Forum

Selvbestøvning.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. august 2020 kl. 9.03

Når en plante er selvbestøvende, betyder det så, at insekter altid er totalt overflødige under bestøvningen, eller betyder det nærmere kun, at planten selv har det materiale, som skal bruges til bestøvningen.?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. august 2020 kl. 21.22

Hej Jakob B

Du får lige definitionen fra Virtuel Galathea3 - udviklet til undervisningsbrug:

"Nogle plantearter har tilpasset sig sådan, at de er uafhængige af at få overført pollen. I stedet selvbestøver de med deres eget pollen. Det giver den fordel, at planten er helt sikker på at kunne sætte mange frø, selvom det f.eks. ikke blæser i blomstringsperioden, eller der ikke er nogle insekter. De selvbestøvende plantearter er også uafhængige af artsfæller, som de ellers skulle have pollen fra. Men ved selvbestøvning risikerer planerne, at deres afkom kommer til at lide af indavlsdepression og derfor ikke klarer sig særlig godt".

Plantearterne kan have andre former for bestøvning end med hjælp fra insekter og vind: Vandbestøvning & bestøvning med hjælp fra fugle og flagermus.

Venlig hilsen
Lone

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. august 2020 kl. 21.22

Hej Jakob B

Du får lige definitionen fra Virtuel Galathea3 - udviklet til undervisningsbrug:

"Nogle plantearter har tilpasset sig sådan, at de er uafhængige af at få overført pollen. I stedet selvbestøver de med deres eget pollen. Det giver den fordel, at planten er helt sikker på at kunne sætte mange frø, selvom det f.eks. ikke blæser i blomstringsperioden, eller der ikke er nogle insekter. De selvbestøvende plantearter er også uafhængige af artsfæller, som de ellers skulle have pollen fra. Men ved selvbestøvning risikerer planerne, at deres afkom kommer til at lide af indavlsdepression og derfor ikke klarer sig særlig godt".

Plantearterne kan have andre former for bestøvning end med hjælp fra insekter og vind: Vandbestøvning & bestøvning med hjælp fra fugle og flagermus.

Venlig hilsen
Lone

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2020 kl. 12.44

Tak for definitionen.
Den er i sig selv interessant, og jeg håbede, at mere viden om selvbestøvning kunne hjælpe med at finde årsagen til et brombærproblem:
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/21197.html#e146246

Jeg tænker, at det i praksis nok kan blive noget af en udfordring, hvis man på en sikker måde vil forhindre, at en selvbestøvende plante bliver bestøvet, så man kan studere resultatet.?

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2020 kl. 22.03

Nedenstående billede af en brombærblomst er taget i dag.

Peger den røde pil på en støvfanger.?

Hvis ja, hvor kommer støvet så fra.?

Håber, nogen kan hjælpe mig med at få bedre styr på det der med bierne og blomsterne uden bier. :-)

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. august 2020 kl. 9.01

Pilen peger på en pollensæk.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. august 2020 kl. 9.06

Også kaldet støvknap.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. august 2020 kl. 10.38

@Claus K Madsen

Mange tak for dine svar.

Så må støvfangerne (eller hvad de nu hedder?) vel sidder i midten på det grønne, som senere bliver til brombær.?
( udpeget med blå pil på nedenstående billede )

Forslag til prævention.?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 16. august 2020 kl. 19.57

Ja det kunne godt ligne resterne af giffel med støvfang. Bestøvningen er sket for længst. Kigger du på en blomst som lige er åbnet fremstår de hunlige anlæg hvidlige, nærmest gennemsigtige. Prævention? Jeg har ikke prøvet med brombær, men du må fjerne støvknapperne med en pincet i tide (emaskulere). Jeg vil tro du er nødt til at klippe hul i blomsten inden den åbner sig. Derefter sættes der en åndbar, bisikker pose på.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2020 kl. 14.05

@Claus K Madsen

Mange tak for tips.
Jeg har ikke stor tiltro til resultatet, og jeg fik næsten helt ondt af de stakkels blomster under emaskuleringen, men prøves skal det. :-)

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. august 2020 kl. 14.09

Og på nedenstående billede har hun-delen af blomsten så fået monteret et lommetørklæde som posefilter til at spærre for poln udefra.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. august 2020 kl. 18.18

Det bliver spændende at se om den overhovedet laver bær uden bestøvning. Du kan godt kigge forsigtigt til det om en uges tid. Prøv evt at holde øje med en anden blomst som er lige så gammel.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. november 2020 kl. 14.58

Brombær modner langsomt på denne tid af året.
Nedenstående billede er 3 dage gammelt.
Jeg har ikke smugkigget, så spændingen har fået lov til at stige til uanede højder. :-)

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 4. november 2020 kl. 15.07

Nedenstående billede er fra i dag.

Hrmpf... Man kan jo ikke vinde hvergang.

Det gode er, at man alligevel næsten altid kan lære noget.

Spørgsmåler er måske bare hvad.?

Har posen været for lille og måske for tyk i stoffet, så der har været for meget fugt i forhold til luft.?

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. november 2020 kl. 20.38

Måske du skal prøve igen, men istedet prøve med en af de nye frugtposer som bl. a rema 1000 sælger.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 4. november 2020 kl. 20.39

Altså til næste år :-)

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. november 2020 kl. 13.39

@Søren

Ja, hvis jeg skal undgå en lang næse og et billigt grin, så må det også være bedre at gøre det tidligere på året, hvor brombær modner hurtigere, og vejret sandsynligt er mere tørt.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. november 2020 kl. 16.33

Det er forventeligt at en ubestøvet blomst bliver afstødt, men det burde ikke gå så langt ned af stænglen. Så jeg er enig i at posen er skyld i det, sikkert fordi det har været for vådt.
Man kan jo spekulere lidt i at skaden nok ikke er sket lige med det samme, så resultatet peger lidt i retning af at der ikke kan dannes et bær uden bestøvning. Dog uden at det er definitivt.
Du må prøve med en mere åndbar pose, f.eks. af tyl eller lignende.

Nyt svar til emnet »Selvbestøvning.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Selvbestøvning.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider