Forum

En klimaøkologisk græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. januar 2017 kl. 23.01

Så vidt jeg ved, er det mig, der har opfundet ordet "klimaøkologi", og det betyder ikke så meget andet end "økologi", hvor man lægger lidt ekstra vægt på, at det også skal være klimavenligt.

I den forbindelse havde jeg glædet mig til at vise jer min idé til en klimaøkologisk græsplæne.

Det går simpelt ud på at reducere arealet, så plæneklipperen skal køre mindre, og jeg har gjort det med "Ø'er" af langt græs og grendynger til glæde for pindsvin, insekter, mus, katte og kompostering.

Yderligere er der den fordel, at man kan etablere Ø'erne, så plænen bliver mere klippevenlig og nemmere og hurtigere at slå med en mindre avanceret plæneklipper, og det slider mindre på den og forbruger betydeligt mindre brændstof.
En dyr havetraktor med frontmonterede knive, hvad skal jeg bruge den til, når det hele går rundt i bløde kurver uden skarpe hjørner.

Det er da bare så genialt, at det må mange flere kunne have glæde af, tænkte jeg.

Men så var det, at jeg fik øje på denne side:

En have uden græs
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/anlaeg_og_inspiration/1509.html

Jeg håber dog alligevel, at mit indlæg kan give lidt inspiration og en god diskussion, selvom linket slog mig hjem i Ludo. ;-)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. januar 2017 kl. 23.02

Et lille billede:

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 11. maj 2017 kl. 17.20

Og om foråret, er der vel ingen, der kan få sig til at slå græs, så længe de smukke mælkebøtter er i blomst og danner frø til næste års pryd..? :-)

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. maj 2017 kl. 17.54

Grenbunkerne har jeg valgt at gemme væk i busketter og bede, så der er plads til leg, men ellers kunne plænen være hjemme fra os - den er lige så smuk lige nu :)

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. maj 2017 kl. 7.19

@Tom Andersen

Er du med endnu..? :-)

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. maj 2017 kl. 16.54

Panter synes, at det er sej kamuflage, som kan gøre ham næsten helt hvid. :-)

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. juli 2017 kl. 1.19

Men alle disse grendynger til hvilken anden pryd end at samle på det, som oftest betragtes som hæsligt ukrudt..?

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. juli 2017 kl. 1.22

Ukrudt..??? ... hehe... vent bare og se. :-)

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. august 2018 kl. 10.46

Ok, måske behøver læserne ikke at se billeder af 50 Nældens Takvinge. Men på opfordring er jeg selvfølgelig leveringsdygtig. ;-)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. august 2018 kl. 10.47

Her links til et par andre tråde, som kan være relevante for dette emne:

Køkkenhave i græsplænen.?
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/18673.html

Hvad slår du græs med.?
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/19018.html#e129091

Nyt svar til emnet »En klimaøkologisk græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > En klimaøkologisk græsplæne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider