Hvad er det for trådtynde orm i køkkenhaven?

Jeg har fundet nogle meget tynde orme i min køkkenhave, de er ca. 10–12 cm lange og stod og vejrede i vinden på min salat. De er trådtynde og hvide på den ene side og lidt brunligt på oversiden.

Er de skadelige og hører de overhovedet til i haven, dermed ment om de kunne komme fra omstrejfende dyr i haven?

Trådorm på salat

En lang tynd og bevægelig tråd på salathovedet. Foto: Christina Skjødt

Trådorm på persille

Den svinger også på persillebladene. Foto: Christina Skjødt

Den lange tynde tråd på et salatblad Foto: Christina Skjødt

Med venlig hilsen
Christina Skjødt, juni 2013

Svar

Din beskrivelse passer godt – navnet på de lange trådtynde orm er trådorm. Det er sjovt at opleve dem stå og svinge som en tråd vinden fører rundt. Jeg så dem her til morgen i min have, og det er typisk at man ser dem på fugtige, varme sommerdage og oftest i morgentimerne.

Trådorme, Mermithoides, er nematoder, og der er karakteristiske ved deres længde i forhold til tykkelsen. Nogle arter kan i udvokset tilstand blive 10–20 cm lange.

Trådorme er nyttige dyr i køkkenhaven. Deres larver parasitterer insekter, og de kan til sidst forekomme i nøgleformede sammenrulninger, som udfylder hele kropshulen på insektet. Når de forlader værterne, findes de en kort tid i jordoverfladen, hvor de lægger æg. På fugtige, varme sommerdage kan de undertiden optræde i store mængder på jordoverfladen og på planter. Parasitteringen vil, så vidt man ved, altid reducere værternes frugtbarhed og måske gøre dem sterile. Der er tale om mange arter af trådorme og insekter af forskellige ordner, men man ved faktisk ikke så meget om parasitteringens omfang, værstspecifitet osv.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad er det for trådtynde orm i køkkenhaven?