Skrevet af: Erik Seest Pedersen, 18. marts 2015 kl. 13.51
Er der nogen der har en god ide til at fjerne flisepest. Har læst et sted hvor man skulle bruge vand, kaustik soda og brun sæbe, men ikke lige noget omkring målforhold.
Er der nogen der har hørt om denne metode?
Mvh
Erik S Pedersen
Skrevet af: Tom Andersen, 18. marts 2015 kl. 16.06
Hej Erik
Det er nok ikke i dette forum, at du skal lede efter kradse, kemiske krumspring - her handler det om miljøvenlig/ økologisk dyrkning af haven.
Om flisepest har en klog mand tidligere skrevet dette:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/14944.html
Skrevet af: Anne Demant, 18. marts 2015 kl. 18.45
aj, slige grumme opskrifter må du google :)
Du kan gøre det, hvis det bare er et par stykker der er befængt, at du vender bagsiden opad på flisen. dvs. lægger den med pesten nedad. Så går den til.
og om et par år kan du vende dem igen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 18.48
Da vi sidste år var på Færøerne tænkte jeg også på flisepest når jeg så de mange brogede plamager i alle mulige farver på klippestenene. Jeg tog et nærbillede af de hvide plamager - og en ny verden åbnede sig!
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. marts 2015 kl. 18.49
Jeg ville prøve med en gasbrænder!
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 19. marts 2015 kl. 8.39
lad dog naturen råde - det er da dekorativt og det forurener ikke
Skrevet af: Anne Demant, 19. marts 2015 kl. 9.31
Mogens, jeg har tænkt det samme, - selvom jeg faktisk synes det ligner mågeklatter :)
Indtil det (mos eller lav) havde bredt sig, og jeg fandt ud af at skidtet bliver glat i fugtigt vejr.
Skrevet af: M. Poulsen, 19. marts 2015 kl. 11.04
Slettet af administrator 21. marts 2015 kl. 10.35.
Skrevet af: Anja Egeriis, 19. marts 2015 kl. 12.26
En højtryksrenser ødelægger fliserne i løbet af nogle år. Den giver plads til, at der kan trænge vand ind, og så frostsprænges de.
Hvis vi altså får kolde vintre igen :)
Skrevet af: Tilde P., 19. marts 2015 kl. 12.42
Højtryksrensning giver ru overflade på fliserne.
Så går det rigtig galt med alger og laver. Det er begyndelsen til enden.
Skrevet af: Freya Grossmann, 19. marts 2015 kl. 13.40
Men så lavede I jo ikke ballade så længe, vel M. Poulsen :0)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. marts 2015 kl. 14.07
Om det dekorative kan vi diskutere i een uendelighed. For mig ligner det de tyggegummiklatter man ser på veje og stræder - nærmest allevegne. Om ganske få år kan vi spare vejbelægningerne væk :-)
Så er der gummieret :-(.
Ingeborg
Skrevet af: Søren S Duun, 19. marts 2015 kl. 20.44
Sprøjt det med svovl . Det samme som bruges til bekæmpelse af svamp i æbler og roser og som er godkendt til økologisk drift.
Flisepest kommer af at der ikke længere er svovl i vores forbrænding og derfor er det blomstret op mange steder . Det skal derfor bekæmpes med svovl .
Skrevet af: Kim Sejersen, 29. marts 2015 kl. 13.34
Slettet af administrator 29. marts 2015 kl. 15.19.
Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2015 kl. 13.52
Slettet af administrator 30. april 2015 kl. 11.41.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.