Skrevet af: Daniel G., 4. maj 2014 kl. 21.36
Jeg har en blanding af gul sennep og olieræddike som jeg gerne vil så på en nygravet jord..
jorden var en græsplæne som nu er blevet vendt så græsset vender nedaf.. men der er ikke gravet noget i dybde, bare græsset som er vendt.. dog vil jeg lægge 3-5 cm jord ovenpå og rive det flat..
er gul sennep og olieræddike et godt valg?
så får jeg løsnet i dybden uden at skal til at smadre min ryg, og jeg får tilført noget nærring..
men hvor meget skal jeg så?
blandingen er allerede 70% gul sennep og 30 % olieræddike og jeg har et par kilo af det..
hvor mange gram pr kvm?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 4. maj 2014 kl. 21.50
1 gr pr m2 under forudsætning af at du kan fordele det jævnt. Bland evt. op med tørt sand.
vh. Hans
Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2014 kl. 22.28
Hverken sennep eller ræddike er kvælstoffikserende. De kan trække næringsstoffer op fra store dybder, da de har lange rødder. Man plejer at bruge dem (begge) om efteråret - ikke foråret, med mindre, det er frø du vil dyrke.
Men de tilfører ikke din jord nyt kvælstof fra luften, som fx kløver.
Pas også på skadedyr.
Denne artikel fremhæver olieræddiken frem for senneppen: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/1194.html
Og her en fin artikel om gul sennep: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/1190.html
Skrevet af: Daniel G., 5. maj 2014 kl. 14.21
Freya Grossmann
jeg er ikke så interresseret i om de er kvælstoffikserende eller ej, det er bare fordi jeg er for doven til at grave bedet i dybden og løsne jorden så jeg vil have nogle planter som kan gøre arbejdet for mig.. med hensyn til nærring så tror jeg ikke det bliver et problem, da bedet jeg har lavet er ved et projekt på et bibliotek hvor man kan bruge noget jord de har i en bunke, og tror det er så noget jord fra genbrugsstationen som er blandet op med kompost..
gør det noget at man bruger dem om foråret istedet for efteråret?
Skrevet af: Daniel G., 5. maj 2014 kl. 14.25
det der er vigtigst er at det er noget som kan udkonkurere græsset så det ikke kommer op igen næste år.. og de kvælstoffikserende planter som kløver osv. tror jeg gror lidt for langsomt til at udkonkurere græsset
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2014 kl. 14.59
Hvis du skal have det til at dække godt og kvæle andet, så så dobbelt i.
De enkelte planter bliver ikke så kraftige men det hele dækker bedre.
Hvis du sår nu, så skær frøstandene af inden de smider nye frø.
Skrevet af: Daniel G., 5. maj 2014 kl. 17.58
hvor meget skal jeg så hvis jeg skal så dobbelt?
hvornår vil frøstandene begynde at komme og skal de bare hakkes af toppen før frøene modner eller hva mener du?
Skrevet af: Anonym bruger 1, 5. maj 2014 kl. 18.11
Normal udsædsmængde til efterafgrøde i den blanding 10kg/ha = 1gr/m2.
Dobbelt udsædsmængde til efterafgrøde i den blanding 20kg/ha=2gr/m2
Hvis de korsblomstrede får lov til at smide frø, har man "glæde" af dem i mange år, da de holder spireevnen særdeles godt.
Skrevet af: Daniel G., 5. maj 2014 kl. 18.20
er udsædsmængden den samme hvis det sås om foråret?
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Grøngødning pr. m²?