Forum

Vandafledningsskat.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 2. juli 2018 kl. 23.10

Her, i disse tørre måneder, drejer vandmåleren rundt som hjulene på en Ferrari på en motorvej.
Regntønderne til at vande afgrøder med, er for længst tømt.
Tilbage står så regningen og kost-bennefit stykket som ikke falder ud til køkkenhavens fordel.
Konkurrence fra landmænd og gartnere der har lavere omkostninger til produktionen af grøntsager gør køkkenhaven til en dårlig investering.
Ikke pågrund af prisen pr. kubikmeter vand.
Men på grund af prisen for komme af med vandet til rensningsanlægget beregnes på grundlag af vandforbruget.
Ikke på grundlag af den mængde vand vi sender afsted til rensningsanlægget.

Er der nogen, som har erfaringer med private vand boringer i almindelige villakvarterer (lovlige)?

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juli 2018 kl. 0.15

Nej, det har jeg ikke, men tænk lige på sådan en boring skaber en direkte adgang ned til de vandførende lag. Jo flere "amatør" boringer, jo større risiko for forurening af grundvandet.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 3. juli 2018 kl. 7.12

Hej Willy N

Jeg har ikke erfaringer med lige det, du efterspørger - men du kan finde god vejledning her:

"Bekendtgørelse om vandinvinding og vandforsyning"
BEK nr 832 af 27/06/2016
Offentliggørelsesdato: 29-06-2016
Miljø- og Fødevareministeriet

Venlig hilsen
Lone Brems

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2018 kl. 8.38

@Gert.
Helt enig. Det er netop det bekymre jeg skriver lovlige.
På den anden side er det helt ude i hampen, at jeg betaler skat af forbruget der anvendes i haven, mens kommercielle ikke gør.
Der er hverken økologi, bæredygtighed eller rimelighed i det.
Tværtimod er der det modsatte.
Ligningen er jo ikke kompliceret: jo flere køkkenhaver/nyttehaver desto mindre miljøbelastning og i et land med rigeligt med grundvand, burde vanding af haven ikke været et problem.

Jeg tror det er Ingeborg som i en anden - gammel - tråd nævnte, at der i Tyskland er opdeling af vandet der anvendes til husholdning og have.
Det kunne også være en løsning at fjerne vandafledningsskatten fra vandhanen i haven.

Argumentet imod har jeg set er bl.a., at så vil der være nogen som svindler. Men sådan er det og det skal jo ikke gå ud over dem som ikke gør.
Der er plattenslagere overalt. Selv i statsministeriet.

Nogen køre for hurtigt på vejene og mister deres kørekort. Men dem som ikke gør, beholder deres.
Idag er det jo sådan, at der etableres ulovlige brønde rundt om i villakvarterene. Det er med en hvis sympati, misundelse og bekymring jeg har konstateret det.

Det giver større bæredygtighed, mere lige konkurencevilkår. Men giver sikkert også mange steder åbne huller til grundvandet.
Og skulle nogen finde på, at vande rosenbedet eller græsplænen med afgiftsfrit vand, så giv pokker i det.
Biodiversiteten vil blomstre. Insekterne - bierne bl.a. - boltre sig lystigt, som dengang villakvarterene stadig var græsenge og marker.

Vandafledningsafgiften er noget makværk og undergraver bæredygtighed.
Så længe der er afgift på vand der ikke bortledes til rensningsanlæget giver den også et fordrejet billede af vandforbruget i husholdningerne.

Så må jeg lige læse Lone link :)

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2018 kl. 8.54

@Lone.
Tak for linket. Men som - sædvanlig (næsten) - er lovtekster og bekendtgørelser lavet af gummi: "Oplysning om forurenende forhold, som ansøgeren er bekendt med indenfor indvindingsområdet. For indvi ... " som legitimere sætningen: "Det vidste jeg ikke" eller "det husker jeg ikke".
Det kunne være langt mere interessant at se hvordan teksten er udmøntet i praksis. F.eks. hvordan bønders ansøgninger ser ud og behandles.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2018 kl. 9.05

Her er linket til min gamle tråd om speciel vandmåler til vand i haven
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/13556.html

Hvis vi havde den ordning i DK, ville beregningerne på vandtilførslen til rensningsanlæggene for vand også tage et betydeligt dyk nedad og prisen for vandafledningsafgiften tilsvarende omberegnes.
Der er sikkert nogen, som vil snyde. Men det vil der jo altid være. Iøvrigt er det vel begrænset, hvad man ville kunne køre udenom husholdningsvandet? En bruser ude i haven ? Hvem ville lægge et kloakrør til det?
Efter denne lange tørketid burde der være en organisation som sendte spørgsmålet med krav om særskilte vandmålere til vores miljøminister.
Vi bor iøvrigt lige over en vandboring, som forsyner Taulov med vand fra et privatejet vandværk for enden af vores vej.
Ingeborg

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juli 2018 kl. 11.52

Jeg kan godt følge jer Willy og Ingeborg, men jeg tror godt i kan skyde en hvid pil efter særskilte målere til havevandet, måler på afløbet osv.

Man kunne forestille sig at udgifterne til vandrensning blev betalt efter en mere abonnement lignede model men det er jo så populært her i landet med afgift på synder. Så betaler med skam i stedet for under protest....

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2018 kl. 14.43

Willy, hvis du får et momsnummer og driver erhverv, så kan du sikkert få din bimåler :)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2018 kl. 22.19

@Tom
Nemlig!
(og hvis jeg så også kan udligge den halve villagrund som landbrugsjord bliver det rigtig godt ;)

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. juli 2018 kl. 3.38

Vi har et minirenseanlæg, så vi sparer fyrstelige 400 kr om året! I vandafledningsafgift.

At anlægget i sig selv + ny strøm kostede en 107 000 kr- og de træer vi fældet, så maskinerne kunne komme ind. Det er afbetalt om 1117 år- eller deromkring.

Jeg vander ellers med regnvand, men det kan man jo godt opgive nu.
I øvrigt har jeg ikke køkkenhave pga dræbersneglene, og de elsker åbenbart min krukke med purløg. Den anden dag havde jeg lavet æggekage, og klippede en god tot purløg. Så dumpede der to dræbersnegle ud, da jeg skyllede purløgene.

UFF! Føj for den da! De røg altså ud! Både løg og snegle.

(Jeg skyllede dem ud i wc-et, ellers klipper jeg de der... snegle. Men når de intimiderer mit køkken- dør de. )

Mvh
Tine

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 5. juli 2018 kl. 6.57

Jøsses da, der er små problemer og så er der nogen der kan se store problemer i alt det små. Hvis man her i sommerheden nøjes med at lave "overlevelsesvanding" fra vandhanen, så er de få kubikmeter vel til at overse og betale inkl. vandafledningen. Men selvfølgelig løber det op hvis man absolut skal imponere alle naboerne med en konstant saftiggrøn græsplæne. En god stor regnvandstønde kan nu fylde vandkanden rigtig mange gange.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. juli 2018 kl. 8.17

Kære Gert
Mine 3x210 liter regnvandstønder + murerbalje er tømt via vandkande for længe siden. Jeg vander hverken græsplæne eller køkkenhave, som jeg ikke har, men udelukkende krukker og et par hjertetræer, som jeg nødig vil lade dø.
Det drejer sig for mit vedkommende om at vurdere, hvad der kan vokse igen efter tørken, og hvad der vil tage mange år om at blve genetableret og genkøbt til priser mange gange højere end vandets pris.
Iøvrigt har jeg ved nogle træer sammen med plantningen nedgravet et stykke kloakrør, som jeg vander i, så det er rødderne, der får vandet, så det ikke bliver i overfladen eller løber væk.
Ingeborg

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. juli 2018 kl. 9.42

@Gert.
Jeg går ikke ud fra, at du har køkkenhave.
I en køkkenhave er overlevelsesvanding ikke relevant.
Grøntsager har en tid hvor de skal gro og i den periode skal der ikke mindst vand til. Masser af vand.
Længere er den ikke.
Så det er ikke få kubikmeter vi taler om. I vores køkkenhaven kan det blive 10 kubikmeter eller mere alt efter hvordan resten af sommeren arter sig.
Det bliver så rundt regnet 7- 800 kr.

Overfor kommercielle producenter, som ikke har en tilsvarende omkostning, bliver det alt i alt en dårligere forretning at dyrke egne afgrøder p.gr.a. vandafledningsskatten.
Der skal selvsagt være et fornuftigt forhold mellem investering og udbytte. Også i en køkkenhave.

Det er som udviklingen af bæredygtighed og biodiversitet stimuleres hos kommercielle mens politikere forventer mennesker med private haver forventes at betale afgifter og skat for opnå samme, som kommercielle for skatte- og afgiftsfritagelse for.

Set med klare glas i brillerne er det tydeligt, at der på denne måde er en åbenlys konkurenceforvridning.

Et andet aspekt er også "pyntehaverne" der dog ikke på samme måde bekymre mig.
Men de store arealer af "pyntehaver" eller "rekreationshaver" der er i DK bidrager i meget stor udstrækning til biodiversiteten. Det er ikke så meget græsplænerne jeg tænker på som det er planterne. Blomsterne der, hvis de da overhovedet når at springe ud, haft en meget kort blomstringstid.
Jeg kan registrerer at der er meget få hvepse, myg, knot og bier i haven i f.t. tidligere år på samme tid. Meget få svirrefluer.
Om det kun er i min have situationen er sådan ved jeg ikke.
Men er det en generel situation kan det blive problematisk senere på året og næste år.
Jeg savner hverken hvepse, myg eller knot eller andre insekter. Men det er en indikation af, at noget er forandret. Det får utvivlsomt konsekvenser for biodiversiteten.

Man kan sige, at mange "rekreationshaver" i en hvis udstrækning er med til at opveje manglen på mangfoldighed, som er blevet resultatet af det kommercielle agerbrug der, hvad enten det er økologisk eller ej, i større eller mindre grad opererer med monokulturer.

Staude- og rosenbede skal nok overleve med "overlevelsesvanding". Men frodigheden er forsvundet og med den er der utvivlsomt andet der mangler.
Selv ukrudt har trange kår!

Afgrøderne i køkkenhaven ville nærmest være ubetydelige, hvis der ikke var blevet vandet i vores have. Men med vandingen dermed også langt dyrere.
Måske er dette år noget særligt. Men er det ikke, så er det slut med køkkenhave med det skattetryk der er på havevanding.
Jeg har bekendte som - ganske vist for år tilbage - har nedlagt staudebedene og omlagt deres haver til græstæpper og stenørken fordi det både var for besværligt at pleje bl.a. stauder. Men også fordi at de mente, at havevanding var blevet for dyrt. Der er nydeligt hos dem. Skarpe kanter mellem græstæpperne og stenørkenerne som består af smukke små granitsten og jeg skal ikke komme ind på, hvordan de får stenørkenerne til at stå helt uden ukrudt!

Det var en lang smørre Gert, på "små problemer" og det er vel tydeligt, at jeg er istand til at gøre det til et stort problem ;)
Men:

- Skat på havevanding er bl.a. konkurence forvridende.
- Ødelæggende for biodiversiteten.
- Stimulere etableringen af monokulturer.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. juli 2018 kl. 18.29

Lige en opfølgning da jeg har fået at vide, at landmænd betaler ca. 4 kr./m3 for vand.
Der er ingen afledningsafgift!!
Hvor jeg bor betaler vi ca. 65 kr./m3 vand (incl. afledningsafgift)!!
Det er hul i hovedet at etablere køkkenhave i Danmark!
Grøntsager (også økologiske) vil være billigere i Netto.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. juli 2018 kl. 23.00

Det har du regnet godt ud Willy - som nævnt tidligere kan du oprette et cvr, opsætte en bimåler og opnå samme fordele som landmænd og gartnere.

Kender ingen privatpersoner der dyrker egne frugt og grøntsager af økonomiske årsager. Mon ikke det er selve processen der giver glæde til de fleste med en seriøs køkkenhave?

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 19. juli 2018 kl. 8.36

@Tom
Som nævnt tidligere, Tom, er det ikke relevant med et cvr. nr. og omgå reglerne.

Jeg kender faktisk heller ikke nogen, som dyrker køkkenhave af økonomiske årsager.
Men jeg kender mange der ikke har køkkenhave, fordi det ikke kan betale sig!!
Som vil føle sig helt til grin hvis de gjorde og det er faktisk og den erkendelse jeg kommer frem til idag.

Det kunne ellers pynte på regnskabet for bæredygtighed, hvis mange flere dyrkede egne afgrøder i villahaverne, fremfor få dem sendt fra Kina, Spanien eller fra den anden side af landet.

På den måde fremstår profileringen, som Danmark er et land som tilstræber bæredygtighed som en floskel.
Der er unægtelig forskel på ressourcepresset, når en pose gulerødder behandles kommercielt og skal fragtes fra den anden side af landet og så en pose gulerødder der trækkes op 15- 20 meter fra køkkenet!

Vandafledningsafgiften på havevanding er en dræber for bæredygtighed og begrænser biodiversiteten!
(Det vil faktisk være rimelig nemt at dokumentere ;)
Længere er den ikke ;)

Nyt svar til emnet »Vandafledningsskat.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Vandafledningsskat.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider