Forum

Opbevaring af potter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 8. februar 2013 kl. 9.03

Nu er vinteren jo - forhåbentlig - ved at være overstået, så vi rigtig kan begynde at nyde haven igen. Jeg glæder mig i hvert fald :)

Men et problem, som irriterer mig fra år til år er, at mine keramik potter, som jeg bruger til at dyrke forskellige ting i, næsten altid er revnet, når jeg tager dem i eftersyn om foråret. Det er ret irriterende hele tiden at skulle ud og købe nye potter - specielt når nu man har fundet nogle potter, som man er rigtig glad for.

Jeg har desværre ikke plads til at gemme alle potterne indendørs, men vi forsøger at stille dem 'på hovedet' oven på et par mursten, så at al fugt løber ud af dem og de ikke er i direkte kontakt med den frosne jord.

Alligevel sprænger de let :(

Nogen, der har et godt råd?

Tak :)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. februar 2013 kl. 11.28

Jeg tror det går, hvis du gør som du plejer, men supplerer med en overdækning/ et tag, som sikrer mod regn.

Potterne suger en bunke vand og sprænges når vandet udvider sig under omdannelsen til is.....

Pakker du dem ind i plast, vil de stadig være våde og sprænges.

Prøv derfor en ændring der sikrer mod vand, men bevarer luftigheden.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. februar 2013 kl. 12.47

Mange keramiske potter kan slet ikke tåle frost - uanset om de opbevares tørt, så det er en god ting at have et øje på, når man køber ind :)

Mine frosttålende potter står uden tag, men jeg vender bunden i vejret på dem, og så klarer de det fint. Potter med planter i bliver sat op på "løbefødder", så vandet kan løbe af i tøvejr, og det er indtil nu gået godt!

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 8. februar 2013 kl. 13.30

Måske er problemet (?) at du stabler potterne?
Mine potteskjulere går i hvert fald jævnligt i stykker, hvis de stables for mange, da vægten er med til et presse på de nederste, som så knækker.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 8. februar 2013 kl. 23.19

Det må være en billig kvalitet af potter du har , mine hvide grønlandspotter, keramikpotter og de gode gamle teracotta potter står ude hele vinteren på hylder under et tagudhæng mod nord og det er uden problemer...........

P.A.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. februar 2013 kl. 23.45

Rødlerspotter tåler fint at ligge ude i al slags vejr, når det er en "gartnerkvalitet" d.v.s. at potterne er lavet af den rigtige lerblanding, før i tiden blev der kun brugt lerpotter. Når de kom fra fabrikken, blev de først lagt i vand så de blev vandmættet, derefter blev de stablet udendørs, liggende med 15 - 30 potter i hver stabel, og der lå de klar til brug. Henry G.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Mathiasen, 11. februar 2013 kl. 12.49

Mange, mange tak for alle de gode råd og input :)

Flere af jer nævner, at det er en god idé at opbevare ens potter under en overdækning, og det er måske det, der er problemet. For ellers stiller vi normalt potterne op på et par gamle fliser el.lign. og med bunden i vejret, så fugten kan løbe af dem.

Jeg læste for øvrigt på JyllandsPostens hjemmeside - m.jyllands-posten.dk/bolig/have/article4929607.ece
- at det er vigtigt, at man placerer ens potter HØJT, når man opbevarer dem om vinteren.

Og så lagde jeg mærke til et indlæg her på siden - www.havenyt.dk/forum/prydhaven/8347.html - hvor "Mogens" skriver, at han blot plejer at lægge sine potter (med jord, planter og det hele i) ned på siden, så vandet kan løbe ud af potterne. Han siger, at det fungerer fint for ham. Men det løser nok ikke lige problemet, hvis det er, at ens potter sprænger.

Hvad kvaliteten af vores angår tror jeg nok (!), at den er god nok. Det er ikke sådan rigig dyre potter vi har, bare ganske almindelige.

Tak endnu en gang for alle de gode råd :)

Nyt svar til emnet »Opbevaring af potter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Opbevaring af potter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider