Forum

Grøntsags suppeterninger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 26. november 2018 kl. 20.58

Er der evt. nogen, som har lyst til at fortælle noget om, hvordan man selv kan lave grøntsags suppeterninger.?

1 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. november 2018 kl. 22.18

Hej Jacob

Jeg kan ikke finde en opskrift på suppeterninger, men du kan lave noget der kommer meget tæt på, nemlig det kokke kalder en fond. Fond er en flydende suppeterning. Dvs at man tager nogle grønsager og skære ud i tern og så koges det i lang tid, sammen med lidt salt. Alt sammen koges ind og bliver mere koncentreret. Fonden fryses i mindre portioner.

Man kan også koge det sammen med kød, men det er der ingen grund til.

Hvis du stadig holder på at det skal være suppeterninger er her nogle økologisk med et lav saltindhold
mecindo.dk/naturata-suppeterninger-6x12-gr-o-glf-72g-da?dfw_tracker=21675-77358&gclid=CjwKCAiA0O7fBRASEiwAYI9QAprbQ2MiUBW8RrKkIqyQWkNmgGqhPqgccZ1FxkdlmBm5KQQbKm2X1xoCevoQAvD_BwE

2 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. november 2018 kl. 22.23

Glemte lige og sige at man efter at have kogt grøntsagerne i et stykke tid tager dem op ad vandet og koger så vandet ind og evt tilsætter lidt mere salt.

3 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. november 2018 kl. 22.34

Det er en god tid og lave det på, nu hvor du selv har grøntsagerne eller kan købe dem billige.

Her er en måde at lave en fond på, men kan også gøres anderledes. Husk at jo mere salt jo kraftigere smag

www.meyersmad.dk/lav-mad/opskrifter/gronsagsfond/

4 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. november 2018 kl. 23.17

Jeg ved ikke hvad forskellen er på en fond og så bouillon. Måske er sidstnævnte bare det franske ord for en fond.
I denne opskrift koger man lidt rester fra en kylling med

www.whiteaway.com/hverdagen/post/lav-din-egen-bouillon-det-er-lettere-end-du-tror/

5 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. november 2018 kl. 10.26

@Søren Duun

Mange tak for dine svar.

Måske er suppeterninger endnu et godt eksempel på, hvordan økologi kan gradbøjes.
Det hedder jo nok "økologiske suppeterninger", fordi grøntsagerne er dyrket af et statskontrolleret økologisk landbrug.
Men, at der måske benyttes en masse energi, som ikke er økologisk bæredygtigt produceret til at indkoge suppen for derefter kun at tilsætte vand igen, det melder historien ikke noget om.

Men den lange kogetid er vel uundgåelig, hvis man skal producere suppeterninger.?

Er der evt. andre metoder til en nem og hurtig hjemmebrygget suppe, som ikke fylder meget på et vinter lager.?

6 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. november 2018 kl. 12.12

Hvis du bruger et minimum af vand, bliver din suppe/fond mere koncentreret og kræver mindre plads i fryseren.
Men der skal stadig koges, så kraften kommer ud af grøntsagerne/kødet.
Hvis du laver din fond sent på efteråret/tidlig vinter kan du genbruge overskudsvarmen til opvarmning af boligen. Så er den ikke spildt!

7 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. november 2018 kl. 12.26

Jeg ved ikke hvor længe det egentlig skal koge, men hvis man kombinere det med at man laver mad i store portioner og nedfryser den skal maden efter optøning bare lige opvarmes.
Sådan gjorte man før i tiden og til den travle familie er det også godt.

Mht til dine økologiske suppeterninger så er det rigtigt at man i mange tilfælde laver det samme som de andre bare med den forskel at det har økologisk oprindelse og ikke tager særlig hensyn til energi forbruget. Et andet eksempel er økologisk marmelade, hvor man oplyser at der kun er 35 procent bær og resten økologisk sukker, pektin og vand. Med så meget sukker kan marmelade let holde sig og behøver ingen konservingsmiddeler. Jeg foretrække så selv at lave mine egne marmelader da jeg har adgang til en masse frugt og derfor kan bruge 75 procent frugt til det.

8 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 27. november 2018 kl. 14.11

Jeg forstår ikke, hvorfor du bliver ved med at kalde det suppeterninger.
Der er da ingen, der privat laver suppeterninger. Vi laver fond eller koncentreret suppe og opbevarer det henkogt, eller i fryseren.

9 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. november 2018 kl. 17.38

Jeg havde nævn disse suppeterninger tidligere i starten

mecindo.dk/naturata-suppeterninger-6x12-gr-o-glf-72g-da?dfw_tracker=21675-77358&gclid=CjwKCAiA0O7fBRASEiwAYI9QAprbQ2MiUBW8RrKkIqyQWkNmgGqhPqgccZ1FxkdlmBm5KQQbKm2X1xoCevoQAvD_BwE

Og ville så bare sige at de bliver lavet på samme måde som alle andre terninger, bare med økologiske grøntsager, men at arbejdet heri ikke var anderledes eller mindre miljøbelastene end de andre.
Ellers var Jacobs udgangspunkt at han ville vide hvordan man lavede dem. Men det har vi så fundet en løsning på.

10 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. november 2018 kl. 21.42

Mange tak for alle svar.

Det er nok også bedst for vitaminindholdet, at man ikke koger for længe.
Og bedst for fordøjelsen, at man får grøntsagerne med.
Suppeterninger er hurtige, når der skal brygges suppe. Det er måske det bedste, man kan sige om dem.

Jeg vil også gerne advare de fleste private imod at benytte spildvarmen fra indkogning til boligopvarmning. Suppeterninger er ikke fugtproblemer og skimmelsvamp værd i hele huset.
Industrien kunne udnytte spildvarmen til fjernvarme, men den gør det næppe.

11 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2018 kl. 23.24

Hvis man vil gå efter at bevare vitamin indholdet skal man dampe sine grøntsager let. Men jeg syntes nu også at en kartoffel /Porre suppe er godt til en kødfri dag. Heri kan man jo benytte sin hjemmelavet fond og så et hjemmebagt grovflute med masser af fuldkorn skal der også til... Evt lidt purløg.

Ok kan man absolut ikke undvære kødet kan lidt ristet kalkun acontobeløb sætte prikken over i'et.

12 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2018 kl. 23.25

Ristet kalkun bacon... Beklager den løbske stavekontrol

13 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. november 2018 kl. 9.06

Hvorfor alt det bøvl med suppeterninger? Grunden til at supper altid har været en vinterspise er jo netop at de grøntsager/rodfrugter man bruger i supper kan opbevares hele vinteren. At lave suppeterninger er energifråds, vitamin-og tidsspilde. Hvor mange suppeterninger har Jacob B. mon brug for? Hvis man drikker en kop suppe hver dag, kan man sagtens tilberede til mere end 1 uge og gemme i køleskab. Der skal en del salt til en terning..... og så er dagsbehovet mere end rigeligt dækket ind med salt. Købeterninger (vi bruger dem ikke) indeholder også en del fedt for at holde sammen på massen. Det holder jo ikke sammen med kun salt, så det må være en kraftig fond, nedfrosset i terninger Jacob skal lave.

Ingeborg

14 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. november 2018 kl. 9.13

I Tyskland er suppeterninger synonyme med Maggi terninger og her er der en opskrift på tysk, hvordan man laver dem af "Maggiurt".
www.kochbar.de/rezept/458217/Gewuerze-Maggiwuerfel-selbst-hergestellt.html
Ingeborg

15 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. november 2018 kl. 9.15

Jeg kunne i sidste svar ikke komme i tanker om urtens danske navn, som er LØVSTIKKE.
Ingeborg

16 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. november 2018 kl. 22.53

Jeg tror også at du har ret i at det sikkert ikke er meget andet end salt, fedt, sukker og smagsaromaer og så sikkert lidt bindemiddel. Jeg kan huske at samme firma lavet nogle små plast bakker med bouillon og det kostede en formue og det var kun fordi at Netto satte dem ned under halv pris at jeg købte dem. De var i øvrige rigtig gode, men som sagt ikke til at betale.

17 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. november 2018 kl. 0.20

@Ingeborg Hansen

Jeg tror slet ikke, at det er noget for mig at lave suppeterninger. Og efter jeg har tænkt mere over det, så vil jeg også være mere tilbageholdende med at benytte de købte.
Men mange tak for tippet om Løvstikke. Jeg må teste engang, hvor god den er i sig selv til f.eks. at peppe de gule ærter op.

@Søren Duun

Kød er også langt fra så økologisk bæredygtigt, som grøntsager.
Hvis ingen spiste kød, så kunne verdens landbrugsareal beskæres med 75%, og CO2 udledningen ville falde til det halve.

18 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. november 2018 kl. 8.30

"Hvis ingen spiste kød, så kunne verdens landbrugsareal beskæres med 75%, og CO2 udledningen ville falde til det halve."
Sikke noget udokumenteret sludder, men det har vi jo diskuteret i en anden tråd.

19 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 30. november 2018 kl. 19.12

@Lars Holt

Jeg vil da selvfølgelig gerne vise dokumentationen igen, når du nu beder så venligt om den.

20 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2018 kl. 20.22

Ja, jeg ved det, det er useriøst og jeg har slet ikke sat mig ind i det, men hvad skulle erstatte proteinet? Det har vi jo brug for, og mange mennesker særlig det protein, der findes i kød og ikke kan erstattes af vegetabilsk protein. Men jeg er enig med dig i at kød er alt alt for billigt - jeg græmmes ved at se en kylling udbudt til 35 kr., så får jeg en dårlig smag i munden.
Når vi har købt de dyreste kyllinger på markedet, studser jeg over betegnelsen kylling. Der er kød til 2 personer i 3 dage, fordi de er alt for store og nærmere høns end kyllinger. Det gider jeg ikke spise.
Ingeborg

21 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2018 kl. 0.03

Nogle gange kommer der opslag på min Facebook gruppe om både økologi og alt mulig andet, nogle gange læser dem kun lige overfladisk
. Men noget der lige fanget mig var at danske forsker havde regnet ud at vi bl. a skulle skære vore produktion ned på kød. Heri nævnes at oksekød skulle skære ned med 90 procent, grisekød med 80 procent og høns/kylling med 50 procent.

Det lyder min mine øjne lidt besynderlig og voldsom, men de har sikkert ret. Når man Googler "hvad udleder mest co2?" får man at vide at det er først og fremmest forsile brændstoffer, dvs olie, benzin og gas. Derefter følger dyr og mennesker. På tredjepladsen var afbrænding af skove. Selvom man jo skulle mene at disse er Co2 neutral, men der frigives jo stadig co2 ved afbrænding.

Nu hverken kan eller vil jeg kunne noget om hvor stor en del af de forsile brændstoffer er i forhold til mennesker og dyrs forbrug af co2. Derfor undre det mig lidt at man ikke fokuserer på lige netop dette eller i en kombination.

Der er jo både vand, og vindkraft, der kan nedbringe co2 udledningen. Om det så har lavet beregningen ud fra hvad vi mennesker kan brødføde os med, at vi spiser alt for meget kød og derfor set med et menneske hensyn er kommet til disse tal, er svært for mig at sige.

Jeg skal om nogle gerne være den første til at indrømme at jeg spiser lidt for meget kød. Men jeg skal også gerne indrømme at det har jeg så ikke gjort som barn og senere nyforlovet. Begge steder var pengene små. Der er først i de senere år, efter økonomien blev bedre og kødet meget billigere.

Derfor tror jeg også at det bliver svært at vende lige med det samme, men skal indarbejdes over en længere periode og måske over flere årtier. I mange år var hvor kost anbefalingerne baseret på de vare vi producerede i Danmark og her har man også diskuterede om det var det helt rigtige, set ud fra et slanke synspunkt. I de senere år har forskerne fundet ud af at der er en sammenhæng i mellem tarmkræft og kød fra firbenet landbrugs dyr og det står knap så slemt med hønsekød og lige modsat er det med fisk, som vi burde spise meget mere af. Men pga artikler om tungmetallerne skræmte det desværre en masse fra at spise fisk.

I de senere år har man indenfor landbruget fået egentlig svinefabrikker og noget tyder på at dette vil forsætte så længe det ikke belaster miljøet, siger man fra politisk side.
Derfor er der ikke noget der tyder på at Danmark vil rette ind efter de anbefalinger som forskerne kommer med, men bidrager istedet til flere problemer. Så kan man bare håbe at svinefabrikker med deres effektivitet tager livet af mange andre svineproducenter med tiden og vi så kan skære ned på forbruget, men det har lange udsigter.

22 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. december 2018 kl. 11.58

@Ingeborg Hansen

Der er f.eks. meget protein i valle.
Man er også langt fremme med at kunne udskille protein fra græs og derved erstatte soja. Men den slags protein anvendes i dag mest til kødproduktion, fordi der er stor efterspørgsel på protein i form af fint kød.
Igen er det heller ikke så simpelt, fordi der også er forskel på kød. Melorme protein kan produceres mere nøjsomt end hønsekød, og hønsekød kan produceres mere nøjsomt end svinekød osv.

@Søren Duun

Er demokratiet styret indefra, så er det nok kun vælgerne, der kan ændre på forholdene. Men er der flertal for det, så kan ændringer til gengæld foregå meget hurtigt.

Der er med tørken især i år mange gode argumenter for at skære ned på kødproduktionen.
www.klimadebat.dk/forum/stop-dansk-koedeksport-nu--d7-e3477.php

23 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. december 2018 kl. 12.16

Var der ikke næsten lige så mange grise/ køer etc. For 100 år siden, bare fordelt på mange flere besætninger? Hver husmandssted, og dem var der mange af, havde jo til eget forbrug og lidt mere. Er det ikke bare omfordeling, og billigt kød på grund af effektiviseringen.
Ingeborg

24 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. december 2018 kl. 12.29

@Jacob B
Der fik du da nogle tørre tæsk i det link, du bragte, men jeg er usikker på, om du fattede det.

Løsningen er ikke at eksportere mindre! Løsningen er at spise mindre kød, og det er der vist ingen af os, der er uenige i.

Vi kan som forbrugere selv påvirke udviklingen ved at spise mindre kød - og dyrke erstatningsafgrøder. Det kræver ingen politisk beslutning.
Spiser vi mindre kød, skal vi have nogle andre fødevarer, og med ret meget protein.
Jeg har fokus på at dyrke og bruge flere spiselige bælgfrugter - ikke at købe importerede dito.

25 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. december 2018 kl. 14.34

Det er klart at det er os vælger, der så må sige styrer slagets gang og indirekte påvirker politikerne og hvilken tiltag, der retters mod miljøet i Danmark, men jeg syntes ofte at være i tvivl om hvor jeg har de enkelte politiker generelt. Det kan så godt være at det er mig, der har det sådan.

Jeg kom i øvrigt i tanke om at, der var forskere, der mente at løsningen på at løse det store co2 udledning var at smide gødning i verdenhavene.. Men det et heldigvis ikke alle, der syntes om ideen.
www.dr.dk/nyheder/udland/forskere-haeld-godning-i-havet

26 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. december 2018 kl. 22.24

@Ingeborg Hansen

Prøv i stedet at tælle grise.

Lyder det som en dum idé at blende soja af en slags med løvstikke og fryse det ned i terninger til vinterbrug i supper.?

@Lars Holt

Ja, det er underligt, som vi ser det forskelligt. Jeg tænkte, at når du læste det andet link, så ville du væmmes til kvalmepunktet over at se den kynisk ligegyldighed overfor klima, miljø og i det hele taget overfor økologisk bæredygtighed.
Det hjælper ikke det danske miljø, at du spiser mindre kød, hvis du samtidigt tillader den dobbelte kødproduktion til eksport. En gris producerer lige meget gylle til naturen, enten den skal eksporteres eller ej. Men, om du fatter det, er jeg efterhånden meget usikker på.

27 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. december 2018 kl. 22.32

@Ingeborg Hansen

Hvis du ikke kan sove, og der er for få får at tælle, så er her nogle grise at supplere med :-)

denstoredanske.dk/Danmarkshistorien/Danmark_i_tal/Landbruget

Redigeret af administrator 13. juni 2019 kl. 11.51. Billede er efter skribentens ønske fjernet af redaktionen.

Billede slettet af administrator torsdag, 13. juni 2019 kl. 11.50.

28 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. december 2018 kl. 23.32

@Jacob B
"Det hjælper ikke det danske miljø, at du spiser mindre kød, hvis du samtidigt tillader den dobbelte kødproduktion til eksport."
Jeg spiser mindre kød, end gennemsnittet af danskere fordi jeg mener, at det er sundest for mig, og det giver en mindre miljøbelastning.
Men det er ikke mig, der udsteder eksporttilladelser!

I øvrigt er miljøbelastningen vel mindre, hvis produktionen sker i Danmark, end i udlandet, selv om der er transport oven i.

29 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 5. december 2018 kl. 11.19

@Lars Holt

Hvis det ikke er dig, hvem er det så.?
Vi lever i et demokrati, og hver eneste stemme tæller med. Især når den ytrer sig offentligt og dermed kan påvirke andre.

30 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. december 2018 kl. 13.08

Hvis der udstedes eksporttilladelser, er det myndighederne, der gør det, og ikke mig.
Du kan spise mindre kød, eller slet intet, og jeg kan spise mindre kød, og vi kan prøve at overtale andre til det samme.
Men der bliver ikke spist mindre kød i verden, fordi Danmark stopper sin eksport!

31 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. december 2018 kl. 13.10

Måske derfor jeg ikke er sofavælger, men stemmer blankt. Har nogen set at markante ting har rykket sig til den bedre side uanset hvilken fløj der har regeringsmagten?
Vis billeder af dyr/kød på køledisken i lighed med de billeder der findes på cigaretpakninger. .... har det haft nogen påviselig effekt?
Ingeborg

32 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. december 2018 kl. 21.21

Man er da både blind og døv, hvis ikke man kan se de miljømæssige konsekvenser af den enorme svineproduktion i Danmark. Adskillige biotoper er ødelagt eller truet.

33 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. december 2018 kl. 18.23

Hej Tom.

Siger du, at der bliver forurenet mere pr. produceret svin i Danmark, end i andre lande?

Hidtil har jeg kun anfægtet det argument, at der vil blive spist mindre svin i verden, hvis Danmark undlod at eksportere.

Jeg har lige været en uge i Spanien, og de kan da selv producere grise nok! De lever ret frit og spiser restaffald fra ege- og kastanjeskove/-marker

34 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. december 2018 kl. 21.52

@Lars

Sikke et skønt, spansk griseliv :) Køber selv en stor del af vores svinekød (som er blevet noget mindre end for 5 år siden) hos en økolog, hvor grisene lever hele livet på marken. Han producerer ca. 50 grise om året ved siden af øvrige aktiviteter.

Når du skriver:

"Løsningen er ikke at eksportere mindre!" må jeg protestere. Du har ret i at et eksportfald ikke vil reducere indtaget af svinekød, da andre producenter tager over.

Men den danske svineproduktion er alt for stor i forhold til, hvad naturen, herunder vandmiljøet kan klare og store skader ER sket.
Dansk svineproduktion SKAL ned! Gid afrikansk svinepest rammer Danmark INDEN der bruges 80 millioner skattekroner på et sindsygt grænsehegn! Det er mit største julegaveønske.

Erhvervet er kørt fuldstændig af sporet - lad det afspore helt, så stumper af dansk natur kan reddes.

35 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. december 2018 kl. 8.23

Ud fra et enkelt billede af en glad gris i Spanien kan man da ikke konkludere at de selv producerer grise nok???

I Nordspanien (Aragon, Rioja, Catalonien...) har de kæmpe svinefarme og de transporteres også i to-lags lastbiler til og fra slagtning. Mon ikke de lever lige som vores?

36 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. december 2018 kl. 8.38

Vi var i Sydspanien, Sevilla.
Der går grisene frit under træerne, og der er mange af dem.
Ingen svinefarme der, men to kalkunfarme kom vi forbi.

37 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 7. december 2018 kl. 8.41

38 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. december 2018 kl. 15.30

Apropos, så er der lige kommet en global kortlægning af ammoniak udledningen. Overaskende?
jyllands-posten.dk/international/ECE11055989/178-globale-hotspots-med-ammoniak-afsloeret-af-satellitter/

39 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. december 2018 kl. 12.01

@Tom

Mange tak for svar 32 og 34
Jeg er meget lykkelig over at se dig bekende kulør på den rigtige side for økologisk bæredygtighed med hensyn til kvælstof.
Du kunne ikke give vores fælles økosystem og befolkningens sundhed en bedre julegave.
Kan du eventuelt hjælpe mig med en forklaring på, hvorfor dygtige havefolk som Lars Holt og Claus K Madsen er så længe om at proklamere samme standpunkt.?
Jeg begriber det ikke, og jeg synes, at det er dybt foruroligende. Jeg synes ikke, at det kan passe, at de ikke kan se problemerne, men hvorfor ignorerer og bortforklarer de dem så.?
Har gyllen ramt deres blinde plet, eller er de ækle miljøpsykopater, eller hvad er vi ude i.?
Men hvis Lars Holt her præsterede de usmagelige og provokerende indlæg for debattens skyld, så kom der denne gang da i det mindste det gode ud af det, at han fik dig ud af busken. :-)

@Freya Grossmann

Også tak til dig. Det burde i mine øjne være en selvfølge, at der i sådan en situation kommer protester fra en hel sværm af økologer. Men det er det åbenbart ikke, så tak igen til dig, fordi du var vågen og aktiv. :-)

@Ingeborg Hansen

Alternativet til traditionel dansk politik kunne nok ellers have godt af, at du satte dit præg på den. :-)

Men den suppeterning, som er opbygget af soja og løvstikke, tror du slet ikke, at den kan være et forsøg værd.?

40 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. december 2018 kl. 10.36

@Jacob B

Du læser Havenyt.dk som fanden læser biblen.

Jeg har kun sagt: "Men der bliver ikke spist mindre kød i verden, fordi Danmark stopper sin eksport!"
Det er ikke et udtryk for, hvad jeg mener om kvælstof og gylle.
Hvis du selv dyrkede din have, ville du vide, at gylle ikke er en gødningskilde i haver.

Jeg går ind for, at man dyrker sin jord, så den bliver levende. Der skal være bakterier, svampe, orme og andre smådyr i jorden, og den skal "hele tiden" være dækket af planter.
Det opnås ved tilførsel af passende mængder kompost, tang og dyregødning.
Der skal være tilstrækkelig med gødning til rådighed, så jorden og planterne kan trives.
Men der må ikke tilføres så megen gødning, at det udvaskes!

41 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. december 2018 kl. 17.29

Undskyld min dumme bemærkning, men jeg kan nu ikke lade være med at se mine naboers ansigter for mig, hvis der kom en "frisk" duft af gylle herinde fra. Jeg er sikker på at de hverken ville forstå de vigtige økologiske dyrknings principper eller for dem "nymodens pjat" men næsten kigge skæv når bønderne køre frisk ud. Som man siger her i egnen...

Derfor kan jeg ikke anbefale brugen af det, ligesom det vistnok også er flydende og derfor ikke håndterbart...

42 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. december 2018 kl. 23.03

@Lars Holt

Du bør åbenbart øve dig på at tage højde for, at alle kan læse med i dette forum.

Det havde nok også været mere reelt, hvis du indrømmede, at du har opført dig som en kvælstof tåbe, frem for at skrive endnu flere tåbeligheder.
Hvis du huskede den tidligere debat, som du selv henviste til, så ville du vide, at gylle faktisk også gøder og påvirker din og min have uanset, hvem der dyrker dem. Og at miljøskadeligt kvælstof også kommer fra andre kilder end gylle.
Og du, som beskylder mig for at komme med udokumenteret sludder, du skriver nu dette:

"Jeg har kun sagt: "Men der bliver ikke spist mindre kød i verden, fordi Danmark stopper sin eksport!""

Man kan sige, at det var sandelig ikke meget økologisk koncentrat, der blev tilbage til suppeterning, da først det tynde var kogt væk.
Men hvordan ved du, at det ikke vil påvirke resten af verden til at spise mindre kød, når Danmark pludselig slår bremsen i og siger nej tak til milliarder fra kødeksport, og skatteyderne i stedet står sammen og hjælper landbruget med at konvertere til vegetabilsk produktion.?
Hvor er din dokumentation og dit bevis.??
Og hvorfor er det afgørende vigtigt for dig, hvor meget Danmarks kødeksport påvirker verdens kødspisere.?

43 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. december 2018 kl. 0.49

Ja, alle kan læse med, men der er nogen, der ikke kan læse, hvad der står.
"Det havde nok også været mere reelt, hvis du indrømmede, at du har opført dig som en kvælstof tåbe, frem for at skrive endnu flere tåbeligheder."
Sikke noget forbandet sludder.

44 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 14. december 2018 kl. 7.58

@Lars Holt

Jeg værdsætter, at du høfligt beklager, at du har postuleret noget udokumenteret og stærkt miljøskadeligt vås overfor offentligheden. Men så meget behøver du såmænd ikke gøre ud af det. Det er slet ikke normalt, at skribenter har selverkendelse i så stort format. De kloge plejer ofte blot at tie og lære af deres fejl, mens de dummeste ofte fortsætter og måske forfalder til dårlig tone.

45 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. december 2018 kl. 23.39

Hvor mener du at jeg skulle have opført mig som en kvælstoftåbe?

46 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 15. december 2018 kl. 23.30

I aftes puttede jeg to købte suppeterninger i mine gule ærter. Er der ingen, som har nogle bedre forslag.?
Nej, IKKE timian. Meget kan tilgives, men timian i gule ærter er en stor udfordring. ;-)

@Lars Holt

Det kommer an på, hvordan du definerer "kvælstoftåbe".

Dette lød da meget fornuftigt:

"der må ikke tilføres så megen gødning, at det udvaskes!"

Men problemet er, at du ikke aner, hvor meget, der udvaskes, og du har tydeligvis ingen fornemmelse af Nitrat forureningsproblemets omfang og alvor, selvom du måske er den i forum, som jeg har vist allermest dokumentation. Det er som om alvoren ikke vil sive ind.
Nitrat er giftigt.!
Og er du uenig, så vil jeg anbefale, at du spørger embedslægen. Det er ikke noget, jeg finder på.

Hvis man ønsker bæredygtig økologi, så er Nitrat ikke et gode for livet i haven, men måske et nødvendigt onde.!
Og ofte er der i forvejen så meget af det i jorden, at det vil være bedst for alle parter og især for økosystemet ikke at tilføre mere.
Jeg har f.eks. dyrket køkkenhave i årevis uden at tilføre Nitrat.

47 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. december 2018 kl. 0.56

@Lars holt

Hvis jeg skal give dig materiale til at indkoge en essens af kvælstoftåbeligheden ( efter min smag med alt for meget skråsikkert malurt ) fra dig, så bør du nok kigge tilbage på de ældre diskussioner.
Der er flere, men jeg håber, at et udtræk af dine egne indlæg i disse tråde kan tilføje smagen:

Gyllen i luften
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/18629.html
Gylle og tørke
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/18798.html
Hvor meget gøder du køkkenhaven.?
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/18648.html

Og da jeg forsøgte at afhjælpe miljøproblemet og skabe større miljøsikkerhed sammen med mere økologisk liv i køkkenhaven, så mente du ikke, at der var plads til det i forum, og du forsøgte på den måde at slå emnet ihjel i stedet for at bakke det op:

Rødder under køkkenhaven
www.havenyt.dk/forum/koekkenhaven/19061.html

Hvis du tænker meget grundigt over det, så håber jeg, at du kan forstå, at jeg synes, at det virker aldeles kvælstoftåbeligt fra en mand, som jeg ellers må respektere for meget stor viden om have, og som i øvrigt lader til godt at kunne holde styr på langt mere komplicerede økologiske spørgsmål.

48 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. december 2018 kl. 20.43

"Det kommer an på, hvordan du definerer "kvælstoftåbe"."
Ja, jeg ved det ikke, for det er dig der har fundet på det.

Vi lever i forskellige verdener, så det nytter ikke at fortsætte diskussionen - du skyder mig jo alverdens grimme ting i skoene. Du forstår tilsyneladende ikke, hvad jeg skriver.

Jeg kan blot afslutningsvis sige, som jeg tidligere har gjort, at der absolut ikke bliver overgødet her i haven.

49 af 49 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. december 2018 kl. 11.29

@Lars Holt

Jeg forventede da, at du havde undersøgt, hvad ordet betød, før du gik så vidt som til at betegne det som "noget forbandet sludder".
Men så er det altså i virkeligheden igen dig, der sludrer og tager stilling til noget, som du ikke har begreb om.
Jeg fortæller blot, hvordan jeg har oplevet din aktivitet i kvælstofdiskussionen. Motivet kender jeg ikke. Det er faktisk især derfor, at det ser tåbeligt ud i min optik. Jeg begriber ikke, at nogen vil sælge deres gode moral for ingenting. Jeg har ikke spurgt dig, om du har nære (evt. økonomiske) relationer til landbruget, men jeg har spurgt Claus, og han benægter det hårdnakket. Det er dog stadig et mysterium for mig.
Påstanden om, at der ikke nedsiver nitrat fra din have bliver gentaget, men den står stadig ( nu skrigende ) udokumenteret.
Jeg tror ikke, at du ved en disse om det, og jeg får ingen hjælp til mine gule ærter. En pause i kvælstofdialogen kan nok også gavne suppen.

Nyt svar til emnet »Grøntsags suppeterninger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Grøntsags suppeterninger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider