Skrevet af: Iben H., 9. september 2016 kl. 9.18
Hej alle sammen
Vi har en lille 'skråning', hvor der pt. vokser en masse gyldenris og nogle store buske. Jeg vil rydde skråningen og flytte mine bærbuske derover, men hvad gør man i forhold til bunddække omkring frugtbuske?
Det skal jo være et bunddække, som ikke bliver særlig højt, da det ellers vil tage lys fra frugtbuskene. Og det må heller ikke suge for meget vand fra frugtbuskene.
Man skal også kunne træde på bunddækket uden at det bliver ødelagt, når man skal plukke bær. Og så må det selvfølgelig ikke være et bunddække, der kvæler frugtbuskene.
Jeg har overvejet brun surkløver, som vi har en del steder i haven, men så fandt jeg nedenstående artikel, og er blevet i tvivl, om det er en god ide. Nogle der har erfaring med brun surkløver?
www.havenyt.dk/spoergsmaal/ukrudt/13397.html
Jeg har også overvejet tæppestorkenæb, men vi har mange storkenæb i haven, så det kunne være sjovt med noget andet.
Skovjordbær er også en mulighed, jeg har overvejet, men det har vi også allerede mange andre steder i haven.
Skråningen ligger på nord-østsiden af huset, men starter først 2-3 m. fra huset, så der er sol det meste af dagen i sommerhalvåret.
Ideer modtages med kyshånd.
Skrevet af: Jannie Thygesen, 12. april 2018 kl. 21.06
Jeg har en lignende udfordring, men jeg kan ikke se, om der er nogen, der har sendt et svar, så jeg sender lige en kommentar afsted for at se, om det giver mig mulighed for at se eventuelle gode ideer fra andre.
Skrevet af: Else B.H., 13. april 2018 kl. 22.43
Hvad med at så hvidkløver ud under frugtbuskene? De kan danne et tæt tæppe under buskene. Hilsen Else
Skrevet af: Iben H., 14. april 2018 kl. 22.34
Jeg endte med at bruge skovjordbær. Indtil videre fungerer det fint, men de dækker ikke al jorden endnu, så jeg luger ukrudt væk, og håber, at skovjordbærrene dækker al jorden om nogle år.
Skrevet af: Jannie Thygesen, 15. april 2018 kl. 7.30
Mange tak for input. Mvh. Jannie
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. april 2018 kl. 10.05
krybende fredløs er meget effektiv og tåler at blive trådt på - og der kan hentes en masse af her ved kalundborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. april 2018 kl. 10.14
Jeg går lidt i samme overvejelser. Dog vdr. et pyntebed mod ud mod vejen. Her både roser og nogle forskellige ribes arter.
Jeg fik den tanke på planteskolen, at man måske kunne bruge hornvioler som et smukt, lavt bunddække.
For og imod?
Skrevet af: Tom Andersen, 15. april 2018 kl. 18.34
Ingen erfaring men det er måske ik så skørt:
haveselskabet.dk/hornviol-festlige-forarsbebudere
Skrevet af: Claus K Madsen, 15. april 2018 kl. 23.09
Jeg har også fundet en artikel om flerårige hornvioler i "Haven" marts 2017. Så vidt jeg kan forstå er det nogle bestemte sorter som er hårdføre stauder, mens dem der sælges i plantecentrene lige nu nærmere er en enårig fornøjelse.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.
Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Ideer til bunddække i bed med frugtbuske