Forum

Jeg kan ikke forspire kål – Hvorfor?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie S., 2. april 2012 kl. 17.01

Jeg har sat forskellige grøntsager og krydderurter til forspiring i stuen og de gror alle lystigt - på nær mine kålspirer. De når lige at blive et par cm høje og få de første hjerteformede blade... og så visner de ligesom..?? Det samme skete sidste år. De får samme behandling som mine andre planter gør - og de har det som sagt rigtig godt?
Har de specielle behov i forhold til fx rødbeder, tomater, persille osv?

Håber meget nogen har et godt råd, jeg vil så gerne have hjemmedyrkede kål i haven i år.

Sidste år prøvede jeg med hvidkål, grønkål og broccoli - i år er det cavalo tror jeg den hedder (en slags italiensk grønkål tror jeg)

Mvh Marie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 2. april 2012 kl. 17.47

Du har rigelig tid til at prøve igen.
Det der er problemet er den jord du sår i!
Fusarium som gør kål (og det var ingen vits ) på dine spirer kort tid efter at de er fremkommet. Kaldes også " visnesyge " og er ret udbredt specielt i såjord der ikke er steril. Tænk også i den anledning over hvad du gøder med f.eks hønsegødning kan slå en hvlkensomhelst nyspiret kultur ihjel, da den indeholder store mængder af ovennævnte svamp.
Skift til en anden type sphagnum (f.eks Jem og Fix med gødning og ikke såjord).
Et andet problem er hvis du har sørgemyg ( små sorte bæster ) som lægger æg i jordoverfladen og gnasker sig igennem sphagnum, men også nyspirede frø`s rødder.
En sidste ting kan være overvanding eller for lav Ph.
Kål ynder Ph over 7 så de skal ikke sås i ren sphagnum.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie S., 2. april 2012 kl. 22.21

Altså :o) Tusind tak for hurtigt svar. Hvor er det fantastisk at få så uddybende svar tilbage - jeg er så imponeret :o)
Jeg tænker umiddelbart at det må være din første mulighed, der er problemet hos mig. Jeg troede altid man skulle bruge så- og prikle jord, men nu vil jeg løbe ud og købe noget jem og fix jord i morgen og starte forfra. Og så krydser jeg fingre.

Igen, mange tak :o)

Mvh Marie

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 4. april 2012 kl. 13.15

Marie - meld lige tilbage hvordan det går med den nye jord/muld/spagnum.

Og ja, fantastisk, med så kvalificeret et svar! :-)

Peter

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. april 2012 kl. 17.52

Der står også lidt om kålplanter her:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/plantesygdomme/14721.html

Nyt svar til emnet »Jeg kan ikke forspire kål – Hvorfor?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Jeg kan ikke forspire kål – Hvorfor?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider