Forum

Hvilke planter i nyt bed?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Madsen, 2. april 2018 kl. 14.28

Hej alle

Som nyudklækket husejer og nybegynder mht. haver håber jeg på lidt gode råd herindefra.

Vi har overtaget et hus, hvor tidligere ejer ikke just var havemennesker. Vi har derfor stortset kun græsplæne (eller rettere mosplæne)

Vi har været igang med mosfjerner i have haven, og er støt på at jorden på en bakke i haven er meget mørkere og "glat" end i resten af haven.
Bakken her er i skygge næsten hele dagen.

Jeg tænkte om det måske kan skyldes at her engang har været et bed, som skulle bruge denne type jord, og at jeg i såfald kan udnytte dette til at anlægge et bed der igen.

Men.. Hvilken type planter egner sig her? og hvordan gør jeg bedet så vedligeholdelsesfrit som muligt (jeg tænker nemme planter og en bund af barkflis, hvis det overhovedet er egnet)

Jeg vedhæfter 2 billeder, som jeg håber kan hjælpe lidt.

På forhånd tak.
Peter

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Madsen, 2. april 2018 kl. 14.29

Og et andet billede

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Sørensen, 2. april 2018 kl. 22.11

Det er lidt svært at se på billedet hvad den mørke og glatte jord kan være. Men det er ikke utænkeligt at der har været et Rhododendron bed der engang. Hvis det ligger i skygge og skal være rimelig vodligeheldelsesfrit så er et tilsvarende bed jo en ganske udmærket løsning. Det kræver surbundsjord, så uden at kende jeres jord kunne jeg bedst forestillle mig at I skal have tilføjet noget spagnum.

Hvis I vil anlægge et sådan bed kan jeg anbefale at I udover nogle flotte Rhododendron også bruger et par Skimia og/eller Pieris og som bunddække fx tyttebær. Udenom planterne har I barkflis med en ukrudtsdug under.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 3. april 2018 kl. 12.48

Hej Peter.
Jeg kan ikke bidrage mht. råd om egnede planter i dit kommende bed, - men jeg vil fraråde dig at bruge de syntetiske 'ukrudtsduge'. Vi har så rigelig med mikroplast i miljøet i forvejen. Et mindre studie viser at regnormenes vækst bliver hæmmet, når de lever i jord med mikroplast.!
Hvis du er bange for at ukrudt skal komme op nedefra, så kan du i stedet lægge et lag aviser på jorden, de vil over tid formuldes.
Flis er et udmærket på sandjord, den holder på fugten,- på lerjord er sagen måske end anden ... (jeg har ingen erfaring)
Over tid vil flisen blive nedbrudt og de luftbårne frø vil kunne få fodfæste igen, men de er nemme at håndluge.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. april 2018 kl. 15.06

Jeg synes ikke, at et gammelt surbundsbed kan kaldes glat. Prøv at se, om det ligner gammel spagnum?
Skal du genoprette et surbundsbed, er det ikke spagnum, du skal tilføre men der er flere muligheder
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/17868.html
og her er en anden
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/15234.html

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Madsen, 3. april 2018 kl. 15.48

Mange tak for jeres rigtigt gode svar. Jeg vil prøve en simpel PH-test af jordbunden og se hvad den siger.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Maibrit Jensen, 19. april 2018 kl. 11.38

Slettet af administrator 1. maj 2018 kl. 8.12.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 19. april 2018 kl. 13.03

Hej Maibrit.
Din familie er velkommen til at annoncere mod betaling på Havenyt, - men IKKE i trådene.
Reklame koster - Støt Havenyt!

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 19. april 2018 kl. 13.51

@Maibrit

... og så er jeres hjemmeside overhovedet ikke økologisk!!!!

Nyt svar til emnet »Hvilke planter i nyt bed?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke planter i nyt bed?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider