Skrevet af: Jakob B., 14. august 2018 kl. 19.58
Hvad er dit favorit hånd haveredskab.?
Hvorfor.?
Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2018 kl. 20.08
Ølåbneren.....
Skrevet af: Doris Møller, 14. august 2018 kl. 20.10
En lang spids kniv!
Den bruger jeg især til at fjerne mælkebøtter med, men egentlig hører den hjemme i en lille spand med håndværktøj, som jeg tager i den ene hånd, når jeg går min morgenrunde i haven. I den anden hånd har jeg et krus kaffe, som jeg kan drikke af og sætte fra mig på forskellige haveborde undervejs. Ud over kniven er der en beskærersaks, et høgenæb, en almindelig saks og en lille håndkultivator i spanden.
Med dette udstyr kan jeg løse de fleste problemer undervejs: fjerne ukrudt med kniven, klippe visne blomster af roserne med beskærersaksen, binde en tomatplante bedre op (for jeg har selvfølgelig snor i lommen) …
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2018 kl. 7.13
Pendulhakke - WolfGarten
Skrevet af: Lars Holt, 15. august 2018 kl. 7.31
Leen (selv om jeg må bruge to hænder).
Den kan hurtigt få haven til at se velplejet ud, hvis man kan nå at fjerne "høet".
Den er god til at regulere de tidligt såede miljøplanter (de skal jo helst nå at vokse mindst to gange op pr. sæson, så de giver meget vedmasse).
Og man behøver ikke handsker for at klippe brombær eller samle det i en bunke (det er først, hvis det skal køres væk, at handskerne skal frem).
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. august 2018 kl. 8.17
Min Ipad
Ingeborg
Skrevet af: James F., 15. august 2018 kl. 9.39
Mit favorit redskab er helt klart min schweiziske beskæresaks nr. 6. Let, god balance og skarp. Jeg har prøvet mange slags, men denne er en drøm at gå med i hånden. Tilmed kan der købes reservedele af alle typer, hvis noget skulle blive slidt, - altså ikke et kinesisk 'køb og smid væk' produkt.
Skrevet af: Jakob B., 15. august 2018 kl. 21.32
Spidsspaden.
Jeg ville ikke skrive det først af frygt for at blive til grin, men efter jeg har set jeres svar, så tør jeg godt. ;-)
@Svend Høst
Jeg blev skuffet over dit svar, fordi en ølåbner kan jo ikke lave andet end at åbne øl.
Men så var det, at det gik op for mig, at det jo måske egentlig er hele pointen.
Overvej dog, at en spidsspade kan man også stå og læne sig op ad. ;-)
@Doris Møller
Er du sikker på, at det er ukrudtskniven og ikke kaffekoppen, der er den største favorit.?
Når jeg ser på beskrivelsen, så kan jeg godt få det indtryk. ;-)
@Ingeborg Hansen
Har du vundet i tips, siden du er gået over til sådan en dyr model.?
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/18659.html
@Lars Holt
Hvis du slår vild brombær med le, så er du nok også sikker på, at fornøjelsen kan blive ved i mange år endnu.
Du kan ikke slå med le imellem rækkerne i køkkenhaven, vel.?
@James. F.
Tak for tip om en interessant grensaks.
@Tom Andersen
Fyyyy... den ødelægger bunddækket.
Hvor god er den til det, hvis du skal sammenligne den f.eks. med en almindelig hakke.?
Skrevet af: Tom Andersen, 15. august 2018 kl. 22.02
@jakob
1)
Jeg er ikke dygtig nok til at dyrke køkkenurter på bunddække :)
2)
Langt mere effektiv
Skrevet af: Jakob B., 15. august 2018 kl. 22.25
@Tom Andersen
1)
Det er ikke vanskeligt. Du skal blot undlade at pukle, så får du sikkert masser af buddække. ;-)
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19052.html
2)
Dobbelt så hurtig, og du kun halvt så træt bagefter.?
Skrevet af: Tom Andersen, 16. august 2018 kl. 7.35
Vi to bebor hver sit univers :-D
Er det bynke du kalder "bunddække" ?
Ja, pendulhakken er - i min optik - langt mere effektiv og mindre belastende for kroppen end et hakkejern.
Skrevet af: Doris Møller, 16. august 2018 kl. 8.36
Hej Jakob B.
Du spørger mig, om det ikke er kaffekoppen, der i virkeligheden er min favorit.
Nej, det er selve fænomenet ”morgenrunde”. I virkeligheden får jeg ikke drukket så meget kaffe, for kaffen står og bliver kold undervejs og ender ofte med at blive hældt ud. Men så har den kaffe da ikke ødelagt min mave!
Det særlige ved morgenrunden er, at dagen endnu er ny, man er frisk og veloplagt, og man har en forestilling om, at man kan nå at ordne en masse! Og når der nu er så meget tid, så kan man også lige få tid til at nyde haven, mens man går og ordner småting – bl.a. med ukrudts-kniven. Det er hyggeligt ;-)
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Jakob B., 16. august 2018 kl. 10.26
@Doris Møller
Ja, hvis jeg ikke kan lære en masse om haveredskaber i denne tråd, så kan jeg i hvert fald lære noget om have råhygge. :-)
Det er jeg ikke særlig god til. Jeg plejer at være meget konkret og målrettet, når jeg går en tur med spidsspaden (uden kaffekop).
@Tom Andersen
Ja, det må jo nok være en hel ny verden, der åbner sig for dig. ;-)
Men hvis du vil vide mere om herlighederne, så bør du spørge i tråden, hvor emnet ligger.
Skrevet af: Jakob B., 16. august 2018 kl. 10.28
Jeg vil i denne hyggelige anledning også gerne benytte lejligheden til at vise min USA kusines favorit lugeværktøj.
Jeg ved ikke, om sådanne handsker kan købes i Danmark.
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. august 2018 kl. 20.37
Her er min da den var helt ny og fin. Man kan aldrig vide hvornår man får brug for en jernstang :-)
Skrevet af: Jakob B., 17. august 2018 kl. 8.43
@Claus K Madsen
Det må jeg sige. Med det redskab, så kan du nok også sætte løg i tør jord og på Bornholm og i Norge.
Hvis vi skulle blive enige om en BZ aktion, hvor vi rykker til København for at starte en have på stenbroen, så vil jeg gerne være på hold med dig.
Men hvad kan du ellers bruge den til.?
Det er måske favoritten, fordi du aldrig skal bruge den, men kan nøjes med at kigge på den.? ;-)
Skrevet af: Tom Andersen, 17. august 2018 kl. 10.09
Sammen med en pæleskovl er den bla uovertruffen når der skal sættes 100x100 stolper :)
Skrevet af: Claus K Madsen, 17. august 2018 kl. 12.35
Den er rigtig god hvis man skal have træstubbe op eller hvis man støder på sten i jorden som må fjernes. Det særeste jeg har lirket op af jorden med den var en cement "prop" med tværsnit som en spisetallerken og en halv meter lang. Jeg vil tro nogen engang har hældt en cement rest i et hul -lige der hvor jeg ville plante et træ.
Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 18.44
Jeg havde sådan en med en knop i den anden ende. Den var god til at stampe jorden til omkring pæle.
Jeg er kommet til at låne den ud, og kan ikke huske til hvem, så jeg må nu bruge et jernrør, når jeg skal stampe pælehuller til. Og når jeg skal løsne i bunden af hullet, må jeg nu bruge en drænspade.
Jeg kalder det ikke en pæleskovl, men en pælespade, den jeg bruger til at grave små huller til pæle med. Den er langt bedre, end et pælebor efter mine erfaringer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.