Forum

Figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 9. september 2021 kl. 17.41

Efter en relativ kold vinter , hvor figentræet frøs noget tilbage , og stod og så usselt ud her i foråret , men jeg skal da så sandelig sige at det er kommet i en eksplosiv vækst her i sommer , der er ca 50- 75 små figner på , og der kommer flere hver dag , det må da være et figen år , det kræver vel en mild vinter hvis de små figner skal overleve og forsætter væksten til foråret .

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2021 kl. 20.46

Du har ret i at fignerne har taget revanche . Mine figner er kommet i gang efter at jeg havde dødsdømt dem her i foråret hvor mine unge figner var frosset ned til jorden. Men de formodet at skyde fra jorden igen. Nu er de ca. 80 cm høje og så håber jeg bare at de klare den fremover.

Min fars figen, der i år fylder 25 år har båret masser af figner, mange kilo er det blevet til og der sidder stadig en masse i toppen.
Så i år har det været muligt at producere figen snaps, marmelade og så fryse en del ned til vinteren.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. september 2021 kl. 8.26

Det er kun de figner, som nu er på størrelse med knappenålshoveder, der bliver til figner til næste år. Dem der er større bliver ikke til noget, de fryser tilbage til vinter.
Jeg har kun plukket ganske få på friland i år, men i drivhuset var der flere rekord store :)

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. september 2021 kl. 20.19

James.

Hvilket figen sort dyrker du?

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 10. september 2021 kl. 21.05

Jeg har 5 sorter, men min 121 gram store rekordfigen er en Precose de Dalmatie.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. september 2021 kl. 11.01

James ........nu vi snakker figen har du figen napolitana og hvis du har sådan en , har den nogensinde sæt figner af ......

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 12. september 2021 kl. 11.30

Til Svend.
Ja/nej. Se 5#12 www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/20396.html
Ja, jeg har flere Napolitana, som aldrig har givet en MODEN figen. Til min store overraskelse, kom der, - som du kan se på billedet for 2 år siden, - én figen på den ene plante. Det er et mysterium for mig, hvorfor der kom én. Enten kan Napolitana vel give figner i DK, - eller også kan de ikke? De seneste 2 sæsoner har planterne ikke sat én eneste ...

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 12. september 2021 kl. 17.37

James .....tak for svaret , jeg prøver at bore mere i det her emne . nogen må vide noget som vi ikke ved ............

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. september 2021 kl. 21.10

Jeg har set Napolitaneren på Thymes planteskole og her stod de med masser af frugter i forskellige størrelser. Hvordan de er frembragt dem ved jeg ikke for jeg kan se at hos mig er det kun kloner af Precose de dalmatie, som sætter frugt hos mig.
En sort som Californien, der regnes for at være en af de mest hårdføren, der findes har efter år ikke sat nogle frugter, men været frosset tilbage.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. september 2021 kl. 11.01

Jeg har søgt viden om napolitaneren , den stammer oprindelig fra Asien , og er blevet indført til middelhavsområdet , den er selvbestøvende , og temmelig hårdfør , så den burde jo give frugter her i DK , den skulle være mere villig til at give figen hvis rødderne blev begrænset fx i en krukke .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. september 2021 kl. 17.39

Måske fordi rødderne derved bliver varmere i sommerperioden. Men måske også fordi den tror, at den er ved at blive slået ihjel.
Bruger den al sin kraft til at vokse i stedet for at sætte frugt?

Nyt svar til emnet »Figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Figen

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider