notif_t=group_r2j_approved

og her haveselskabet haveselskabet.dk/mystisk-indhold-af-ukrudtsmiddel-i-goedning

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. august 2020 kl. 10.58

Hej Klaus K.Madsen

Ret skal være ret - og det er ikke rigtigt som du skriver i indlæg nr 10, at de kontrollerende instanser og producenterne i Sverige ikke ikke vil foretage sig mere i sagen om skadede tomatplanter og en mulig sammenhæng til anvendelse af et gødningsmiddel, der har indeholdt ikke-økologisk godkendte stoffer.

Foreløbige undersøgelser har vist, at eksisterede grænseværdier for de muligvis skadelige indeholdsstoffer overholdt. Men eftersom grænseværdier er et (foreløbigt) resultat af politisk risikovurdering repræsenterer disse grænseværdier jo ikke nogen endegyldig konklusion.

Fritidsodlingens Riksorganisation organisation oplyser (i det link du sætter ind i dit indlæg):

"Nu går kontrollorganen och tillverkarna vidare med bredare analyser och odlingsförsök för att ta reda på orsakerna till de skadade tomatplantorna.
Den här frågan har satt fingret på en viktig punkt för den ekologiska odlingen, nämligen tillgång till växtnäring som är lämplig att använda i ekologisk produktion. Diskussioner om lagstiftningen för ekologiska gödselmedel och användning av restprodukter från konventionell produktion kommer att föras mellan Jordbruksverket, KRAV och kontrollorganen framöver".

Så der er vilje til hos myndighederne at sætte ind med flere undersøgelser og en kritisk diskussion - og denne debattråd jo et godt eksempel på, at det er vigtigt at vi også i Danmark følger med og får så mange informationer frem, som det er muligt!

For selvfølgelig skal sagen følges kritisk og selvfølgelig kan regler, der ikke ikke er tilstrækkelige ændres - men vejen frem må være, at alle der vil vide mere og forstå bedre også får mere information.

Venlig hilsen
Lone

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Lundin, 24. august 2020 kl. 11.09

Det er et godt indlæg Lone Lige præcis den betragtning om at grænseværdierne, er politiske bestemt er en god pointe.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. august 2020 kl. 13.36

Hej Lone.
Indrømmet, der fik jeg stavet mig lidt for hurtigt gennem det svenske. Det bliver interessant at følge hvor meddelsomme de bliver omkring det arbejde.
Jeg synes det er skuffende at man ikke har meldt ud hvilke koncentrationer man har fundet og i hvilke produkter.
Jeg er også betænkelig ved at forbrugerne henvises til at rette fremtidige henvendelser til producenterne.
Måske er jeg for konspiratorisk, men det virker lidt som om man forsøger at lægge låg på.

@Lasse, ærgerligt at det en lukket FB. gruppe. Jeg ville godt se diskussionen uden at melde mig til.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lasse Lundin, 24. august 2020 kl. 13.52

Claus : Ja det forstår jeg så heller ikke, man kan jo blot blokere for indlæg så længe man ikke er medlem, men jeg prøver at spørge en der er med i gruppen. Haveselskabet tager gerne mod oplysninger og samler dem og det samme gør Miljøministeriet

Nyt svar til emnet »Tomater skadet af krav mærket gødning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Tomater skadet af krav mærket gødning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider