Forum

Forsøg og forsøgspersoner søges

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 12. februar 2019 kl. 19.02

Haveforsøg, som går ud på at styrke økologisk bæredygtighed.

Hvem har gode idéer til relevante forsøg.?

Hvem har lyst til at være med.?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Fabil Baron, 16. februar 2019 kl. 9.27

Slettet af administrator 17. februar 2019 kl. 21.11.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Luna J., 15. marts 2019 kl. 10.14

Kan du uddybe hvad du tænker?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. april 2019 kl. 12.58

Radiser

Hvis nogen skulle have lyst til at være med, så kan der nu være et glimrende lille radiseforsøg på vej i denne tråd:
www.havenyt.dk/forum/dyrkningsmetoder/19780.html

For nybegyndere er det chancen for at overhale de erfarne havefolk og på under et år at blive større radiseeksperter end dem.
Hvem kan dog modstå den fristelse..?? :-)

Jeg har nogle hjemmeavlede radisefrø på lager, så jeg må nok også hellere prøve at komme lidt med ind i kampen om Den Videnskabelige Økologiske Radise Nobelpris.!
Jeg skal blot lige holde op med at grine først, så der går nok lidt tid endnu, før jeg kommer igang. ;-)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. april 2019 kl. 13.12

@Luna J

Mange tak for dit spørgsmål, som jeg desværre overså.

Der er mange muligheder. Jeg er nok mest optaget af dyrkningsmetoder, som minimerer risikoen for drikkevandsforurening.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. april 2019 kl. 14.34

@Luna J

Jeg har forresten også et spørgsmål til dig. :-)

Hvis man ønsker at undgå forurening af drikkevandet, så må det være vigtigt at udføre nogle forsøg, som kan klarlægge hvilke dyrkningsmetoder, der er de bedste til formålet.
Men selvom man finder dem, så hjælper det jo ikke meget, hvis ingen vil benytte dem.
Man kan f.eks. tænke sig en situation, hvor gylle er gratis og ikke skader høsten, og landmanden skal bare skille sig af med 'affaldet', og hvorfor skal han så ikke sprede det ud på marken, når det er gratis at ødelægge økosystemet og forurene drikkevandet.
Hvordan man kan ændre på sådan noget uden at ændre lovgivningen, ved jeg ikke. Det er et stort problem, når økonomiske incitamenter trækker i den gale retning.
Men min logik siger mig, at det allerede i flere 100 år må have været strengt forbudt at forgifte en brønd, som andre mennesker benytter til drikkevandsforsyning.

Jeg tænker, at det nok allerede er afprøvet utallige gange til ingen verdens nytte, men jeg prøver alligevel at spørge:

Tror du, at det måske kan være et økologisk forsøg værd og rykke noget af betydning, hvis nogle borgere med nitratforurenede brønde enten hver for sig eller sammen politianmelder den forgiftning, som deres drikkevandsforsyning er blevet udsat for.?

Der burde nok kunne findes et par stykker:
www.information.dk/indland/2018/02/stadig-tryg-ved-danmarkskort-esben-lunde-larsen

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 9. maj 2019 kl. 10.03

Til svar 3 - Radise forsøget

Det ser ud til, at radise forsøget regnes for unødvendigt.
Man må nok også formode, at Freya Grossmanns links i tråden har blotlagt det meste, som er værd at vide om radise dyrkning.
Jeg har alligevel af nysgerrighed besluttet at dyrke to potter med radiser og stille den ene op ad en nordvæg og den anden i mere sol. Potten til venstre har fået mest sol.

Nyt svar til emnet »Forsøg og forsøgspersoner søges«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forsøg og forsøgspersoner søges

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider