Forum

Mug på brændenældevand

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Casper Andersen, 24. juni 2017 kl. 22.33

Hej alle,

Dette er mit første indlæg her, håber jeg har sat det i den rigtige kategori.?

Jeg har i år for første gang lavet nældevand efter opskriften her: www.slottet-i-smoermosen.com/okologi/okologi_04c.html

Har kun kunnet finde et andet indlæg på siden der beskriver min "broblemstilling", men uden nogen svar på indlægget.

Jeg har - efter at have sat låg på mit nældevand - fået plamager af mug på vandet. Kan det stadig anvendes hvis ja - hvor længe holder sådan noget gødning vand?

Håber at høre fra jer.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 25. juni 2017 kl. 18.09

Mug er bare en svamp der lever af de næringsstoffer der er.
Der findes flere arter.
Du skimmer den bare af.

Flydende gødning kan holde sig stort set evigt i en lukket beholder.
Mvh

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Casper Andersen, 25. juni 2017 kl. 20.40

Til H. Christensen,

Super og tak for dit svar, vi havde nær smidt det hele ud og nu er nælderne ved at få frø, så var bange for det var for sent at lave nyt.

Tak igen 👍🏻

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. juni 2017 kl. 12.08

I kan sagtens lave nyt af dem med frø - men så skal I blot huske at si vandet gennem noget ostelærred før I bruger det. ;)

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 13. marts 2018 kl. 7.45

Hej casper,
Hvis du stadig er nysgerrig med hensyn til brændenældevand kig på www.havelab.dk
Jeg har arbejdet en del med det og er gået til at lave det jeg kalder en kontrolleret fermentering af brændenælder
www.havelab.dk/braendenaelder-en-plante-din-have-ikke-kan-undvaere/
www.havelab.dk/braendenaeldevand/
Ps. Ang. tidspunktet for fremstilling af nældevand, der er stor forskel i næringsindhold om brændenælder høstes forår, efterår se på den 1. link.
Mvh. Hervé

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. marts 2018 kl. 16.17

Andet indlæg med samme emne og henvisning til egen hjemmeside begynder at lugte af reklame!

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 15. marts 2018 kl. 17.37

Det ærger mig at det opfattes som noget som "begynder at lugte af reklamer". Det er tænkt som et indlæg til en snak om brændenældevand.
Har du tid og lyst kan du læse den artikel jeg har skrevet til havenyt.
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/goedning/1550.html
Mvh.
Hervé

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. marts 2018 kl. 21.25

Tror lidt det var en autoreaktion fra Lars, fordi der har været så meget lo.. spam her på forum de sidste måneder :)

Du har overbevist mig om at jeg prøver igen med nældevand fordi jeg kun har fået den ildelugtende version tilbage i tiden, hvor jeg eksperimenterede med det. Som jeg forstår dig skal det fermenteres anaerobt eller?

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 16. marts 2018 kl. 7.54

Hej Tom,

Rigtig forstået, det skal fermenteres anaerobt. Du kan kontrollere processen ved at studere det skum som opstår under processen og, hvis du har mulighed for det ved at checke pH-værdien. De mere præcise detajler kan du læse her (det er langt nemmere for mig at henvise til hjemmesiden end at skrive det hele en gang til):
youtu.be/RcgmNx5HudU (video på fransk, hvor du se skummet og farven på ekstrakten)
www.havelab.dk/braendenaeldevand/ (fremstillingen opskrift)

Inden længe (når jordtemp. kommer op på 8 grader) starter jeg et mindre eksperiment med brug af padderokafkog fermenterede brændenælder og kulsukker. det er lykkedes mig allerede at få flere med på ideen. Det er tanken at jo flere vi bliver, jo flere erfaringer kan vi udveksle. Vil du være med ? Synes du om ideen må du gerne sige det videre.
Du kan læse mere om det her :
www.havelab.dk/planteekstrakter_-forsoeg-2018-invitation/

God dag og god weekend

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2018 kl. 10.14

Jeg har læst dine artikler og tilmeldt mig tror jeg nok. Har jeg forstået rigtigt, at du vil samle erfaringerne på din hjemmeside fra alle der vil være med?

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 16. marts 2018 kl. 10.19

I første omgang ja, men alt afhængigt af de resultater/erfaringer vi får samlet ind, forestiller jeg mig at en artikel til havenyt kunne være en oplagt måde at kommunikere det videre på. Har du en god ide ?

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. marts 2018 kl. 10.51

Ja, undskyld min mistanke om reklame!
Jeg har nu læst artiklen, men det franske er ikke min stærke side.
Jeg har tidligere lavet brændenældevand, og det oxiderede, som der stod i opskriften, at det skulle.
Som vinbonde skulde det ikke være vanskeligt at lave en iltfri fermentering, så hvis ikke jeg igen i år kommer til at spise alle brændenælderne, vil jeg lave en portion.

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 16. marts 2018 kl. 11.09

Ærgerligt det med det franske. Der er en stærkt voksende interesse
blandt vinbønder om brug af planteekstrakter både som stimulerende/styrkende og som middel mod diverse angreb.
Det interessante ved at lave en anaerobe fermentering er at brændenældens stor indhold af diverse mineraler, m.m. forstærkes af positive mikroorgansimer, bla. mælkesyrebakterier i 1. del af fermenteringsprocessen. Får processen lov til at køre længere erstattes de af de nedbrydende/oxiderende, hvori de fleste patogene mikroorganismer findes.
Mon du kan finde nogle flere brændenælder hos naboen ?

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. marts 2018 kl. 14.01

@Hervé

Det lyder da glimrende med en opfølgende artikel - måske kan den være i form af en "kogebog" for nye "bryggere" krydret med beskrivelse af nældevandets bedste anvendelser.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 18. marts 2018 kl. 10.25

Er med på "kogebog" og "bryggere" :)

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. marts 2018 kl. 16.29

Det kunne blive en rigtig god artikelserie med opsamling af erfaringer fra interesserede - én urt om året?

Der er så meget spredt info om brugen og effekten af urteekstrakter, at det gør det svært at komme i gang med den praktiske anvendelse.

PS
Hvilken type ventil er det, som du har monteret i tøndens låg?

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. marts 2018 kl. 16.18

Det ligner samme kontraventil, der medfølger ståltanke til fermentering. Mange vinavlere har skåret dem af og sat en alm. vandlås i.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hervé Lognonné, 19. marts 2018 kl. 18.08

Det er en almindelig gærlåse, den findes i flere udformninger.

Kunne artikelkserien hed :

Planteekstrakter i haven - En artikelserie med fokus på praktiske erfaringer, om planteekstrakter, deres fremstilling og brug i haven.
1.emne: Fermenterede brændenældevand

Jeg tager lige en snak med den nye redaktør af havenyt.dk og hører hendes mening (jeg henviser til denne tråd, er det OK?)

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. marts 2018 kl. 18.55

Det er da konstruktivt :)

Nyt svar til emnet »Mug på brændenældevand«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mug på brændenældevand

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider