Skrevet af: Oskar N.L., 20. februar 2016 kl. 22.02
Hej med jer,
Vi har været ude i Risskov nord for Århus i dag, og har samlet, hvad vi formoder er ramsløg. Vi har lavet en stor omgang pesto, og flere har spist af det i dag.
Vi er efterfølgende blevet opmærksomme på Liljekonvallen og Høsttidløs, som specielt i de tidlige skud kan forveksles med ramsløg.
Vi har haft ringet til vagtlægen, og han vidste ikke så meget.
Ingen af os har nogen symptomer endnu, og det er nu 2-8 timer siden vi har spist dem.
Er der nogen der ved om disse 2 planter overhovedet vokser i Risskov, og om de er kommet frem endnu?
Vi er meget bekymrede, da vi har læst lidt om denne forgiftning, og det, at forgiftningen kan forekomme op til 24 timer efter indtagelse.
Vi håber på hurtigt svar, da der er visse nerver til stede.
Mvh Anne & Oskar
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 20. februar 2016 kl. 23.16
Jeg tror bestemt ikke, I har nogen grund til at være nervøse.
Risskov er et meget anvendt sted til indsamling af Ramsløg, så jeg er sikker på, at der ville være nogen, der var kommet med advarsler, hvis de andre to planter også voksede der. Tror nu heller ikke at Liljekonvaller er kommet op af jorden endnu, og Høsttidløs dyrkes vist mest i haver.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 20. februar 2016 kl. 23.17
Ps De to andre planter hverken smager eller lugter af løg.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 20. februar 2016 kl. 23.20
Hvis planten lugtede af hvidløg er det ramsløg. Bortset fra det så må det have været ret små skud I har fundet, her hvor jeg bor er de først i en plukbar størrelse sidst i marts, men det kan være anderledes på en sydvendt skråning i Risskov.
Liljekonvaller er heller ikke ret store lige nu og høsttidløs ved jeg ikke noget om, bortset fra at både den og liljekonval mest gror i haver. Dansk ingefær kunne også, som den ser ud nu, med lidt god vilje, forveksles med ramsløg.
Brug evt søgefeltet på siden er og find billeder af de 3 planter.
Skrevet af: Mette Lund, 20. februar 2016 kl. 23.49
Hvis I stadig er i tvivl, så er der giftlinien på Bispebjerg Hospital. De ved en del om giftige planter. Og som allerede nævnt så lugter ramsløg af hvidløg.
Skrevet af: Oskar N.L., 21. februar 2016 kl. 0.00
Hej med jer!
Tak for de mange hurtige svar :)
Vi har kontaktet giftlinien, der kunne bekræfte flere af de ting i nævner.
Hun nævnte bl.a., at områder med Liljekonvaller ofte er områder, hvor ramsløg ikke trives og omvendt.
Løgene smager af forårsløg/hvidløg, så vi har egentlig heller ikke været i tvivl om, at det vi har fundet - eller i hvert fald størstedelen - er ramsløg. Problemet er, at vi har lavet en stor omgang pesto med tomat og oliven ud af det, og at det i sådan en portion kan være svært at smage smagsnuancerne, hvis nu 5% af de plukkede blade er anderledes i smag.
Som Anne Grethe nævner, er Risskov meget benyttet, når det kommer til indsamling af ramsløg, hvilket også gav os en hvis portion ro i maven, da en så besøgt skov nok ville have en skiltet advarsel, og en sådan har vi ikke set.
Derudover fortalte giftelinien os også, at symptomerne i form af opkast og feber burde forekomme inden for nogle timer, og da indtog det formodede ramsløg i eftermiddag, burde det være fint :)
Men ja Vibeke, ramsløgene er kommet tidligt i Risskov i år, men selvfølgelig ikke i en sådan grad, at skovbunden er totalt dækket.
Endnu en gang tak for hjælpen, alt er højst sandsynligt i orden. Hvis der skulle forekomme yderligere problemer, skal vi nok give en update.
Mvh Anne & Oskar.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 21. februar 2016 kl. 0.12
Tak for tilbagemelding, dejligt at I både lever og har det godt :-)
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2016 kl. 1.12
Jeg synes det lyder mærkeligt at i allerede kan finde ramsløg i februar. Havde de en meget tydelig lugt af hvidløg?
Jeg tænker at i evt. kan have fundet vintergækker eller dortealiljer.
Skrevet af: Anonym bruger, 21. februar 2016 kl. 8.36
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2016 kl. 12.12
I min have er ramsløgene i hvert fald ikke kommet op, men det kan da være anderledes i Risskov. Hos mig er der der er vintergækker, dortealiljer, pinse- og påskeliljer samt tulipaner. Ganske er det haveplanter, men de træffes af og til i bynære naturområder. Jeg har ikke overblik over vilde forvekslingsmuligheder der er fremme nu.
Hvis man forventer, at der vil være skilte ved de giftige planter synes jeg man skal lade være med at samle.
I det hele taget må man tilpasse indsamlingen til ens botaniske kendskab. Lad det blive ved skovjordbær, hindbær og brombær hvis i ikke har læst på lektien.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 21. februar 2016 kl. 15.29
Der er begyndt at tikke rapporter om Ramsløg ind på fugleognatur.dk, også fra Risskov, så det er bestemt ikke usandsynligt at i også er stødt på dem.
Mvh Sofus
Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 21. februar 2016 kl. 20.16
Jeg tror at I kan være ganske rolige. Mine ramsløg er begyndt at kigge frem i haven. Liljekonvallerne kommer først senere på foråret, og høsttidløs er, som navnet siger, en efterårsplante.
Mvh Lisbeth
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. februar 2016 kl. 21.16
Der findes jo andre metoder:
Plukker i skoven du ukendte svampe,
så lad først lillebror smage derpå,
Dersom han dør under skrigen og krampe,
da bør du selv lade svampene stå.
Men hvis der intet sker med den lille,
Tjah - så gik den portion svampe til spilde !
Skrevet af: Anne Demant, 21. februar 2016 kl. 21.41
Lisbeth,
Høsttidløs er sådan indrettet, at bladene kommer frem om foråret. Og de er kommet op nu. Det er kun blomsten der kommer om efteråret.
Men jeg vil uanset hvad, fraråde alle at spise noget de ikke med sikkerhed ved hvad er. Jeg har på mit arbejde set alt for mange (også voksne) eksempler på meget syge der "regnede med" at det de havde spist var ugiftigt.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 24. februar 2016 kl. 20.08
Høsttidløs står netop nu med store friske blade.
Men hvis man gør sig den ulejlighed at lugte bladene inden de spises, kan man ganske let lære deres ækle lugt at kende.
Næsten alle giftige planter har den samme lugt. Enten i bladene eller barken.
Guldregn-barken,Storkonval og liljekonval stilken og peberbusken's grene lugter nøjagtig som Høsttidløs-blade og giftig ingefær.
Brug næsen!!! den er lige ved hånden ;o)
Anne Marie
Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 5.27
Det skulle ikke undre mig om Google er igang med en ny app, der gør at man kan identificere planter.
Jeg læste noget om at der er kommet en form for måler på markedet, der via et specielt lys kan registrere indholdet i forskellige ting - fx hvor mange kcal der er i et æble.
The future is nooow!
Skrevet af: Tine Horsum, 29. februar 2016 kl. 19.50
Det er tidligt med Ramsløg, mine er ikke oppe endnu. Men vi bor jo så også noget forblæst og køligt.
Digtet om Lillebror er fra "Barske Børnerim for viderekomne Voksne" af Poeten. Husk nu at angive kilder til citater.
Mvh
Tine- "Hvor er *bedstemor* forresten..?"
Skrevet af: Karna Maj, 29. februar 2016 kl. 23.59
I min have her på Vestlolland plukkede jeg de første spæde ramsløgblade for 14 dage siden. Det vedhæftede foto er taget i eftermiddags i min have under ribsbuske.
Både dansk arum og høsttidløs er også kommet op. Og de kan sagtens stå som blandede bevoksninger i f.eks. haver og parker. Dansk ingefær vokser i nogle skove. Se billeder her:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/krydderurter/to_og_fleraarige/1217.html
Skrevet af: Anonym bruger, 1. marts 2016 kl. 10.14
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.