Forum

Gojibær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anne Davidsen, 14. marts 2019 kl. 8.10

Er der nogen, som kan give en forklaring på, hvorfor min Gojibær-busk ikke vil give bær? Den er mindst 5 år gammel og grenene er meterlange, men ikke en blomst har jeg set. Den står lyst og åbent.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. marts 2019 kl. 8.28

Du har åbenbart en hanplante.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Davidsen, 14. marts 2019 kl. 13.43

ØV, men tak skal man have en hun og en han? Lidt surt, at man får det oplyst ved købet. Den er jo intet værd som han. Giver den gode, mange bær i vort klima?

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. marts 2019 kl. 14.04

I sommerhusområder kan den brede sig til det “rene stikkende helvede” bærrene falder ned gennem terassens brædderog spirer lystigt op gennem brædderne. Jeg ville overveje det meget nøje inden jeg ville plante flere.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Davidsen, 14. marts 2019 kl. 14.25

Tak for svar

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. marts 2019 kl. 18.03

Vi har tidligere debatteret Gojibær i denne tråd: www.havenyt.dk/forum/fri_debat/6175.html - måske den kan give dig lidt forståelse ... :)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 14. marts 2019 kl. 18.28

Købte 2. Den ene er blevet flyttet. Det første år skete der intet, næste år satte den 3 blomster. så flyttede vi den igen. Nu venter vi på at se hvad der sker. Den anden satte jeg sidste år. Den voksede som besat (som du beskriver). Pludselig i efteråret satte den blomster (mange små blålige). Bier og særligt svirrefluer elskede dem. Så blev det sent efterår og der kunne jeg konstatere at den havde sat små bær. Det virker lidt som "hit and miss" med dem

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2019 kl. 19.08

@Anne Davidsen

Lycium chinense is a deciduous Shrub growing to 2.5 m (8ft) by 2 m (6ft) at a medium rate.
It is hardy to zone (UK) 6. It is in flower from June to August. The species is hermaphrodite (has both male and female organs) and is pollinated by Bees.
Suitable for: light (sandy), medium (loamy) and heavy (clay) soils, prefers well-drained soil and can grow in nutritionally poor soil. Suitable pH: acid, neutral and basic (alkaline) soils. It cannot grow in the shade. It prefers moist soil. The plant can tolerate maritime exposure.

Er derfor ikke sikker på at planten er tvebo, som Mogens nævner.

Købte selvplanter i Bilka for flere år siden - blomstrede ikke og har smidt dem ud igen. Har nu planter fra frø taget fra Kinesisk dyrkede Goji-bær købt i helsekostbutik Afventer blomstring, men planterne ser ud til at angribes af en svamp hvert år :(

De får lov at gro der hvor de står nu - er ca. 5 år gamle

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Davidsen, 14. marts 2019 kl. 19.36

Tak for alle jeres svar. Jeg har bestemt mig for at opgive at dyrke gojibær, som tilsyneladende ikke engang smager godt

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. marts 2019 kl. 19.50

Planten er ikke tvebo, men blomster kun i gode år. Til gengæld
Breder den sig voldsomt.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. marts 2019 kl. 21.01

Ja, smag og behag er jo som bekendt forskellig og jeg kan godt lide smagen af de tørrede bær :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 15. marts 2019 kl. 6.18

Enig i at det måske er en smag man lige skal vænne sig til (særligt de friske). Jeg er dog gift med en kineser, så her er den en essentiel del af bla. suppe eller hotpot.

Nyt svar til emnet »Gojibær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Gojibær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider