Forum

Brombær med pletter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jes Rehder, 11. august 2020 kl. 15.18

Hej
Hvad er grunden til at mine brombær får brune pletter (det ligner råd) på de enkelte bær.
er der noget at gøre ved det ?
smil fra jes

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 12. august 2020 kl. 7.23

Hej Jes Rehder

Jeg har samme iagttagelse - og hvis man forsigtigt piller de brune, tyndskallede enkeltbær ud viser det sig, at de ikke har helt den samme smag som de øvrige "normaltfarvede".
Der er næppe tale om råd - de omkringsiddende normaltfarvede enkeltbær er ikke påvirkede hverken i farve eller konsistens.

Det kan næppe være omkring bestøvning at forklaringen skal findes - brombær er skiftevis beskrevet som selvbestøvende eller som apomiktiske, dvs at de danner modne frø og frugter uden bestøvning.

En tredje antagelse kunne være, at der er tale om en genetisk variation - imod denne taler, at så skulle det på den enkelte brombærbusk være et tilbagevendende fænomen.
Og det svarer ikke til mine iagttagelser over fem år på den brombærbusk, der står i min have.

Endelig kan man - hvis fænomenet er tilbagevendende - overveje, om busken har optimale vækstvilkår - dvs humusrig jordbund omkring hele rodsystemet.

Men der kan jo komme andre antagelser eller mere viden i denne tråd.....

Du kan ikke ændre noget for de bær, som er dannet.
Jeg vil selv trygt spise videre at det, jeg opfatter som pletvis pigmentsvage brombær.

Venlig hilsen
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. august 2020 kl. 10.17

@Jes Rehder

Hvis pletterne ser ud som på nedenstående billede, så har jeg lært, at det skyldes manglende bestøvning.
Løsningen må derfor nok være at skabe bedre forhold for de bestøvende insekter.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. august 2020 kl. 19.01

Sådan ser mine også ud. Det startede sidste år. På en engelsksproget hjemmeside står der, at det har noget af gøre med udsving i fugtighed (i jorden formoder jeg).

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. august 2020 kl. 19.01

Sådan ser mine også ud. Det startede sidste år. På en engelsksproget hjemmeside står der, at det har noget af gøre med udsving i fugtighed (i jorden formoder jeg).

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 13. august 2020 kl. 13.12

@Mette Lund

Tak for dit indlæg.
Jeg tror måske, at du har ret, og jeg havde glemt noget af det, jeg har lært.

Min kilde er her:
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/19003.html#top

Men jeg har nok lidt svært ved helt at droppe teorien om manglende bestøvning, fordi jeg oplever en tilbøjelighed til, at der er flere af den slags pletter på brombær, som gemmer sig i græsset end på dem, der hænger mere frit i luften og derfor er nemmere for insekterne at komme til.
Det er dog ikke helt konsekvent, og måske kan det også forklares med vejrforhold. Jeg kan bare ikke gennemskue hvordan.

Se f.eks. nedenstående billede af en ekstremt plettet klase, som jeg har frigjort fra græsset. Jeg kan også finde tilsvarende pletter på bær, der hænger frit på samme busk, men slet ikke i samme omfang.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. august 2020 kl. 1.10

@Lone Brems

Tak for definitionen på selvbestøvning:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/21201.html#e146244

Jeg hæftede mig straks ved, at det ikke nødvendigvis indebærer komplet bestøvning.

Og så måtte jeg på en større jagt og fandt dette om manglende bestøvning:
ucanr.edu/blogs/blogcore/postdetail.cfm?postnum=7561

Men det ligner jo ikke pletterne på billedet, så den teori må nok regnes for temmelig usandsynlig.

Så fandt jeg også denne side med flere ting om Brombær. Der betegnes det som "White Drupe or White Druplet", som Claus også betegner det i den anden tråd.
For meget sol (Sunscald) kan også give pletterne.
www.uaex.edu/farm-ranch/crops-commercial-horticulture/horticulture/ar-fruit-veg-nut-update-blog/posts/fruitdisorders.aspx

Høj temperatur evt. kombineret faldende luftfugtighed ser ud til at være forklaringen (punktum).

Køber du den forklaring.?

Jeg kan stadig meget dårligt få det til at stemme især med det sidste billede, jeg indsatte.
De lyse bær lå jo nærmest i mørke under græsset, og jeg har svært ved at tro, at der har været mere tørt og varmt end længere oppe.

Nyt svar til emnet »Brombær med pletter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Brombær med pletter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider