Forum

Sødekartofler på friland

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2015 kl. 14.24

Jeg vil gerne udveksle erfaringer omkring dyrkning af sødekartofler på friland.
Jeg har haft rimelig held med det de sidste to år. Første år dyrkede jeg 3 forskellige kloner. To fra grønthandler knolde og en der blev solgt uden sortsnavn i Bauhaus. Jeg har en begrundet mistanke om at Bauhaus klonen stammer fra et dansk gartneri som har importeret nogle af de sorter som dyrkes længst mod nord i USA. Et mærke med en forkortelse på potten kunne tolkes som sorten Beauregard, men de blev lysere end billeder jeg har set af den.

Hvorom alting er, Bauhaus klonen var klart bedre tilpasset end grønthandler klonerne. Den satte færre knolde som til gengæld blev store. Det er bunken forrest i billedet.

Året efter dyrkede jeg samme klon igen og med held. Desværre gik den tabt denne vinter, men i mellemtiden har jeg fundet en leverandør som kan sende stiklinger så jeg er klar igen med Beauregard og Carolina Ruby

Første år havde jeg en lille plastic tunnel over dem indtil dagstemperaurene nåede 20C. Andet år havde jeg ikke noget over (det gav lidt mindre knolde).

1 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. april 2015 kl. 17.27

Hvor får du stiklingerne fra?

Hvis der er inden for EU, er der ingen problemer, men der kan være restriktioner i forhold til at købe dem uden for EU :)

Jeg har selv dyrket en Beauregard fra en planteskole for nogle år siden i mistbænk med et superfint resultat og vil meget gerne høre mere!

2 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2015 kl. 18.17

De er fra et britisk firma. Det første jeg har kunnet finde som sender til DK. I USA er det vist nok almindeligt at købe læggemateriale på den måde.

Hvis man starter en plante op i god tid er det meget let at tage stiklinger selv. De slår rødder i et glas vand på ca. 3 dage hvis de står lunt.

Her er link:

www.mammothonion.co.uk/shop/3/index.htm

3 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. april 2015 kl. 19.37

Her er et billede mere fra første år. Plasticen er netop fjernet fra tunnelen i starten af juli. Jeg brugte en del ukrudtsdug det år for at få bugt med skvalderkål og stauder som tidligere havde vokset i bedet. Siveslangen gjorde det let at vande inde i tunnelen. Det var tanken at bruge regnvand, men det kræver en pumpe fandt jeg ud af.

Udfordringen er at skaffe 90-110 dage med varmt vejr. Ellers synes jeg egentlig de er nemme at have med at gøre.

Anja, hvordan var farven på dine Beauregard? Altså inde i knoldene.

4 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 1. maj 2015 kl. 11.10

Hej Claus

Det kan jeg faktisk ikke huske - det er nogle år siden :)

Men tak for linket - det ser spændende ud!

Mvh
Anja

5 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. maj 2015 kl. 23.05

Skrællen ser lidt anderledes ud på dine. Mine så sådan ud inden i. Ikke så orange som dem man kan købe supermarkedet.

6 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 4. maj 2015 kl. 12.51

min kæreste og jeg er selv utroligt glade for søde kartofler og han har plaget mig om at jeg burde plante dem i haven. Jeg har dog ikke vidst hvor jeg skulle lede efter dem så synes det er fedt at få at vide at bauhaus har dem og at de er god kvalitet. Smager de også som forventet trods farven måske ikke helt er der?

7 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2015 kl. 13.13

Hej Line
De smager helt som de skal. Der er ikke som sådan noget "galt" med farven. Vi er bare mere vant til de orange og man kan da også argumentere for de er sundere. Der er ihvertfald mere pro-vitamin A, hvis man mangler det.
Det er to år siden jeg købte dem i bauhaus, men prøv om de har dem igen. Det var en fin lille potteplante jeg købte. Den fik lov at gro lidt i vindueskarmen før jeg lavede nye stiklinger af den. På den måde kan du få en del planter ud af en. De skal bare ud senest i starten af juni og gerne under plast eller fiberdug.
Ellers kan du jo bestille via mit link højere oppe.

8 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 4. maj 2015 kl. 13.28

Okay tak ;)

9 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. maj 2015 kl. 14.23

Lidt mere om stiklingeformering:
Rankerne af sødkartoffel sætter villigt rødder efter ca. 3 dage i vand et lunt sted. Klip et stykke på ca. 15 cm af, fjern bladene på nederste 2/3 og sæt dem i vand.
Når roddannelsen er godt i gang (efter en uges tid) kan man plante dem direkte ude i velforberedt jord. Bare lav et hul med en pind og tryk jorden godt til omkring stiklingen. Vand rigeligt.
Vi skal nok hen slutningen af maj, starten af juni.

Får man stiklinger med posten skal de straks i vand og ellers behandles som ovenfor. Hvis de ankommer for tidligt til at plante ud må de over i en potte når roddannelsen er i gang.

På billedet ses en stikling. De behøver ikke have helt så mange rødder.

10 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. maj 2015 kl. 9.15

Gartneri Toftegaard sælger udplantningsplanter af sødkartoffel nu - ikke billigt, men man kan jo bare købe en enkelt og lave stiklinger :)

Jeg har plantet en i bunden af drivhuset mellem tomatrækkerne - de kan jo godt lide varme, så mon ikke den vil trives der?

11 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juni 2015 kl. 21.48

Update
Jeg fik som nævnt ovenfor stiklinger af to sorter hjem. De var sendt tørt hvilket gik lidt ud over den ene sort. 3 af 5 døde kort efter ankomst. De resterende 7 planter var nok til det bed jeg havde planlagt, så jeg lod det fare.

Stiklingerne kom først i vand nogle dage til jeg så rødder, så i potter i vinduet. I dag fik de så lov at komme ud (foto). Efter fotoet blev der vandet godt og trukket klar plastic over de bøjler man ser på fotoet. Planterne står nu i en lille polytunnel indtil der bliver rigtig sommer.

12 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. juli 2015 kl. 22.54

Så kom varmen. Plastikken blev derfor fjernet i tirsdags. Nogle myrer har nydt varmen i polytunnellen, men de ser ikke ud til at genere planterne.

13 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. juli 2015 kl. 13.04

Jeg så en sødkartoffel inde i Køge, i en blomsterbutik og
bladene var bronze farvede. Den var stiklingformeret .
Det er ellers ikke så tit man støder på den .

14 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. november 2015 kl. 17.22

Så har jeg gravet årets sidste sødekartofler op. Sorten er Carolina ruby. De har en del gnaveskader fra knoporm vil jeg tro. Jeg er derfor bekymret for om det vil lykkedes at overvintre læggemateriale, men jeg gør forsøget.

Årets erfaringer:
1) Man kan dyrke sødekartofler i en anstændig størrelse på friland/minipolytunnel trods en kølig sommer.

2) Det er en dårlig ide at starte sødekartoflerne i potter. Der dannes anlæg for knoldene meget tidligt og derfor blev mine knolde filtret ind i hinanden lige under toppen.

3) Man bør nok tage dem op når væksten stopper for at minimere skader fra knoporm mv.

4) Carolina ruby kan anbefales. Knoldene er velsmagende og har den orange farve jeg foretrækker. Bauregard fungerede også. Jeg kan ikke sige om den ene giver mere end den anden, men Bauregard er noget bleggule at se på.

15 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 15. november 2015 kl. 22.02

Claus.

Giver det ikke et rimelig udbytte? hvor mange lægge kartofler har du brugt til den mængde, der er på billede?
Kan man iøvrig bruge de sorter sødkartoffel som sælges i Netto?.

16 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. november 2015 kl. 22.25

Her er udbyttet af tre planter. I et godt år ville jeg nok have fået den samme mængde eller mere af to planter. En enkelt sødkartoffel kan bruges til at lave ganske mange stiklinger hvis man går i gang i vindueskarmen i marts.
Jeg vil ikke anbefale at bruge de sorter man finder i supermarkedet eller hos grønthandleren. De forædlet til områder hvor klimaet er optimalt, dvs. meget varmere. Se forskel i det første indlæg i tråden.

17 af 211 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. november 2015 kl. 22.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. november 2015 kl. 22.51

Der skal en del varme til at få spiringen i gang. Jeg har sommetider sat potten på radiatoren et par dage. Det fungerer også at sætte knolden i et glas med vand som man ser på mange amerikanske hjemmesider.

Det siges at mange sødekartofler er behandlet med et spirehæmmende middel. Der er måske noget om snakken for mine egne spirede langt lettere end dem fra supermarkedet.

19 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Mette S.P., 2. november 2016 kl. 0.15

Vi fandt vores i Plantorama

20 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juni 2018 kl. 21.54

Så er det vist tid til at genstarte denne tråd.

Hvem der bare havde plantet sødekartofler for 3 uger siden... Jeg var egentlig tidligt i gang. Havde fået en spansk importeret sødkartoffel til at spire allerede i Januar. Den blev desværre pelset af katten så jeg havde egentlig droppet det igen. Men så kom solen og 19 maj kunne jeg ikke længere nære mig for at bestille tre sorter hjem fra UK. De blev sendt den 29 og landede så i går (argh for en langsommelighed). Heldigvis ser de ud til at have klaret en uge i en pakkasse. Der var også lidt mere rodklump med en sidst jeg bestilte der fra.
De har stået i vand i skyggen et døgns tid og blev så plantet her til aften. Her er det Carolina Ruby planterne inden de blev sat.

Er der andre som forsøger sig i år?

21 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Heidi V., 9. juli 2018 kl. 9.42

Hejsa
Ja jeg har et lille forsøg kørende for øjeblikket.
Jeg havde lidt økologiske batater liggende, som jeg ikke lige fik brugt med det samme. De sendte 18 skud i vejret, og for sjov brækkede jeg dem af og satte dem i jord- som jeg har holdt våd lige siden. Efter tre dage begyndte de at sætte rødder og efter en uge er der kommet godt med nye blade og god vækst. Nu skal de plantes ud i drivhuset hvor de får god plads. Så er jeg spændt på om de vil lege med, og om de når at give lidt rødder inden vejret bliver koldt igen.
Alle 18 skud er forøvrigt blevet til fine planter, så det er da ret sjovt.

22 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juli 2018 kl. 10.53

Det ser godt ud Heidi. De skal helst have ca. 100 dage med dagstemperatur omkring 25C. Det er vist ikke helt urealistisk i drivhuset? Men du må være tålmodig.

23 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Andemor And, 22. september 2018 kl. 13.19

hej Claus
Jo jeg er "på" de søde kartofler i år.
Fik fat i blå søde kartoffelknolde fra Polen i vinter. Lod dem ligge i avispapir mørkt i stuetemp indtil februar og så i glas vand i vinduet, de har lavet uendelig mange skud. Det blev for tidligt så næste år må jeg vente til sidst i marts. Derudover fik jeg også fra samme sted som dig fra England-Beauregard, Carolina Ruby og T-65 Men de var dog længe i posten og ikke alle overlevede.Alle er plantet ud i beg juni gødet fra starten ,fiberdug i start og så ellers ingen særpleje. Jeg vil lægge fiberdug over igen nu det bliver koldere om natten. Jeg har sat mange i potter som er begyndt at blomstre med lillalyserøde snerleblomster for ca 2 uger siden. De har også udholdt tørken og er bare vokset langsommere og så efter at der er kommet vand ,fuld kraft igen. Jeg fodrer høns med skud og blade, så selvom der ikke kommer mange knolde er det et godt hurtigvoksende grøntfoder, som desuden lukker fuldstændigt af for ukrudt.

24 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. september 2018 kl. 13.37

Hej Andemor. Tak for dine erfaringer. Spændende med de blå. jeg ved godt de findes med jeg er ikke selv stødt på læggemateriale. Hvis man er tidligt på den kan man sagtens holde dem kørende inde længe. Jeg plejer at klippe dem lidt tilbage så de forgrener sig. Det giver endnu flere ranker som kan blive til stiklinger til udplantning.
Jeg er så småt begyndt at høste mine. Der er billeder mv. her: madoghaveliv.dk/dyrk-dine-egne-soede-kartofler
Siden det indlæg blev skrevet har jeg høstet en T65 hvor en af knoldene var på 530g. Måske var det lidt for tidligt. Jeg har læst et sted om gartnerirådgivningens forsøg og de mener at ca. 1 oktober er optimalt.

25 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 17. marts 2020 kl. 23.40

Er der nogle som forsøger sig med søde-kartofler i år?

26 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. marts 2020 kl. 13.51

Jeg tror det ikke, da det jeg har kunne læse mig til er at der kun findes få sorter, der er værd at dyrke. En af de sorter som der var held med kunne man bl. a købe i Bauhaus, men der har jeg ikke set den længe. Personlig gider jeg ikke bruge tid og plads til en grønsag, som jeg dels kan købe billigere i Rema 1000 og som jeg spiser meget lidt af. Så hvis man syntes at det er sjovt at eksperimentere med dem skal man gøre det, bare ikke forvente for meget.

27 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 19. marts 2020 kl. 0.07

Jeg er på igen i år

30 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. marts 2020 kl. 12.27

Her er mine høsterfaringer fra sidste år:

madoghaveliv.dk/den-store-soed-kartoffelhoest/

Jeg sætter knolde i potter til at skære stiklinger af i dag. Knoldene er allerede i gang med at spire på eget initiativ. Skal man starte med en knold som slet ikke er i gang med at spire skal man nok til at skynde sig.

31 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 2. april 2020 kl. 22.48

Så er jeg startet op og godt igang med klargøringen.
Jeg har lavet stiklinger fra en sødekartoffel købt i rema. De bliver plantet i to kartoffel-urtepotterndendørs om få dage, og kommer til at stå indendørs idtil sommeren rigtig får fat.
Derudover har jeg bestilt 4 sorter fra UK:
CAROLINA RUBY
BEAUREGAARD
T65
PURPLE FLESHED
Link: www.mammothonion.co.uk/shop/3/index.htm

Jeg vil også prøve at bestille nogle sorter hjem fra tyskland, da de efter sigende sendes i rigtig god stand.

Link: volmary.de/catalogsearch/result/?q=Sweet+potato

Jeg har til rådighed:
Væksthus 1 og 2 (plexiglas) 80x170
Vækstkasse 1 og 2 (overdækket med hvid fiberdug)80x125

Jordbund (1/3 fin muldjord - 1/3 humus, fin compost - 1/3 vasket sand.
Vores jord er ren ler jord og ikke brugbar, så jeg har gravet ned i næsten 2 spadestiks dybde og vil fylde op med brugbar jord, efter ovenstående opskrift.

I hver kasse er planen at plante i to rækker med 40 cm afstand og 25 - 30 cm mellem planterne i hver enkelt række.
I alle kasser tildækkes jorden med en sort ukrudtsdug og der udlægges siveslange til vanding.

Mit mål er at holde en jord temperatur på 15 c°, så udplantning skal helst ikke ske før jeg har 15 c° ved solopgang (naivt måske?).

32 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2020 kl. 23.28

Det lyder rigtig spændende. BEAUREGAARD var vistnok den sort som Bauhaus havde i sin tid og var den, der blev udråbt som den bedste sort til dyrkning herhjemme på friland. I vertfald var den udsolgt alle vegne. Solsikken havde den i en økologisk udgave.. Held og lykke med dyrkningen.

33 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. april 2020 kl. 23.32

Det ser spændende ud Frank. Jeg dyrker jo de tre første sorter du nævner. Jeg får størst udbytte af T65, men fruen holder mere af Carolina Ruby som har den "rigtige" farve.

Hvis stiklingerne kommer friskskårne (uden rødder) skal du sætte dem direkte i vand indtil du ser roddannelse. Bare hanevand uden gødning og helst stuetemperatur.
Jeg har også oplevet at de er kommet med lidt jord og rødder. Så må du selvfølgelig potte dem med det samme og vande dem godt.

Du skal ikke fortvivle selvom de evt. ser lidt slatne ud efter turen. De er gode til at komme igen hvis der det mindste liv tilbage i dem.

34 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 13. april 2020 kl. 21.06

De to første stiklinger fra en sødekartoffel købt i rema er nu sat i jord indendørs.
Jeg vil ikke anbefale at forsøge sig med spirring af sødekartofler købt i supermarkeder. De er sprøjtet for at modvirke spirring og er ikke tilpasset vores klima. Kun en ud af fem kartofler fik jeg til at spirre. De fire andre rådnede.

Billede af den spirrende kartoffel findes længere oppe i tråden. Her ses de to stiklinger som nu er sat i kartoffel-urtepotter, indendørs.

35 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 13. april 2020 kl. 21.17

Påske-"bagning" :
Så ankom ingredienserne til til den fuldkomne sødekartoffeljord:
1 gang fin muldjord
1 gang fin kompost
1 gang fint vasket sand (maks 0,2 mm)

Blandet i en trillebør med 1/3 af hver. Det blev en dejlig porøs blanding som kan graves i med fingrene. Ingen sten eller andet materiale som kan skade kartoflernes vækst. Nu må så tiden vise om det var besværet værd 🤔🤞

36 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 13. april 2020 kl. 21.31

Vækstkasse 1 og 2 står nu færdige med sort ukrudtsdug og siveslange til vanding.
Min plan er, at den sorte ukrudtsdug skal forvarme jorden indtil jeg når en jordvarme på min 13 grader. Når det sker skal der plantes stiklinger og den fine hvide fiberdug (ses på kasse nr 2) overtrækkes, indtil planterne har vokset sig tætte og dækker den sorte ukrudtsdug, da varmen fra denne ellers kan svide rødderne (noget jeg har læst mig til 😜).

Jeg siger det lige ud...
Jeg har ikke den fjerneste ide om dette vil virke eller ej. Det er rent forsøgsbaseret på basis af hvad jeg har kunnet finde på internettet.

37 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 13. april 2020 kl. 21.31

Vækstkasse 1 og 2 står nu færdige med sort ukrudtsdug og siveslange til vanding.
Min plan er, at den sorte ukrudtsdug skal forvarme jorden indtil jeg når en jordvarme på min 13 grader. Når det sker skal der plantes stiklinger og den fine hvide fiberdug (ses på kasse nr 2) overtrækkes, indtil planterne har vokset sig tætte og dækker den sorte ukrudtsdug, da varmen fra denne ellers kan svide rødderne (noget jeg har læst mig til 😜).

Jeg siger det lige ud...
Jeg har ikke den fjerneste ide om dette vil virke eller ej. Det er rent forsøgsbaseret på basis af hvad jeg har kunnet finde på internettet.

38 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 13. april 2020 kl. 21.36

Væksthus 1 og 2 klar til beplantning.

Nu venter jeg kun på at jordvarmen når min 13 grader, og jeg modtager de stiklinger jeg har bestilt.

39 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. april 2020 kl. 22.31

Spændende. Det siges at klar plast varmer jorden bedre end sort. Teorien er at det er selve plasten/dugen som bliver varm når den er sort. På den måde afgives meget af varmen til luften i stedet for jorden. Jeg har ikke prøvet af om det passer.
Uanset jordtemperatur skal du selvfølgelig ikke plante hvis der stadig er risiko for nattefrost. Jeg plejer at vente til ca. 1 juni, men man kan sikkert plante tidligere en lun forsommer.
Jeg kan ikke rigtig se om dine plantekasser er dybe nok?

40 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 14. april 2020 kl. 14.59

Som jeg forstår det, er jordtemperaturen univesiel i dannelsen af knolde. Det er derfor mere jordvarmen end lufttemperaturen som afgør udbyttet. Jorden er senere om at blive varm, men holder til gengæld også bedre på varmen, når den først er varmet op (se billedet).
Jeg er sikker på at du har ret Claus, med hensyn til klar plast fremfor sort i forårsmånederne. Der hvor den sorte ukrudtsdug kommer til gavn er i sommermånederne hvor den kan skabe høj varme og høj fugtighed, hvis der igen er trukket en fiberdug eller klar plast over planterne, som du har haft succes med, med din polytunnel.
Jeg beholder nu mine sorte ukrudtsduge på i år, men vil nok vente med at lægge dem på næste år, indtil stiklingerne skal plamtes (ca juni jævnfør billede, da jordtemperatur helst skal over 15 grader). Jeg vil dog forsøge at lægge klar plast over en af vækstkasserne her i foråret, for at se hvor meget højere en temperatur det kan give.

41 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 14. april 2020 kl. 15.08

Halvdelen af billedet forsvinder tilsyneladende på denne hjemmeside så jeg skriver lige jordtemperaturene for 2018 her:

Maj. 8,8
Juni. 11,3
Juli. 15,1
Aug. 15,6
Sep. 14,7
Okt. 12.0
Nov. 8,9

Som det fremgår er der ikke megen ide i at plante før Juni.

42 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. april 2020 kl. 17.12

Det første år havde jeg også ukrudtsdug under dem (se indlæg 3), men det var nu mest fordi jeg etablerede køkkenhaven i et gammelt staudebed som var helt infiltreret af skvalderkål.

Ingen tvivl om at jordtemperaturen er vigtig, men det gælder også om at få så lang en sæson som muligt. Bare husk at den mindste nattefrost slår planterne ihjel.

43 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 14. april 2020 kl. 20.31

www.hortiadvice.dk › ...PDF
Webresultater
Test af sødkartoffelproduktion i Danmark - HortiAdvice

Her har jeg fundet meget inspiration. Spændende læsning

44 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. april 2020 kl. 20.51

De skulle have læst tråden her. Så havde de vist at det ikke dur med udplantningsplanter i potter ;-) Men ja, god læsning. Mine moderplanter er nu godt i gang.

45 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 14. april 2020 kl. 22.54

Det ser godt ud.
Jeg skal have ringet til england og bedt om ikke at få stiklingerne sendt før sidst i Maj.
Jeg vil også at bestille et par sorter hjem fra tyskland. Jeg tænker at planter sendt i potter bare kan knækkes af og sættes i vand indtil ny roddannelse er etableret?

Som svar på dit tidligere spørgsmål. De 4 kasser er knap 2 spadestik dybe.

46 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. april 2020 kl. 23.41

Ja, hvis du køber planter i potter kan du bare bruge dem til moderplanter ligesom dem du selv har startet op. Køb dem endelig i god tid så de kan vokse lidt til først.
To spadestik lyder fint. Jeg tænkte bare lige at det så ud af mindre.

47 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 16. april 2020 kl. 0.41

Ved at sætte jorden op i bede eller kamme og dække med plast eller ukrudtsdug inden udplantning, kan temperaturen hæves, hvilket giver bedre dyrkningsbetingelser. Dette må betragtes som en god investering i længere vækstperiode, eftersom sødekartoflen kræver 100-120 vækstdage. Da sødekartoflen trives bedst ved 25 grader er det anbefalelsesværdigt at overdækje planterne med en fiberdug. Bemærk at planterne er følsomme overfor gnidning fra fiberdugen ved blæsevejr, hvorfor dugen bør ligge stramt og gerne hævet over jorden. Det anbefales dog at fjerne dugen senere på sæsonen.

Her er det muligt at se jordtemperaturen i netop sit område:

www.landbrugsinfo.dk/planteavl/vejret/sider/pl_jordtemperatur.aspx

48 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 29. april 2020 kl. 12.56

Hej Claus,

Så kom den værst tænkelige besked:

Hello,

We are sorry but we are unable to supply the sweet potato slips you ordered.

I will refund the amount to your card account.

Apologies

Susan Robinson

Kan du evt. Være behjælpelig Claus med slips fra dine sorter?

Venligst Frank

49 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. april 2020 kl. 14.48

Hej Frank. Øv hvor træls. Kan du ikke lige opdatere din profil så man kan skrive privatbesked til dig?

50 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 29. april 2020 kl. 19.06

Hej Claus,
Ja, det var en ubehagelig e-mail at modtage.
Det firma jeg tidligere har linket til, srndrr ikke til danmark.
Jeg fandt et dansk firma, men de har ikke på lager, så det ser lidt sort ud. Jeg har måske et tysk firma, men de forhandler ikke de engelske sorter men kun de amerikanske, og heller ikke de erato sorter som blev brugt i det link jeg tidligere bragte. Det ser altså rigtig sort ud her inden opstart.

Jeg har opdateret min profil.

51 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 10. maj 2020 kl. 23.38

Desværre tyder det ikke på at mine ambitioner om sødekartofler udendørs, bliver helt den succes jeg havde sat næsen op efter. Det er stort set umuligt at opdrive stiklinger fra planteskolerne. Dem som annoncere med at have kartoflerne opdager en eftet en, at de ikke har vaten på lager alligevel. Jeg håber stadig på en tysk planteskole, og skal nok smide linket, hvis det mod forventning lykkes mig at få de bestilte varer.

Indtil nu har jeg plantet stiklimger fra min rema købte kartoffel. De første to blev plantet en uge inde i April, og de andre.ved indgangen til Maj. De har det alle rilsyneladrnde rigtig godt

52 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 29. maj 2020 kl. 6.20

Lave egne stiklinger:
Egne stiklinger kan med held udvikles fra købte sødekartofler i et supermarked. Der er dog fordel og ulemper herved:

+ Det er billigt og nemt at få adgang til.
+ Det er nemt at tage sine stiklinger, præcis når det danske vejr tillader det
- De er behandlet med spirringshæmmende materialer
- De er ikke tilpasset det danske klime

Fremgangsmåde:
Køb en bakke sødekartofler i Janur måned. Find den pakke hvor du kan se en elle flere spirre på kartoflerne. Kartofler lægges i ca 30 cm dyb spagnum, og kartoflen skal kun lige være svagt dækket. De skal nu stå ved helst 30 grader, så gerne på en radiator eller varmt fyr. Er forholdene tilstede som beskrevet, så går der kun en uge inden kartoften spirre. Ved normal stuetemperatur går der mindst en uge længere. Jeg havde held med en ud af fem kartofler, så det er ikke nemt.
De stiklinger man får, kan med held plantes ud i kartoffelspande (ca 40 kr stykket), hvor væksten vil være optimal på et underlag med gulvvarme og sydvendt vindue. På denne måde kan man fint dyrke sine kartofler allerede i April/Maj måned, hvis foråssolen viser sig som den gjorde i år.
Det er muligt at udplante sin kartoffelspand udenfor, når sommeren sætter ind i Juni/Juli måned. Kartoffelspanden gennemvædes og indholdet kan forsigtigt trykkes ud og sættes i et gravet hul. Denne metode sikre planten en længere vækstperiode, end det ellers er muligt under danske forhold. 100-130 solskinsdage (helst med 25 grader og jord temperatur på over 15 grader).

Købte stiklinger:
Mange plantecentre reklamere med salg, men langt de fleste er ikke leveringsdygtige, når det kommer til stykket. Jeg havde bestilt fra tre plantecentre og alle svigtede. Det engelske og tyske som er nævnt i denne tråd og et dansk. Derudover hsr jeg kontaktet udeligere et skotsk og et tysk firma, som direkte meddelte via detes hjemmeside at de ikke kunne levere. Det er altså derfor ikke nemt at finde leverandør. Jeg havde held med følgende tyske leverandør:
Lubera.de (sendes som småplanter i potter (plugs)).

- Dyrt
- Typisk lagringsrødder som snor sig rundt i kanten af potten og udvikler sig deforme, krumme rodknolde.
+ Når frem i rigtig pæn stand.
+ Med held kan en til flere stiklinger klippes af moderplanten.

Udplantning af stiklinger:
Stiklinger bør være mellem 25-35 cm lange, med 6-7 internodier (bladfremspring). 4-5 internioder stikkes skråt i jorden i en 45 graders vinkel for at sikre højere udbytte.
Der kan dog være rigtig langt imellem internodierne, så et par tricks kan være at trykke midten af stænglen ned i jorden med enden af et kosteskaft, eller simpelthen bøje stiklingen, og sætte den i jorden på denne måde. Afklip af stikling nær moderplanten giver som regel en langt kortere afstand imellen internioderne, hvilket gør det nemmere at få den optimale stikling, med henblik på største udbytte. Stiklinger uden jord, skal sætter direkte i vand, hvor rødder hurtigt vil dannes. Sættes de direkte efter afklip i jord, skal de vandes godt og regelmæssigt de første 1-2 uger, så rødderne kan dannes. De må ikke plantes for dybt hvor jorden bliver kold, men skal holdes i den varme fugtige øverste jord. Når rødderne er etablerede er det vigtigt at der kun drypvandes, da overvanding får rødderne til at søge dybt, hvilket gør høsten svær. Vandlidende jord skaber råd i kartoflen, så vanding er kun vigtig under roddannelsen i de første par uger, og hvis længere tids tørke indtræffer.
Den anbefalede afstand mellem planterne er 30-35 cm og 75-100 cm mellem rækkerne. Plantning i kamme/bede er at foretrække, da det højner jordtemperaturen.

53 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2020 kl. 21.33

Hej Frank. Meget udsædvanelige blade på det nederste foto. Hvad er det for sort?

Det er nogle interessante kommentarer du har til udplantningen. Jeg har ikke tænkt over hvad antallet af nodier man har under under jorden betyder. Nu du nævner det kan jeg jo godt se at knolddannelsen nok udgår der fra. Det er i hvert fald der de første rødder viser sig når man sætter stiklingerne i vand.
Jeg vil godt tro at flere nodier under jorden giver flere knolde. Jeg er mere skeptisk overfor om udbyttet reelt bliver højere eller om man nærmere får fordelt udbyttet på flere mindre knolde.
Jeg vil se om jeg kan finde plads og materiale til et lille forsøg med mange nodier under jorden.

54 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 29. maj 2020 kl. 22.26

Hej Claus,
Ja, så kom de endelig mine planter fra tyskland.
Jeg har modtaget tre sorter, som nu skal prøves op imod de engelske, som du så eskværdig har hjulpet mig med.
Jeg har modtaget:
Burgundy - ser den som parallel til Carolina Ruby
Evangaline - behøver 130 dage, men kan så til gengæld give nogle store knolde
Sakura - en Japansk (tror jeg) sort, som har blå/lilla kød.

Jeg fik jo desværre ikke fat i de Erato sorter som også nævnes i det danske forsøg, jeg tidligere har linket til. Jeg får dog afprøvet 7 sorte, hvis man regner min rema1000 kartoffel med også. Mon ikke jeg finder mine præferencer? Kødfarven og smagen er nok det jeg har størst interesse i.

Det med flere nioder i 45 graders vinkel er noget jeg har læst mig til, og set hvordan de gør i kommerciel regi. Jeg ved ikke om det vil fungere under Danske forhold. Jeg kan godt frygte lidt som du siger, at det giver flere, men mindre knolde. Det bliver lidt en test.

Vejret den næste uge bliver forrygende, så jeg er ved at plante ud allerede. Planterne hænger vildt med hovederne og ser godt slatne ud, men mon ikke de rejser sig igen?

55 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 29. maj 2020 kl. 22.56

Jeg tænker det er en god ide at plante dem skråt. Så får man nok heller ikke så dybtliggende knolde som jeg boksede lidt med sidste år. Jeg er mere skeptisk overfor det med at 4-5 nodier under jorden. Jeg tror jeg plejer at have 2-3. Jeg tror der må være en grænse hvor knoldene bliver for mange og for små, men hvor den går ved jeg ikke.

Jeg tror bestemt dine stiklinger rejser sig igen bare du sørger for rigeligt vand indtil de gør det. Pas også på de ikke bliver alt for solskoldede i det fine vejr. Plant ud over middag og lavet evt lidt skygge de første dag. Selvom du skulle få skoldet nogle blade skal de nok lave nye.

56 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 1. juni 2020 kl. 6.05

Jeg spørger mig selv om planten vil bruge flere internioder i jorden til at skabe et stærkere rodnet for bedre næringsoptagelse og vækst, eller blot sætte flere knolde?
Det bliver spændende at se, hvis du gør forsøget med stiklinger fra samme sort. Jeg har vores engelske sorter med 1-2 internioder og de tyske med 4-5. Det kan måske blive en fejlkilde i mit forsøg på at sammenligne de forskellige sorter, hvis antallet af internioder viser sig at gøre en stor forskel.

Her og nu er det mest temperatur jeg tænker på. Vores forsommer har været genial, og jeg prøver at drage fordel heraf med en tidlig udplantning. Jeg har flere steder læst at planterne har best af minimum 15 graders jordvarme og 15 graders nattevarme. Det er svære betingelser i et dansk klima, derfor anbefaler mange også en forspirring under egnede forhold. Det er det jeg med stor succes har gjort med mine rema1000 planter. Vi har reelt kun juli, august, og til dels september hvor klimaforholdene på vores bredegrad møder nogenlunde plantens behov. Da de fleste sorter behøver op til 120 dage med optimale betingelser, så har vi et problem.
Mit spørgsmål til dig Claus, er derfor:
Hvad ser du som vigtigste faktorer til sikring af bedst mulige udbytte? Er et varmt og tørt efterår bedre end en varm forsommer? Hvornår regner du med at plante ud, og hvorfor?
Hvad siger dine erfaringer?
Mit intryk er at vores erfaringer giver langt mere indblik i danske forhold, end alt det vi kan læse os til på internettet. Vores klima stiller os bare store udfordringer.

57 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juni 2020 kl. 11.41

Jeg håber at plante ud i dag. Jeg tror ikke der ville være noget forgjort i at have sat dem for en uge eller måske endda 14 dage siden. Jeg har bare ikke haft beddet klar. Jeg gætter på at en varm juli og august er vigtigst for der har de mere løv til at udnytte situationen. Jeg lader også mine blive i jorden nogen tid længere end sommertemperaturene varer. Jeg tror de flytter biomasse fra top til rod i den periode.

58 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juni 2020 kl. 11.45

Du har nok en pointe i at en længere stikling giver større rodnet. På den anden side er toppen som skal forsynes meget lille i starten og rødderne vokser jo hurtigt. Jeg planter forresten med bare et eller to bladsæt over jorden.

59 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 9. juni 2020 kl. 20.46

Super spændende tråd. :) Jeg kan ikke nå at være med i år, men næste år skal det helt sikkert forsøges! Tænker at jeg bestiller noget biofilm hjem, så jeg kan lave en test ifht jordvarmen (klar plast vs sort).

Hvilke sorter dyrker du i år Claus?

Og har du mon set/prøvet sorten "Covington"?

www.mofga.org/Publications/The-Maine-Organic-Farmer-Gardener/Spring-2009/Sweet-Potatoes

60 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. juni 2020 kl. 23.26

Hej Anders. Jeg dyrker de samme tre sorter som sidste år fra knolde jeg selv har overvintret. Det er T65, Carolina Ruby og Beauregard. Jeg har sat flest Carolina Ruby fordi fruen synes søde kartofler skal være orange. Dernæst T65 som jeg selv har mest fidus til og så Beauregard mest for at bevare den.
De har fået en lidt hård start med to haglbyger i streg, men jeg krydser fingere for at de kommer stærkt igen.

Jeg kender ikke Covington, men tak for linket. Det ser spændende ud.

61 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 10. juni 2020 kl. 13.07

Har du sat dem i en lille drivtunnel igen i år? Kunne være fedt med lidt flere billeder. ;)

Jeg har spekuleret lidt på, om det mon er muligt at holde en moderplante/r kørende hele vinteren/foråret, så man ikke skal bekymre sig ifht lagring af knolde til foråret? Eller kan man ikke lave stiklinger af de lange ranker?

62 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juni 2020 kl. 23.35

Nej der ikke noget over dem i år og det var der heller ikke sidste år. Det havde selvfølgelig været en fordel under haglbygerne... Der skal nok komme billeder og indlæg på bloggen hen over sommeren.
Jeg tror godt du kan holde en moderplante kørende hele vinteren hvis du er parat til at bruge kunstlys (f.eks. en LED vækstlampe).
Jeg har forsøgt at gemme på knoldene på forskellige snedige måder. Det eneste der har virket er at "glemme" dem i en bærepose i kælderen. Så er de oven i købet så småt begyndt at spire af sig selv når det er tid til at starte moderplanter op.

63 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 11. juni 2020 kl. 17.59

Må man være lidt fræk at spørge hvorfor du ikke giver dem en gang fiberdug? Hvis man skal tro på dataene fra hortiadvice, så betyder et jo utroligt meget.

Jeg har faktisk en LED vækstlampe som bare ligger og samler støv, så det kunne godt være det skulle prøves. - og jeg mener faktisk at jeg har set sorten "Covington" til salg i Bilka. Så måske det kunne gå hen og blive et hyggeligt vinterprojekt. :)

Hvilken temperatur opbevarer du dem ved?

64 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 12. juni 2020 kl. 6.06

Hej Anders og Claus,
Dejligt hvis flere vil gøre observationer om hvordan vi bedst kan skabe produktive ressultater med sødekartoffel i et vanskeligt dansk klima.

Mine foreløbige observationer:
-Jeg har ikke kunnet konstaterer at antallet af nioder skulle skabe bedre vækstbetingelser i den tidlige udplantningsperiode.
-De planter som har været til forspiring inde hos mig, eller fra planteskolen, står meget stærkere, ved udplantning.
-siveslanger, vil jeg skifte ud med drypvanding, da rankerne løber over jorden og bladene er meget sensible for kontakt med direkte vand.
-vil forsøge mig med at få rankerne til at vokse op af et net. Det giver større sollysflade, og mindre kontakt med den koldere og ved vanding, vådere jord.
-væksthus er vanvittig svær at styrer temperaturen. Står solen direkte på opnås hurtigt 50 grader (brænder alt løv af) og planterne trives klart bedst i 25-30 grader. Omvendt kan jeg snilt holde 25 grader på en regnvejsdag med pletvis sol.
-Fritstående beplantning er utrolig sårbar overfor regn (bladene rådner nærmest bort når de gennemblødes af direkte vand.
-Hvid fiberdug over planterne, holder på varme og fugt, samt skærmer af for direkte regn. Jeg ser klart den bedste vækst under denne fiberdug.
-Jordtemperatur og nattetemperatur har optaget mig meget.
Jeg har på kolde nætter nørdet med simpel løsning af olielamper som kunstig varmekilde. I væksthus og under fiberdug hæves nattetemperaturen, og jeg har konstateret vækst over natten.
-Jordvolde hæver jordtemperaturen med ca 3-5 grader i 10 cm dybde.
-Klar plast over jorden til forvarmning må være den bedste løsning inden udplantning.

Konklusion :
Næste år bygges en kurvøse. Bobleplast og et varmekabel skal sikre jordvarme og temperatur, så jeg kan forspire stiklingerne i foråret i 1-2 liters potter og dermed øge vækstsæsonen og skabe et kraftigt rodnet og løvdække, inden udplantning.
Klar plast over jordvoldene til forvarmning af jorden. Fjernes ved udplantning, da ukrudtsdug eller plast over jorden ikke har virket optimalt for mig ved vanding.
Udplantning når jordtemperatur når 15 grader og nattetemperaturerne ikke falder under 10 grader (helst ikke under 12 grader).
Fiberdug (hvid) over alle planter som udsættes for direkte regn. Holder på varme og fugtighed, - to ting som fremmer planternes vækstbetingelser.
Drypvanding, eller med kande. Ikke siveslange.
Gerne skråtstillet net planterne kan vokse op af.

65 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 12. juni 2020 kl. 6.17

Hej Anders,
Covington lyder som en spændende sort. Hos mig har sorten den sammenlignes med (Beauregaard), vist sig at være den mest hårdføre overfor ustadig vejr og regn, i den tidlige etableringsperiode.
Det være sagt, så går jeg efter sødme og kødfarve, og her er andre sorter væsentlig mere spændende. Jeg har store forventninger til Carolina ruby og Burgundy som de foretrukne. Derudover glæder jeg mig til min purple flesh plante, og til at se om jeg med sorten Evangaline kan få nogle fornuftige knolde, som kan smides direkte på grill eller i ovn 😋

66 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juni 2020 kl. 15.00

@Anders, jeg har haft forskellige overvejelser om fiberdug i tidens løb. Det skulle være optimalt med 25-30 C om dagen og 15-20 C om dagen. Der er vi jo ved at være oppe ad, ok måske kun 20-25 om dagen og lige omkring de 15 om natten.
Jeg tænker at en fiberdug ikke vil gavne så meget nu, men man kan givetvis bruge den til at komme et par uger tidligere i gang og få en længere vækst periode. Da havde jeg så ikke jorden klar og jeg synes også det har drillet lidt med nattefrost i maj.

@Frank, jeg kan ikke genkende dine problemer med at bladene ikke tåler regn og vanding. Hmm.... Jeg oplever dog at blade som er sat mens planterne stod inde er mere sarte overfor den skarpe sol og andet stress end de nye blade. Bl.a, derfor har stiklingerne en periode hvor de synes at stå lidt i stampe. En anden årsag kan være at de bruger energi på at danne rodnet.

67 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 12. juni 2020 kl. 22.46

@claus, det kunne være spændende at sammenlige planter som kun har fiberdug på til midt juni, med planter som har fiberdug på frem til midt juli (som i hortiadvice's forsøg).

@Frank, mon biofilm han øge jordtemperaturen yderligere i jordvoldene, eller er den mon kun til for at holde på fugten, og kvæle ukrudt?

68 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 15. juni 2020 kl. 12.27

@Claus
Jeg tror du kan have ret i sin antagelse. Særlig vigtig for planterne er det at få etableret rodnettet inden de sætte blade. Den observation har jeg gjort mig både indendørs og udendørs. Det kan sagtens tænkes at planter som flyttes fra inde til ude, gennemgår en omstillingsperiode, hvor de er særlig sarte.
Jeg nævnte at mine planter under fiberdug, har set væsentlig bedre ud end mine væksthusplanter. Det jeg har observeret er at planterne i den indledende fase har haft stæbgler og blade i berøring med min sorte ukrudtsdug. Udsat for direkte sol bliver denne dug hurtig meget varm. Dette sker ikke under fiberdugen. Jeg observerer nu at mine væksthusplanter rejser sig og søger op, væk fra den varme sorte ukrudtsdug. Det har sat gang i bladvæksten.

@Anders
I det danske projekt jeg har linket til tidligere, er mit indtryk klart at det virker, omend det ikke nedbrydes så hurtigt som reklameres med. Min erfaring er klart at en sort dug hjælper med til at hæve jordtemperaturen. Jeg har ca ligget 3 grader over den øvrige jord. Jeg vil dog nok prøve med klar plast næste år, som det er blevet foreslået af Claus. Jeg er dog nok gået lidt væk fra dug på jorden efter udplantning. Jeg ser fordele og ulemper. I mine vækstkasser med fiberdug, virker ukrudtsdugen ok, så længe den ikke ligger under vand, så stængler og blade holdes unødig våde over flere timer.
I mine væksthuse er det min opfattelse at den solopvarmede sorte dug, har været hæmmende i den indledende etableringsfase.

69 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 15. juni 2020 kl. 13.20

@frank du har tidligere skrevet at dine forsøg viser, at "Jordvolde hæver jordtemperaturen med ca 3-5 grader i 10 cm dybde."

Er det jordvold uden nogen form for beklædning, eller er det jordvold + ukrudtsdug+ fiberdug?

I hortaadvice forsøg, ser det ud til, at der er en fordobling af udbyttet for flere af sorterne, når den sorte ukrudsdug udskiftes med biofilm. Tænker man næsten bør bestille biofil hvis man har planer om at prøve sorter som Erato Orange?

70 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 16. juni 2020 kl. 4.01

@Anders
Ja, jeg målte hele 18 grader i jorden på en varm dag i maj. Det skal siges at min erfaring er, at nattetemperaturen er utrolig vigtig at have oppe omkring 10-12 grader. De store sving mellem nat og dag virker ikke som det bedste udgangspunkt for udplantning i foråret.
Mine volde er alle med ukrudtsdug. Jeg har dog et lille forsøg igang med 2 sorte murerbaljer. Der er sat 3 planter i hver. Ingen dug og kun billig humusholdig jord. En meget nem og billig måde, for den som gerne vil prøve at plante sødekartofler. Det behøver ikke være dyrt og besværligt, håber jeg at kunne bevise.
Biofilm virker spændende, men jeg har ikke sat mig ind i pris og anskaffelse. Der var en mærkbar forøgelse i udbyttet, så noget må den jo gøre godt.
Claus og jeg har lidt en teori igang om brug af klar plast...
Jeg ved ikke om biofilm er svært gennemtrængelig for vand og du derved kan opnå en varmere og tørre jord i efteråret hvor knoldene for alvor vokser?

@Claus
Hvor meget vander du, på nuværende tidspunkt?

71 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 21. juni 2020 kl. 16.42

Hej Claus,
Så fandt jeg årsagen til mine skrøbelige blade, som på mine indendørsplanter er blevet næsten hvide og med fint spind mellem blad og stængel.
Jeg har spindemider, Øv...
Det ser ud til angrebene er startet i den japanske plante, med de specielle blade.
Jeg har vasket alle blade i en meget mild opvaskesæbeblanding. Jeg forsøgte mig først på indendørsplanterne, og de ser ud til at kunne klare mosten, så nu har alle fået. Jeg vil nu forsøge mig med vandslangens forstøver stråle at vaske under bladene hver aften 😕 jeg kommer nok ikke af med dem, men kan forhåbentlig holde det nede på et acceptabelt niveau. Æv for en dårlig start 😕

72 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. juni 2020 kl. 21.30

Arg det var da irriterende. Det er en vis risiko for at få sådan nogle med hjem på planter fra væksthuse. Jeg tror angrebet vil aftage udendørs men det er nok klogt at bekæmpe dem engang eller to. Jeg ville forsøge med almindelig insektsæbe (1 pct krystalsæbe i vand). Husk at sprøjte om aftenen. Mht. vanding så fik mine efter plantning og en gang siden med vandkande. Ellers synes jeg det har regnet nok. Mht. Fiberdug tænker jeg lidt på om den kunne være nok så effektiv i sensommeren...

73 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juni 2020 kl. 15.15

@Frank, biofilmen ser ikke ud til at være gennemtrængelig for vand, og i forsøgsrapporten anbefaler de også at man prikker nogle huller i den så regnvandet kan løbe ned/fra.
Ifht pris skriver de 0,75 kr/m2 for biofilm, mens "landskabsplast" er opgivet til 3 kr/m2.

- og hvis man køber biofilm og landskabsplast, åbner det også andre spændende muligheder. I England havde de fx rigtig fin held med at dyrke meloner på friland - i en kold sommer!

Link: apps.rhs.org.uk/planttrials/TrialReports/Melon%202009.pdf

74 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juni 2020 kl. 19.58

@claus, hvordan startede du dine moderplanter i år?

75 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. juli 2020 kl. 19.52

Mine har nu fundet sig godt til rette og er i vækst. Håber der går bedre hos dig Frank. Anders, de er startet fra knolde jeg selv har dyrket sidste år. De var selv begyndt at spire i posen så jeg har ikke gjort andet en at sætte dem i potter.

76 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 7. juli 2020 kl. 11.43

@Claus Sætter du en hel knold i hver potte til spirring, eller deler du dem i 2?

77 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. juli 2020 kl. 11.47

Jeg sætter en hel og lader enden stikke lidt op ad jorden. Jeg har set et sted at de sætter flere skud hvis man lægger dem vandret lige i jordoverfladen, så det tror jeg at jeg gør fremover.

78 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 10. juli 2020 kl. 11.30

@claus det skriver jeg lige bag øret.

Mht sorter, så er her lige endnu en man måske skulle overveje: www.fruitandveggie.com/best-growing-practices-for-radiance-canadas-new-sweet-potato-variety-20823/

Jeg har også fundet plastic til meget få penge: www.aliexpress.com/item/4000624279862.html

Bruger man koden "EXP64" får man 4 dollars i rabat.

Jeg har selv lige bestilt 25m x 1,5m for 33 kr incl fragt.

79 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 10. juli 2020 kl. 11.40

80 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 13. juli 2020 kl. 11.31

Så er jeg også i gang. Tænker jeg lige så godt kan få noget erfaring i at lave stiklinger nu, så det kan komme mig til gode næste år.

Jeg har lagt to hele kartofler vandret i hver deres potte, samt en jeg har delt i to, og sat med snitfladen nedad. De er ikke økologiske, så det bliver spændende om de kan spirre.
@claus, ville du sætte dem i en plastiskpose, så det er lidt nemmere at holde på fugten i potterne, eller tænker du at det vil føre til råd?

Læggematerialet er enten af sorten "Evangeline", "Beauregard" eller "Covington". Jeg har skrevet til importøren i håb om at de kan oplyse de.

81 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 13. juli 2020 kl. 11.55

Jeg ville ikke bruge plastik. Der er masser af vand i knoldene så de tørrer ikke ud. Det er min erfaring at varme fremmer spiringen.

82 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 13. juli 2020 kl. 12.33

Jeg er nu ikke bange for at kartoflerne tørrer ud. Tænkte bare at jeg måske kunne slippe for at vande potterne hvis jeg satte dem i hver deres plastikpose, så jeg slap for at vande dem, indtil de er spirret.
Men mon det kan give problemer med råd?
Potterne er sat i drivhuset. Så må vi se. :)

83 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 13. juli 2020 kl. 15.59

Så fik mine kartofler hver deres "drivhus". :)
Det ser ud til at virke mht at holde jorden fugtig.
Og skulle de gå hen og rådne, så er jeg jo bare blevet en erfaring rigere til næste år.

84 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 14. juli 2020 kl. 12.42

Så fik jeg svar fra importøren ang mine søde kartofler:

"Hi Anders,

Thank you for your info request.

The variety sweet potatoe is Covington.

Good luck!

Met vriendelijke groet, Med vennlig hilsen, Kind regards,

Hein Zwinkels"

Det er jo gode nyheder. :)

Firmaet hedder "Natures Pride", og de importerer sorterne "Evangeline", "Beauregard" og "Covington" fra USA.

Mere info her: www.naturespride.eu/products/sweet-potato

Jeg har set dem til salg i både bilka og føtex, så det burde være nemt at få egnet læggemateriale næste år.

I får også lige et billede af lablen.

85 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 15. juli 2020 kl. 14.04

@Claus, det ser ud til at du havde helt ret mht varme og spirring. Mine corvingtons har allerede sat de første små fine rødder.

86 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 17. juli 2020 kl. 12.10

Lige hjemvendt fra ferie, og så er den gal igen.
Denne gang ser det ud til at være mellus.

87 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2020 kl. 13.49

Er du sikker på at det er dyr Frank? Jeg ser sommetider noget lignende i vindueskarmen, men det kommer tilsyneladende fra planterne selv. Altså noget fysiologisk .

88 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. juli 2020 kl. 13.51

Ser godt ud Anders og tak for linket i indlæg 79. Jeg har kun nået at skimme det men der er vist meget god info.

89 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 18. juli 2020 kl. 19.47

Jeg har i mellemtiden fundet frem til en tysk avler - Stephen Hesse - som har testet "radiance". Den er produktiv, men der er stor spredning på størrelsen af knoldende, og da han sælger til tyske supermarkeder, valgte han ikke at køre videre med den (de private haver ville den sikkert være fin). Hans hovedsort er "Orleans", som i studiet fra Vineland er sammenlignelig med "covington" ifht salgbare tons/hektar.
Det sjove er jo så blot, at "Orleans" er den lavest ydende sort i de danske forsøg. Det viser sig dog, at "erato" sorterne i det danske forsøg, blev sat den 28 maj, mens de øvrige sorter først kom i jorden den 14 juni.
Med det i mente, så tror jeg ikke at erato sorterne er mere højtydende end fx "Covington" eller "Orleans". De havde simpelthen bare en længere vækstsæson i det danske forsøg.

Stephen havde også svaret på hvorfor biofilmen gav et markant højere udbytte i de danske forsøg. Se det vedhæftede billede. :)

I kan se mere om Stephan Hesses produktion her: twitter.com/sweetpotatoeuro

Jeg har kommunikeret med ham via mail, og forhørt mig om han ville sælge nogle rødder til lægge materiale. Det blev desværre et nej.

90 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 19. juli 2020 kl. 20.52

@Claus og @Frank, jeg har sendt en email til Lars Møller, som stod for de danske forsøg med sød kartoffel i 2017 og 2018, og forhørt mig om han ville være behjælpelig med at besvare nogle spørgsmål ifht forsøgene/dyrkning af sød kartoffel - og det ville han gerne.

Så har i nogle spørgsmål, så kan jeg lige give dem videre.

91 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 22. juli 2020 kl. 16.44

@Claus
Desværre er der mellus, og jeg skal ikke kunne sige om det var deres æg på billidet. Jeg sprøjter nu kun mine nye topskud, hvor mellusene/hvide fluer, sætter sig. Alle inficerede blade er revet af. Det er som om planterne arbejder med mig. De skyder vildt i øjeblikket, og jeg skal så bare holde utøj fra de nye blade. Jeg skal nok få bugt med det. Håber på lidt mere sol.

@Anders
Du har virkelig gang i en masse spændende, og jwg er helt bagud med at læse dine erfaringer.
Ang. Spørgsmål:
Jeg er nok nygerrig på jordtemperaturens indflydelse på knoldenes vækst og jordens betydning. Brug af plas/dug og deres evne til at holde på fugt og varme. Det at skabe de optimale vækstvilkår. Forspirring indendørs og forlængelse af sæson kontra udbyttet.

92 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. juli 2020 kl. 15.47

@Frank, ifht brug af biofilm/plastfilm, så virker det til, at det er måden man gør det på. De avlere jeg har fundet frem til i Tyskland, Holland og Sverige, planter alle igennem plastfilm/biofilm.
På amerikanske sider kan man læse mere om dyrkingen gennem plastfilm. Det giver overordnet en længere/tidligere vækstsæson, samt sænker behovet for vanding væsentligt. Men det kræver at man har drypvanding under plasten.
Plasten sikrer også at afgrøderne ikke får for meget vand, hvis der skulle være en lang periode med (for) meget regn. Og for meget vand var netop noget de bøvlede med i 2017 forsøget. Plastfilmen kan som sagt købes til små penge på aliexpress.com. Jeg skal nok lige give en anmeldelse når jeg modtager min sending.
I rapporterne over de danske forsøg, står der at fiberdugen bør blive liggende hele sæsonen, med mindre temperaturen når over 30 grader (under dugen).
Ifht forspirring og udbytte, så tænker jeg at rapporten fra 2018 giver et godt fingerpeg.
Erato-sorterne kom i jorden den 28 maj, og gav et udbytte der var 2-5 gange højere end de øvrige sorter i forsøget - men de kom jo også først i jorden den 14 juni!
Så jeg tænker at jo før man kan få dem i jorden jo bedre.
Ifht jordtype så står der lidt om det i dyrkningsvejledningen.

Min plan for næste år bliver et højbed uden faste sider, dækket med plastfilm og indlagt drypvanding. Planterne skal i jorden så tidligt som muligt. Jeg tænker medio maj er realistisk med brug af plastfilm.

Link til danske forsøg i 2017: www.gartneriraadgivningen.dk/upl/website/2753_provedyrkning-bonner-sodekartofler-friland-2017/2753slutrapportsdkartoflerLRM.pdf

Danske forsøg i 2018: www.hortiadvice.dk/upl/website/2753_provedyrkning-bonner-sodekartofler-friland-2017/TestafsdkartoffelproduktioniDanmark.pdf

Dyrkningsvejledning: www.hortiadvice.dk/upl/website/2753_provedyrkning-bonner-sodekartofler-friland-2017/DyrkningsvejledningforSdkartoflerSFN.pdf

93 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 24. juli 2020 kl. 19.53

@Claus, hvordan ville du opbevare læggematriale frem til vinter? Jeg har fået 3 mindre økologiske knolde af sorten "beauregard", hvoraf den ene bliver sat til spirring i næste uge. Men de to andre vil jeg gerne forsøge at gemme. Er det bare at smide dem i en frysepose, og så opbevare dem i en mørk garage hvor temperaturen ikke kommer under 10 grader?

94 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juli 2020 kl. 22.56

Ja, noget i den retning. Jeg plejer at komme dem i en bærepose og sætte den i kælderen. De skal kunne ånde lidt så posen skal ikke lukkes helt tæt. Der er nok 16-18 grader i min kælder. Jeg har ikke koldere som også er frostfrit. Jeg har prøvet at opbevare dem i køleskabet eller i fugtig jord, men de rådnede for mig.

95 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. juli 2020 kl. 0.00

@Claus, så prøver jeg at åbne fryseposen en smule så de kan ånde lidt.
I litteraturen er det angivet at de ikke tåler opbevaring under 10 grader, så det giver god mening at de er gået til i køleskabet.
Mine "beauregard" er købt i bilka, og de lå desværre på køl. Men jeg forsøger som sagt at spire den ene knold for at se om der stadig er liv i dem. Så må vi se.

96 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. juli 2020 kl. 23.17

Alternativt kan du prikke lidt huller i posen...

Her er en lille status fra mit bed:

madoghaveliv.dk/midtvejsstatus-paa-soede-kartofler/

97 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juli 2020 kl. 12.12

@Claus, det var samme løsning jeg endte med at komme frem til. :) Det ser ud til at der er god vækst i dine planter. Jeg krydser fingre for en varm august.

@Frank, det er lykkes mig at finde et tysk forsøg fra 2015, hvor de tester effekten af forkultivering.
Planter blev sat i 9 cm potter den 21/6 og udplantet den 26/6, sammen med stiklinger som lige havde fået øjne.
Artiklen indeholder et væld af grafer som viser hvordan de to metoder påvirker størrelsen af knoldene, antal osv.
Jeg har taget den mest interessante graf med her, som viser forskellen i det salgbare udbytte pr plante (til højre).
Forskellen må siges at være til at tage og føle på.
Man skal selvfølgelig have i mente at udplantningen skete meget sent, og at de 5 ekstra dage er af ekstra stor betydning. Men det er da helt klart nogen man skulle overveje til næste år.
I det danske forsøg brugte de samme metode, med potter uden sider, som planterne blev forkultiverede i.

Link til forsøget: www.hortigate.de/bericht?nr=66676

98 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 12.25

Det ser interessant ud Anders. Jeg har selv droppet forkultivering fordi jeg syntes det fik knoldene til at knude sig sammen. Men det er da en effekt der er til at få øje på. Dog skal det siges at jeg også har opnået omkring 1 kg pr plante med T65. Kan du gennemskue om stiklingerne er sat med eller uden forudgående roddannelse i vand? Hvis ikke kan jeg godt forstå resultatet.

99 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juli 2020 kl. 14.22

@Claus mht de knudrede knolde, så løser man problemet ved at plante i potter uden sider/jordblokke. Jeg har vedhæftet et billede fra det danske forsøg i 2018 hvor man kan se en lille fin rod der titter ud af jordblokken.
I det tyske forsøg er stiklingerne (uden potte) sat når rodskuddene lige akkurat er begyndt at titte frem. Jeg tænker at det simpelthen ikke er praktisk at skulle plante mange tusinde planter med lange, skrøbelige rødder. Der står også lidt om det i det danske forsøg fra 2018.
Mht udbyttet, så skal du bide mærke i, at der er udplantet meget sent. Under optimale forhold og tidlig/normal udplanting yder "Orleans" 1,5-2 kg pr plante i Tyskland. Det illustrerer jo så også blot hvor meget en uge eller to betyder i starten af vækstsæsonen. :)

Dine erfaringer med T65 bliver understøttet af en Hollandsk entusiast/planteavler. Han skriver at det er den sort som egner sig bedst til dykning direkte på friland uden plast. Han har virkelig afprøvet mange forskellige spændende sorter.
Det er et kig værd: www.kwekerijdezoetewei.be/Knollen_zoete_aardappel.php

100 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juli 2020 kl. 14.23

Nå billedet kom ikke med, så vi prøver lige igen.

101 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juli 2020 kl. 14.45

Jeg vil også lige tillade mig at dele denne graf over forskellige tildækningsmetoder.
Vlies = fiberdug
Vlies/folie = fiberdug + hulplast.

Måske man skulle overveje at tilføje noget hulplast i den tidlige og sene del af vækstsæsonen. :)

102 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 15.19

Det kan ikke være ret lang tid de har dem i jordblokkene. Der er ofte mere rod på de stiklinger jeg sætter og så er de jo også længere. Det undrer mig hvad fordelen er, men klart nok at de ikke når at knudre... Mht. Folien så synes jeg 40 C virker voldsomt. Jeg ved dog ikke præcis hvad de kan klare. Det vil sikkert være en fordel i ydersæsonerne, men så skal du have det af omkring 1 juli. Du får det ikke på igen. Så har jeg meget mere fidus til fiberdugen. Alternativt en ukrudtsdug i fibermateriale. Det har virket godt for mig. Jeg tror ikke den varmer så meget som plastik og så er der jo også fri passage for regnen.

103 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 15.33

Ukrudsdugen kan du forresten se i indlæg 3.

104 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juli 2020 kl. 18.43

@Claus, nej, det gør der heller ikke. Fra stiklingerne bliver stukket i blokken, og til rødderne bryder frem i siderne går der cirka 5 dage.
I det tyske forsøg fik stiklingerne ligeledes 5 dage til at slå rod i potterne før de blev plantet ud.
Jeg vedhæfter lige et billede at stiklinger klar til udplantning i kommercielt regi, fra firmaet nativaland. Som du kan se, er rodskudene kun lige akkurat blevet synlige.
At blive udplantet er altid en barsk omgang, og som du selv tidligere har nævnt, vil planter typisk stå lidt i stampe den første tid efter udplantning. For de planter der bliver sat med veludviklede rødder vil dette være knapt så stort et problem, da de jo vil kunne optage vand og nærig igennem de rødder som allerede er sat - det samme kan ikke siges om stiklingerne som kun har små rodskud at gøre godt med.

Mht hulplast + fiberdug, så tror jeg vi snakker/skriver lidt forbi hinanden. Hulplasten skal ikke under planterne, men over. Det er samme type plast som du har brugt til din polytunnel, forskellen er blot at der er lavet 200-400 små huller pr m2.
Og du har helt ret at 40C er alt for varmt, og den skal derfor kun ligge på de første 2-3 uger i Maj.
I det danske forsøg i 2018 testede de om det var nødvendigt at holde fiberugen fri af planterne ved hjælp af bøjler.
Konklusionen blev at det var det ikke så længe der var nogenlunde læforhold så dugen ikke kunne ligge og rulle på planterne.
Det betyder at man uden problemer kan sætte planterne og så bare overtrække med fiberdug + hulplast. Når dagtemperaturen så kommer over 15-20 grader engang i maj, kan man bare tage hulplasten af, og lade fiberdugen blive. Og så kan man jo lægge hulplasten på igen til september.

Ukrudsdug vs sort plastfilm blev netop testet i det danske forsøg i 2018. For nogle sorter var forskellen i slagbare ton/hektar på over 100%. Så jeg satser på den sorte plastfilm næste år. :)

105 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 19.18

Ah, jeg troede ganske rigtigt at du mente sådan en sort perforeret plastik som kendes fra jordbær produktion. Nu jeg er med, tror jeg bestemt det er en fordel. Jeg ved ikke hvad man kan købe sådan noget for og i hvor små mængder. Jeg brugte i sin tid en kraftig afdækningsplast som var meget billig. AOm det så er for træls at se på alt det plastik i haven er en anden sag vi hver især må gøre op med os selv.

106 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 19.24

Jeg tror ikke de der stiklinger har været i vand. Jeg har set tilsvarende anlæg mens de stadig sad på moderplanten. Spørgsmålet er om ikke min metode med roddannelse i vand er tættest på de såkaldte forkultiverede. Måske bedre... man kan i hvert fald ikke udlede noget om min metode ved at se på forsøg med den type stiklinger.

107 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 26. juli 2020 kl. 21.25

@Claus, hulplast kan bla. købes ved SW Horto. Jeg skal alligevel have bestilt en rulle fiberdug og insektnet, så kan lige bestille en rulle hulplast med når jeg alligevel er i gang.
Hvis i vil have noget fiberdug/hulplast kan i få det kvit og frit.

Hvis jeg skulle komme med et forsigtig bud på hvad der giver det bedste resultat mht at forkultivere i hhv vand og jord, så ville jeg satse mine penge på jorden. Jeg tror ikke det kan undgås at de bare rødder tager skade når de bliver "omplantet".
Men det er blot et bud. Det kunne være spændende at få det testet. :)

108 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 23.38

Jeg oplever ikke problemer med at rødderne tager skade. Jeg vil faktisk tro at risikoen er større hvis er startet i jord fordi jorden med sin vægt kan trække lidt i dem. Omvendt kan der være andre fordele ved jord, f.eks. at de danner flere fine rodhår. Det jeg studser mest over er nu at der bruges så lidt stikling til at starte planterne. Det er jo bare lige en enkelt node/bladsæt så vidt jeg kan se. Længere oppe (fra 52) havde vi jo en diskussion vdr. hvor mange noder det er optimalt at have med.

109 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 27. juli 2020 kl. 0.09

@Claus, jeg tænker netop at man bevarer de små fine rodhår ved at starte dem i en jordblok. Kunne ikke forstille mig at de overlever en udplantning efter start i vand. Men det er blot mit bud. :)

Mht internodier, så er der svar på det i den danske dyrkningsvejledning:

"Stiklinger uden jord skal straks efter hjemkomst sættes i vand, inden de udplantes. De er typisk mellem 25-
35 cm lange med 6-7 internodier. Ved plantningen stikker man 4-5 internodier i jorden, som så danner rødder
og bliver til de rodknolde, vi kalder sødkartofler. Ved brug af den størrelse stiklinger er der måske større
chance for, at planten etableres og giver højere udbytte.
Stiklinger kan også købes, hvor de er skåret og stukket i kasser med spagnum 1-2 uger før udplantning (rooted
cuttings). Denne type planter kan være vanskelige at plante med maskine.

Det er også muligt selv at lave stiklinger til udplantning. Herved sikrer man sig, at planterne har lige netop
den rette størrelse inden udplantning, når jorden er klar. Ofte giver det bedre chancer for en god start og
højt udbytte af god kvalitet. Ulempen er, at produktionsprisen for stiklingerne ikke kan konkurrere med stiklinger importeret fra Sydeuropa. Egen produktion af planter kræver et opvarmet væksthus med gulvvarme.
Der lægges et 30 cm tykt lag af kompost. I toppen af komposten lægges sødkartoffelknoldene, så de kun lige
dækkes af et tyndt lag kompost. Efter blot en uge ved 30 °C, begynder sødkartoflerne at spire, og efter yderligere et par uger er de klar til at man kan høste første hold stiklinger. Stiklingerne klippes, så de har 2 internodier (bladhjørner), og stikkes straks i våd spagnum. Efter blot 3-4 dage i potter i opvarmet væksthus har
stiklingerne sat rødder, og efter 5 dage er de klar til udplantning. Man kan typisk nå at plukke stiklinger to
gange af de samme sødkartofler, og afslutningsvis kan man brække spirerne af sødkartoffelknoldene og
plante dem også."

Om udplantning står der følgende:

"Jordtemperaturen ved udplantning af stikninger bør være nået 15 °C. Der må ikke være risiko for frost, da
sødkartofler ikke tåler frost. Stiklingerne kan plantes manuelt eller med en plantemaskine. Det vigtige her er,
at de kommer ned i fugtig, varm jord, så de hurtigt udvikler rødder. De må ikke plantes så dybt, at de kommer
ned i kold jord. Det anbefales at få dem plantet, så der er 4-5 internodier, som ligger skråt i den øverste del
af jorden (45° vinkel)."

Jeg tolker det som at der skal differentieres mellem antallet af internoider alt efter om stiklingerne er forkultiverede eller ej. :)

110 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2020 kl. 0.26

Ja sådan lyder det. Nu er det jo sådan at rødderne primært dannes fra noderne (der hvor bladene sidder) og ikke så meget på internodierne (stykket i mellem). Derfor kunne man få den tanke at antallet af begravede noder påvirkede antallet af afsatte knolde direkte. Jeg ved ikke om der er evidens for det modsatte eller om det bare er fordi producenterne af de små planter har bedst økonomi ud af at bruge så lidt materiale som muligt. Mht. Rodhårene, så dannes de ikke under vand, først når de kommer ud i jorden.

111 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 27. juli 2020 kl. 0.43

Jeg har ikke helt styr på terminologien, men jeg tror jeg er med på hvad du mener. :)
Sorten "erato orange" er sat til at kunne yde 50 tons/hektar, hvilket var det resultat der blev opnået i det danske forsøg i 2018 (48 tons - 41 salgbare).
Planterne ankom "pottet" som det kan ses på det vedhæftede billede. Jeg ved godt at det ikke beviser at 2 noder kan yde lige så godt som 5, men det viser i hvert fald at man kan opnå et rigtig flot resultat med kun få noder.

Jeg var ikke klar over at der ikke blev sat rodhår i vand. Så må opstart i vand vs jordklump komme an på et forsøg næste år.

112 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2020 kl. 10.55

Ja, det må prøves af. Man kan jo lave rigtigt mange stiklinger når man ikke bruger mere materiale (hos mig har pladsen nu hidtil været begrænsende).
Jeg tænker sådan nogle jiffypellets kan bruges. Du ved, det der skiver som hæver sig til en prop når man kommer vand på.

113 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 27. juli 2020 kl. 17.25

@claus, Jiffypellets lyder som en god løsning. Og ellers er der de der jordformere. Kan ikke lige huske hvad de hedder.

Jeg smider lige et link op til en facebook gruppe for dyrkning af sød kartoffel i europa. Ejeren af Nativaland, og flere producenter i Holland og Tyskland er meget aktive derinde. Det virker til at der er meget god erfaring at hente derinde.
Bla bliver der diskuteret hvor mange noder der er optimalt, samt hvor tidligt/sent man bør plante. Det virker ikke til at der for alvor er megen viden til rådighed mht til det sidste.

Link:

og så får i også lige et billede fra gruppen af sorten "Bellevue" som er i færd med at danne knolde - bare for hyggens skyld. :)

114 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 27. juli 2020 kl. 17.26

115 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 27. juli 2020 kl. 17.27

Og billedet kom vist heller ikke med. :)

116 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 2. august 2020 kl. 23.31

Så er der lidt nyt herfra.

Jeg har skrevet med ejeren af et hollandsk gartneri, som har stor erfaring med søde kartofler. Han dyrker flere sorter, og knoldende bliver afsat til andre gartnerier til salg. I kan se mere her: www.kwekerijdezoetewei.be/Knollen_zoete_aardappel.php

Han skriver at T65 er den absolut bedste sort til friland (uden sort plastik), men at sorterne "Indosweet", "Beauregard Improved" og "Biovita" også klarer sig rigtig godt på friland (de har alle orange kød).
De 4 sorter (mfl.) kan købes her: www.denoudekastanje.be/producten/plantgoed/zoete-aardappelen/293-zoete-aardappel-planten-ipomoea-batatas?fbclid=IwAR2AIxSTIcjIPF7WF1zQwAYOlug0tVHavVt7eo2zNT7YriV5fLAk7Ms4Pws

De forhandler dem som knolde, så det er ren luksus.

117 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2020 kl. 11.30

Det lyder godt Anders. Ved du om de leverer hele vinteren eller hvordan?
Hos mig nyder de at der endelig er kommet varme. T65 har en klar føring over jorden. Det er de forreste til højre.

118 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. august 2020 kl. 11.44

Eller øverst til højre sådan som billedet kom til at vende.

119 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 9. august 2020 kl. 23.51

De leverer knolde fra november til medio marts.
Fedt at dine planter trives! :)

120 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2020 kl. 17.36

En god uges tid med varmt vejr senere.

121 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 5. september 2020 kl. 22.43

Der har været godt gang i dem her i august. Her er en lille status og nye billeder: madoghaveliv.dk/soede-kartofler-i-termojakke/

122 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 28. september 2020 kl. 13.43

Det ser jo meget lovende ud! :) Hvornår regner du med at høste?

Jeg har som sagt ikke søde kartofler i år. I stedet har jeg forsøgt mig med butternut squash på friland - det ser ud til at blive en succes.

123 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 28. september 2020 kl. 16.40

Forspiring:
Mit første år som sødekartoffeldyrker har klart efterladt mig det indtryk at forspiring er en anselig gevinst i sikringen af stærke planter. Nyudplantede stiklinger er bare utrolig udsatte overfor skadedyrsangreb. Jeg mistede selv flere planter og måtte plante nye stiklinger. Igennem sæsonen har der været kæmpe vækstforskel i mine forspirede-, og hjemkøbte planter, i forhold til de direkte udplantede stiklinger. Særligt carolina ruby viste sig meget sårbar ved direkte udplantning som stikling. Mine forspirede stiklinger fra min rema1000 kartoffel gjorde det i modsætning rigtig godt. Bladformen og farven på mine carolina ruby, beauregaard og rema1000 er fuldstændig identiske, så det bliver spændende at se hvad der gemmer sig under jorden på mine rema1000 planter.

124 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 28. september 2020 kl. 16.52

Beplantningen i mine væksthuse og kasser har været tæt, og måden planterne har kompenseret for manglende plads, er ved at vokse opad i lag, og danne store blade i størrelsen af en hånd. De stærke forspirede planter jeg fik tilsendt fra tyskland har vist sig utrolig potente og en ranke har strakt sig 4 m fra plantestedet. Om de indkøbte- og forspirede planter ender med et højere udbytte bliver spændende at se.

125 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 28. september 2020 kl. 16.59

Frilandsplanterne:
Min frilands beplantning uden dug eller overdække har ikke nået den samme bladstørrelse eller omfang som i væksthusene og de fiberdugoverdækkede vækstkasser. Alligevel kan jeg tydeligt se jorden løfte sig, og en enkelt kartoffel er endda brudt igennem.

126 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 28. september 2020 kl. 17.16

Høst:
Den næste uge varsler mildt vejr, men derefter dykker temperaturen. Alle mine planter har haft mindst 4 månneder (120 dage) udendørs. Desværre levede Juli ikke op til mine sommerforventninger, og vi er meget langt fra et højt antal af dage over 25 grader, eller bare dage med 6 timers sol. Vi ved at det danske klima ikke er optimalt for dyrkning af sødekartoflen, men jeg synes alligevel vi må siges at have haft en pæn sæson.
Min plan er at høste første halvdel i midten af oktober og så se om jeg kan øge størrelsen på den anden halvdel ved at lade dem stå 14 dage længere. Alt afhænger dog af vejret.

PS jeg er vildt imponeret af den Hollanske side som Anders har linket til. Utroligt hvordan de har opnået op til 3 kilo per plante. Det forventer jeg ikke at komme i nærheden af.

127 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. september 2020 kl. 19.00

Hej Frank og Anders. Godt at se i hænger på. Mine har hygget sig under fiberdugen her i efteråret. Jeg tror det kompenserer lidt for Juli. I dag har jeg gravet de første op. En Carolina Ruby (th) gav 200g og T65 (tv) gav 780g. Håber på lidt bedre udbytter nede ad rækken. Der kan også dukke flere op når jeg bedre kan grave uden at forstyrre de resterende.

128 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. september 2020 kl. 19.01

Før opgravning

129 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 30. september 2020 kl. 19.43

Hej Claus,
Det ser godt ud. Mine carolina ruby har heller ikke vist de bedste takter i år.
Hvad er dine erfaringer med at høste senere. Her på Als holder vi stadig en jordtemperatur på 15 grader. Vil kartoflerne kunne trække næring fra bladløvet indtil frosten sætter ind?

130 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. september 2020 kl. 23.34

Altså, de bliver ved med at se fine ud til frosten tager dem. Man skulle tro at kulden netop fik dem til at trække alle ressourcer ned i knoldene, men det synes jeg ikke jeg har kunnet se. Jeg tror desværre ikke der meget mere at hente i år.
Hvad er det for en der blomstrer? Det har jeg aldrig oplevet.

131 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 3. oktober 2020 kl. 17.54

Jeg er bange for du har ret angående at trække ressourcer ned i knoldene som man ser det ved almindelige kartofler. Hvis din hypotese/erfaring holder stik, så må man omvendt formode at knoldene vokser parallel med bladvæksten over jorden?
Mine planter skyder fortsat. Burgundy er den med blomsten, og den skulle være den sødeste af sorterne, men et appelsinfarvet frugtkød. Den ser jeg frem til, for den har virket kraftig voksende denne min første sæson. Jeg har set på vejret de næste par uger og jeg tror jeg fortsat med de solskinstimer der er udsigt til, kan presse mere vækst ud af knoldene. Min porrøse jord og mulighed for overdække, hindre fugt ved regn, og dermed råd. Jeg burde derfor ikke løbe nogen større risiko ved at vente med at høste. Jeg høster dog enkelte i "kartoffel" ferien, af ren nysgerrighed og utålmodighed

132 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 4. oktober 2020 kl. 23.02

Deler lige en meddelelse fra en sweet potato gruppe på Facebook :
" in Northern Europe you need to be finished somewhere in the middle of October. Sweet potatoes get damaged when they get below 10 degrees. So when you need to harvest, you must harvest"
Jeg vil prøve at holde kartoflwrne i jorden så længe jeg kan holde jordtemperaturene over 10 grader. Bliver nætterne for kolde, må det hele op, men indtil nu skyder planterne altså stadig, så jeg holder ud... Krydser fingre

133 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 10. oktober 2020 kl. 12.23

Hej Claus,
Fik du det hele høstet?
Jeg vil høste mine fritstående i denne weekend og forsøge at udnytte de mange solskinstimer i den kommende uge til at fremme lidt væksten i de øvrige. Med nattemperaturer på ned til kun 7 grader og dermed en kraftig faldende jordtemperatur, så kan jeg vidst ikke forsvare at holde knoldene i jorden meget længere.
Jeg skal nok bringe udbyttet her på siden
Kartoffelspande og murerbaljer ryger først.

Har du gode råd til skindannelsesprocessen?

134 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. oktober 2020 kl. 23.08

Jeg har ikke haft tid til at høste mere, men gør det en af de nærmeste dage. Jeg plejer ikke at gøre noget særligt ud af skindannelsen da jeg ikke har mulighed for at opbevare dem ved de rette temperaturer.Så vidt jeg husker er det ret varmt. 30 grader?

135 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 13. oktober 2020 kl. 22.48

Jeg tror ikke det er nødvendigt at sårhele/hærde skindet.
I kommercielt regi tager knoldene skade når de bliver høstet og det er derfor nødvendigt at sårhele. Ligeledes skal skrællen hærdes så de kan tåle at få knubs under transporten rundt omkring i verden.
Så bare i søger for at være forsigtige når i høster, så burde det ikke være et problem. :)

136 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 15. oktober 2020 kl. 12.08

Jeg regner med 20 kilo som skal opbevares, så jeg tror de bliver dårlige hvis jeg ikke får dannet ordentlig skin. Vi elsker også en ovnbagt kartoffel, men størrelsen på egen avl, bliver nok ikke til dette.

137 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 15. oktober 2020 kl. 13.34

Så er de første kartofler høstet.
Kartoflerne i mine to murerbaljer viste ingen tegn på yderligere vækst. Ingen nye skud og blade, så jeg så ikke grund til at have dem længere tid i jorden.

3 planter var godt forspirret fra planteskolen og det bar udbyttet også præg af.
Sakura 550g - Burgundy 420g - Evangeline 540g

3 planter var egne stiklinger uden forspirring
Caroluna død - Beauregard 140g - T65 190g

138 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 15. oktober 2020 kl. 13.57

Erfaringer :
Forspirring absolut nødvendigt i dansk klima.
Forspirret planter chokkes voldsomt når de går fra konstante indendørs 20 grader til udendørs temperaturer.
Utøj i stiklinger er bare no go og skal undgåes. Planten regnfang (står overalt i danske grøfter) har ry for at holde utøj væk, men jeg vil skrive mere om utøjbekæmpelse i et sener indlæg.
Flere nioder i jorden, giver kartofler fra hver niode. Bemærk mine T65 og Beauregard (billede). De har begge kartofler fra alle tre nioder.

Spørgsmål :

Claus - Er det dit indtryk at flere nioder giver flere kartofler end en niode, og er vægtudbyttet større ved flere nioder?

Jeg har bemærket at mine købte planter fra planteskolen har mange forgreninger direkte fra spirringsstedet. Det giver nogle meget potente planter, da de fra start vokser o flere retninger. Hvordan opnår man mange forgreninger på stænglen fra start?

PS glæder mig til at høste første halvdel af mine 2 vækstkasser og 2 væksthuse. Disse planter har mindst dobbelt størrelse af de planter jeg netop har høstet. Mit mål er 1 kg i gennemsnit per plante (drømmetænkning måske).

139 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 15. oktober 2020 kl. 14.29

Utøjs bekæmpelse :
Som lovet kommer her lidt om utøjsbekæmpelse.
Meget utøj foretrækker 20-25 grader og relativt tørt klima, som i et drivhus. Planten regnfang (billedet, kendt under flere navne) kan efter gammel skik og tro holde utøj væk. Kan nemt findes i alle danske grøfter. Graves evt op og holdes som plante i drivhuset, eller i vores tilfælde omkring sødkartoflerne.
En stikling med kun få blade overlever ikke et angreb, så pas på i den indledende fase. Sulfovand påsprøjtet kan være præventiv beskyttelse. Det skader ikke planten.

Når uheldet er ude :
(jeg havde først spindemider, dernæst mellus, og sidst bladlus som ikke er ualmindelige i kartoflerne).

- forstøvning fra højtryksrenser kan spule dyr og æg af bladenes underside (virkede godt mod min spindemider). Det hæver samtidig luftfugtigheden som er godt for planterne og samtidig noget utøjet ikke er vilde med.

- hårdtangrebne blade bør fjernes, til hindring af yderligere spredning.

- blanding af sulfo, sprit og vand. Jeg blandede lidt sulfo (ligger en hinde på bladene, som holder dyrene fra at kunne fæstne deres æg), håndsprit, som i disse coronatider sælges overalt, dtæber de levende dyr (for meget sprit brænder bladene, så vær lidt varsom). Sprøjtes med forstøverflaske på bladene, særligt undersiden. Forsigtigt kan man nulre bladene og fjerne æg og dyr.

- mider til at dræbe utøj kan købes, men i min optik alt for dyrt.
- utøjs bekæmpelse ksn også købes, men meget dyrt i forhold til selv at lave det.

140 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. oktober 2020 kl. 23.58

Hej Frank. Det ser da ikke så tosset ud. På de par planter jeg har høstet sad alle knoldene ud fra den nederste node, så det er jo det modsatte resultat... Jeg gad også godt vide hvordan gartnerierne får dem til at forgrene sig mere. Måske kommer det af sig selv når man laver stillingen af et lille stykke.

141 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 16. oktober 2020 kl. 4.46

Tak Claus,

Det var min gratis kompost fra genbrugsstationen i nogle murerbaljer med hul i bunden for afvanding. Nemt, billigt og muligt for alle, også for hvem som bor i lejlighed med altan.
Desværre var disse planter de værst ramte af spindemider i opstartsfasen, fordi værtsplanten for miderne blev plantet ud her. Det kostede min Carolina ruby livet, og satte mine to andre stiklinger kraftigt tilbage, da jeg måtte fjerne de kraftigst angrebne blade. Der er jo ikke mange blade på en nysat stikling. Bedre gjorde det ikke at min kæreste fik kørt halvdelen af bladstænglen på min T65 af med plæneklipoeren. Svært tilgivelig handling fra hendes side, haha.
Imorgen afholder vi smagstest på de 5 høstede sorter. Burgundy skulle være særlig sød og med meget flot orange frugtkød. Den og den violette kødet sakura, glæder jeg mig specielt til.

Ja, gartneriernes hemmelighed til en kaftig forgrening, må vi få lustet ud af dem. Jeg kunne konstaterer de bruger godt med gødning i forspirringsperioden, og mon ikke kunstig lys og varme også tilføres i en lille måneds tid? Det forklarer dog ikke forgreningerne. Måske de klipper dem??? Jeg fik jo nærmest små buske tilsendt fra dem.

142 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 16. oktober 2020 kl. 13.37

Man kan vel næppe lave små "buske" uden at gå på kompromis med formen på kartoflerne?

Mht antal nodier og knolde, så har jeg ikke kunne finde videnskabeligt belæg for det (antal nodier vs antal kartofler), og jeg kan læse at avlerne generelt er uenige om det har det store at sige for det endelige resultat (i kg).

Jeg tror i det hele taget ikke at et stort antal laringsrødder, er noget man skal stræbe efter i vores klima. I hvert fald ikke hvis man kigger på de tyske avleres erfaringer.
Planterne kan simpelthen ikke trække så mange laringsknolde, og resultatet bliver mange, meget små uanvendelige knolde.

I stedet bør vi bruge vores energi på at finde sort biofilm til en fornuftig pris - for det gør tydeligvis en voldsom forskel i både bladmasse og høst i kg. :)

Her en sammenligning af biofilm vs ingen biofilm fra det nordlige tyskland: twitter.com/sweetpotatoeuro/status/1293580877595893760

143 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 16. oktober 2020 kl. 17.36

Hej Anders,

Min plan er at udplante stiklinger fra mine planters lange afstikkere, der hvor de har sat begyndende rødder. (jeg læser at nogle anbefaler afklipning af disse afstikkere, eftersom de tjener som forplantning og ikke lagring gennem vækstsæsonen?).jeg har selv en næsten 4 meter lang afstikker.
Jeg vil sætte disse stiklinger i 1,3 liters urtepotter, og lade dem vokse indendørs over vinteren. Klippe dem ned og dermed prøve at få mange forgreninger fra start. Jeg vil forsøge at gøre det samme som gartnerierne, men i et meget langsommere tempo, da jeg ikke kan tilbyde kunstigt lys. Det er tænkt som et forsøg på at skabe mere robuste startplanter til udplantning, da jeg kan se de giver større udbytte, og er langt bedre rustet overfor skadedyrsangreb.

Angåend nioder, så deler jeg din antagelse. Dansk klima tillader ikke mange lagringsrødder, så hellere få men større knolde.

Jeg har kunnet se kæmpe forskel på plantestørrelsen, afhængit af om jeg har haft sort ukrutsdug på jorden eller ikke. Vi taler om 3 gange så store planter ved brug af sort ukrudtsdug. I de forsøg du har linket til, er udbyttet endnu større ved brug af sort biofilm, så det bliver nok min løsning i næste sæson.

144 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. oktober 2020 kl. 15.49

Langt den største i år på knap et kg. T65 (selvfølgelig). Jeg vender tilbage med mere.

145 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Frank Appelon, 18. oktober 2020 kl. 0.10

Den ser flot ud 👍

146 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 21. oktober 2020 kl. 11.05

Frank, jeg kan godt se ideen bag at skabe store planter indendørs for så at plante ud senere, for derved at give dem et forspring.
Men jeg tror ikke det er en god ide - især ikke hvis du har tænk dig at udplante så tidligt som muligt.
Min erfaring er at små planter (på de stadie hvor de har 1-2 blivende blade), er langt mere hårdføre og omstiller sig langt bedre end større planter. Jeg synes tit man oplever at større planter går i stå i længere tid, bladende som planten havde da den blev udplantet, får aldrig rigtig omstillet sig.
Laver du større planter vil det også give snoede rødder, hvilket kan føre til et mindre udbytte.

Jeg ved godt at dine egne forsøg peger på noget andet, men jeg mener ikke at man kan udlede noget af dem, når både stiklinger og planter var angrebet af skadedyr fra start (for så har de større planter jo helt klart en fordel).

Men det er blot min mening. Jeg planlægger at udplante stiklinger (som har slået rod i muld), i midten af maj næste år.
Så må vi se. :)

147 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Engstrøm, 24. oktober 2020 kl. 20.25

skulle man være intereseret i små planter af sødekartofler kan de bestilles hos grøntboden.vi kan levere sorterne erato white-erato gusto-erato plano og erato orange.de 3 først nævnte er hvide i kødet har selv lavet ca 300 kilo i år .planterne skal bestilles senest d 01-02-2021. for info eller bestilling skriv til chr.multiservice@.com eller ring til 21230670 mvh christian.

148 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 24. oktober 2020 kl. 22.13

Det lyder spændende Christian. Er det muligt at købe kartoflerne?

149 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Engstrøm, 24. oktober 2020 kl. 22.19

har solgt alle dem jeg har lavet i år.

150 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 24. oktober 2020 kl. 22.32

Det var da en skam. Men det tyder da godt for den danske produktion. :)

Vil du fortælle lidt om hvordan du har dyrket dem?

151 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Engstrøm, 25. oktober 2020 kl. 8.24

nærmere info skriv til chr.multiservice@gmail.com.

152 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Engstrøm, 25. oktober 2020 kl. 8.24

nærmere info skriv til chr.multiservice@gmail.com.

153 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. marts 2021 kl. 11.54

Så nærmer sæsonen sig igen med hastige skridt - er i andre gået i gang med at forkultivere? og hvilke sorter satser i på i år? :)

154 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 10. maj 2021 kl. 15.19

Så kom de første af mine søde kartofler.

3 sorter, og 2 af hver sort.

"Witte van der echohave" har T65 som stamtavle. Men den sætter flere, mindre knolde sammenlignet med T65. Den har samme udbytte på friland som T65 (med hvide knolde i stedet for lilla).

"Molokai Imporved" har lilla kød, og skulle klare sig næsten lige så godt på friland som T65.

"Golden Eye" er en helt ny sort, fremavlet af Dimitri Jacobs. Den skulle klare sig rigtig godt på friland. Kødet skulle være gulligt/gyldent og smage helt fantastisk.

Så mangler jeg blot at modtage sorterne "Burgundy" og "Evangeline" fra en tysk leverandører.

Planen er at dele rankerne i mindre stykker (2 nodier), og så fremdrive dem i en vækstkasse ved 30 grader. Det skal nok blive spændende! :)
"moderplanterne får lov til at beholde 1 nodie. Om de så skal sættes med de andre, eller om de skal plantes i murebaljer, har jeg ikke helt bestemt mig for endnu.

Claus og Frank, dyrker i søde kartofler i år?

155 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 12. maj 2021 kl. 20.35

Lige en hurtig update her fra Slagelse. :)

Mine planter har nu tilbragt to dage i min spirekasse ved 30 grader og med rigeligt vækstlys.
Allerede efter et døgn i kassen (øverste billede) havde rankerne rejst sig mod lyset, og fået en sundere kulør.
Samme dag blev græskarplanterne fjernet, og der blev sået meloner.
I dag (midterste billede), efter 2 døgn i spirekassen, ser planterne for alvor sunde ud igen. Der er ny bladvækst, og rødderne spreder sig med lynets hast.
Rødderne som kan ses på nederste billede er fremkommet på blot et døgn!
Nu mangler jeg blot de sidste to sorter fra Tyskland før jeg kan begynde at lave nye planter. Det skal nok blive spændende! :)

156 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. maj 2021 kl. 23.41

Hej Anders. Det spændende ud. Jeg er også på i år. Jeg dyrker T65 og Carolina Ruby. Pga travlhed på andre fronter bliver det ikke nogen udvidelse af projektet i år.

157 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 14. maj 2021 kl. 14.26

Det lyder godt Claus! Dyrker du ikke Beauregard i år?

Hos mig vokser planterne fortsat med lynets hast. Jeg har hævet lampen lidt, og skruet lidt ned for varmen i kassen for at bremse væksten en anelse.

Som det ser ud nu, kan jeg lave nogle ekstra planter hvis du kunne tænke dig at prøve dem. Er det noget der kunne have interesse?

I dag fandt jeg to blade med noget der ligner små hvide krystaller på bladene. Jeg er gået alle blade igennem på planterne, og det ser ikke ud til at have spredt sig.
Det ligner til forveksling det billede Frank lade op her i tråden sidste år. Mon der er tale om et skadedyr?

158 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2021 kl. 21.03

Nej, jeg har droppet Beauregard i år. Jeg synes ikke rigtig den kan noget som mindst en af de andre gør bedre.
Det er lidt svært at se hvad der er los på dit foto, men jeg plejer at opleve noget lignende så længe de er inde. Jeg tror det er noget fysiologisk.

I år forsøger jeg mig med jiffypots og sådan nogle stiklinger.

159 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. maj 2021 kl. 15.49

Jeg stillede samme spørgsmål i en facebook gruppe for avlere af søde kartofler i Europa - og det ser ud til at du har helt ret i dine antagelse. Det blev identificeret som værende "ødemer". Mine planter groede ved 100% luftfugtighed, så det er nok årsagen.

Mere om fænomenet her: www.missouribotanicalgarden.org/gardens-gardening/your-garden/help-for-the-home-gardener/advice-tips-resources/pests-and-problems/environmental/oedema.aspx

Det lyder spændende med jiffypots. Hvilken temperatur kører du med? Og får dine planter kunstigt lys?

Jeg regner med at lave stiklinger en af de kommende dage.

160 af 211 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. maj 2021 kl. 15.49

Slettet af administrator 28. maj 2021 kl. 15.49.

161 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. maj 2021 kl. 18.08

Billederne fra Missouri botaniske have ligner fuldstændig det jeg plejer at se. Selvom de skriver at det hyppigst ses på undersiden af bladene, så viser billederne jo også eksempler hvor det er på oversiden.

Mit setup er meget sløset i år fordi jeg ikke har nået at sikre det gode vindue mod katte. De står i et kælderrum ved et vindue mod en nedsænket terrasse mod vest. Der er nok en 17-18 grader on natten og lidt over 20 nu hvor solen står på.

De sætter fint rod i jiffypots. Man kan let lave en masse planter på denne måde.

162 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 24. maj 2021 kl. 18.21

Det ser jo super godt ud!

Er det to nodier i jorden, og et over? Og hvor mange dage har det taget at forme de rødder man ser?

163 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 24. maj 2021 kl. 18.35

Der er en node over og en under jorden, ligesom den jeg viste på forrige foto (jeg skal dreje telefonen 45 grader for at se hele billedet). Den blev lavet 12/5 og man kunne se rødder efter en uges tid.

164 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 24. maj 2021 kl. 21.22

Mon det kan give problemer at jeg laver mine ved 30 grader?
Det vil jo betyde at planterne bliver udsat for en større temperaturforskel, sammenlignet med dine, når de bliver udplantet.

165 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 24. maj 2021 kl. 21.22

Mon det kan give problemer at jeg laver mine ved 30 grader?
Det vil jo betyde at planterne bliver udsat for en større temperaturforskel, sammenlignet med dine, når de bliver udplantet.

166 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. maj 2021 kl. 11.22

Jeg har forresten skaffet hulplast hvis det har interesse. :)

167 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. maj 2021 kl. 11.22

Jeg har forresten skaffet hulplast hvis det har interesse. :)

168 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. maj 2021 kl. 19.32

Så fik jeg lavet planter. Det blev til 48 styk.
Hver plante har 2 nodier i jorden, og et aktivt vækstpunkt over.
24 af dem står i en kasse ved 30 grader, og de andre ved 20-24 grader.
Stiklingerne jeg har brugt er ret små. Håber ikke det har betydning for det endelige resultat.
Jeg vedhæfter lidt billeder af herlighederne. :)

169 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. maj 2021 kl. 19.33

Stikling i potte.

170 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. maj 2021 kl. 19.34

3 sorter på billedet, med 8 planter af hver.

171 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 25. maj 2021 kl. 19.35

Setup med varme + LED vækstlys.

172 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 28. maj 2021 kl. 12.03

Lige knap 3 dages vækst ved 25 grader - Det går stærkt!
Jeg har yderligere 24 planter som står ved 20 grader. De er kun så småt ved at danne øjne/anlæg til rødder.

173 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2021 kl. 22.08

Det ser godt ud Anders. Svært at sige om mine får fordel af den lidt lavere temperatur når de skal ud. De har i hvert fald en ulempe med at have stået i for svagt lys, det er der ingen tvivl om.
Jeg regner med at få mine ud i weekenden med fiberdug over.

174 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 28. maj 2021 kl. 22.08

Det ser godt ud Anders. Svært at sige om mine får fordel af den lidt lavere temperatur når de skal ud. De har i hvert fald en ulempe med at have stået i for svagt lys, det er der ingen tvivl om.
Jeg regner med at få mine ud i weekenden med fiberdug over.

175 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 30. maj 2021 kl. 18.39

Fik du udplantet, Claus?
Mine kan først komme i jorden den 4 Juni, så i dag måtte de nøjes med at nyde det gode vejr i er par timer - hvilket jeg nok ikke skulle have gjort. Rødderne som stak ud af potterne er visnet i det gode vejr. Men så lærte jeg den lektie. :)
Planterne til højre har vokset ved 25 grader mod 20 grader for planterne til venstre.

176 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 30. maj 2021 kl. 18.44

Jeg tog et par stikprøver for at se rodudviklingen for planterne der har vokset ved 20 grader.
De der ikke så "sunde" ud, havde endnu ikke sat rødder, og Spørgsmålet er om de mon overhovedet kommer til det?
De sunde planter var derimod godt i gang (billede).
Blev alle dine planter til noget? Eller havde du også nogen der ikke rigtig kom i gang?

177 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. maj 2021 kl. 20.34

Ja, alle mine kom fint. Jeg tror måske der et eller andet gunstigt ved de der jiffy potter. Måske kommer der mere ilt til fordi der ikke er nogen potte. Mine stod bare i en farsbakke.

De kom ud i dag sidst på eftermiddagen og er dækket med fiberdug. Jeg håber det også beskytter mod solskoldning.

Grunden til at jeg kun har en node under jorden er, at der var længere mellem dem på mine moderplanter. Havde de siddet så tæt som på dine havde jeg også sat to under jorden.

178 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 31. maj 2021 kl. 21.02

Det kan godt tænkes at jiffypots er vejen frem. I hvert fald hvis man vil lave planter ved stuetemperatur.
Jeg tog nogle flere stikprøver i dag af planterne som har vokset ved 20 grader, og det er samme billede som i går. Nogle planter er i fin vækst, mens andre stadig står i stampe.
Planterne som har vokset ved 25 grader er derimod alle i god vækst, så det kunne tyde på at de 5 grader er af stor betydning hvis man vælger at bruge pottemuld som medie.

Har du planer om at lade dugen ligge på resten af sæsonen, eller kun lige til de er kommet i gang?

Mht noder, så er det store spørgsmål jo om det har betydning for udbyttet om man sætter et eller to noder under jorden.
Jeg har fundet lidt blandende udmeldinger på nettet.

179 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 3. juni 2021 kl. 13.46

Så er der lavet jordkam til mine søde kartofler, og jeg satser stærkt på at jeg når at få dem i jorden i dag.
Det har været svært at bearbejdet jorden ordentligt i dybden med den fræser jeg har lejet, så jeg er i tvivl om der er "dybt" nok til rødderne. Må bare håbe på det bedste.

Er dine planter kommet godt fra start?

180 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2021 kl. 22.50

Jeg tror jeg mister er par stykker som noget synes at have bidt i. Jeg lagde lidt kompost på lige før plantning og det var vist lidt for levende. De fleste står fint. Jeg nu beholder nok dugen en uge eller to alt efter vejret.

Mht antal noget, så tænker jeg at flere noder nok giver flere knolde nok også risiko for de bliver mindre.

Flot kam. Jeg tænkte på det, men endte med at holde flat (igen).

181 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 20.52

Her i Slagelse er alt ikke gået som forventet.
Jeg havde sat mig fast på at bruge en metode som jeg fandt på nettet, hvor man beklæder jordkamme med klar plastik. På ryggen af kammen laves nogle snit parallelt med kammen hvor de søde kartofler plantes igennem. Toppen af kammen skal så formes så vandet selv løber ned til planterne - men det kunne jeg ikke få til at fungere optimalt. Muligvis fordi min kam ikke var bred nok (jeg lavede den lidt smallere end det ses på billedet).
Et link til den omtalte guide kan findes her: www.motherearthnews.com/organic-gardening/growing-sweet-potatoes/growing-sweet-potatoes-zm0z11zsto#axzz2ULaG8pYE

Det betød også at jeg måtte finde en anden måde at vande på. Valget faldt på drypvanding, da der så også er mulighed for at gøde via drypslangerne. Det ser ud til at virke efter hensigten.
Jorden bliver utroligt varm, og fugten er nem at holde i kammen grundet plastikken.

Der kommer lige et billede af der her. Søde kartofler til højre, og meloner til venstre.
Jeg har endnu ikke dækket med fiberdug, men regner med at gøre det i morgen.

182 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 20.56

Her kommer lige nogle billeder af de forskellige sorter. "burgundy" er en anelse bagud, men ellers ser de alle sunde ud, og virker til at være i god vækst.

Her er det "Golden eye"

183 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 20.57

"Molokai improved"

184 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 20.58

"Witte van de echoeve"

185 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 20.59

"Evangeline"

186 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 21.00

"Burgundy"

187 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 21.02

Og så seks planter uden plastik, på samme kam som de andre.

188 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 8. juni 2021 kl. 21.07

Mht antal noder, så fandt jeg dette: www.growingformarket.com/articles/A-new-way-to-propagate-sweet-potatoes

Her skriver de at der ingen bagside er ved at starte planter med blot en node.
Det modsatte er dog beskrevet her: www.sustainablemarketfarming.com/tag/single-node-sweet-potato-plants/

Altså, 1 node gav cirka det halve udbytte, sammenlignet med 2 noder.

Det er ikke helt nemt at blive klog på.

189 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 9. juni 2021 kl. 13.51

Og så kom der endelig fiberdug på.

190 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 18. juni 2021 kl. 22.21

Hurtig update her fra Slagelse. :)
Planterne er i god vækst, og ser sunde ud.
Der er dog en klar trend - planterne som er plantet igennem den klare plast, er i voldsom vækst, sammenlignet med planterne i murebaljer/bar jordkam.
På det vedhæftede billede ses sorterne "Golden Eye" (øverst), og "Evangeline" (nederst). Øverst er der tale om plast vs bar kam, og nederst plast vs murebalje.
Det skal dog lige tilføjes, at fiberdugen blev fjernet dagen efter den blev lagt på, grundet vandingsproblemer, hvilket ikke ligefrem har gjort det nemmere for planterne uden plastik.

191 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 29. juni 2021 kl. 20.59

Endnu en lille update fra Slagelse. :)
Forskellen mellem planterne uden plast og med plast er nu enorm, for at sige det mildt.
Indtil videre har der ikke været problemer med ukrudt under den klare plast, så det ser lovende ud.
Jeg har også erhvervet mig et jordtermometer så jeg kan følge lidt med i temperaturene under plasten. Det har været endnu en øjenåbner.
Nogle dage er der tæt på 10 graders forskel på temperaturen i den bare jordkam, og jordkammen med plast. Overraskende nok ser der ikke ud til at være forskel på flad, bar jord og jordkam uden plast. Så det tyder ikke på at det kan betale sig at lave jordkamme med mindre man har i sinde at beklæde dem med plast.

192 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juni 2021 kl. 19.51

Sådan ser mine ud nu. De er noget uens fordi nogle blev skadede i det første døgn efter udplantning (se180). De skadede T65 kom sig men er bagud. Carolina ruby har jeg efterplantet med nye stiklinger. Jeg burde nok have vandet lidt mere. Ingen plastic, kun fiberdug et par dage pga. det varme vejr

193 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 12. juli 2021 kl. 19.59

Det er en skam at dine planter har fået en skidt start. Er det mon sengle der har været på spil?

I Slagelse går det fortsat godt. Trods det halvkolde vejr de sidste par uger, er der god vækst i planterne. Fiberdugen har virkelig gjort en stor forskel.
Her et sammenklip som giver en ide om hvor hurtigt væksten er under fiberdugen.
04.07.21 til venstre og 11.07.21 til højre.
Fiberdugen blev dog fjernet i går, og bliver først lagt på når der igen loves gråvejr.

194 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 12. juli 2021 kl. 20.10

Her kommer også lige en sammenligning af 2 dyrkningsmetoder for sorten "Evangeline". Sort murebalje øverst, og jordkam med plast + fiberdug nederst.
Forskellen er enorm.

195 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 12. juli 2021 kl. 20.11

*18.06.21 til venstre, og 11.07.21 til højre.

196 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. juli 2021 kl. 21.51

Det ser super godt ud Anders. Pas på de der græskar (formoder jeg) ikke pludselig løber søde kartoflerne over ende.
Jeg tror det var bænkebidere mv fra komposten som gnavede i mine små planer, men det var jo kun nogle af dem, så det skal nok gå.

197 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 13. juli 2021 kl. 11.33

Planterne i venstre er meloner, og jeg har indtil videre er der lykkes at holde dem i hver deres spor. Jeg kan dog godt se nu at de er plantet for tæt. Men jeg håber jeg kan blive ved med at guide dem i hver deres retning. :)

Der er også noget der spiser af min plante i murebaljen. Mon det også er bænkebidere?

198 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 14. juli 2021 kl. 9.48

Lidt overraskende udvikling her i Slagelse. Flere af mine planter ser ud til at have påbegyndt knolddannelsen, og man ser jorden bule op og revne under flere af planterne.
Men det mest overraskende er, at det også gælder planterne uden plast ! Eller nærmere bestemt, begge mine "molokai improved" planter uden plast.
Jeg vedlægger et billede af begge planter.

199 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 14. juli 2021 kl. 9.50

Og den anden.

200 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. juli 2021 kl. 13.57

Endnu en lille update.
Planterne viser nu tydelige tegn på knolddannelse. Både planterne med, og uden plast.
Knoldene under plasten ser dog ud til at være meget større, sammenlignet med dem uden plast.
Her et billede af sorten "molokai Improved", hvor knoldene skubber planten fri af jorden.

201 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 23. juli 2021 kl. 14.01

Og her en plante af sorten "Evangeline" under plast, hvor knolden har løftet planten 5-6 cm fri af jorden.
Knolden virkede til at være stor. Måske 300-400g.
Det bliver spændende at se om der også gemmer sig noget under de andre planter.

202 af 211 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 4. november 2021 kl. 20.19

Slettet af administrator 8. november 2021 kl. 20.12.

203 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 4. november 2021 kl. 20.19

Så kom de søde kartofler i hus. 32,45 kg alt i alt. De har dog en tildens til at sætte knolde ret langt fra planterne, så det er ikke sikkert at jeg har fået alle med.

Vægten fordeler sig således på sorterne.

Under plastik:
Molokai improved 4,12 kg/1,37 kg pr plante.
Golden eye 3,9 kg/0,975 kg pr plante.
Witte van de ecoheve 9,61 kg/2,4 kg pr plante
Burgundy 3,97 kg/0,992 kg pr plante.
Evangeline 5,47 kg/1,36 kg pr plante.

Uden plastik:
Witte van de ecoheve 2,09 kg/1,045 kg pr plante.
Golden eye 1,41 kg/0,705 kg pr plante
Molokai improved 1,85 kg/0,925 kg pr plante

Det ser altså ud til at plastikken gør en væsentlig forskel. :)

Fik du høstet Claus?

204 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 4. november 2021 kl. 21.20

Hej Anders. Super spændende resultater. Jeg har ikke fået høstet endnu pga almindelig travlhed. Måske i weekenden. Witte, er det den hvide i baljen?

205 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 4. november 2021 kl. 22.40

Yes, de hvide knolde stammer fra witte. Det skulle være en mutation af T65, så det er sikkert derfor den klarer sig så godt på både friland og under plast.

206 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 16. november 2021 kl. 18.02

Fik du høstet Claus?

207 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. november 2021 kl. 15.10

Nu kom jeg da i gang. Beddet er ikke blevet passet så godt i år må jeg tilstå, men både T65 og Carolina Ruby har sat brugbare knolde. De sidder bedre omkring plantestedet når de er startet i plugs.

208 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Greibe Nielsen, 22. november 2021 kl. 10.14

Det ser jo lovende ud! :)
Er det en godt år sammenlignet med tidligere?

209 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. december 2021 kl. 18.01

Jeg faldt lige over denne her side fra National Gardening Association
Planning
Most sweet potato varieties require at least 4 frost-free months to grow big potatoes. Plants thrive in hot weather.
Start the crop by setting out 6- to 8-week-old slips or draws, available at nurseries in southern states or by the mail, if you are growing your own slips, begin sprouting them about 8 weeks before planting.
Expect about 1 pound of sweet potatoes for each foot of row under average growing conditions.
Preparation
Add about 3 pounds of 5-10-10 (5 pounds in sandy soils) or its equivalent per 100 feet of row and work it into the soil before planting. Also add fine compost or aged manure to provide a long release of nutrients.
Till the soil to a depth of 8 to 10 inches before planting.
Unless the soil is very sandy, raise the planting bed 6 to 8 inches to make a ridge 1 foot or so wide.
Planting
After danger of frost is past and the weather is warm (nights above 55° F), set slips 12 to 18 inches apart along ridges or in rows that are 36 to 48 inches apart. Set the slips in the soil to the depth of the first leaves with several nodes (joints) underground. Firm the soil and make a shallow depression around the plant.
Water beds with a starter solution high in phosphorus. Water beds generously for a few days.
Care
Control weeds by hoeing or mulch the area 4 to 5 weeks after planting.
Side-dress 3 to 4 weeks after transplanting with 3 pounds (5 pounds in sandy soils) of 5-10-10 per 100 feet of row.
Provide deep watering in hot dry periods to increase yields. If planning to store part of the crop, don't give the plants any extra water late in the season.
See our article Summer's Bad Guys by Charlie Nardozzi for controls of common sweet potato pests such as flea beetles.
Harvesting
In most central and southern states harvest sweet potatoes in late September to mid-October, or dig up small potatoes at any time. In the North, harvest before any impending frost.
To harvest, dig roots carefully. Handle storage potatoes carefully, they bruise easily and won't keep well if bumped around. Gently put them in baskets or crates in a warm, humid location for curing.

210 af 211 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2023 kl. 12.14

Slettet af administrator 14. juni 2023 kl. 20.00.

211 af 211 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. juni 2023 kl. 19.13

Ér rapporteret.

Nyt svar til emnet »Sødekartofler på friland«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Sødekartofler på friland

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider