Forum

Senga Sengana – Jordbærsorter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Solvej, 16. juli 2004 kl. 15.43

Hvilke jordbærsorter ligner Senga Sengana mest?

Jeg tænker især på smagen

Hvilke sorter giver de mest mørkerøde bær?

På forhånd tak

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 17. juli 2004 kl. 10.24

Senga Sengana er én af flere tyske Sengasorter, der især i 50'erne og 60'erne var meget udbredt i private haver. Og det mest populære af disse, der egner sig godt til grød og besidder nogle af de bedste fryseegenskaber. Sidstnævnte har gjort attraktivt for brug i fødevareindustrien. Senga Sengana har kun en middel holdbarhed og er meget sårbar overfor gråskimmel.

Som bedste alternativ må Polka anbefales, en hollandsk sort, der udvendigt er mørk skinnende rød og indvendigt mørkt rødt. Denne sort er middel modtagelig overfor gråskimmel og meget modtagelig overfor meldug; sidstnævnte angriber primært i varme, tørre sæsoner, hvilket forebygges med tilstrækkelig vandforsyning. Også Polka er god til forarbejdning. Holdbarheden er ikke så lang.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rene Jørgensen, 24. juli 2004 kl. 8.06

Jeg har hørt at der findes en sen sort jordbær som hedder Fragoo Fragaria og som kommer fra Holland? Er det rigtigt og hvor kan den købes.

Med venlig Hilsen
Rene Jørgensen.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Agnes Mortensen, 10. august 2004 kl. 14.49

Jeg har i flere år haft det problem med mine jordbær at selv om planterne er vokset flot til i efteråret så sker det om foråret at de fleste af planterne kun kommer med bittesmå blade og bitte bitte små bær, når jeg tager fat i planten og rykker den op er rodnettet sort og helt udpint. Jeg har fået fortalt at det er jordbærål og der er en sort som er resistent over for det. Jeg har ikke kunnet finde noget som helst om emnet.

venlig hilsen
Agnes Mortensen

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil Dahlin, 20. august 2004 kl. 8.40

Det lyder, som om dine planter er for gamle?!

vh bodil

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 20. august 2004 kl. 16.08

Der er her en henvisning til til en glimrende artikel om jordbærsorter:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/jordbaer_og_rabarber/555.html

I øvrigt er det vist en kendsgerning, at en jordplante bør pensioneres, når den har sat bær for 3. gang.

Det kan måske tænkes, at jorden, hvor du har dine jordbær, er træt af den afgrøde.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

Med venlig hilsen

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brita Lunden, 8. august 2005 kl. 11.31

Findes der nematoderesistente jordbærsorter- hvilke? hvem er forædleren og hvor kan de købes

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nanna Iversen, 16. juni 2007 kl. 15.32

Hej

Kan nogle sige mig hvor jeg kan købe det gode jordbær Senga sengana eller noget som minder om det i smagen,sød og mørk.

Mvh
Nanna

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: T.Rasmussen, 16. juni 2007 kl. 17.08

Ja-
Senga-Sengana jordbærplanter kan du faktisk købe de fleste steder i planteskoler.

Det er en sort som desværre er en del modtagelig for gråskimmel.

Prøv istedet sorten "Polka", som er mere sund og velsmagende.

Peter.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inger-Lise Rasmussen, 2. august 2009 kl. 13.07

Hvis der er nogen der gerne vil have aflæggere af senga sengana kan de fås hos mig.

Bragte dem til Hvidovre fra Skjern i 70-erne fra min barndoms have. Kulinarisk oplevelse ud over det sædvanlige.

M.v.h. Inger-Lise

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Rasmussen, 5. august 2010 kl. 21.36

hej Inger- Lise
Jeg har forgæves forsøgt at finde nye Senga Sengana jordbærplanter, da mine er gået til i år.
Har du nogle stiklinger jeg kan købe af dig i år ?
hilsen
Hanne

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul-Erik Nielsen, 1. august 2011 kl. 4.10

ØKOLOGISKE SENGA SENGANA planter

Jeg har rene økologiske danske senga sengana jordbærplanter som I kan købe, hvis I er interesseret.

Jordbærerne giver stor udbytte, er meget velsmagende (udviklet til danskernes smagsløg).
Det anbefales at jordbærplanterne omplantes om efteråret, så det er snart tid.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 1. august 2011 kl. 9.14

hvor er du?

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Rasmussen, 1. august 2011 kl. 12.04

Hvad koster de?

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2011 kl. 12.34

Husk at man kun må sælge jordbær, hvis de er certificerede - og at dette ikke er et salgsforum...

Hvis man vil annoncere, kan man kontakte redaktionen og tegne en annonce - ellers passer det nok bedre i Den Blå Avis og den slags.

mvh
Anja

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul-Erik Nielsen, 1. august 2011 kl. 14.56

Jamen dog - jeg troede da at jeg godt måtte næsten forære sådanne økologiske jordbærplanter til interesserede.
Egentlig annonce var det såmænd ikke, men mere at informere om at man kunne få nogle gode jordbærplanter til næsten ingen penge.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2011 kl. 16.43

Hej Poul

Man må faktisk ikke sælge jordbærplanter overhovedet, hvis man ikke har en tilladelse til det...

Og man kan bytte eller give væk her, men ikke tage penge for noget.

mvh
Anja

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul-Erik Nielsen, 1. august 2011 kl. 20.34

Det var da utroligt - der er vist meget mere man ikke-må end jeg havde drømt om - skulle faktisk tro at jeg befandt mig i en diktaturstat, men det gør jeg vel også i realiteten, da Danmark og Staten (via danske udgaver af stasi-dokumente) kontrollerer alt og alle. Giv mig FRIHED. Jeg kan ikke lide at være bundet som en træl, jeg simpelthen hader det. Men det kan du jo ikke gøre meget véd, og takker dig for oplysningerne.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 1. august 2011 kl. 21.20

Hej Poul-Erik Nielsen
Send mig en mail svarturhrutur@yahoo.ie

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Rasmussen, 1. august 2011 kl. 21.57

Hej
Er det ikke bare dejligt med sådan et "regel rytteri". Om jordbærene er certificerede eller ej er såmænd ligemeget. Det kan jeg jo alligevel ikke smage når de bliver kogt i marmelade!
Med hensyn til certificeringen af jordbær tror jeg du er lidt gal på den se: www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=136975
Men du kan selvfølgelig ikke sælge sertificerede planter af nogen art, hvis de ikke opfylder betingelserne.
Poul Erik kan du ikke sende mig en mail rasmussen-homan@mail.dk så kan vi måske finde noget at bytte med.

Nyt svar til emnet »Senga Sengana – Jordbærsorter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Senga Sengana – Jordbærsorter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider