Hvilken løgplante er det, der breder sig som ukrudt?

I vores gamle have breder en lille løgplante sig i stor stil år for år. Stilken ligner et purløg. Løg er ca. en halv cm høj og mindre i bredden. De står i klaser med 1000 vis af planter. Igennem 26 år har der ikke været andet end grønne stængler. Det man på billedet ser som planter med bredere blade er perlehyacinter og andet.

Jeg har ikke kunnet finde information om disse løgplanter. Er der nogen der har samme problem og viden om bekæmpelse?

vild løg

Løgplanterne står i blokke med tusindvis af planter. Foto: Hanne Riis

vild løg

Løgene er meget små, ca. en halv cm højt og mindre i bredden. Foto: Hanne Riis

Med venlig hilsen
Hanne Riis, april 2015

Svar

Jeg tror at det drejer sig om vild løg: Allium oleraceum, hvis ellers planterne lugter af løg, når man hiver dem over. De minder meget om purløg. Men farven er ofte mere mørkegrøn med en blågrå tone, ca. som porretop. Den blomstrer med meget lidt iøjnefaldende grønbrune blomster i juli–august, lige midt i ferietiden. Mellem de forholdsvis få blomster sidder der en masse yngleknopper (bulbiller), der hver især kan blive til et nyt løg, når de falder til jorden.

Det kan måske i stedet være purløg hvis ellers planterne lugter af løg, når man hiver dem over. En typisk grund til at løgplanter (inkl. blomsterløgplanter) ikke blomstrer, er hvis man slår beplantningen eller klipper bladene af, før de er visnet ned. En anden grund er hvis de står meget mørkt, f.eks. under stedsegrønne buske eller træer.

Hvis man vil af med dem, kan man grave dem op inden blomstring.

Med venlig hilsen
Lene Palmer
Selvstændig havearkitekt, Havearkitekt Lene Palmer

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvilken løgplante er det, der breder sig som ukrudt?