Forum

Løgplanter i græsplænen?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. april 2020 kl. 11.09

Jeg læste denne artikel
www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/17202.html
Men er ikke helt enig. Vi har også mange af disse "totter" i græsplænen, som ganske rigtigt gemmer små hvide løg under sig. Men de lugter ikke af løg og får de fred til at blomstre, har de hvide blomster. Jeg tror at huske at nogen har beskrevet dem som "nikkende fuglemælk". I år er de i vinterens løb blevet ædt af rådyr? Harer? Mosegrise? Det samme er sket med mine blå scilla.
Så mon svaret til spørgeren var helt ok?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. april 2020 kl. 0.35

Det er nok ikke "Nikkende Fuglemælk". De breder sig gerne ved selvsåning, men vinbjergsneglene vil meget gerne æde de umodne frøkapsler, og så selvsår de sig selvsagt ikke.... GRRR! Til gengæld synes kattene (nogle af dem), der er gode at sove i. ;-)

Nikkende Fuglemælk kan i blomsten minde om Hyacinth, men de har mere et enkeltstilket aks- end en dusk blomster. Bladene minder om Hyacinths, men er smallere.
Dem jeg har, har grågrønne sølvagtige bladsvøb om den hvide blomst. Meget nydelige! Da, jeg ikke vidste, hvad de hed, kaldte jeg dem "Skovhyacinther", da mine de første groede i skyggen af et stort træ. Nu ved jeg, de elsker sol- og har opformeret sig til mange planter. Når altså ikke de "#¤%! snegle æder frøkapslerne.

Der findes en anden løgplante (nu har jeg selvfølgelig glemt navnet!), der blomstrer meget kortvarigt med meget små hvide blomster i max et par dage. Den har, de der små løg- og er en nydelig lille plante, men den kan blive til havekrudt. Den har ganske spinkle stængler/blade. Den betragtes som haveukrudt, men jeg har den kun et eneste sted, på en lille plet, hvor den godt må være.

Mvh
Tine-
PS: Blæsevejret har blæst blomsterne af mine "Kejserkroner"... øv.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 4. april 2020 kl. 17.47

Løg er det ikke.
Bladene på planten i det spørgsmål du linker til, Ingeborg, ligner dem, der er på de kostfuglemælk vi har i haven.
De er mere hvide i blomsten end den nikkende og mindre hyacintagtige.
Når de bliver de meget tætte, blomstrer de næsten ikke.

Billede i linket, som også lærte mig, at den er let giftig

www.bispebjerghospital.dk/giftlinjen/alt-om-gift/planter-og-svampe/plantelisten/Sider/kost-fuglemaelk.aspx

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. april 2020 kl. 18.17

@Vibeke
Du har fuldstændig ret. Kostfuglemælk..... ja selvfølgelig. De stritter jo op af plænen som små koste. Jeg må dog indrømme at jeg i først omgang tænkte på kost = mad.
.... og min næste tanke var et andet ord, som jeg i min ungdom tog helt fejl af. Når jeg læste om en koparret person, læste jeg det i flere år som ko - parret. Og det kunne nu nok sætte fantasien i sving. Jeg er blevet klogere :-).
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Løgplanter i græsplænen?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Løgplanter i græsplænen?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider