Forum

Små hvide orm (nematoder) i jordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christiansen, 10. juni 2019 kl. 14.37

Er der nye forslag til bekæmpelse af nematoder i jordbær siden indlægget med de halve udhulede kartofler i 2003?
Har lige plukket de 2 første jordbær i haven, men......
Vi døjer nu for 3. år med disse små sytrådstynde, hvide orm og véd, de også er nyttedyr, men har absolut ikke lyst til at spise vores jordbær, når disse orm er indeni.
Er det nok at bruge f.eks. halm rundt om planterne, eller kravler ormene bare over det? Kan man evt. vande med et eller andet (ikke decideret gift), som de ikke kan tåle? Andre forslag?
Vi har højbede (ca. 5-6 år gamle) med jord fra genbrugspladsen, som har været gennem en proces med opvarmning, så der er intet, der kan overleve. Desuden er der blandet lidt spagnum i. Vi har hjemmeavlede stiklinger.

1 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2019 kl. 15.36

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christiansen, 10. juni 2019 kl. 16.19

Tak for svaret. Vi har sædskifte i forvejen, ca. hver 5. år er jordbærrene tilbage på samme sted. Det er nok lidt sent med at så tagetes i jordbærbedet i år, men overvejer at prøve med flis til at lægge imellem istedet.

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juni 2019 kl. 20.36

Som jeg husker min lærdom om nematoder, så fik vi dem aldrig at se, fordi de er så små. Også selvom brevkassen svarer noget andet.
Så mon ikke, det er noget andet?

På fugle & natur har de nogle andre bud:
www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?page=1&MessageID=631579&ForumID=10

Er det tusindben eller skolopendre, vil jeg mene at de voksne individer sagtens kan bevæge sig mellem højbedene, så sædskifte ikke virker på dem.
De vil sikkert også trives fortrinligt under halm, der giver dem mørke og fugt.
En mulig løsning kunne være at bruge snittet hampestrøelse under jordbærrene. Det ligger lidt mere kompakt og tørt end halm. Det har jeg glæde af under jordbærrene. Om det virker mod ormene ved jeg ikke, da jeg ikke har dem selv.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 10. juni 2019 kl. 20.37

Hov, glemte i første linje at skrive "på KVL" (Landbohøjskolen).

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mark Hansen, 10. juni 2019 kl. 22.49

Trådorm er en nematode: "Trådorme, Mermithoides, er nematoder, og der er karakteristiske ved deres længde i forhold til tykkelsen. Nogle arter kan i udvokset tilstand blive 10–20 cm lange."

www.havenyt.dk/spoergsmaal/dyr_i_haven/15828.html

og

www.havenyt.dk/aaret_rundt/karnas_have/2002/juni/32.html

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. juni 2019 kl. 19.20

Men de går ikke i frugten eller?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Christiansen, 12. juni 2019 kl. 11.33

ja, de er både indeni og udenpå.
Jeg tror ikke, det er skolopender eller tusindben, som andre har skrevet om. De er ca. 1-2 cm lange, hvide/gennemsigtige, sytrådstynde og har ikke ben eller følehorn, som man kan se med det blotte øje. Sidste år fandt vi ud af, at de kun går i de bær, der rører ved jorden. Vi har bar jord mellem planterne.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Quickydocs Docs, 12. juni 2019 kl. 14.59

Slettet af administrator 13. juni 2019 kl. 16.35.

Nyt svar til emnet »Små hvide orm (nematoder) i jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Køkkenhaven > Små hvide orm (nematoder) i jordbær

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider