Forum

Bedste grensaks søges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2018 kl. 9.21

Det var desværre ikke muligt at søge på grensaks, selvom jeg husker at der er nogle anbefalinger af grensakse i den dyre ende.
Hvem ved noget?
Desuden efterlyser jeg en slags sav med forlænget arm.... jeg skal have kappet nogle grene i 2-3 meters højde.
Jeg ved at der ikke må reklameres i HAVENYT, men det vil være dejligt med en personlig mail. Hvorfor skal det være så svært at få den slags hjælp?
Ingeborg

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 22. september 2018 kl. 9.40

Helt klart felco. Har en stor og en lille.
Men har også en fiskars.
Der kan man købe fem for en felcos pris men felcoerne har jeg brugt i 25 år nu og kun skiftet skær en gang.
Så har jeg en stangmotorsav.
Og en stang høgenæp.
Mvh

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. september 2018 kl. 12.20

Google

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 22. september 2018 kl. 14.04

Jeg sværger også til Felco - det er rart med redskaber der bare holder, år efter år.

De laver sakse i flere størrelser, så det er muligt at få en model der passer til ens hånd.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. september 2018 kl. 14.57

Hej Ingeborg
Der har tidligere været denne tråd om sakse. Ørnenæb og beskærersakse. Tænker at du med "grensaks" mener ørnenæb?

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 22. september 2018 kl. 15.02

@Ingeborg Hansen

Måske bør du overveje lidt mere, hvad der er "bedst" for dig.
Hvis redskabet først og fremmest skal være let, så er det måske ikke det, som holder længst og tåler mest, der er det bedste for dig.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 22. september 2018 kl. 15.10

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2018 kl. 15.49

Tak for alle svar. Jeg bor ikke i nærheden af en Felco forhandler, desværre. Jeg skal have redskanet i hånden for at se om jeg kan forliges med det. Det ørnenæb jeg har er fra Gardena og har holdt godt og længe. Som Vibeke Dyrst må jeg også lægge ben eller jord til for at kunne klippe helt i bund en gang imellem. Jeg må også give Jakob B. ret, for i min alder (snart 78) skal redskaber også være lette vægtmæssigt, selvom jegvjo godt ved at kvaliteten ofte ligger i Materialet.
Ingeborg

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2018 kl. 17.38

Det er ikke kun vægten, der er afgørende.
Det er også de kræfter, der skal bruges for at gennemføre arbejdet.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. september 2018 kl. 17.53

@Ingeborg Hansen

Jeg vil også foretrække grensakse med ekstra udveksling.
Det svækker nok saksen, men det gør arbejdet nemmere, og hvis man har føling med saksen, så ved man nok godt, hvornår man overbelaster den. Har man ikke føling med sit værktøj, så er det næsten ligegyldigt, hvad man får i hænderne, så kan det hurtigt skades og ødelægges.

Min mor er meget glad for en enhåndsgrensaks med udveksling, som arbejder i tre trin. Altså sådan at forstå, at hvis grenen er tyk og sej, så skal man klemme tre gange på saksen, før den har arbejdet sig hele vejen igennem med skæret. Jeg tror måske ikke, at den er meget holdbar, men den kan mere end de fleste.
Derforuden er hun også meget glad for en 40cm fiskars grensaks. Den størrelse er jeg også selv meget glad for til det meste, og jeg er forbløffet over holdbarheden på det "plastikpangel". Men skæret skal man passe ekstra godt på, fordi det vanskeligt kan slibes.
De to sakse har ikke været vildt dyre at købe, og jeg havde nær skrevet, at det med at købe dyre værktøjs navne er jeg vokset fra. Det var kun ungdomsgriller, dengang jeg kørte knallert, og det hele helst skulle hedde Bahco... Men så var det, at jeg opdagede, at Bahco nu også producerer letvægts grensakse, og før jeg fik set mig om, så sad jeg som en anden drengerøv og savlede over en Bahco teleskopgrensaks. Meget flovt.
Angående grene i højden, så søger jeg også en bedre løsning. Jeg har en EL teleskopsav, men den er faktisk så tung og ubehagelig at bruge, at jeg overvejer at købe en manuel.

Nyt svar til emnet »Bedste grensaks søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bedste grensaks søges

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider