Forum

Efterafgrøde – hvad gør jeg til forår?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Christensen, 19. juli 2015 kl. 19.11

Hej alle sammen,

Vi er sprit nye haveejere og jeg skal nu igang med at anlægge min første køkkenhave.
Jeg læste Karna Majs artikel om Efterafgrøde og har planlagt at så bedet til her i løbet af Juli.
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/groengoedning/396.html

Planterne skulle ikke overvintre. Men til foråret - er planterne så blevet til muld? Eller skal de hakkes op? Hvis de skal, jamen forsvinder de næringsstoffer man prøver at bibeholde i jorden, så?

Go' aften!

Mvh
Jakob

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2015 kl. 21.39

Det afhænger af hvilken efterafgrøde du bruger.
Bruger du f.eks. rødkløver kultivere du den blot i jorden til foråret.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. juli 2015 kl. 21.42

Hej Jacob Christensen

Hvis I vælger en blanding af planter, der ikke er vinterfaste, så er det den organiske masse i stængler, blade, evt frø og rødder der er "vinterdepot" for næringsstoffer.

Noget af de døde planter vil blive omsat i vinterperioden - men langfra i fuldt omfang ! Den biologiske aktivitet som nedbryderorganismerne (svampe, bakterier, orm osv) kan præstere ved lav jordtemperatur (og evt i frostperioder) er meget begrænset.

I vil derfor til foråret finde bedene (evt hele køkkenhaven hvis I ikke har bedinddeling) dækket af vissent plantemateriale. Rødderne fra grøngødningen er døde, men stort set fysisk intakte og medvirker til en god jordstruktur i de øverste jordlag efterhånden som de i takt med stigende jordtemperatur bliver nedbrudt - helt uden at I skal gøre noget.

Plantematerialet ovenpå jorden skal rives sammen og jorden løsnes med en greb og er derefter klar til såning eller udplantning. Grav endelig ikke !
Hold øje med jordtemperaturen og vent med at fjerne vissent materiale, indtil jorden skal anvendes - så måske er det en opgave, der skal bredes ud over 5 - 6 uger.

Ud over at have et vinterdepot for næringsstoffer er der andre positive virkninger af at have jorden dækket af plantemateriale gennem vintermånederne: Muldlaget beskyttes mod udtørring og slagregn (der kan medføre tilstopning = tilslemning af de små porer og hulrum, som forsyner det øverste jordlag med luft, som er helt nødvendigt for at nedbryderorganismerne kan fungere). Snedække vil have lettere ved at samle sig (kan være en fordel på sandede jorde).

Det plantemateriale der rives sammen om foråret kan indgå i en kompost. Hvis der er grove stængler imellem kan de hakkes med økse / klippes med hækklipper og blandes med mere fugtigt materiale - det vil forkorte den tid der går før det er komposteret og kan bringes tilbage til jorden, nu som brunt jorddække.

Held og lykke med projekt urtehave og jeg ønsker for Jer, at det vokser til en livslang lidenskab !

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2015 kl. 22.07

@Lone.
Der er vel ingen grund til at rive grøngødningen/efterafgrøden sammen. Den kan vel blot kultiveres i jorden.
Det gør jeg med rødkløveren, som så giver en let jord og den spire kun i meget begrænset omfang.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Christensen, 19. juli 2015 kl. 22.14

Hej Lone og Willy,

1000 tak for jeres svar!
Det bliver et spændende får!

De bedste Hilsner
Jakob & Ida

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 20. juli 2015 kl. 7.47

Hej Willy N

Det er også min erfaring, at det tit kan lade sig gøre bare at vende et tyndt (!) vissent plantedække lidt ind i de allerøverste jordlag.
Men det er vanskeligt at beskrive præcist, hvad er tyndt vissent plantedække er.
Derudover kræver det overblik over, hvad det konkrete jordstykke skal bruges til. Hvis det er såning af småt frø kan det give meget bøvl at have strå og plantestængler til at ligge i de øverste få centimeter af muldjorden. Er det derimod et kartoffelstykke, der gøres klar til er det fuldstændig ligegyldigt, om der er masser af stængler og strå i uomsat form i de øverste jordlag(under forudsætning af at der iøvrigt er god næringsforsyning til planterne.

Jeg husker min egen begyndelse - og bruger den på den måde, at jeg gerne hjælper til med at begyndere i urtedyrkning får nogen råd, så de kan slippe udenom nogen af vurderingerne af, hvad der måske ville kunne lade sig gøre, hvis ..... og at de derfor lettere kommer i nærheden af store & positive haveglæder.
Det er jo begynderens vilkår at være ved begyndelsen af den erfaringsindsamling, som kan få tingene til at fungere smartere og mere arbejdsbesparende. Erfaring har det med at vokse med tiden ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

Nyt svar til emnet »Efterafgrøde – hvad gør jeg til forår?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Efterafgrøde – hvad gør jeg til forår?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider