Forum

Muld i bigbag

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 15.18

Jeg skal bruge et par m2 muldjord. Klar til at dyrke i.
Udbuddet i bigbag er mildt sagt meget begrænset. Firmaet GreenBio reklamere for økologisk muld. Men dog uden at skrive noget om, at det er godkendt til økologisk dyrkning.
Forhandlerlisten her på sitet er heller ikke til nogen hjælp.
Jeg er udmærket klar over de sure opstød svarene kan give m.h.t. brugere der "skriger" reklame, hvis I kommer med links el. navne på forhandlere.
Men nogen gange er det sgu svært at finde forhandlere af Øko produkter, som har veldokumenterede produkter og ikke tager fantasipriser for dem.
Jeg søger simpelthen blot noget forbrugeroplysning og har selv kun fundet GreenBio og Robine

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. marts 2018 kl. 17.38

Hej Willy N

Måske får du forslag - og hvis ikke, så kan du jo gå "naturens vej" og selv opbygge din muld. Det er et interessant projekt - og der er flere veje, du kan vælge imellem.

Hvis du har en jord, som blot ikke er velforsynet med næringsstoffer, og du kan tilrettelægge plantning og såning sådan, at det bliver muligt for dig at anvende brunt jorddække, vil du indenfor den første dyrkningssæson kunne opnå et pænt dyrkningsresultat uden at indkøbe dyrkningsmuld. Læs evt mere om brunt jorddække (= halvomsat kompost) i arkivet her på Havenyt.

Eller du kan dyrke i sand (ikke strandsand!) og anvende bl.a græsafklip som overfladekompost. Se evt mere herom i artiklen "Kan man dyrke i sand" i Havenyts arkiv (brug søgefeltet øverst til højre).

Så der er andre muligheder end at "finde muldvarpen frem"...

Venlig hilsen
Lone

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. marts 2018 kl. 22.49

@Lone
Tak for svaret. Men der er ligesom ikke andre muligheder end at hente jorden udefra. Jeg har 13 højbede 50x90x180 som er etableret med egen jord/kompost og effektivt kompostslag:
www.havenyt.dk/forum/kommentarer/11162.html#e95227
Men for det første skal der 10- 15 cm. på mange bede og dernæst etableres et par nye.
Haven producere slet ikke så meget kompost :(

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 3. marts 2018 kl. 23.37

Nu ved jeg ikke hvorhenne i landet du bor, Willy. Men jeg ved at nogle få kommuner har økologisk godkendt kompost på nogle af deres genbrugspladser. Middelfart er 'så hut jeg visker' en af dem. Men du er måske nød til at søge lidt på nettet, for at chekke dine nabokommuners udvalg? ;)

Mvh. Ayoe

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. marts 2018 kl. 8.19

Hej Willy N

Når du har erfaringer med kompostering og dermed også skabelse af et mere levende - og langsomt voksende - muldlag, så er tilsætning af næringsstoffer (som overfladekompost) til den købemuld, du nu kan få fat på, jo kendt område.

Komposten fra Genbrugspladser er som Ayoe gør opmærksom på langtfra altid økologisk godkendt. Men det kan vi jo som brugere efterspørge .....

Venlig hilsen
Lone

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. marts 2018 kl. 9.05

@Ayoe.
Jeg må sige, at jeg tvivler meget på, at der er genbrugsstationer som leverer økologisk kompost. Ingen ved jo, hvad materialet der leveres til genbrugsstationen består af (andet end haveaffald).
Selvfølgelig er materialet varm komposteret. Men det undersøges jo ikke for alle tungmetaller, pesticider, kemikalierester osv.
Hvis der er genbrugsstationer der leverer økologisk kompost er det bemærkelsesværdigt det kan leveres gratis med de skrappe krav der med hver eneste levering skal være til analyse.

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. marts 2018 kl. 10.15

Nu ved jeg godt at jeg får Tom på nakken, men alligevel , jem og fix har tilbud på 40 L plantesække til 7,50 Kr i denne uge........

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. marts 2018 kl. 13.17

Ja, og man får hvad man betaler for i de billige plantesække.
Jeg har brugt champost's storsække i mange år. de har mange blandinger i år.
Anne Marie

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. marts 2018 kl. 15.47

Jorden i jem og fix billige plantesække fejler ikke noget , jeg bruger det som grundblanding i kaktusjordblandinger og det virker fint .

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. marts 2018 kl. 16.00

Er kaktus ikke nøjsomme? ;-)
En del klager over, at der kun er næring til en måned i den billige jordblanding. Man skal bare være opmærksom på det, hvis man bruger det til oppotning af krævende planter.
Anne Marie

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2018 kl. 18.12

Anne Marie - kan du klare dig med deres grundprodukt, som vist er uden spagnum.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 4. marts 2018 kl. 20.25

Det er flere år siden jeg altid brugte deres champignonmuld blandet med komposteret hestemøj. Jeg blandede selv sand og ugødet spagnum i for ph var for høj til potteplanterne. Til grundforbedring tror jeg grundproduktet kan bruges. Ring og spørg Søren Goul, så får du svar.
Nu bruger jeg Pindstrups gartnerjord i småposer til oppotning.
Hilsen
Anne Marie

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 4. marts 2018 kl. 21.31

Det er godkendt økologisk jord jeg efterlyser.
Der er masser af muldjord til salg i bigbag og jeg kan sikkert ligeså godt hente jord på genbrugsstationen og blande med min eksisterende, istedet for købe plantesække eller bigbag som ikke er økologisk.
Nu har jeg gennem mange år kun brugt økologiske frø, planter, gødning og anvender ubehandlet træ så pokker skulle stå i det, hvis jeg skal til at hælde jord med uvist indhold i haven.
Jeg insisterer på jord der er økologisk (indtil videre).

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. marts 2018 kl. 22.24

Tak Anne Marie

Jeg var blot ude efter om du havde erfaring med om deres spagnumfrie grundprodukt kunne bruges som udgangspunkt for en så- og priklejord.

Jeg laver min egen, men har dels ikke så stort behov som en professionel som dig og dels adgang til egen havejord, kompost og grus/ sand.

Mange uden have er jo tvunget til at købe og måske kunne spagnumfri Champost være et udgangspunkt

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 5. marts 2018 kl. 8.20

Jeg kan se Pindstrup nu har en økologisk plantesæk 50l.
www.pindstrup.dk/hobby. Jeg har ikke vidst det før jeg så det i Havebladet marts.
Anne Marie
PS jeg har altid brugt Binadan økologisk gødning i mine potter.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. marts 2018 kl. 11.48

@Anne Marie.
Tak for oplysningen.
Det ender nok også med, at jeg må kaste mig over plastik indhyldet økologisk muld. Havde regnet med, at det var muligt at købe det i bigbag.
(Kan se jeg har skrevet 2 m2. Det er op imod 2m3 jeg skal bruge).
Pindstrup vil koste ca 2000,- kr. Jem&fix har noget til 35,- kr. hvilket så bliver 700,- kr. mens GreenBio har bigbag til 1329,- kr. (dog med levering!).
Det er karakteristisk, at det ikke fremgår om materialet er godkendt til økologisk dyrkning.
Blot at det kan bruges.
Hos danishagroshoppen.dk/ præsenteres f.eks. Pindstrup med: "Godkendt til økologisk jordbrugsproduktion, i særlige tilfælde"
Man kan godt gå hen og blive træt af, at alle mulige kaster sig over ordet økologisk, uden nærmere dokumentere hvad der indeholdes i deres anvendelse af ordet.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. marts 2018 kl. 16.50

Jeg undrer mig lidt over, at der er behov for at fylde jord i etablerede højbede.
Jeg etablerede mine højbede i jordniveau, men efter få år måtte jeg sætte et 15 cm bræt rundt om hvert bed, fordi jordniveauet blev så højt, at jorden faldt ud på de omgivende fliser.
Jeg fylder selvfølgelig lidt kompost på hvert år, men jeg fjerner også jord, som jeg bruger til potter mm., så jeg kan undgå at skulle sætte yderligere et bræt på.

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. marts 2018 kl. 17.02

PS Her i nærheden af Næstved kan man købe økologisk champignonmuld. Man køber en trailerfuld ad gangen - senest kostede det 250 kr.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. marts 2018 kl. 17.37

@Willy

Helt enig og der er nul økologisk tanke i at bruge produkter baseret på spagnum.

I din situation (hvor du ikke vil bruge kommunekompost) ville jeg købe Champost - deres basisprodukt altså, som ikke skulle indeholde spagnum.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. marts 2018 kl. 23.19

@Lars
Med de priser vi har i Nordsjælland, passer jeg godt på jorden ;)
Spøg til side. Jeg skal fylde to nye bede på 50x90x180. Herforuden synker jorden altså i eksisterende. De fleste er vel 5- 6 år. Da de blev etableret blev de det med mindre grene og kviste i bunden. Herefter et lag halvomsat kompost på 10- 15 cm. Så noget skal jorden synke. Men ellers er det i mine bede med barjord (roser, stauder m.v.) sådan, at jorden forsvinder! Hvor pokker den bliver af, ved jeg ikke.
Men komposten rækker langt fra til at dække behovet.
Når kompostbunkerne om efteråret er fyldt er den sunket til 1/3 i løbet af foråret/forsommeren.
Men grunden er også kun 1100 m2. Men med mange løvfældende træer, stauder osv.
Hvor stor er din grund?

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. marts 2018 kl. 23.22

@Tom
Det ser jeg på.
Om det kan fås i læs el. bigbag. Jeg hader plastik og købe 2m3 muld i 50 kg. plastsække skal der temmelig meget overvindelse til, før jeg gør.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. marts 2018 kl. 6.48

@Willy
Nu forstår jeg det bedre. 5-6 år gamle bede, der er opbygget, som du beskriver, vil jo sætte sig yderligere nogle år. Det lyder som en god opbygning. Men det burde være muligt at vedligeholde med årlig tilførsel. Vi supplerer med tang, hestemøg eller champignonmuld, når vi mangler fra egen have.
Jeg har tre haver, hvor der kun er huse på de to, så alt i alt er der 3700 m2. Men jorden udenfor de 18 højbede (á 3,6 m2) skal jo også have kompost.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. marts 2018 kl. 6.49

PS du kan se haven beskrevet på havelyst.dk

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 6. marts 2018 kl. 8.06

@Lars.
Det er da noget af en have :)
Jeg får bedene til at "strække" lidt længere ved at så 1 el. 2 "efterafgrøder" i hvert. Men det tærer på jordkvaliteten.
Næringsstofferne. Men også strukturen og hindre mig i, at kunne bruge vinterdække fordi de sidste afgrøder kommer meget sent op (oktober/november salat, løg, porrer, pastinak, rødbeder, basilikum osv.osv. Nogle bede står bl.a. porrer og rodfrugter dog vinteren over ligesom der sættes løg i et par til overvintring).

Der er ingen tvivl om, at vinterdække i form af bladløv eller kløver ville hjælpe. Jeg har prøvet det på et par bede et par år og jord strukturen er om foråret, især med bladløv, usammenlignelig meget bedre end uden.
Ideen var, at vi skulle være selvforsynende med grøntsager. Men der mangler godt nok stadig nogen kvadratmeter køkkenhave omend vi stor set er selvforsynende med løg, porrer, rodfrugter, krydderier, salat m.m.
Og som det fremgår: Ingen eller meget få kål!

Kål fylder meget. De fleste andre afgrøder kan sås/plantes tæt. Men kål kræver stort albuerum og det savnes i min lille køkkenhave.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. marts 2018 kl. 17.23

Jeg bruger også to afgrøder i de fleste bede.
Jeg sår tidlige grøntsager med en rækkeafstand på 40 cm. Derefter sår jeg sene grøntsager mellem rækkerne. Det giver en kort periode en rækkeafstand på 20 cm, men både før og efter er der 40 cm mellem rækkerne.
Tidlige kål (spidskål, blomkål, broccoli, glaskål mm) prikler jeg med en afstand på 50-60 cm i rækken, men sætter dem 25-30 cm forskudt for naborækken. I mellemrummene prikler jeg så senere grønkål, rosenkål og vinterhovedkål.
Kartofler genlægger jeg indtil slutningen af juli.

Med hensyn til jord til dine højbede ser det ikke ud til, at der kommer flere forslag.

Hvis jeg skulle anlægge et højt højbed ovenpå jorden, ville jeg starte med at grave et spadestik jord af, og gemme til senere, og løsne jorden i bunden med en greb.
Derefter ville jeg følge princippet i hugelbede, som du allerede har gjort, men starte med tykke grene/stammer, og først derefter kvas og senere grov kompost, evt. drøjet med den opgravede jord og evt. grus. Øverst ville jeg lægge et jordlag, der var egnet til at så i med det samme - det kan evt. være den købejord, du startede med at efterspørge, eller resterne af den opgravede jord.

Nyt svar til emnet »Muld i bigbag«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Muld i bigbag

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider