Forum

Hvad slår du græs med.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. august 2018 kl. 20.22

Jeg er blot nysgerrig efter at vide, hvilken mekanik havenyt.dk's skribenter bruger til at slå græs med.

Jeg bruger selv en mindre havetraktor (benzin 15HK, så vidt jeg husker), og somme tider også en ældre større traktor med slagleklipper til det grove.

1 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. august 2018 kl. 20.35

Jeg købte en håndskubber sidste år. Mest fordi jeg var led og ked af hvordan de første dyrebare solskinsaftner om foråret blev flænset af min og naboernes plæneklippere som kørte på skift.
Jeg håber mit initiativ smitter :-)

Jeg har selvfølgelig stadig motorklipperen men nu bruges den kun i nødstilfælde. Et par gange sidste år og slet ikke i år.

I øvrigt mener jeg at folk som slår græs med motor kl. grill i godt vejr skulle prygles offentligt.

2 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 7. august 2018 kl. 21.47

håndskubber

3 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 7. august 2018 kl. 22.52

Elplæneklipper

4 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. august 2018 kl. 23.05

Klippo - for meget græs til håndskubber, ikke råd til robot, men forventer at halvdelen overtages af høns i 19 senest i 20 :)

Sker det, kan jeg formodentlig klare mig med en el-klipper af en art til resten. Har dog et nært forhold til min Klippo - der ikke har været i aktion i snart 3 måneder.

5 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. august 2018 kl. 0.11

Bosch robot

6 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. august 2018 kl. 7.53

@Claus K Madsen

Hvis en håndskubber er tilstrækkeligt, så må den nok være det mest fornuftige valg. Men der er da bare ikke noget, der støjer mere irriterende. ;-)

KLONK brrrrrrrrrrrrr
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrr..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrr..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrr..
Og så tror man, at han omsider er færdig, og man lægger sig saligt om på den anden side for at få sin middagssøvn.
Men det var kun en ølpause og kort efter lyder det igen:
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrrRRR..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrrRR..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrrR..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrr..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrr..
....... knarrrr KLONK brrrrrrrrrrrrr..

@Pia Bro Christensen

Er den med ledning.?
Jeg drømmer om en EL havetraktor, men sådan en er det vel ikke.?

7 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2018 kl. 8.08

Forskellen er at håndskubberen generer i en radius på 20 meter. Motorklipperen over 200.

8 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2018 kl. 8.53

Dette er vist den første lille elektriske traktor på markedet, Jacob. ;)

Kender ikke mærkedet, ud over at den er kinesisk - og håber ikke, at det regnes som markedsføring af vores ferieafløser. Var blot tænkt som en oplysning om, at der findes noget derude, der nu kan overtage vores benzinslugende små havemonstre. ;)

Jeg har nemlig desværre også en benzin-havetraktor (frontrider), for at kunne slå græsplænen. 800-1000 m2 græs slået med min håndskubber tager simpelthen for lang tid. :(

9 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 8. august 2018 kl. 9.09

Jeg har i starten af denne havesæson købt en el plæneklipper uden ledning. Ellers har jeg brugt håndskubber. Jeg købte ny plæneklipper af to årsager. Dels er jeg gravid, og håndskubberen fik jeg tit i maven, fordi vi har en meget ujævn græsplæne. Dels kunne jeg ikke følge med græssets voksehastighed sidste år pga. det våde vejr, så det var ofte meget svært at slå med håndskubberen. I år har jeg så kun brugt el klipperen to-tre gange.

10 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 8. august 2018 kl. 10.24

Qualqast 42s
Klippo
Mitsubishi 180hd
og en jonsered buskryder til kanter
Mvh

11 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. august 2018 kl. 11.55

Jeg har en kraftig Husquarna, da min grund er ret ujævn, og jeg også tit klipper brombær og andet utidigt krudt (som hjortetaksbuske), derudover har jeg en Selecta el-klipper, til de steder, hvor den anden er for bred til at kunne komme til.

Endelig har jeg et segl til de steder, hvor den andet ikke kan komme til (brøndlåg og den slags).

Jeg er lidt skuffet over Selectraen for den larmer faktisk meget i betragtning af, at den er eldreven. Men jeg har også 30-meter kabel til den fra en foregående Bosch, der ikke larmede nær så meget.

Og ja, jeg klipper midt i grilltiden (hvor der er køligt), men som regel på dage, hvor mine naboer har kørt med deres maskineri (havetraktorer), så deet. ;-)

Men ellers bruger jeg kun håndværktøjer i haven, og de larmer ikke ret meget. Altså pånær min Husquarna fræser.

Men okay, det er ikke så meget græsplænen (den er bette), men alt mulig andet... ;-D

Mvh
Tine- der nyder ikke at skulle slå så me4get her i varmen, men ellers er det noget ral...

12 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. august 2018 kl. 13.10

@Ayoe B. P.

Det også mere type end fabrikat, jeg er interesseret i.
Det er nok en fin lille EL-traktor. Men jeg kan ikke se, at den har knive, som kan klippe græs.
Måske kan den godt trække en cylinderklipper nogle 100m på en golfbane, før den løber tør for strøm.
Jeg har ikke en golfbane..
Den kan sikkert trække en ATV benzindrevet rotorklipper meget langt, men så går det meste af pointen jo tabt.
Jeg tror måske, at der skal udvikles en ny klippeteknologi, før EL-havetraktoren (med græsklipper) slår igennem.

Men har man ikke et stort behov for en stor og fint plysset græsplæne, så kan haven både blive økologisk beriget, og man kan endda også spare penge på det.
Mit benzinforbrug til havetraktor er raslet ned, siden jeg begyndte at tænke i de baner.

14 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 8. august 2018 kl. 13.56

Jeg har en Stiga Park med en frontklipper og en klippebredde på 105 cm. Med den kan jeg komme under buske og træer. Min grund er en enghave med naturligt græs og alskens vilde planter (incl skræpper og brombær) og muldvarpeskud. Grund er på små 10.000 m2. Jeg bruger en mindre traditionel motorklipper ved bækkens kanter og kilen i sørør ud mod søen.
Jeg er nødsaget til at benytte mig af disse kraftige og støjende maskiner. Jeg afsætter en hel dag til græsklipning. Jeg er nødt til at benytte høreværn. Heldigvis er jeg pensionist og kan udnytte en hverdag til græsslåning, så nærmeste naboer er på arbejde, medens det foregår.
Ja, jeg er en af de støjende naboer.

15 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2018 kl. 20.45

Hvis din have er 10000 m2 er du ikke min nabo, Jens; -) Jeg har selvfølgelig forståelse for at folk har forskellige udfordringer i kraft af plænens størrelse og egen fysik.

16 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2018 kl. 21.26

@Jakob

Well, du snakkede om have-"traktorer", ikke om haveklipper med sæde (for mig er der en vis forskel ;).

Iøvrigt, så plejer der at være et udstyrsprogram der hører til de forskellige typer minitraktorer, så den har uden tvivl både mulighed for en vogn, en plov, en fræser, en harve eller et klippebord med i udstyrspakken (det er ihvertfald det mest normale). ;)

17 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2018 kl. 21.30

Vi har en ny HUSQUARNA LC 348VE. selvkørende, når man render bagefter. Gemalen klipper og jeg tømmer græsfang, fordi det skal fordeles skiftende steder langs hække og under buske. Vi er 1 time om de 7000-800 m2. Vi kunne sagtens have købt en lille traktor, men vi skal jo bruge det gratis fitnesscenter haven byder os to på 77 og 83 år. Vi savner klipperiet i år. Selvfølgelig klipper vi ikke efter kl. 18 og mellem kl. 12 og 15, selvom ingen naboer er hjemme på de tidspunkter. Normalt klipper vi ca. 2 gange om ugen. Så når græsset ikke at sætte frø, når det nu skal lægges rundt omkring. Vi bruger ca. 5 l benzin om året.
Ingeborg

18 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2018 kl. 21.58

Hvorfor ikke mellem kl 12 og 15 ?

19 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2018 kl. 22.21

Ha, ha, min oprindelse i det tyske med “Ordnung muss sein” fornægter sig ikke! Heller ikke som Sydslesviger med danske forældre ! Vi er nogle stykker, bl. a. Søren Ryge Petersen.
Men .... i Tyskland siger en regel om roforstyrrende larm ( det ord kender vi ikke på dansk?)
“Hiernach ergibt sich, dass werktags von 13 bis 15 Uhr sowie von 22 bis 6 Uhr Ruhezeiten herrschen. Diese Ruhezeiten können je nach Wohnort varierende”
Så derfor er jeg simpelthen vokset op med, at man respekterer middags hviletiden. Ret morsomt!
Ingeborg

20 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2018 kl. 22.24

....og der er kun 700-800 m2,før nogen får ondt af mig
Ingeborg, som fik et 0 for meget med

21 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 8. august 2018 kl. 22.26

@Ayoe B. P.

Ja, jeg bøjer mig selvfølgelig for, at der eksisterer noget, når jeg kan se det. Jeg glæder mig også meget til at se dem komme ud på det danske marked. Men jeg tror stadig, at mine argumenter vejer godt til, så der vil gå noget tid endnu, før de bliver udbredt.
Der er også noget med økonomien, som helst ikke må blive alt for tåbelig.

Hvor meget benzin forbruger jeres havetraktor pr. år.?
For 15 år siden brugte jeg ca. 50 liter pr. år. Sidste år kom jeg helt ned på ca. 10 liter. Jeg tvivler på, at 10 liter er nok til at kunne forsvare en skrotning og et køb af en ny EL-traktor ud fra en klima- og miljøargumentation.

22 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2018 kl. 22.27

Nogle slår græs, andre klipper græs. I Tyskland mejer man græsplænen.
Hvad er i grunden rigtigt?
Ingeborg

23 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 8. august 2018 kl. 22.41

@Ingeborg

Som jeg har forstået det, så er "slåning" når man bruger en form for slagleklipper eller en rotorklipper (en med en dobbeltkniv der kører vandret hen over plænen) mens man klipper med cylinderklipper (som håndskubberne), hvor knivsbladene mere fungere som en saks. ;)

24 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. august 2018 kl. 23.29

Ach so. Jeg vil jo så sige at netop kl. 13-15 er noget nær det mindst forstyrrende tidspunkt i en moderne dansk sammenhæng.
Jeg *slår* græs med enhver form for plæneklipper, men jeg kan godt finde på at *klippe* det med en saks nogle enkelte besværlige steder.

25 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. august 2018 kl. 11.10

@Allesammen

Et lille tillægsspørgsmål:

Hvilke holdbare argumenter findes der i dag for, at det er god og bæredygtig økologi, at du har en græsplæne anlagt i din have.?

26 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2018 kl. 11.55

@Jakob B.
Tja, i forhold til granitskærver og betonfliser foretrækker jeg min græsplæne. For mig er den bæredygtig idet den giver mig en æstetisk oplevelse af en sammenhængende have. Iøvrigt har jeg ikke een eneste plet, som ikke er dækket med planter, dødt plantemateriale (som faktisk er sprællevende, når jeg pirker i det). Fuglene finder føde, insekter af mange art formerer sig i ly af græsset....... og iøvrigt tror jeg at du er ude på overdrevet nu...... hvis du ellers kender betydningen af overdrev i bogstaveligste forstand.
Ingeborg

27 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. august 2018 kl. 20.10

Vi kan ligeså godt indrømme det: Græsplæner er i den nuværende verden som regel ikke god økologi.

Tager jeg fejl.?

28 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2018 kl. 20.17

Hos os er græsplænen underlag for familiens ophold, færdsel og leg i haven. Jeg kender ikke noget som kan løse den opgave mere bæredygtigt.
Vi kunne selvfølgelig så blomster i det hele og blive inde. Eller grave os selv ned i haven.
Det ville nok være det mest økologiske. Ideen er hermed givet videre.

29 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. august 2018 kl. 20.18

@Jacob

EN ting er græsplæner gode for.... og det er som madboder for stære. Græsplæner er nemlig stankelbens-territorium og stankelbenets larver er slik for stære. ;)

30 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2018 kl. 20.19

Nu synes jeg ærlig talt at du har haft så mange kunstige tanker og indlæg om hvad du mener er økologi i snæver forstand.
Kan du ikke kort og præcist formulere, hvad du i grunden sigter imod med alle dine forsøg? Keder du dig?
Lad mig nævne en håndfuld ærter , der falder ud af bælgen og får lov til at slå rod og vokse sig store. Hvor mange overlevende ærteplanter, som giver afkast tror du der kommer ud af det?
Jeg synes du skal prøve. Iøvrigt ser jorden omkring dine kålplanter meget bæredygtig ud. Hvor mange munde kan vi mætte, hvis vi lod jorden ligge brak, til gavn for bæredygtig økologi?
Ingeborg

31 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 9. august 2018 kl. 20.27

@Ingeborg

Nu kan man så ikke lade jorden ligge brak, hvis man skal lave økologisk mad på den - så det er en selvmodsigelse af de store. :-/

Og så vidt jeg ved, så dyrker Jacob ikke permakultur, som er en noget anderledes dyrkningsform.

Så hvis du ikke gider at følge med i hans mange spørgsmål, så lad da være med at læse dem. ;)

Mvh. Ayoe

32 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2018 kl. 22.11

Nu blander Jakob.B. Ligesom mange andre, inklusive mig selv mange andre ting ind i en tråd med en ganske anden overskrift.
@Claus K.Madsen
Du har fuldstændig ret i at man ikke behøver at kunne “spise” en græsplæne. Den er hos mig et forbindende element og til gavn og trivsel. Jeg tror at mine børnebørn vil huske farmors have som et legeparadis.
Ingeborg

33 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2018 kl. 22.14

En match Kongespil hører til hver eneste familiekomsammen. Sjællændere mod Jyder. Vi spillede også 1. Juledag. Det gik nok ikke uden græsplæne

34 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. august 2018 kl. 22.16

Og så er det lykken at have en ordentlig tørreplads uden at sand og støv sætter sig på tøjet. Læg iøvrigt mærke til at man skal lede længe efter en plet bar jord overalt i min have.
Ingeborg

35 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2018 kl. 10.46

Bliver en græsplæne mere økologisk, fordi man er glad for at slå den med sin benzinklipper.?
Bliver en græsplæne mere økologisk, fordi man leger og spiller Kongespil på den.?
Bliver en græsplæne mere økologisk, fordi man uden den ville lægge granitskærver eller asfalt.?

Jeg har nok lidt svært ved at se det..
Man kan sikkert give points for mange ting, men bæredygtig økologi er ikke lige det, der falder mig ind.

Jeg tror nok også, at det må være et meget sjældent sted, hvis der er så markant mangel på stankelben, at man ligefrem behøver at slå græs for dem. ;-)

Det behøver ikke at betyde, at det er helt ad helvede til uøkologisk, at man har anlagt en græsplæne. Men jeg mener måske, at vi bør kunne nå til enighed om, at græsplæner oftest er med til at trække havens økologiske bæredygtighed ned, og det er overvejelser og en diskussion værd, hvordan man kan gøre det bedre. Altså, hvis man har en oprigtig interesse for økologi og ikke bare et ønske om at få sin have promoveret som økologisk bæredygtig uanset, hvor og hvordan den er sat sammen.

36 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 11.36

Nu er det sikkert og vist at der lige under mit fine græs lever myriader af regnorme, til glæde for navnlig solsorte og jordens forbedring. Det ses på de mange opskubbede ormekratere, og om efteråret på alle lodret stående blade, som regnormene trækker ned. Stankelben har vi ikke så mange af. Nu bliver jeg altid lidt skeptisk, når en person, som mener at have kendskab til naturen ikke kan se forskel på myggelarver og haletudser og i hvilke habitater og årstider en frø lægger æg.
@Ayoe... tak for et godt råd. Det vil jeg følge og “stige af”.
Ingeborg

37 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2018 kl. 13.36

Altså, jeg har "plæne", bag huset, hvor jeg har tøjsnore, og det er ikke så meget græs, da det før tørken bestod af halvt hvidkløver (den har erobret halvdelen af arealet), jeg ville ellers gerne have ærenpris & bellis (tusindfryd), men jeg klipper nok ikke lavt nok/tit nok.

Desuden har jeg "plæne" på østsiden, hvor der er ca. 3½ meter til skel (ligusterhæk, som naboen klipper forudsat, der er en klippet sti!), og en meget bulet flisegang (efter anlæg af minirens!)- og minirenseanlæg + diverse brøndlåg.
Da man ikke må plante op ad mimirensen er det græs (der efterslås med segl). Så det er gangareal, da der også blev fjernet flisegang under anlæg af minirenseanlægget.
Men her har jeg også et vildt bed med dagliljer, mynte, salvier og den overlevende oregano.

Også står min krukkeplanter opad huset på flisegangen, og de to ekstra skaldebøtter (til pap hhv metal), den grønne til restaffald står i et fint skraldespandeskjul ved vejen, og jeg ville meget gerne udvide det til, at de andre kunne være der- og få omlagt flisearealet. Hvem går lige opad huset?! Ikke os.

De resterende klippede arealer er mere adgangsveje med underlige klumper af krudt og selvsåede haveplanter (som jeg klipper udenom!).

For egentlig synes jeg græsplæner er ret kedelige og arbejdskrævende! Og jeg har pt ikke småbørn, det kommer måske, men ikke behov for fodbold mv.

Vi har dog haft en gæst i telt på "plænen"- cam-ping vognen var for varm!
Og min mand sover også i telt i varmen... eller i cam-ping vognen. (Jeg har lidt klaustrofobi, så jeg sover i min seng!)

Mvh
Tine-

38 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2018 kl. 13.58

Bliver en græsplæne mere økologisk, fordi man har brugt en lastbilfuld kompost på at fylde den med regnorme.?
Bliver en græsplæne mere økologisk, fordi man tørrer tøj eller gynger over den.?

Jeg bliver altid lidt skeptisk, når folk benytter den slags argumenter for at køre med deres benzinplæneklipper og skabe glansbilledhaver.

Bor man i byen, så mener jeg godt, at man også kan diskutere, om prydhaver i det hele taget er økologisk bæredygtige. De rangerer umiddelbart måske i hvert fald ikke særlig højt. Hvis en byhave vil nå en høj karakter for økologisk bæredygtighed, så mener jeg nok, at den som regel ud over at være miljø og klimavenlig også i høj grad bør kunne spises af mennesker. Det er en tredje afledt diskussion, men den kan måske give lidt inspiration til, hvad man evt. bør gøre i stedet, hvis man overvejer at reducere størrelsen på sin græsplæne og spare klipning. :-)

@Tine Andersen

Hvis du nøjes med at bruge seglet, så må det være ok. ;-)

39 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2018 kl. 15.11

@Jakob- hvad mener du så, jeg bør have?
Bemærkede du, at jeg har tøjsnore (Mere økologisk bliver tøjtørring vel ikke?!) over plænen.

Forresten har jeg prøvet at slå krudt og græs med segl alene, det ligner noget, der ædt af en meget stor hest, og min fysik kan ikke holde til det. Det er afprøvet.

Jeg kan ikke rigtig forstå, at du vil give mig dårlig samvittighed, på den måde, at seglet er okay? Men resten ikke?

Er min beskærersakse, haveslangen, mv ikke ok? HVAD er okay?

Min grund er på 1400 kvm, heraf er ca. 140 "plæne". Resten er vildnis. Og hus, garage og cam-ping vognen udgør 200 kvm. Højt sat.

Jeg kan desværre ikke holde til så meget fysisk og mentalt. Men jeg immervæk ikke brug for folk, der opfører sig som brushaner oveni.

Mvh
Tine

40 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2018 kl. 15.16

I øvrigt hader jeg at grave have: Selv uden tilført kompost- er der masser af regnorme. Og jeg har alle tre arter bænkebider - altså også den sjældne. Den der er grøn på ryggen og ligner et Tjernobyloffer.

Mvh
Tine

41 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 10. august 2018 kl. 15.24

@Tine

Jeg tror den med tøjsnoren var mere til Ingeborg end til dig. ;)
Jeg har ihvertfald slet ikke læst det sådan, at Jacob skrev til dig - andet end den sidste linie.

@Jacob

Det med stankelben og stære var noget med, at stærene mangler kvæg på græs, for er græsset for langt, så kan de ikke søge føde der (selv om stankelbenslarverne er der). Med andre ord, stærene skal bruge kort græs for at kunne søge deres føde. ;)
www.dof.dk/om-dof/nyheder?nyhed_id=1473

42 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. august 2018 kl. 16.43

@Ayoe tak for svar. (Y) :-D

Beklager at jeg nogengange bliver noget hidsig i mine svar, men det virkede noget nedladende- at seglet er okay, som om resten ikke er!

Jeg synes, Ingeborgs have er så fin! Min egen kommer aldrig til at ligne den, men vi er heldigvis så forskellige. Jeg mener ikke, at man kun kan holde have på kun én eneste måde. Der er jo heldigvis mange måder!

Ingeborgs er den pæne velholdte, min er lige modsat den halvvilde. Men det kommer jo meget an på- hvad man selv vil og kan.

Mvh
Tine

43 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2018 kl. 16.59

@Tine Andersen

Jeg synes, at det er trist, hvis en smuk have fører til, at man føler sig så frelst, at man ikke tror, at man kan gøre tingene mere økologisk bæredygtige, hvis man vil.

Det var positivt ment, at jeg bemærkede, at du er den eneste, der har nævnt et segl, og jeg troede, at du ville fange humoren, for det er selvfølgelig hverken tidssvarende eller effektivt.

Angående en EL-plæneklipper med ledning, så må den energimæssigt også være et godt valg. Det er ikke det store forbrug, men den bør i princippet nok kun køre, når det blæser meget, hvis man vil være sikker på, at den kun forbruger vedvarende energi. Det kan så måske til gengæld være en stor fordel med hensyn til nabostøj. :-)

44 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 18.28

@Jakob B.
Du insinuieren at der kommer n lastbil kompost til min have. Du tager grueligt fejl, ligesom med så meget andet du slutter ud af nogle billeder. Jeg har den have jeg vil ha’ uden brug af gift, men med masser af knofedt (organisk) og til din opmuntring får du lige et par billeder. ..... og så intet mere herfra. Du er jo, som et andet medlem skriver uden for pædagogisk rækkevidde og vil med hovedet gennem muren.... eller tjørnehækken for at forblive i det økologiske miljø.
Ingeborg

45 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 18.29

Diverse kratbunker. Det er her mine 2 pindsvin bor.

46 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 18.30

Ingen bar jord i min have. Jeg mangler græsafklip i år

47 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 18.31

Sådan har jeg mange kvas/kompostbunken rundt omkring.

48 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 18.43

@Tine Andersen
Tak for de rosende ord om min have. Enhver har jo den have man gerne vil ha’ og jeg har gennem årene arbejdet hen imod at den skulle være nem at passe. Men motion skal vi jo ha’. Jeg ved at du ikke har så mange kræfter og så er der jo ting man må give op overfor. Tror nu alligevel at du moser på.
Med ønsket om regn i stride strømme
Ingeborg

50 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2018 kl. 20.01

@Ingeborg Hansen

Hvordan divergerer beskrivelsen af jeres græsplæne da så fra nedenstående.?

dce2.au.dk/pub/SR90.pdf
"Den typiske have har størstedelen af arealet disponeret til græsplæne tilsået med de klassiske danske plænegræsser: almindelig rajgræs, engrapgræs og rød svingel. Plænen klippes hyppigt, og det økologiske rum tilpasses med gødning og kalkning for at favorisere græssernes vækst. Tilløb til øget mangfoldighed såsom mælkebøtter, svampe og andre naturlige indvandrere vil typisk blive søgt fjernet. Sammenlignet med havens øvrige levesteder er græsplænerne biologiske ørkener."

51 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 20.21

divergensen ligger i at det er MIN have, MIN græsplæne, MIN opfattelse af en økologisk og velplejet have, JEG IKKE bruger gift og lader alt “affald” blive tilbage i haven.
Ingeborg

52 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2018 kl. 20.31

@Ingeborg Hansen

Hvis du vil bruge dine grendynger til noget fornuftigt i denne tråd, bør du så ikke det mindste også etablere dem inde på plænen, så der bliver et mindre græsareal at slå.?

Det har jeg f.eks. gjort og også tidligere beskrevet:

En klimaøkologisk græsplæne
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17260.html

Det nyeste er, at jeg har suppleret dem med de sidste 4 af mine 55 sommerfuglebuske. Og kom ikke og sig, at jeg er udenfor pædagogisk rækkevidde, for de sidste 4 er anbragt i potter, så de er nemme at fjerne igen, hvis jeg fortryder. ;-)

53 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. august 2018 kl. 20.42

Jeg kunne ikke drømme om at skamfere min græsplæne. Jeg har ikke noget imod art slå den og grenene er formuldede inden 3 år, de bliver nemlig blandet med andet grøntafklip der hvor de ligger.
Men jeg ved da godt at min fraflyttede nabo havde en lidt anderledes have inden nye folk med mere æstetisk sans og havelyst flyttede ind. Vi har store grunde på omkring 1500 m2.
Jeg klager ikke og laver ikke om på min have, medmindre noget er gået ud i år.
Ingeborg

54 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2018 kl. 20.43

Grenbunkerne bør ikke ligge fremme med let adgang for rovdyr og rovfugle.

55 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 10. august 2018 kl. 20.54

Så-så Ingeborg og Jacob.... ro på til jer begge. I har tydeligvis hver en personlig opfattelse af økologi, men I er trods alt stadig økologer begge to. ;)

Ja, Jacob er mere "nørdet" end mange af os andre, og selv om han stiller mange spørgsmål. Men jeg kan faktisk godt lide at blive udfordret af hans (nogle gange) skarpe spørgsmål og antagelser. Det tvinger mig til at se nogle, enten nye eller gamle problemstillinger, i et nyt lys, som jeg så kan tage stilling til.

Og mit gæt er, at mange af dem, der ofte diskuterer med ham, har det lidt på samme måde, mens nogle få uden tvivl ser rødt, når han skriver. Vi glemmer blot, at vi alle sammen er på samme side, så husk albuerummet til os alle.... også når jeg eller I andre, en gang imellem lever os lidt for meget ind i diskussionen. ;)

Peace, love and understanding... Ayoe ;)

56 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. august 2018 kl. 21.44

Jeg har også et spørgsmål til dem med robotklippere.

Er det ikke noget værre bøvl at omprogrammere den, hvis man etablerer et nyt bed i sin græsplæne.?
www.havenyt.dk/forumbilleder/017626/graesplaene-bed.jpg

Eller hvis en grendynge bliver lidt større, eller man et enkelt år etablerer halmkartofler i et sving osv..?
www.havenyt.dk/forumbilleder/017626/kartofler-i-graes-og-halm-b.jpg

57 af 57 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Christensen, 14. maj 2021 kl. 16.27

Plæneklipper, anbefaling?
Kun bioklip eller med bioklip, udkast og opsamling. Fås dels hos Harald Nyborg, dels i jem og fix. Plænestørrelse mindre end 300kvm.

Nyt svar til emnet »Hvad slår du græs med.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad slår du græs med.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider