Forum

Hvilke blomster.?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 12.00

Dyrkning af blomster til pryd, har jeg slet ikke tid til. Det var da også kun af nysgerrighed, og fordi jeg fik en reklame frøpose ( Give it a shot ) gratis fra min leverandør, at jeg sidste år såede noget, som jeg ikke vidste hvad var.
Der kom ingen blomster sidste år, så det var lidt kedeligt.
Men se så på billedet, hvad der skete dette forår. De sprang ud allerede ca. samtidigt med mælkebøtterne, og de dufter, og humlebien har været på besøg. :-)

Jeg var næsten sikker på, at det var studenternelliker, men er de ikke for tidlige, og bliver blomsterklasen ikke også for høj til, at det kan være studenternelliker.?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 12.06

Jeg glemte at spørge, om det er sandsynligt, at de selv sætter anvendelige frø.?

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 3. maj 2019 kl. 13.06

Hej
Tror det er gyldenlak
Vh Benedikte

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 18.23

@Benedikte Rasmussen

Mange tak for dit svar. Det tror jeg også nu. :-)

Det ser endda ud til, at frøene bliver anvendelige.
Gyldenlak:
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/to_aarige/665.html

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 3. maj 2019 kl. 20.38

Gyldenlak vokser godt langs en husmur, hvor jorden kan være tør og mager (fed jord giver færre blomster).
Og den kan så sig selv.
Agerhumlen (tror jeg nok, det er) på billedet ser heller ikke ud til at klage over, at den ikke kan komme til.
Jeg må nok dyrke Gyldenlak for biernes skyld og så øve mig på at lære at leve med, at den derforuden også er en voldsomt prangende og blæret tidlig forårs pryd, som man næsten ikke kan undgå at komme i bedre humør af at kigge på. ;-)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. maj 2019 kl. 13.11

Jeg er så begejstret for Gyldenlak, at jeg undrer mig over, at den ikke er at finde mange flere steder. Hvordan kan de være.?

Den bliver måske nemt lidt forpjusket og roder lidt rundt i bedet, men fokuserer man på de enkelte nye blomster, så må alt da blive glemt, og man kan kun betages af beundring over alle de smukke farvenuancer og bierne, der summer.?
Eller har alle I andre nogle andre forårsblomster, som er meget bedre eller smukkere, så vil jeg meget gerne vide det. :-)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2019 kl. 9.41

www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/blomster/to_aarige/665.html
Fint emne om gyldenlak. Læs også kommentarerne.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hvilke blomster.?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvilke blomster.?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider