Forum

Rapport fra et kartoffelbed på græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 6. juni 2020 kl. 10.53

Her er en foreløbig rapport om mit kartoffelbed, der er anlagt direkte på græsplænen.

Meningen var, at jeg ville følge de principper, der er beskrevet her:

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/kartofler/1567.html

Men jeg havde ingen halm, og halm er svært at skaffe inde i byen. Men hø eller halm – kan det ikke være lige meget? Eller hvad med vissent hækafklip? Det skulle siden vise sig, at det ikke er helt ligegyldigt!

Først lagde jeg de forspirede kartofler på den nyklippede plæne, så der var god kontakt til underlaget. Ovenpå lagde jeg, hvad der havde samlet sig i min kompostkasse, siden jeg lagde det delvist omsatte materiale ud i bedene i november måned.

Jeg kører aldrig kompostmateriale gennem et sold. Jeg lagde det på, som det var og opdagede først da, at der stadig var kompostorme i materialet. Nå, pyt med det. De har det sikkert fint der, og der var jo stadig arbejde for dem at gøre!

Ovenpå lagde jeg et tykt lag af det delvist omsatte materiale, der vinteren igennem havde ligget som jorddække over mit grønsagsbed. Der var mange visne blade og en del tynde kviste. Bedet blev ca. 30 centimeter i højden, som anvist i artiklen.

Efter det første regnvejr sank det meget, og jeg kunne pludselig se, at der var alt for meget groft materiale i bedet. Jeg pillede de værste tykke pinde og rødder fra og erstattede det med vissent græsafklip. Jeg var meget opmærksom på, at kartoflerne skulle dækkes ordentligt, for ellers ville de nye kartofler jo blive grønne.

Der kom meget kolde nætter, og da var jeg glad for, at kartoflerne var godt dækket til med vissent græs. MEN…

Det skulle vise sig, at laget af afklippet, vissent græs dannede en uigennemtrængelig skorpe, der gjorde det svært for kartoffelspirerne at komme op. Altså måtte jeg rode rundt i materialet, så kartoffeltoppene fik lidt hjælp. Efterhånden kom de alle op, og lige nu efter regnen ser kartoffelbedet faktisk godt ud.

Summa summarum: beskrivelsen i artiklen var nem at følge, men det er vigtigt at bruge de rette materialer. Halmstrå klæber nok ikke så meget sammen. De er jo glatte, hvorimod græsafklip, der visner, klæber sammen og danner en skorpe.

Hvis man bruger de rette materialer, er der intet besvær. Ingen lugning, ingen hypning og fuldstændig rene kartofler. Jeg skal nok få udmærkede kartofler, men jeg har haft en del besvær.

Jeg kunne godt tænke mig at prøve metoden en gang til med det rette materiale, men jeg har ikke mere græsplæne, der skal forvandles til køkkenhave. Heldigvis ser det ud til, at jorden i det nye bed bliver fin at dyrke majs i til næste år.

M.v.h.

Doris Møller

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. juni 2020 kl. 16.09

Du behøver ikke en græsplæne for at afprøve metoden igen.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. juni 2020 kl. 17.16

Af nysgerrighed, prøvede jeg for nogle år tilbage, at lægge kartofler direkte på jorden dækket af et tykt lag løv.
Jeg havde ikke kompost til rådighed dengang og vidste ikke at løvet ikke ville blive omsat hurtigt nok til at nære kartoflerne.

Kartoflerne, blev fine, men lidt små og få.
Nu får jeg, efter dit indlæg Doris, helt lyst til at prøve igen, men denne gang også med kompost. -Altså næste april.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 2. juli 2020 kl. 8.45

Ny rapport:

Mine kartoffelplanter ser stadig godt ud, men jeg har igen haft visse udfordringer. Den første kartoffel, jeg pillede op, var grøn! Altså skulle der mere materiale på bedet. MEN…

Min plæneklipper er til reparation, nu på sjette uge! Så jeg kan ikke skaffe afklippet græs. Der er tale om en maskine, jeg har købt hos Bauhaus, og der er stadig garanti på den. Men Bauhaus trækker tiden ud. Jeg har ringet 4-5 gange, og hver gang er det MEGET svært at komme i kontakt med dem, der har ansvaret. I ved: ventetid og musik i øret …

Så i mellemtiden har jeg lagt et tykt lag hækafklip mellem kartoffelplanterne. Det er sikkert også godt. Jeg må snart til at kigge til knoldene igen.

Dette var blot et hjertesuk: Hvad gør man, når Bauhaus ikke vil sørge for at få min plæneklipper repareret og færdig, når de faktisk fra begyndelsen af har lovet at have den færdig i løbet af 1-2 uger?

M.v.h.

Doris Møller

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. juli 2020 kl. 15.55

Doris, - Jeg ville forslå dem, at de måtte kunne stille en udlånsmodel til rådighed, indtil din egen er klar. - Hvis det er umuligt, så er der kun Trustpilot tilbage. - Men giv dem en chance først.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 2. juli 2020 kl. 19.37

Hej James F.

Mange tak for rådet. Ja, måske er det en løsning. I går lovede de, at jeg ville blive ringet op i dag med et tilbud om en straks-løsning. Men tror I, at de ringede? Næh, nej! Da jeg omsider kom igennem på telefon, fik jeg at vide, at den person, der havde lovet at ringe mig op i dag, var syg. Men de lovede bestemt, at jeg vil blive ringet op i morgen. Lad os nu se!

M.v.h.

Doris Møller

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2020 kl. 13.37

Hej Doris
Har Bauhaus ikke udleje af diverse maskiner? De må da kunne tilbyde dig noget, om ikke andet en buskrydder eller hvad de nu hedder, dem, der pisker planter af med en nylonsnøre.
Ingeborg
Ps. Fra vore rejser på Færøerne og Island ved jeg at man vender en græstørv, lægger kartoflen, hvorpå tørven lægges på igen .
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2020 kl. 13.57

Her ser man en kartoffelmark i Gjögv på Færøerne. Der er ikke andet end et tyndt lag muld på klippegrunden. Her må kartoflerne så også få næringen oppefra.
Ingeborg
Ps. Vi har aldrig i privat øjemed rejst til andet en Færøerne og Island, som vi er vildt betagende af.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2020 kl. 13.58

Lidt tættere på det lille “havefrimærke”

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 5. juli 2020 kl. 8.46

Lige en rapport mere – om både kartoffelbed og mine trængsler med Bauhaus.

Efter nøjagtig 6 uger og to dage har jeg fået en flunkende ny plæneklipper i stedet for den anden, som var knap 3 år og stadig var garanti på, men åbenbart var besværlig at reparere! Jeg havde faktisk opgive dem, efter mange trælse opringninger. Men pludselig ringede de i fredags kl. 16 med tilbuddet om en ny plæneklipper!

Eftersom det regner, har jeg endnu ikke afprøvet den nye maskine. Og jo, Ingeborg jeg har en kanttrimmer med snøre, og den har jeg brugt til hele plænen to gange i de forløbne uger. Men Bauhaus har ikke udlånt noget.

Måske har det hjulpet, at jeg begyndte at skrive om problemet på nettet? Under alle omstændigheder skylder jeg så Bauhaus at fortælle på nettet, at de omsider har løst problemet – og endda med en spritny maskine!

Angående kartoffelbedet: Jeg kiggede til knoldene i fredags, da jeg manglede lidt tilbehør til en god bøf. Og de var overraskende store og fine. Jeg kunne sagtens have taget af dem før. Men jeg var jo så bekymret for, om de var blevet grønne. Men det har hjulpet fint med det tykke lag hækafklip.

Jeg kan anbefale metoden!

M.v.h.

Doris Møller

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. juli 2020 kl. 22.06

Hej Ingeborg Hansen

Her finder du hemmeligheden bag kartoffeldyrkning på Færøerne: samtidig med at kartoflen bliver sat under tørv tildeles den gødning ....

Søg på "Epli i Føroyum" - der kommer den fineste lille oversigt med masser af foto's - teksten er oversat til dansk.

Venlig hilsen
Lone

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juli 2020 kl. 0.11

Tak for linket Lone Brems. Det var sjovt at se...... selvom jeg ikke lige havde forventet kunstgødning i betragtning af al det Fårelort vi så alle vegne.
Ingeborg

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 17. september 2020 kl. 19.38

Jeg tog kartoflerne op for ca. 10 dage siden. Det var lidt mere end 3 uger, efter at toppene var fjernet. Alle kartofler var pæne: der var en del meget store kartofler (bagekartofler), en portion små kartofler til at brune og en hel del i mellemstørrelse. Jeg vil mene, at udbyttet var mindst lige så stort, som det plejer at være.

Jorden i bedet, efter at kartoflerne er taget op, ser meget fin ud. Til næste år skal der nok være majs i stykket, eller måske bønner og ærter.

Jeg havde en del bøvl i løbet af sæsonen, men det havde intet at gøre med metoden! Det skyldtes, at jeg ikke havde halm til rådighed og knap nok afklippet græs. Heldigvis kunne hækafklip bruges.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Rapport fra et kartoffelbed på græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rapport fra et kartoffelbed på græsplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider