Forum

Såning af løg »Stuttgart«/»Borettana«

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. november 2015 kl. 12.53

Jeg plejer at sætte stikløg med stor succes. Jeg overvejer næste år, at forsøge mig med at så løg, så jeg kan få de ovennævnte løgsorter. Jeg tror ikke, at jeg kan finde stikløg i de sorter. Er der nogen der har erfaring med såning af løg? Er det meget besværligt at få til at lykkes og hvornår skal jeg starte?

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 30. november 2015 kl. 15.13

Mette, du har ret i at udbuddet af stikløg ofte er meget begrænset - ofte kun en gul og en rød sort. Stikløg er nemt og bekvemt, men der er rigtig mange sorter, som kun kan fås fra frø.

Det er let at dyrke løg fra frø, så det skal du ikke frygte. Læs f.eks. denne:
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/227.html

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. november 2015 kl. 20.55

Jeg sår for det meste mine løg. Dels er der jo flere sorter at lade sig friste af, men jeg synes også det er lidt mere tilfredsstillende at "lave dem fra bunden".
Det er måske ikke helt så let som stikløg, men bestemt heller ikke særligt vanskeligt.
Jeg sår som regel i et minidrivhus med små (2*2cm) plantehuller. Det er dem i midten af fotoet. Billedet er fra starten af april, så jeg må have sået midt i marts det år. Jeg sår i almindelig så og priklejord ca. en halv cm dybt og et frø pr potte.

Jeg har faktisk overvejet at lave mine egne stikløg. Nogle planter jeg havde til overs udviklede sig til små løg i den størrelse efter at være blevet "glemt" i så kassen. Der er sikkert en bedre måde at lave dem...

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 30. november 2015 kl. 21.45

Hej Claus.
Det kan godt være at jeg til tider er blind på begge mine øjne men hvor køber du frø til såning .?
Jeg har set masser af stikløg men andrig frø .Ok jeg har hellere ikke ledt efter dem .
Er det specielle frøfirmaer .?
Hilsen Søren.

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. november 2015 kl. 22.46

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. december 2015 kl. 14.57

Jeg køber dem her:
www.bingenheimersaatgut.de/content/de/katalog-dansk.html
Eller her:
www.solsikken.dk/shop.aspx
Solsikken har dog ikke det store udvalg i løg frø.

Det skrives bl.a. her på sitet og det er også min erfaring, at såede løg er modstandsdygtige overfor skimmel, løber ikke i stok m.m. og ved opbevaring opnår man bedre resultater.

Om det er indbildning, ved jeg ikke. Men jeg mener, at der også mere kraft i smagen. Forskellen på rød- gule- skalotteløg er tydeligere og mellem de enkelte sorter.
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/230.html
www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/loeg_og_porrer/230.html

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. december 2015 kl. 15.04

Hvis der er en forskel mht. skimmel, så er det nok mest et spørgsmål om at smitten ikke så let overføres med frø som den gør med sætteløg.

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 1. december 2015 kl. 16.01

@Claus.
Netop ;)

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 1. december 2015 kl. 20.15

Risikere i ikke at de løber i stok for jer hvis temperaturen svinger for meget . Jeg har forstået at det sker ikke for sætteløg da de er varmebehandlet.
Ellers kan jeg godt se at der er flere sorter at vælge imellem .

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. december 2015 kl. 22.37

Jeg har ikke oplevet problemer med stokløbning. Jeg vil tror det er fordi jeg starter dem i vinduet.
Forresten kan de godt være ret følsomme overfor udplantningschok. Jeg stiller dem udendørs i skygge nogle dage inden plantning.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 2. december 2015 kl. 17.28

Det lyder som om det er noget jeg skal forsøge til foråret. I Superbrugsen købte jeg nogle lækre "flade" løg, det også syntes at kunne holde bedre end andre løg, jeg gætter, at det var den sort der hedder Stuttgart. Nu prøver jeg ihvertfald.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 2. december 2015 kl. 21.22

Jeg har her i 2015 forsøgt at så løg (Røde bananløg 'Cipolla'), men skilte dem ad, og de var ret svære at få gang i efter udplantning, så løgene havde ikke den størrelse, som jeg gerne ville have.

De manglede måske også noget vand i sidste halvdel af juni, hvor jeg ikke var så meget hjemme.

Jeg vil forsøge igen næste år med at så 3-5 frø i små potter, og plante dem ud som de er.

Er der nogen tommelfingerregel om, hvor dybt disse 'planteklumper' skal sættes?

Mvh Lisbeth

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. december 2015 kl. 21.54

Lisbeth, hvis du vil have større løg, skal du ikke plante små potter ud med flere frøplanter i hver, da den metode altid vil give forholdsvis små løg.

Reducer til én plante i hver potte senest ved udplantning. Du kan også så i kasse og plante ud enkeltvis.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 5. december 2015 kl. 21.00

Hej Tom,

det der har inspireret mig til at så løg i små potter (2-4 frø) er artiklen fra Peter Norris, som netop gør dette, og så er mit spørgsmål, om hvor dybt disse potter skal sættes?

Jeg har jo prøvet at så i en større kasse og plante ud, og det synes jeg ikke, jeg fik særlig store løg ud af. Det var svært at håndtere rødderne; jeg har haft bedre succes med at så porrer. Der virkede rødderne ikke så skrøbelige ved udplantningen.

Mvh Lisbeth

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. december 2015 kl. 21.51

Hvad med at prøve at så dem i jiffypotter så forstyres rødderne ikke .

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. december 2015 kl. 22.19

Lisbeth, meget lille afstand imellem de enkelte løgplanter vil give små løg. Nu er det længe siden jeg har læst Peters artikel, men jeg mindes ikke, at han dyrkede løgene så tæt, men plantede dem ud, hvor der var plads i beddet.

Du skal udplante langt de fleste grønsagsplanter i samme dybde, som de stod i potten/ kassen.

Husk, at løg går i stå, hvis de mangler vand i vækstfasen. Kunne det være tilfældet?

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. december 2015 kl. 15.27

Peter planter sine løg ud, så de står tæt ved dem i potten (2-3 løg) men med tilsvarende større afstand mellem potteklumperne. Så vidt jeg husker er filosofien, at løgene bliver skubbet fra hinanden, så der bliver plads til dem.

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 8. december 2015 kl. 21.41

Tak Lars, det er det. jeg ville forvente ud fra det Peter Norris skriver i sin 'havekalender', som er på forsiden af Havenyt i øjeblikket.

Tom, jeg ved godt, som jeg nævnte i mit indlæg, at jeg har svigtet med vanding i sidste halvdel af juni, og derfor var mine forventninger mht størrelse heller ikke store.

Jeg glæder mig allerede til at forsøge til næste år, da jeg godt kan lide bananløgstyperne. De er nemme at håndtere på skærebrættet:-)

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. december 2015 kl. 22.18

Bananløg er også fine i mellemstørrelse :)

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. december 2015 kl. 22.31

Er bananløg ikke en sort skalotteløg?

Jeg har dyrket sorten "Kappa", som er aflang og rigtig nem på skærebrættet. Det er og smager som et almindeligt (kepa) løg.

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. december 2015 kl. 10.53

Bananløg er et aflangt kepaløg og ikke et skalotteløg.

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 9. december 2015 kl. 19.55

Ikke nødvendigvis:

kridtvejsplanter.dk/saettelog/6633-bananlog-saettelog-250-gram.html

Men det bruges måske lidt i flæng.

Kappa er som sagt aflange, men ikke bananformede.

Nyt svar til emnet »Såning af løg »Stuttgart«/»Borettana««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Såning af løg »Stuttgart«/»Borettana«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider