Forum

Skadedyr i grønkålen.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. oktober 2018 kl. 19.49

Bild 1 a 3.
Hvad er dette?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. oktober 2018 kl. 19.49

Bild. 2 a 3.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 7. oktober 2018 kl. 19.50

Bild. 3 a 3.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. oktober 2018 kl. 8.42

Bred tæger?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 8. oktober 2018 kl. 22.22

@Sofus.
Det ser ikke godt ud.
Har ingen erfaring med anvendelse af kålen eller bekæmpelse.
Måske har du.

Er det tilstrækkeligt at skylle kålene grundigt inden tilberedning (grønlangkål) eller kan der være smag efter kålbladlusene?

Har du erfaring med insektsæben?
/willy

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. oktober 2018 kl. 6.54

Hej Willy N

Når det nu er afgrænsede angreb kan de værste partier fjernes og lægges i komposten - resten kan skylles af inden kålen omsættes til noget der kan komme på tallerkenen.

Måske kan det være værd at overveje "bladluse-spiseres" forhold i og omkring din urtehave --- de kan jo om ikke fjerne bladlusene helt, så ihvertfald begrænse dem ganske meget !

Kan de overvintre i tørre, mørke omgivelser (f.eks mariehøns og snyltehvepse) ?
Er der fx en pænt stor grendynge, som får lov at ligge i fred og måske suppleres med grene en eller to gange årligt ?
Er der fx en dynge visne blade, som også får lov at ligge år efter år - måske med et par store grangrene henover som hindrer, at dyngen blæser væk i en vinterstorm ?
Og hvad med mejsefuglene - de har brug for vand hver dag året rundt, rede-skjul og vinterkvarter (ofte foregår begge dele i en rummelig fuglekasse)?

Venlige hilsner fra
Lone

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 9. oktober 2018 kl. 9.11

@Lone.
Tak for forslagene.
I en alm. parcelhushave er det nok svært at dække sig rigtigt ind.
Men jeg er nu dækket temmelig godt ind med kvasbunke, vand, grenbunke, barkbunke osv. osv.
Jeg tilskriver den ekstreme sommer årsagen til problemet, som jeg ikke har været ude for før.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 10. oktober 2018 kl. 21.20

@Willy N

Flotte billeder.

Jeg har samme problem med mine grønkål, og jeg har ikke fundet en god løsning endnu.
www.havenyt.dk/forum/dyr_i_haven/19274.html

Men de skriver jo, at det især er dette specielle insekt, som kan hjælpe:

"Diaretiella rapae"
en.wikipedia.org/wiki/Diaeretiella_rapae

www.google.com.au/search?q=Diaeretiella+rapae&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiR-djtqPvdAhVFw4sKHUcjB2sQ_AUIDigB&biw=1644&bih=900&dpr=1.09

video:
parasitismo de Diaeretiella rapae en pulgones
www.youtube.com/watch?v=ZTCVyBOf3b8

Tænk, hvis opskriften i store træk er så simpel, at vi blot kan høste de angrebne blade og lægge dem ned i et glas med lidt føde, og så kan vi til foråret åbne glasset, og lusene vil da være erstattet med en sværm Diaretiella rapae, som vil flyve ud og beskytte haven hele sommeren.
Så nemt er det nok ikke, men mange retter er kun vanskelige, indtil man har fundet den rette opskrift.
Hvis du gør det til et ekspertspørgsmål, hvordan et insekthotel optimeres specielt til Diaretiella rapae, så har du hermed min opbakning.

Nyt svar til emnet »Skadedyr i grønkålen.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Skadedyr i grønkålen.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider