Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 2. oktober 2017 kl. 12.19
Hej
Er der nogen, der ka gi foreslag på et træ, der kan bruges og klippes til som et slags paraply træ, som der ka siddes under og dække for solen. Placeringssted er mod øst, med en del blæst og enkelte gange oversvømmelse af havvand. Det ska dertil siges at rosen buske, syren og bl.a robinie har overlevet mange år på dette sted.???
Mvh Benedicte
Skrevet af: Anonym bruger, 2. oktober 2017 kl. 13.17
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lone Brems, 2. oktober 2017 kl. 13.32
Hej Benedikte Rasmussen
Både tjørn, ask og pil lader sig villigt forme - se eksempel fra England i C.Th.Sørensens fine lille "39 haveplaner". Der er paraplyideen ført helt igennem og danner paraplyer ved de udendørs borde på en lille restaurant.
Mindre kan jo gøre det - men de tre jeg nævnte tåler alle blæst. Hvordan de forliges med tidvis overskylning af saltvand - det har jeg ikke noget bud på.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Ayoe B. P., 2. oktober 2017 kl. 13.33
Pil har en fornuftig salt-tolerance (tænker her hængepil) - men her er et link herindefra, til 3 andre arter, som også klarer sig trods mulige oversvømmelser. ;)
www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/9409.html
Skrevet af: Tine Andersen, 2. oktober 2017 kl. 20.18
Paradisæble kan også klippes som en skyggegivende "parasol".
Mvh
Tine
Skrevet af: Iben H., 2. oktober 2017 kl. 23.27
Jeg så i sommer denne levende paraply/parasol i tivoli, som er vedbend, der gror op ad et stativ, som jeg ikke kunne se gennem vedbenden. Jeg ved ikke, hvordan vedbend har det med saltvand, men de plejer jo at være ret livskraftige.
Billedet er lånt herfra: www.havefolket.com/2015/06/arets-gang-i-tivoli-juni.html
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 3. oktober 2017 kl. 7.21
Tusind tak for alle brugbare svar/råd.
Jeg går i tænkeboksen og overvejer.
Vil på et tidspunkt vende tilbage m billed af det 'paraplytræ' jeg får købt , plantet og formet. Og som overlever:)
Vh Benedicte
Skrevet af: Flemming Lindberg, 3. oktober 2017 kl. 14.53
Jeg har denne her bjergfyr stående i min forhave, og i baghaven en mini-elm som oprindelig var plantet i krukken, men så meget mini var den heller ikke. Hilsen Flemming!
Skrevet af: Flemming Lindberg, 3. oktober 2017 kl. 14.56
Jeg prøver lige at sende det andet billede også.
Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 3. oktober 2017 kl. 19.06
Flotte billederne af ' paraplytræer' 👍🏻
Det sidste billed må da også være et fyrretræ.
Ja håbet er lysegrønt. Ved det tar tid før jeg har et sådant i min have.
Men så godt at se det ka lykkes
Vh Benedicte
Skrevet af: Doris Møller, 5. oktober 2017 kl. 11.06
Hej Benedikte Rasmussen
Heller ikke jeg kender noget til træer, der kan tåle havvand. Men jeg lægger mærke til, at du også skriver, at der er blæsende på stedet.
Jeg søgte ligesom du efter forslag til træer, der kunne give skygge og formes til en parasol. Du kan se de forslag, jeg fik her:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/14026.html
Jeg er ganske godt tilfreds med både mit moreltræ og mit paradisæbletræ. Men blæsten i min have er et problem. Ikke for moreltræet, som måske har en smule læ. Men et af mine æbletræer og paradisæbletræet er begge meget udsatte.
Og netop når man stammer et træ op for at udforme det som en parasol, får træet jo en lang, tynd stamme, som kan være ganske sårbar. Mit paradisæbletræ har nu en stamme, der er ca. 170 cm lang og ca. 2 cm i diameter.
Jeg har flere gange haft problemer med, at støttepælene ved et æbletræ knækker, når der er stormvejr. Æbletræet er fleksibelt nok, så det har hver gang klaret det. Men støttepælene gør ikke!
Derfor ledte jeg efter en særlig slags støtte til paradisæbletræet. Jeg fandt en metalstang, der er overtrukket med noget grønt plasticmateriale. Den er, så vidt jeg huske 230 cm lang. I vinterhalvåret har jeg faktisk 4 af den slags til at støtte paradisæbletræet. Fordelen ved disse metalpæle er, at de er fleksible, sådan at de ikke knækker i stormvejr, og alligevel yder de god støtte til den spinkle stamme – både sådan at den ikke knækker, og sådan at den forbliver lodret i stedet for at hælde mod øst på grund af vestenvinden.
Med venlig hilsen
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.