Forum

Stiklingr af vin og figen

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 9. marts 2011 kl. 13.52

Jeg har tidligere læst at man kan lave planter af figen og vin.

Jeg har en helt unik figen jeg hapsede under en ferie i Kroatien (tog en gren) og den er nu 1½ år gammel og havde en hård start på livet.
Den er nu blevet 90 cm høj uden sideskud, så jeg har nu klippet 4 stykker af, af ca. 30 cm. (vil der ikke komme sideskud nu, det h¨ber jeg der vil!)
Hvad gør jeg med dem - sætter dem i en potte med jord og så med en pose over eller?

Jeg har også en gammel vinstok fra mit drivhus - drivhuset skal flyttes og jeg vil gerne have en stikling fra stokken, men kan det overhovedet lade sig gøre? Stokken er ca. 4 cm i diameter. Og hvad er proceduren herfor? Samme fremgangsmåde som figen?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2011 kl. 14.35

Hej Lise -

prøv at se denne uges nyhedsbrev fra havenyt:

www.havenyt.dk/

Der står netop noget om begge dele...

mvh
Anja

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. marts 2011 kl. 18.38

Hejsa Lise.
Den fremgangsmåde du selv beskriver er helt rigtig til både vin og figen. Klip lige et par hjørner af plasticposerne så jorden ikke rådner af kondensvand. Den gamle jugoslaviske figen vil nu begynde at danne sidegrene efter du har kappet toppen.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 9. marts 2011 kl. 20.02

Ahh tak for svar og link til artikel! Det er spændende med den figen, den får masser af kærlighed dagligt... ;-) Og har sågar sat små figner i hjørnerne, dem bør jeg vel knibe af??

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. marts 2011 kl. 21.39

Stop lige en ½ Lise, de små figner bliver store og lækre til august/september, de skal bare have mere love and sunshine. Planten står forhåbentlig i en rigtig stor potte, for den får hurtigt et ret stort rodnet.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. marts 2011 kl. 9.59

Mogens: Jeg har ikke pillet ved dem endnu så jeg lader dem sidde. Moderplanten er som sådan ikke i en stor potte (står nu i en 5 L. potte) men den skal over i en stor krukke og så ind i drivhuset - så snart dette er sat op.

Og dertilhører mit næste spørgsmål, grundet flytning har jeg endnu ikke fået drivhuset op i haven. Kan mine figen og vin stiklinger stå i et køligt rum eller i et vindue ude i garagen??

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. marts 2011 kl. 15.41

Det er ligemeget hvor du sætter dem, bare de får mest mulig dagslys. Hvis du kan undgå at de står og bager i solen midt på dagen er det bedst, for i plasticposen kan der blive meget varmt og det skaber en masse kondensvand så det hele drukner. Sæt evt. et stk. pap mellem planter og vindue hvis det vender mod syd.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. marts 2011 kl. 15.59

Så har den stået på plantning idag - og såning af diverse krydderurter mv.
Tog lige et billede, blev pludselig i tvivl om der egentlig skal pose på både figen og vin stikling?

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. marts 2011 kl. 21.09

Lise.
Selv om du ikke nænner det, bør du fjerne de store blade fra figenstiklingen så der kun er det spidse topskud tilbage. Da der ikke er rødder på planten endnu får bladene ingen næring og stiklingen visner (samme procedure som med den gamle stikling fra Kroatien). Jeg ville udskifte syltetøjsglasset med en urtepotte, for i glasset kan vandet ikke løbe fra. Plasticposen beskytter stiklingerne mod tør indeluft og holder lidt på fugtigheden. Men du har alarm på, så det går nok.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. marts 2011 kl. 10.21

Haha Mogens - alarmen gør nok ikke nok godt for stiklingerne ;O)

Jeg tænkte nok bladene skulle væk og jeg ellers skulle følge samme procedure som mit kroatiske figen redning..
Her til morgen havde stiklingen selv smidt begge blade så der må jo være en mening med det, eller du må ha telepateret til den, at den skulle af med de blade ;-)

Jeg pakker en pose om og klipper et par huller i - vinen står i et glas, det var ren dovenskab (havde ikke lige en potte) men det får jeg fat i idag...

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 11. marts 2011 kl. 10.21

Haha Mogens - alarmen gør nok ikke nok godt for stiklingerne ;O)

Jeg tænkte nok bladene skulle væk og jeg ellers skulle følge samme procedure som mit kroatiske figen redning..
Her til morgen havde stiklingen selv smidt begge blade så der må jo være en mening med det, eller du må ha telepateret til den, at den skulle af med de blade ;-)

Jeg pakker en pose om og klipper et par huller i - vinen står i et glas, det var ren dovenskab (havde ikke lige en potte) men det får jeg fat i idag...

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Kristine, 29. oktober 2011 kl. 14.50

Goddag Lisa D

Maa man spoerge hur det gik mht dine stiklinger?
Jeg har taenkt, jeg ville goere det med en figen
bor udenlands derfor de maerkelige bogstaver

Bedste hilsener og god humor Mogens
Marie Kristine

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 7. januar 2012 kl. 22.46

Beklager mit sene svar ;-)
Ja altså jeg væltede mig i små, fine figen planter. Min figen fra Kroatien er delt ud til venner og familie...
Planen er at lave flere stillinger igen i år men sidsels er der fortsat ingen af!

Vinen derimod mugnede bort og blev altid til noget, desværre!

Nyt svar til emnet »Stiklingr af vin og figen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyrkningsmetoder > Stiklingr af vin og figen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider