Forum

Ingen valnødder

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Janne H., 29. juni 2016 kl. 10.40

Jeg har et stort ca 15 år gammelt valnøddetræ der hvert år sætter fine små valnødder men hvert år falder de af i løbet af juni/juli måned. De er 1-3 cm store når de falder af. Hverken nødder eller træ ser syge ud. Træet springer sent ud hvert år men ellers er der ingen tegn på mistrivsel.
Er der nogen der kender til dette problem?
Jeg husker ikke længere sorten, men tænker at det må være bestøvet når frugterne dannes fint?
Mvh Janne

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 29. juni 2016 kl. 13.25

Hej Janne H.

Her er et link til nogle andre indlæg herinde omkring valnøddeproblemer. Måske kan du finde en af årsagerne på dit problem eller ringe til den planteskole, som der er nævnt i dette indlæg?

www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/14463.html

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne H., 29. juni 2016 kl. 20.26

Tak, jeg har læst de indlæg der er men kan ikke finde samme problem - jeg prøver at skrive til planteskolen i Kerteminde - tak for rådet.
Vh Janne

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juni 2016 kl. 16.16

15 år er jo ingen alder for et valnøddetræ, de kan være enddog meget længe om at bære, mine gamle forældres træ bar først over 20 år efter det var plantet (indkøbt i 1975 som 10 årigt). Min vejmedboers giver stadig ikke rigtigt noget her 15 år efter.

I dag kan jo få podede træer, så man kan undgå den lange ventetid. Så har man plads, så er flere træer ikke så tossede!

Valnøddetræer skal stå ret lunt, gerne mod syd- og i læ, så de ikke fryser tilbage.

Hvis nødderne er store nok, kan man jo lave valnøddesnaps- den bliver forreste bedre og bedre med årene. ;-)

Husk at valnøddetræer er "blødere", så hvis man beskærer skal det være efterår/vinter. Og ellers skal man ikke skære i træer!

Mvh
Tine- der savner valnødder de nye, hvor man får totalt brune fingre af saften.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Pedersen, 14. juli 2016 kl. 14.49

Jeg følger lige med her, for vi har samme problem. Jeg kender ikke sorten, men det stammer fra en planteskole omkring Nørre Snede / Brædstrup egnen. Bor selv i Brande. Træet trives vældigt og er vel 6 meter højt med mange solide grene og godt besat med store flotte blade.
Der kom 3 frugter, der udviklede sig fint for 2 år siden.
Herefter samme problem som Janne fortæller om.
Frugterne kommer frem sidst i maj.
Umiddelbart kan jeg ikke finde skadedyr, men en del blade har tydelige tegn på et angreb, da bladene får huller. Måske har jeg set enkelte fluer af ukendt art sidde på bladene, men ikke noget jeg har anset som skadeligt? Måske snegle?

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Pedersen, 14. juli 2016 kl. 14.51

Et foto mere

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Pedersen, 14. juli 2016 kl. 14.51

Et foto mere

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2016 kl. 15.19

De valnøddetræer jeg har fra såede nødder bærer frugt efter 7-10 år og vokser eksplosivt.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne H., 14. juli 2016 kl. 16.32

Hej igen
Jeg har nu læst videre om problemet og kan læse at der skal komme han-rakler på træet udover de små hun-blomster der sidder i enden af en lille frugt. Det har jeg ikke set på mit træ. Spørgsmålet er om der findes valnøddetræer der ikke er selvbestøvende så jeg er nødt til at plante et til? Bladene på mit træ er helt fine og det samme er de små frugter som falder af.
Vh Janne

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 14. juli 2016 kl. 19.28

Hej Janne
Tålmodighed - et frøformeret valnøddetræ sætter nødder, når det er voksen nok til det og det er ekstremt vanskeligt at sige hvornår det er det. Nogle kan efter få år og andre efter mange. Det er derfor der bør plantes podede sorter, som vi kender bare så nogenlunde hvordan de vil arte sig. Desuden har det også meget at gøre med hvordan nødderne smager, for frøformerede er meget forskellige og dermed ved du intet om smagen, derudover er der også noget med hvordan de falder ud af skallen, som er vigtigt for at du ikke skal til at stå og pille dem ud.
M.h.t. beskæring er det vigtigt at beskære i første halvdel af september måned, som er det bedste tidspunkt for valnødder. Fordi træet er bløder, må der ikke skæres efter nytår, men perioden fra oktober til nytår er det dårligste tidspunkt at skære i træer overhovedet, fordi de er i dvale og dermed ikke kan lukke sårene.
Iøvrigt er valnødder selvbestøvende.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Pedersen, 14. juli 2016 kl. 21.42

Mine 3 valnødder, der kom første år, var bare perfekte.
Mit træ er podet.

Nyt svar til emnet »Ingen valnødder«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ingen valnødder

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider