Forum

Hvide pletter på porrer og løgvækster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. august 2018 kl. 14.01

I går har jeg klippet mine mange purløg helt ned, fordi de var uappetilige med mange hvide pletter på “bladene”. I dag har jeg så købt økologiske danske porrer, hvor bladene også var nærmest hvidfregnede. På porren var der sat et bånd med en tekst om at porretoppene havde lidt under den ekstreme sommervarme, men at skaftet ikke fejlede noget af den grund. Det forholder sig jo anderledes med purløg, så det skyder vel hurtigt igen.
Ingeborg

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2018 kl. 19.32

Jeg ville måske have gættet på, at det også har noget at gøre med kalk fra kunstvanding.
Men er det kun solskoldning, så tænker jeg, at det nok kunne have været undgået, hvis økologien havde været af en lidt højere klasse, så der under opvæksten havde været mere bunddække og blandingskultur med højere afgrøder ind i mellem, så porerne ikke var blevet helt så hårdt grillet.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 20.03

Det er hverken kalk fra kunstvanding eller solskoldning - det burde Guds forlængede arm på jord, da kunne se!

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. august 2018 kl. 20.24

Der er blevet skrevet, at der stod skrevet på et bånd, at porrerne havde lidt under den ekstreme sommervarme.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. august 2018 kl. 20.43

Ja, porrerne var forsynet med et bånd, hvorpå der stod at toppene var hvidplettede på grund af det ekstreme sommervejr. Da purløg jo ikke har noget skaft og det er hele toppen man bruger, var den altså ikke tjenlig til fortæring. Så efter at have fået oplysningen om grunden til de hvidplettede toppe vidste jeg også hvorfor mine porrer så sådan ud.
Ingeborg

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. august 2018 kl. 22.02

Tørken har betydet, at planten ikke har kunnet får de næringsstoffer op fra jorden, som den havde brug for - den har fået "mangelsygdomme" - det er ikke det samme som solskoldning.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. august 2018 kl. 13.03

Det er oplagt, at enhver hånd og enhver finger og alt muligt andet må vige og bøje sig i støvet, når selveste den allerøverste myndighed dykker op i tråden og skærer igennem.

Men selvom status og rang er mere end uendelig høj. så ville det måske alligevel været på sin plads med noget valid dokumentation.?

Hvis ikke Ingeborg lyver, så er det dokumenteret, at årsagen til pletterne er varme.
Og hvis man mener, at det er forkert, og det i stedet er tørke og mangelsygdom, så burde der måske noget bedre dokumentation til og nogle beviser på bordet, før vi ender med at blive en low class flok sure gamle mænd, som bare sidder og skændes om, hvem der tror rigtigt, og hvem der har mest erfaring, og hvem der har spist flest ærter osv..?

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2018 kl. 13.09

@Jakob B.
Hvad skulle jeg lyve om? Du har da vist roterende fis i kasketten!
Det er ikke god tone vi to anvender, så styr dig lige!
Ingeborg

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2018 kl. 13.23

Hm... ekstrem sommervarme medførte såvidt jeg husker også ekstrem tørke, så ......
Ingeborg

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. august 2018 kl. 13.53

@Ingeborg Hansen

Det er DIG, der bruger dårlig tone. Hvis jeg først ruller mig ud og uddeler alle de verbale tæv, som jeg efterhånden kan finde belæg for, hvis der skal være balance i regnskabet, så tør jeg godt love dig for, at du ikke er i tvivl om, at tonen fra mig er vidunderlig smuk nu.
Jeg ved dog ikke lige, om "roterende fis i kasketten" rimer på "gammelintrigant rejekælling".

Jeg har netop IKKE beskyldt dig for at lyve i dit første indlæg.
Men Holt har tilbagevist din oplyste dokumentation uden anden mod dokumentation, end at han bare ved det.
Det kan være, at han har ret, men i min verden hører det med til god debatkultur at føre sig forsigtigt frem, hvis man ikke har dokumentation, men kun udokumenterede postulater at bidrage med.
Mine porer har oplevet masser af varme, men de har ikke tørstet eller stået i tør jord. Der er faktisk noget, der hedder kunstvanding, som giver en anden mulighed, og det vil forbløffe mig, hvis de viste porer ikke også har fået noget af det.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. august 2018 kl. 13.57

Uanset hvad, har jeg rapporteret denne tråd
Ingeborg

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. august 2018 kl. 14.30

@Ingeborg Hansen

Jeg forstår ikke, at du vil være bekendt eller vover at belaste redaktionen. Men det er selvfølgelig bare en ting mere, som jeg ikke forstår.
Måske du helt bør afholde dig fra at starte tråde, når du ikke kan tåle, at der kommer svar fra andre, som finder emnet interessant.
Jeg synes, at det er aldeles latterligt. Når jeg tænker på, hvad andre forsmåede skribenter kan gøre af desperate ting i et forum for at få flere læsere og skribenter til deres tråde.
Hvis du ikke vil diskutere, men blot vise et billede og en tekst, så er det jo slet ikke et forum, du ønsker, men nærmere blot en almindelig hjemmeside.
Jeg vil nok savne dine indlæg, men når du ikke kan tåle svar, så kan jeg ikke se, at de har nogensomhelst reel normal værdi i et forum.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2018 kl. 19.36

@svar 6
Solskoldning ser anderledes ud. Jeg har desværre ingen billeder, jeg kan vise.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. august 2018 kl. 20.25

Lars Holt, Min purløg ser ligeså fjoget ud, ved du hvad det er den mangler? Jeg flyttede den til en stor krukke, fordi solsorten da det var rigtig tørt, underminerede den i sin jagt på orm og snegle. Den, purløg altså, har så fået Eco substral ( 2,5 %N, 0,1 % P, 4% K, 50 % tørstof - hvad det så end er. + der er tilsat vinasse, og det er vel også K mener jeg) ligesom krukkeblomsterne.
Jeg har husket at ryste flasken godt og jeg er ikke særlig imponeret, mine krukkeblomster bliver lysegrønne på bladene og purløgene ligner Ingeborgs på en prik.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 16.21

Til ære for dem, der ikke tror på mit skrevne ord, har jeg igen i dag købt porrer med “påskrift”, men i går fik jeg øje på bladene i mine gladiolus, som står i en krukke, hvor de er blevet vande sparsomt. Måske for sparsomt. Se billederne.
Ingeborg

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 16.24

Og mine gladiolus planter med samme pletter som purløg og købeporrer.
Bladene har jo samme “forsyningsårer”, så der kan være et sammenfald for disse lange lodrette blade?

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 23. august 2018 kl. 17.31

Er det mon et angreb af Trips? Henry G.

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2018 kl. 18.16

Det kan ikke udelukkes. Selv om de plejer at husere i vores drivhuse, så har det jo været meget varmt i år.
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/84.html

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2018 kl. 18.40

Jeg tror at Henry har ret med hensyn til mine gladiolus. Et nærbillede af et blad viser”liv” og når jeg glatter bladet med en finger dannes der noget saftigt brun/grønt slimet substans.
Et nærbillede af et porreblad ser ikke sådan ud.
Ingeborg

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2018 kl. 18.49

Jeg er meget tilbøjelig til at sige, at det er sugende insekter.
Men jeg kender ikke nok til sugende insekter til at jeg kan afklare problemet.

Nyt svar til emnet »Hvide pletter på porrer og løgvækster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Hvide pletter på porrer og løgvækster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider