Forum

Halvere kirsebærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thorbjørn Kufahl, 15. juli 2023 kl. 20.09

Hej

Jeg er netop flyttet i hus med familien og har overtaget et stort og flot kirsebærtræ. Dog synes vi det er en tand for højt og ville meget gerne beskære det så meget som muligt.

Hvordan gøres det bedst? Min første tanke var simpelthen bare at "topskære" ved at skære midt over på stammen, men efter at have læst en smule på andre fora virker dette måske som en handling, der dræber træet?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. juli 2023 kl. 21.22

Hej Thorbjørn.

Jeg ville under ingen omstændigheder halvere et så lækkert træ, men jeg kan godt se at du står med et problem.

Hvordan at du beskærer det er svært at beskrive med få ord. Så jeg ville hellere sende dig videre til en fagmand, som kan forme træet for dig. Ok jeg ved godt at skal træet se pæn ud skal det beskæres hvert 2 år som minimum. Andre gøre det hvert år....

Hvis ikke du vil hyre en professionel så vil jeg sende dig videre til et bibliotek og her studere beskæringen kunst. Her er Politikens bøger rigtig gode og med gode illustreret billeder og tekst, men selvfølgelig findes der også andre forlag. En forfatter som Jørgen Vilstrup (der også var hortonom) har også skrevet gode bøger...

Når du kommer til at skulle beskærer er det vigtigt at du har ordelig værktøj og som efterlader fine rene snit så du undgår sygdomme senere i træet..Og ikke beskære med en fukssvans .

Jeg mener at kan huske at kirsebær helst skal beskæres i august måned, men er ikke 100 procent sikker, men det kan også gøres efter bladfald.

Held og lykke med det

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 17. juli 2023 kl. 7.24

Kirsebær bør beskæres i juni og juli, - eller som det gamle huske råd siger: 'Du skal beskære kirsebærtræet samtidig med, at du plukker kirsebærrene'.
Og husk, ingen beskæring af stenfrugt i april og oktober.

Din tanke om beskæringsmåde dræber næppe træet, - men kønt, dét bliver det i al fald ikke! For andre træarter bør man aldrig fjerne mere en 1/3 af grenmassen, - men for Prunus/stenfrugt vil jeg max. fjerne 10-20% pr år.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. juli 2023 kl. 21.26

Jeg kan se at vi tidligere har haft en tråd omhandlende samme emne

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/17049.html

Nyt svar til emnet »Halvere kirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Frø- og plantebytte > Halvere kirsebærtræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider